
Welkom kandidaten, bij de immuniteitsproef van deze strategische aflevering. We hebben vandaag Egypte hierheen gehaald en een aantal kamelen. We spelen een aangepaste versie van “Camel Up”. Je verzamelt punten door verschillende acties uit te voeren. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft, wint het spel en dus immuniteit!
Hoe werkt het?Er zijn 9 kamelen die het bord opgaan. De kamelen staan los van de spelers. Je speelt dus niet als één van de kamelen. Dit zijn de kamelen qua aanduiding:
Bruine kameel
Witte kameel
Groene kameel
Rode kameel
Gele kameel
Blauwe kameel
Oranje kameel
Paarse kameel
Roze kameel
Elke ronde kan een kameel 1, 2 of 3 dobbelen. Hij gaat dat aantal vooruit op het bord vanaf de start (voor vakje 1). Wanneer een kameel komt op een vakje waar al een kameel staat dan doet ie een “camel up”. Hij gaat dan bovenop de andere kameel zitten. Gaat de kameel onder hem lopen, dan wordt hij automatisch mee verplaatst. In principe kunnen alle 9 kamelen op elkaar belanden en samen over de finish komen.
Acties om punten te verdienenActie mogelijkheid 1Dobbelen - Je verdient 1 punt en dobbelt at random een dobbelsteen van een kameel. Die loopt vervolgens. Wanneer alle 9 dobbelstenen zijn gerold, eindigd de ronde en gaan alle dobbelstenen weer opnieuw in het spel.
Actie mogelijkheid 2Pak een kaartje met 5, 3 of 2 punten van een kameel (elk kaartje eenmaal in het spel per ronde). Deze punten worden berekend na het eindigen van een ronde. Als de kameel waarvan jij de punten hebt gepakt op dat moment vooraan staat, dan win je de punten. Staat hij tweede, dan verdien je 1 punt. Staat hij niet eerste of tweede, dan verlies je 1 punt. Een ronde eindigd dus als alle dobbelstenen eenmaal zijn gegooid.
Actie mogelijkheid 3Zet in op een kameel. Je kan inzetten op welke kameel eerste gaat worden én op welke laatste gaat worden. Daarbij gaat het over het moment dat de eerste kameel de finishlijn bereikt. Volgorde punten bij goed raden (voor beiden, eerste en laatste kameel).
1ste: 12 punten
2de: 9 punten
3de: 7 punten
4de: 5 punten
5de: 3 punten
6de: 1 punt
Heb je het verkeerd, dan gaat er 1 punt van je totaal af.
Actie mogelijkheid 4Je kan een oase leggen op een vakje. Dit kan een +1 oase zijn of een -1 oase. Als een kameel hierop komt dan moet ie of één vakje terug of één vakje verder. Elke keer als een kameel hierop komt, verdient degene van wie de oase is 1 muntje. Een oase mag niet op vakje 1 gebouwd worden en er moet altijd minstens één leeg vakje tussen twee oases zitten. Je verdient geen extra punten als er meerdere opgestapelde kamelen op je vakje komen, die tellen als 1. Iedereen heeft 1 oase tegel. Je kan ook een actie doen om je oase tegel te verleggen mocht dit mogelijk zijn.
Einde spelHet spel eindigt wanneer de eerste kameel over de finish is. Wanneer hij tegelijk met een andere over de finish komt, dan wint de kameel die bovenop zit. Dit geldt ook bij de andere rondes. Overleggen met elkaar mag, maar alleen in het topic in het openbaar.
Vervolgens worden alle punten geteld en is de winnaar degene met de meeste punten.
Volgorde van spelen is geloot1. Sanmol
2. Stien
3. Rik
4. Jennifer
5. B&W
6. Molfreak Arno
7. Spacycolours
8. Nieky
9. Wouterv
Vragen?

Nee? Camel UP!