Auteur Topic: [sequester] Achter de schermen  (gelezen 600 keer)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[sequester] Achter de schermen
« Gepost op: 22-08-2021, 15:06:25 »
Enkele maanden geleden stootte ik toevallig op sequester via youtube. Ik keek direct naar het seizoen dat toen speelde (S4). Ik vond het een leuk spel, en keek erna ook naar S2 en S3. Tegelijk rijpt het idee in mij om dit spel online te maken voor het forum.

Er waren verschillende rondes gemaakt (enkele zijn geschrapt omwille van het mindere aantal deelnemers) en sommige zaken moesten nog wat aangepast worden.

Uiteindelijk ontstond zo het spel dat jullie net gespeeld hebben.
Hieronder geef ik nog meer info over het verloop/stemmingen/...
klaar voor de strijd

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2021, 15:17:18 »
Stemmingen

Week 1

MitchK   stemt voor   Tim
Molfreak   stemt voor   Tim
Brent   stemt voor   Brent
mrchipie   stemt voor   Brent
Swifty   stemt voor   Brent
timvdons   stemt voor   Brent
Bjorrn   stemt voor   MF Arno
Hans           stemt voor   Brent
MU           stemt voor   TimvDons

De uiteindelijke stemming eindigde op 5-3-1 in het nadeel van Brent. Maar Brent speelde zijn LOS waardoor het eindigde op 3-1 voor Tim. Dit was dus het einde voor Tim

Week 2
MitchK   stemt voor   Mrchipie
Brent   stemt voor   Mrchipie
MU           stemt voor   Mrchipie
swifty   stemt voor   mrchipie
MF           stemt voor   Brent
Chipie   stemt voor   Swifty
Bjorrn   stemt voor   Brent
Hans           stemt voor   Swifty

Deze stemming eindigde op 4-2-2 in het nadeel van Mrchipie. Heel lang zag het ernaar uit dat 4-4 kon worden maar toen stemden Chipie en Hans op Swifty waardoor het 4-2-2 werd.

Week 3

MitchK   stemt   Bjorrn
Swifty   stemt   MU
Bjorrn   stemt   MU
MF           stemt   MU
Hans           stemt   MU
MU           stemt   Bjorrn
Brent   stemt   Bjorrn
      

Deze stemming eindigde op 4-3 in het nadeel van MU. Hierdoor moesten hij en Brent sowieso naar het duel.

Week 4
Er was geen stemming omdat enkel Molfreak Arno niet in de meerderheid zat. Hierdoor moest hij automatisch naar het duel.

Week 5
Iedereen stemde hier op MU, hij was echter zijn eigen bounty waardoor hij automatisch veiligheid won. In de herstemming stemde iedereen op MitchK

Week 6
Swifty   stemt   Bjorrn
MU           stemt   Bjorrn
Bjorrn   stemt   Swifty
Chip           stemt   Swifty
Brent   stemt   Chip

Deze stemming eindigde op 2-2-1. Bij de herstemming veranderde Brent zijn stem naar Swifty.

Week 7
MU stemt Mrchipie
Brent stemt MrChipie
Bjorrn stemt Brent
Mrchipie stemt MU.

Deze stemming was al bekend.

Finale

Timvdons stemt op Bjorrn
PutyourHansup stemt op Bjorrn
Molfreak Arno stemt op Bjorrn
MitchK stemt op Brent
Swifty stemt op Brent
Mrchipie stemt op Bjorrn
MU stemt op Brent
« Laatst bewerkt op: 22-08-2021, 15:49:40 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2021, 15:23:09 »
Twists

De twists met de motivatie is iets dat ik pas last minute bedacht had. De oorspronkelijke opening
kon ik niet doorvoeren door het mindere aantal deelnemers. Hiervoor baseerde ik mij op een bekendere twist uit survivor waar soms op een eerste indruk iemand wordt weggestemd, waardoor die een voordeel kan doen.

Voordelenkamer was er idd. Iedereen die een duel won (of degene met de slechtste motivatie, mocht hier komen en gokken op een bakje waarvan ze de inhoud kregen.
De bakjes werden nooit bijgevuld, als iemand een LOS nam was dit bakje leeg tot de LOS gespeeld werd. Hierdoor zou er nooit meer dan 1 LOS en 1 duelwegwerker zijn. Random.org bepaalde elke keer welke bakjes gevuld zouden worden.

Brent en Mitch vonden direct de LOS maar speelden dit onmiddellijk. Bjorrn kreeg de LOS van de Tim (daarna is de LOS uit de bakjes verdwenen omdat Bjorrn die nooit speelde). De duelwegwerker is nooit gevonden.
klaar voor de strijd

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2021, 15:26:24 »
Wat neem ik mee voor een volgende editie?

- Duidelijker zijn met de regels, hierdoor was er soms verwarring (zoals Brent zijn veiligheid bij de F5 of de bekendmaking van de stemmen bij de F5,...)

- Minder gebruik maken van gelukspelletjes. Ik besefte pas tijdens het spel dat zoal het duel in ronde 3 als de jurybattleback eigenlijk gelukspelletjes waren. Er waren ook soms dingen gebeurd waarmee ik geen rekening gehouden heb (zoals blad-steen-schaar).

Als jullie nog tips-feedback-vragen hebben mogen jullie dit zeker posten. Later vandaag of morgen post ik alle biechten.
klaar voor de strijd

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2021, 15:40:01 »
Ik vind het een leuk spel. Naar aanleiding van de aankondiging heb ik seizoen 4 en daarna seizoen 2 gekeken. De battles in de series zijn soms ook een beetje gelukspellen, iemand die fysiek minder is moet ook kunnen winnen. Persoonlijk vind ik duels waarbij tactische keuzes gemaakt moeten worden (en wat ik dus fout deed bij mijn duel) wel interessanter.

Ik denk dat je uit de serie de beste optie hebt meegenomen voor de LoS, met die voordelenkamer.
Het was jammer dat er niet meer deelnemers waren, want dan had het nog wat interessanter kunnen zijn allemaal.

Over het gehele spel bezien vind ik wel dat het geheel een stuk spannender gepresenteerd zou kunnen worden.
Je leek nogal vast te houden aan je deadlines, waardoor soms het spel helemaal stil viel, omdat wij eigenlijk al binnen 1 dag allemaal onze stem bepaald hadden bijvoorbeeld.

Ook de presentatie van de uitslag had spannender gemogen. Zoals bijvoorbeeld D*N het deed in Survivor (voordat hij filmpjes ging opnemen) hier Zeker bij zo'n spannende uitslag als nu, waarbij met name de stemmen van Chip, Arno en mij onbekend waren voor de 2 finalisten had ik het zo aangepakt. Eerst de motivatie + stem van Tim, dan die van Mitch, dan die van Hans, dan die van Monkeysuncle, dan is het 2-2 met redelijk verwachte stemmen, en dan naar 3-3 en dan uiteindelijk de doorslaggevende stem posten. Dat doet de prachtige finale meer recht aan.

Er was zeer veel interactie op Discord. Ik weet niet in hoeverre jij dat als spelleider hebt meegekregen?
Keep calm and eat chocolates!

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #5 Gepost op: 22-08-2021, 15:43:00 »
Ik heb Discord een beetje meegekregen, maar niet helemaal.

Dit zijn zeker tips waarbij ik iets kan. Bedankt hiervoor
klaar voor de strijd

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #6 Gepost op: 22-08-2021, 19:33:34 »
Dank voor de organisatie Wouter. Swifty heeft redelijk opgeschreven wat ik ook denk, ik kan me heel goed voorstellen dat het voor het publiek pas leuk werd vanaf de F4, op de vote reveals na dan.

Denk dat je je moet afvragen in hoeverre dit spel een publieksspel moet zijn. Maar ook voor de deelnemers zelf gebeurde er vaak te weinig, terwijl het tegelijkertijd zo'n intens spel is. Ik denk dat Sequester misschien wel beter werkt als een intense snelkookpan. Korte deadlines, snelle battles en weinig tijd om beslissingen voor te kauwen. Maar ik snap ook dat dat meer vraagt van de organisatie.

De manier waarop je de F4 en F2 hebt gedaan was echt top. Ik heb me ook echt die 2 dagen aan de Discord en PM silence gehouden en dat maakte het sterk. De finale uitslag was echter wel een anticlimax op deze manier.

Maar zoals een zekere zilveren medaille winnaar al zei: ik heb veel bewondering voor de spel organisatie op RN en vind het prachtig dat er zoveel georganiseerd wordt. Dus grote dank!
My fall will be for you

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #7 Gepost op: 22-08-2021, 19:40:55 »
Herstel. Waar ik deadlines zei bedoelde ik vooral vooraf geplande vaststaande weekplanning. Stop de tijd.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Brent

  • Forumlid
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #8 Gepost op: 22-08-2021, 20:18:07 »
Bedankt voor het organiseren Wouter, ik kan me goed vinden in alles wat Swifty en Monkeysuncle al hebben gezegd hierboven. Organiseren is niet gemakkelijk en je doet het toch maar, waarvoor grote dank, ik probeer de knelpuntjes hieronder beknopt op te sommen:

  • Ik miste hier en daar wat aankleding. Een paar plaatjes zijn altijd leuk, maar uiteraard niet verplicht. Ik vond echter dat sommige rondes toch wat stiefmoederlijk behandeld werden. Rondes 2 en 5 kregen bijvoorbeeld geen titel, de bar kreeg niet echt een thema. Dat blad-steen-schaar als duel, kom op, gooi daar wat twists tegenaan. De stijl was dus soms een beetje droogjes, maar wel gewoon prima to-the-point uitgevoerd.
  • Tijdens het duel met Mrchipie bood je aan om het via de RN-chat te spelen, maar dan kan Mrchipie dit toch ook meelezen? Ik vond dat een beetje een raar voorstel en ging hier dan ook niet op in.
  • Ik vond het jammer dat je niet altijd even flexibel was. Toen ik tijdens het Lingalgje-duel vroeg of je niet even op Discord kon komen kreeg ik een 'nee' te horen. Dat is oké, want het spel speelt zich op RN af, maar laat me dan niet zo lang wachten tot ik weer een letter krijg. Zo'n duel verleent zich minder tot het spelen via PM, dat komt een beetje houterig over. Plus ik werd van het wachten nogal zenuwachtig.
  • De uitslag van de finale vond ik zo jammer. Het kon zo intens gemaakt worden met die spannende stemming en de motivaties. In plaats daarvan werd gewoon de naam van de winnaar bekendgemaakt en ... that's it? Daar zat zeker meer in!
  • Tot slot miste ik soms wel een beetje interactie met jou als host. Ik had het gevoel dat er tussen de deelnemers en de host een grote kloof zat. Ik snap dat je je niet gaat mengen, maar toch voelde ik dat daar meer in zat. Het spel speelde zich grotendeels af via Discord of chats en ik heb het gevoel dat je daar toch veel kansen hebt gemist om daar enigszins op in te spelen. Positief is wel dat je daardoor zeer neutraal was doorheen het spel, dat is een zeer belangrijke én goede eigenschap.
« Laatst bewerkt op: 22-08-2021, 20:20:10 door Brent »
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #9 Gepost op: 22-08-2021, 21:30:15 »
(De RN chat kan niet worden teruggelezen, dus tenzij Chip daar real time bij zou zijn, zou hij dat niet kunnen lezen)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Brent

  • Forumlid
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #10 Gepost op: 22-08-2021, 21:32:48 »
(De RN chat kan niet worden teruggelezen, dus tenzij Chip daar real time bij zou zijn, zou hij dat niet kunnen lezen)
Dat is exact wat ik bedoelde, je kan zien wie er in de chat is en even meelezen zou dan heel makkelijk zijn. Goed mee opletten dus!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2021, 21:38:02 »
Maar dan kunnen jullie toch ook zien dat mrchipie er ineens is :P
Dit wordt echt wel vaker gedaan, zonder problemen, don’t worry too much ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Brent

  • Forumlid
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2021, 21:57:14 »
Maar dan kunnen jullie toch ook zien dat mrchipie er ineens is :P
Dit wordt echt wel vaker gedaan, zonder problemen, don’t worry too much ;)
Het is een terechte opmerking in ieder geval vanuit mijn standpunt, Wouterv mag natuurlijk helemaal zelf kiezen wat ie er mee doet!

 ::ok::
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2021, 23:05:51 »
Dat is exact wat ik bedoelde, je kan zien wie er in de chat is en even meelezen zou dan heel makkelijk zijn. Goed mee opletten dus!

Ik zou het in een privé-chat gedaan hebben met je. Zo heb ik dat MrChipie ook gedaan hoor ;)
klaar voor de strijd

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #14 Gepost op: 23-08-2021, 11:58:35 »
Bedankt voor de feedback, ik neem die sowieso mee als ik nog een keer dit organiseer.

Ik kan wel zeggen dat dit niet voor binnenkort is, dat heeft een speciale reden namelijk

dit
« Laatst bewerkt op: 23-08-2021, 12:00:18 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #15 Gepost op: 23-08-2021, 11:59:52 »
Wow gefeliciteerd Wouter! Ja dat gaat tijd vreten  ::bravo::
My fall will be for you

Offline Brent

  • Forumlid
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #16 Gepost op: 23-08-2021, 12:21:43 »
Omg proficiat ::bravo::
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #17 Gepost op: 23-08-2021, 12:31:00 »
Gefeliciteerd Wouter ::bravo::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #18 Gepost op: 23-08-2021, 12:49:28 »
Wat geweldig, van harte gefeliciteerd Wouter ::bravo::


En dank voor het plaatsen van alle biechten en pb’s :D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [sequester] Achter de schermen
« Reactie #19 Gepost op: 23-08-2021, 12:57:02 »
Wauw gefeliciteerd Wouter  ::bravo::
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.