Auteur Topic: [TBP20] Feedback Topic  (gelezen 937 keer)

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
[TBP20] Feedback Topic
« Gepost op: 16-11-2020, 16:37:41 »
Zo, het zit erop! Jacco en ik hebben enorm veel plezier gehad aan het voorbereiden en organiseren van The Big Puzzle. Het was de eerste keer dat we dit aangepaste spelconcept van The Big Escape hebben gebruikt en we zijn enorm benieuwd hoe jullie het als kandidaten en kijkers hebben ervaren. Het is zeker niet vreemd dat er een aantal verbeterpunten zijn en daar zijn we ons ook zeker bewust van. Daarom is dit topic er: om op een respectvolle manier naar elkaar toe feedback te geven over dit forumspel. Wij hebben alvast nagedacht over verschillende punten...

Spelconcept
Wij zijn best tevreden over het spelconcept van The Big Puzzle. We zijn vertrokken vanuit het concept zoals The Big Escape kennen en hebben dat omgezet naar een online-variant.

- Escapes worden puzzels: in onze ogen de grootste verandering. Dit was redelijk logisch gezien het enorm lastig is om veel variatie te brengen in online escape-rooms en dat na een tijdje enorm vermoeiend en saai zou worden.

- Eliminatie: naast de wijziging van escapes naar puzzels hebben we nog 2 dingen veranderd. Zo hebben we de eliminatieprocedure aangepakt. Wij waren niet zo’n fan van het stemmen, dus hebben we van de Ronde Tafel de eliminatie gemaakt zodat we 3 volwaardige opdrachten hebben én een eerlijke eliminatie. In aflevering 6 hebben we jullie eenmalig de kans gegeven om toch te stemmen. En zoiets vinden wij dan wel weer leuk als twist.

- Puzzle Master: ook de Puzzle Master is iets wat wij hebben toegevoegd. We konden het niet laten om toch iets toe te voegen wat het spel iets specialer zou maken. Deze extra toevoeging was voor ons geslaagd omdat dit jullie nog fanatieker maakte en het ook de spanning van de opdrachten verhoogde. Wij zijn benieuwd naar hoe jullie dit hebben ervaren, maar zeer waarschijnlijk was dit iets eenmalig om dit seizoen speciaal te maken. Voor een volgend seizoen bedenken we waarschijnlijk iets nieuw om dat seizoen weer op een andere manier speciaal te maken.

- Aanwijzingen en sleutelwoorden: logischerwijze hebben we dit behouden. In onze ogen is het toch wel zo dat we voor een volgend seizoen wat langer en beter hierover mogen nadenken, want het perfecte niveau hebben we niet echt kunnen vinden. Vaak merkten we dat het blijkbaar toch te makkelijk was en in afleveringen 3 en 8 was het dan weer te moeilijk. De aanwijzingen en het daarbij horende sleutelwoord waren niet sluitend genoeg of het was gewoon echt te moeilijk. In aflevering 3 gaf Brent ‘brandnetelsoep’ als sleutelwoord en dat was ook van toepassing op de aanwijzingen ‘gezond’, ‘water’ en ‘au’ terwijl we met die woorden eigenlijk ‘sla’ bedoelden. In aflevering 8 was het sleutelwoord dan weer te moeilijk, want ‘reeks’, ‘verfilming’ en ‘IM’ verwezen naar Marvel. Marvel is dé meest succesvolle filmreeks. Het is verfilmt van stripboeken en IM staat voor Iron Man, de eerste film.
Dus de aanwijzingen en sleutelwoorden is een onderdeel waar we in een volgend seizoen meer op moeten letten. Hoe hebben jullie dit ervaren?
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #1 Gepost op: 16-11-2020, 16:37:48 »
Thema’s, afleveringen en opdrachten
Hier zijn wel best tevreden over. Uiteraard zijn er enkele opdrachten die in de praktijk volledig anders verliepen dan verwacht. Voor we daar verder op ingaan, willen we het eerst nog even over iets anders hebben…

- Selectie: de methode die wij hebben gebruikt om kandidaten te selecteren was naar ons gevoel perfect. Wij hebben als spelleiders geen invloed gehad op welke kandidaten het zouden halen, het was dus volledig aan jullie om één van de 11 plekken te veroveren. De keuze om jullie 3 puzzels te geven hebben we gemaakt omdat het niet echt eerlijk is om jullie maar 1 puzzel te geven. Als je net in die ene puzzel niet goed bent, dan kan je niet meedoen terwijl je misschien in andere puzzels veel beter bent.

- Thema’s: wij zijn op het idee gekomen om iedere week een bepaald thema te geven. Dit hebben we gedaan om het redelijk moeilijk is om gewoon uit de losse pols wat opdrachten en puzzels te bedenken en er dan totaal geen structuur is. Met het toevoegen van thema’s wilde we structuur in het spel brengen en werd het ook iets makkelijker om opdrachten te verzinnen.

- Afleveringen en opdrachten: hier zijn wij best tevreden over. We vonden het belangrijk dat er voldoende variatie zou zijn en opdrachten niet te saai waren. Daarom waren de meeste opdrachten gelaagd door een twist of iets anders. Hier vulden JaccoS en ik elkaar ook enorm goed aan. Terwijl ik meer aan pure puzzels dacht, was JaccoS meer bezig met raadsels en cryptische dingen en dit zorgde, denken we, ook voor genoeg afwisseling en variatie.

- Finale: het idee van allemaal kleine escape-rooms achter elkaar (zoals in seizoen 1) hebben we hier ook uitgevoerd maar dan met puzzels uiteraard. Alle thema’s kwamen weer samen tot één geheel. Het laten terugkomen van alle sleutelwoorden… ja helemaal vergeten. Het is nog een idee geweest, maar dat is ergens verloren gegaan. Hier volgende keer misschien toch iets mee doen.
Wat betreft de tweede ronde van de finale: we balen er nog steeds van. Het is enorm spijtig dat we het spel zo hebben moeten eindigen. We kunnen er nu helaas niet meer veel aan veranderen. Wij hebben alle 2 enorm veel geleerd dit seizoen en hiermee hopen we discussies/protesten in een volgend seizoen te verminderen, ook al werden deze naar onze mening vaak terecht en zijn ze goed opgelost, het is leuker om ze te vermijden ;)

- Opdrachtuitleg: we hebben er ook voor gekozen om de uitleg en regels duidelijk in een opsomming weer te geven in plaats van een lange doorlopende tekst te plaatsen. Dit zou voor meer duidelijkheid en minder vragen moeten zorgen.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #2 Gepost op: 16-11-2020, 16:47:57 »
Ik heb wel een tip! Zorg er voortaan voor dat de uitkomst van de filippine 1 woord is en niet 2 woorden die niks met elkaar te maken hebben, zoals in aflevering 8. Hoe lang ik wel niet gedacht heb dat er iets niet klopte   ::rofl:: ::rofl::
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2020, 17:16:59 »
Even wat snelle feedback, ik bedenk me vast later nog wel meer maar dat volgt dan wel

Ik vond dat jullie het erg goed deden, als onervaren hosts. Het verliep volgens een heel strak schema, waar jullie je heel goed aan konden houden. Natuurlijk gingen er wat dingetjes niet helemaal goed, maar daar kwamen jullie, ongetwijfeld in overleg met Lucy, toch redelijk goed uit.

De sleutelwoorden waren lastiger te vinden als we het aantal letters niet wisten. Zo kun je het al snel moeilijker maken. Ik zou nooit bedacht hebben dat IM voor Iron Man staat, maar op zich is het niet erg dat een sleutelwoord een keer niet geraden wordt.
Ik vond de eliminatie heel goed bedacht zo. Het is uiteindelijk een puzzelspel, en je ligt eruit als je die puzzel het slechtst maakt, klaar.

De selectieprocedure was perfect, zo hou de beste puzzelaars in het spel, en het is gewoon eerlijk.

Het moeten verbeteren van je eigen score was nogal sadistisch, maar wel geniaal bedacht.. Dat er veel jigsaws in het hele spel zaten vond ik persoonlijk niet zo erg. De slide vond ik vervelender, omdat je daarbij ook afhankelijk bent van hoe de stukken in het begin liggen. De finaleslide was erg makkelijk, daar scoorde je de eerste keer al snel boven de 90.

Verder waren heel veel opdrachten gewoon erg leuk, was de variatie groot, en dat het rondom thema's was gedaan was op zich goed bedacht. Je hebt altijd mensen die geen bal weten van bijv sport of films, maar omdat er 3 opdrachten zijn is dat niet erg, het draait nooit alleen om kennis.

Ik heb heel erg genoten van het spel  :D

Ik kan me zo geen opdracht herinneren die ik echt waardeloos vond.
Ik vond de laddercompetitie erg leuk als opdracht, maar het kwam helaas niet helemaal uit de verf. Ook misschien omdat we maar een paar dagen hadden en je afhankelijk bent van het online kunnen zijn van spelers.
Ook het onderhandelen kwam niet uit de verf, maar dat kwam ook door de bondgenootschappen, je kwam toch wel aan de aanwijzingen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #4 Gepost op: 16-11-2020, 17:56:01 »
Jullie hebben het heel goed gedaan, zeker voor een eerste spel.

Het was leuk dat er verschillende thema's waren maar je kennis van het thema was niet zo afhankelijk van je succes erin.
De opdrachten waren variërend en zodoende altijd wel zeer leuk.

Jullie selectie-idee en daarop bouwend de ronde waarin je je eigen scores moet verbeteren/medekandidaten moet zoeken was subliem.

Een strak schema was er en dat hielden jullie goed aan.

Wat vind ik verbeterpuntjes:
a) lees altijd goed jullie spelregels na. Nu gebeurde het een paar keer (geschiedenistoets, finale) dat er zaken niet duidelijk waren door de spelregels. Nu is dat wel telkens goed opgelost maar eens nalezen kan geen kwaad :)

b) zorg ervoor dat de sleutelwoorden eenduidig zijn. Nu kon soms meer maar door het aantal letters, vielen sommige mogelijkheden weg. Als je het aantal letters niet geeft, moet je het zo maken dat er niet meer opties zijn. (vb. brandnetelsoep/sla)

klaar voor de strijd

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #5 Gepost op: 16-11-2020, 17:57:41 »
Nog heel erg bedankt voor de organisatie. 1e seizoenen zijn altijd lastig.  ::bravo::


Nog wel wat kritiekpuntjes:
Bij veel 'puzzels' was het belangrijk om snel te reageren. Op dinsdagavonden had ik geen tijd, dus die miste ik qua snelheid sowieso al. En zo gebeurde het nog wel eens vaker dat ik niet heel snel in een topic kon reageren als er weer een nieuwe vraag werd gesteld. Op deze manier was ik bij voorbaat al kansloos voor een paar aanwijzingen.
Bij andere 'puzzels' zat er weer te veel willekeur in. Grootste voorbeeld hiervan natuurlijk de giftige gifjes, ik snapte de logica meteen. Maar iemand moest de pechvogel zijn die de loterij verloor. Wederom totaal kansloos. Maar ook opdrachten als de chinese karakters kwamen niet heel lekker uit de verf, omdat alles in het topic besproken moest worden.
En wat mij betreft kwam het ook erg vaak aan op kennis. Soms wat kennisvragen is wel leuk, of basiskennis die je verder moet gebruiken in een puzzel. Maar het quizgehalte lag vrij hoog, waardoor ik ook bij onderwerpen als sport en muziek niet bepaald geweldig zou presteren.
Het is ook wel lastig om de hele serie te vullen met complexe puzzels natuurlijk.

Verder wel leuk met elke week een ander thema en de ronde tafel zat prima in elkaar.
« Laatst bewerkt op: 16-11-2020, 17:59:37 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #6 Gepost op: 16-11-2020, 18:53:40 »
Ik heb wel een tip! Zorg er voortaan voor dat de uitkomst van de filippine 1 woord is en niet 2 woorden die niks met elkaar te maken hebben, zoals in aflevering 8. Hoe lang ik wel niet gedacht heb dat er iets niet klopte   ::rofl:: ::rofl::
Hahahaha ja, snap ik wel. Dat was tegelijkertijd wel de extra laag, want je had het wel als extra tip kunnen krijgen als je het personage met de beste kracht had. Maar ik begrijp je wel!

Helemaal eens met alles wat Swifty heeft gezegd, ik reageer nog even op een aantal dingen:

Verder waren heel veel opdrachten gewoon erg leuk, was de variatie groot, en dat het rondom thema's was gedaan was op zich goed bedacht. Je hebt altijd mensen die geen bal weten van bijv sport of films, maar omdat er 3 opdrachten zijn is dat niet erg, het draait nooit alleen om kennis.
Het was inderdaad nooit de bedoeling om de thema's enorm belangrijk te maken, deze waren er voor de uitlijning en om de opdrachten te bedenken. Af en toe kwam er wel wat eens kennis aan te pas (vb. morph-puzzels in afl 4, mash-ups in afl 5,...). We hielden er wel rekening mee dat er zeker ook genoeg opdrachten waren waarbij geen kennis nodig was (laddercompetitie in afl 4, muziek kwartet in afl 5,...)

Citaat
Ik kan me zo geen opdracht herinneren die ik echt waardeloos vond.
Ik vond de laddercompetitie erg leuk als opdracht, maar het kwam helaas niet helemaal uit de verf. Ook misschien omdat we maar een paar dagen hadden en je afhankelijk bent van het online kunnen zijn van spelers.
De laddercompetitie vond ik zelf ook enorm leuk, alleen was hij in de realiteit net wat minder dan verwacht. Achteraf gezien had ik deze opdracht beter meteen dinsdagavond kunnen laten starten, want dan hadden jullie weer 2 dagen extra gehad.

a) lees altijd goed jullie spelregels na. Nu gebeurde het een paar keer (geschiedenistoets, finale) dat er zaken niet duidelijk waren door de spelregels. Nu is dat wel telkens goed opgelost maar eens nalezen kan geen kwaad :)

b) zorg ervoor dat de sleutelwoorden eenduidig zijn. Nu kon soms meer maar door het aantal letters, vielen sommige mogelijkheden weg. Als je het aantal letters niet geeft, moet je het zo maken dat er niet meer opties zijn. (vb. brandnetelsoep/sla)
Ook hier weer helemaal mee eens. De spelregels stonden altijd duidelijk in de uitleg, maar toch is het voor onszelf blijkbaar nodig om ze nog een derde keer na te lezen of niet te vergeten ze nog eens te herhalen. En wat de sleutelwoorden betreft ben ik het ook helemaal eens.

Bij veel 'puzzels' was het belangrijk om snel te reageren. Op dinsdagavonden had ik geen tijd, dus die miste ik qua snelheid sowieso al. En zo gebeurde het nog wel eens vaker dat ik niet heel snel in een topic kon reageren als er weer een nieuwe vraag werd gesteld. Op deze manier was ik bij voorbaat al kansloos voor een paar aanwijzingen.
Bij andere 'puzzels' zat er weer te veel willekeur in. Grootste voorbeeld hiervan natuurlijk de giftige gifjes, ik snapte de logica meteen. Maar iemand moest de pechvogel zijn die de loterij verloor. Wederom totaal kansloos. Maar ook opdrachten als de chinese karakters kwamen niet heel lekker uit de verf, omdat alles in het topic besproken moest worden.
En wat mij betreft kwam het ook erg vaak aan op kennis. Soms wat kennisvragen is wel leuk, of basiskennis die je verder moet gebruiken in een puzzel. Maar het quizgehalte lag vrij hoog, waardoor ik ook bij onderwerpen als sport en muziek niet bepaald geweldig zou presteren.
Het is ook wel lastig om de hele serie te vullen met complexe puzzels natuurlijk.
Ik heb zelf tijdens het spel ook af en toe gemerkt dat het best vaak voorkwam dat snel reageren belangrijk was. Hier heeft de rol van de Puzzle Master een grote invloed op gehad waardoor er iedere aflevering bij 1 opdracht (meestal de tweede opdracht) de snelheid van belang was. Daarbij was het soms ook in een andere opdracht belangrijk om snel te reageren (Reis Door RealityNet, Voedsel Gif,...). Snelheid mag af en toe een factor zijn, maar het was idd wat aan de hoge kant.

Voedsel Gif is idd een voorbeeld van een opdracht die een beetje anders is uitgepakt. We hadden niet verwacht dat jullie meteen de logica zouden doorhebben, dus achteraf gezien hadden we beter geen voorbeeldjes bij het begin van het topic neergezet zodat jullie tijdens de opdracht zelf het nog moesten uitzoeken.

Het woord puzzels hebben wij vrij breed genomen, vooral zodat er genoeg variatie zou zijn. Na een tijd wordt het enorm saai als er iedere week opnieuw dezelfde puzzels aan de beurt komen. Een quiz zagen wij ook als een puzzel, dus die was er ook af en toe.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2020, 01:54:23 »
Gezien ik weet dat jullie graag nog eens zoiets zouden organiseren en wel feedback willen hebben ga ik een poging doen tot uitgebreide feedback waar jullie hopelijk een volgend spel wat aan hebben. Ik heb sowieso super genoten van het spel en jullie hebben het super goed gedaan, dat staat sowieso vast! ::bravo::. Volgens mij zijn de meeste verbeterpuntjes echt kleine dingen, schoonheidsfoutjes etc.

Overkoepelend

-> Ik vond de aangepaste eliminatie erg fijn en veel beter dan The Big Escape. Dat er vooral de eerste twee afleveringen massaal gedeeld was, was echt de deelnemers hun eigen schuld. Gelukkig was dit niet blijvend.
-> Puzzle Master was een leuke toevoeging!
-> Aanwijzingen en sleutelwoorden. Eigenlijk vond ik dit best prima gaan. Pool moest ik nog lang genoeg over nadenken om erop te komen. Ook Klopp en Hunted kon je met minder dan 3 aanwijzingen zeker mis interpreteren. Want ik denk als je alle drie de aanwijzingen hebt, je het wel zou moeten kunnen zien met een beetje nadenken. Bij Andante en Bismarck zaten er aanwijzingen tussen die de opties al zo klein maakten dat het makkelijk werd, Panama was gewoon te makkelijk en Marvel was aan de moeilijke kant (hoewel het ook niet erg is als iedereen het fout had). Dit lijkt mij sowieso het lastigste onderdeel van het spel, dus dit hebben jullie echt niet verkeerd gedaan.

De opdrachten

Selectie - Prima starter, inderdaad goed om drie puzzels te doen en niet eentje. Ook leuk dat het niet helemaal los stond van de rest van het spel (door de verbinding met wachtwoord vergeten).
Wie is wie?- Perfecte starter, leuk bedacht! En gelijk een eerste twist. Op het moment van spelen dacht nog bleh heb ik net die crypto opgelost, moet ik mijn hint nog gaan verdedigen door een complete gok én waarbij ik afhankelijk ben van de hele groep (vandaar ook mijn deal naar Brtdm). Maar achteraf denk ik dat het een prima twist was. Die keuze qua tactiek was er natuurlijk ook gewoon.
Wachtwoord vergeten- Wat een ramp van een opdracht natuurlijk, maar erg sterk bedacht. Sterkste twist denk ik in het spel en gelijk op scherp gesteld. Ik vond dit een hele goeie opdracht. Bij een volgend seizoen zal iedereen gelijk argwanend zijn.
Reis door Realitynet- Heerlijke eerste teamproef, genoeg onderdelen, genoeg te doen, ik vond deze ook heel sterk. Eén punt van verbetering zat bij het onderdeel van Luchtmaniak en mij. We moesten na een tijdje voor een hint de highscore van Tetris verbeteren. Moeilijke opdrachten zijn leuk enz. maar die was wel iets té onmogelijk, ook gezien de speeltijd die we hadden en de onmogelijk hoge score die er voor stond. Hierdoor waren wij compleet uitgeschakeld vanaf dit punt.
Chinees Karakter- Deze kwam niet zo uit de verf, hier had nog een ander spelelement in gemoeten. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de consequenties waarbij ze door elkaar werden gewisseld niet erg moeilijk zou zijn en dat iedereen wel had onthouden welk teken hij/zij moest hebben.
Unescode- De opdracht zelf was leuk om te doen. Iets te tijd gebonden, ik dacht ook toen ik hem online zag staan "shit dit moet ik snel doen anders zijn die aanwijzingen weg". Ik zou voor dit soort opdrachten sowieso als tip meegeven om eerst een uitleg te geven en een tijd te geven wanneer de opdracht online komt. Dan kunnen deelnemers in ieder geval voorbereid beginnen en aanwezig proberen te zijn.
Vlag en Wimpel- Deze vond ik weer leuk. Af en toe wat discutabel qua eerlijk spel gezien alle vlaggen werden geraden, maar daar moet je een beetje vertrouwen in hebben. Verder prima opdracht, niets op aan te merken.
De Smaakpolitie- Eens met Swifty dat het leuk was dat we de kans hadden om elkaar dwars te zitten. Ik vond het ook best een leuke frustratie opdracht. Tip is natuurlijk even checken hoe je plaatjes er uitzien ;D. Wat anderen misschien niet weten is dat ik hier volgens mij de eerste was die de kruiswoordpuzzel speelde en de letters op het plaatje waren zo klein dat ik het echt niet kon zien. Maar zoals vrijwel het hele spel gebeurde werd mijn protest hier ook goed opgelost, waarvoor props.
Kilogrananas- Ten eerste, topnaam, nog steeds fan. Ik was wel fan van het calorieën inschatten. Het stukje met de rebus en de top 5 groente was een beetje vaag uitgelegd, maar dat was duidelijk denk ik.
Voedsel Gif- De hint was te makkelijk waardoor dit een beetje in het water viel en een wedstrijdje online zijn op het juiste moment werd.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2020, 01:54:35 »
Laddercompetitie- Super leuk bedacht! Ik ben het wel eens met Swifty dat het misschien met meer tijd wel iets beter uit de verf was gekomen. En misschien toch wat categorieën en extra eisen waar een opdracht aan zou moeten voldoen. Ik kon bijvoorbeeld nooit winnen als er 100 keer een sportquiz werd aangeboden, en andersom natuurlijk met andere onderwerpen ook.
Beat the Viewer- Leuke opdracht, werd ons niet makkelijk gemaakt.
Ping-ponline- Ook leuk bedacht natuurlijk met de morphs, altijd fan van. Ondanks dat ik het niet perse de leukste opdracht vond om te spelen was het verder prima, het lag meer aan mijn eigen incompetentie hier ::rofl::.
Kwartetspel- Leuke twist ook even met teams indelen die dan tegen elkaar moeten opeens, oeps! Kwartet is altijd een enig spelletje.
The Big Mashup- Zat top in elkaar!
Muzoektocht- Hoogtepuntje! Protest werd goed opgelost.
Puzzle-tv- Heerlijke opdracht ook, dat was te merken volgens mij. Opdracht waar veel kijkers aan mee konden doen.
Jeopardy- Ik weet uit ervaring dat Jeopardy geen makkelijk spel is om te organiseren, maar wel zeer vermakelijk. Dat het af en toe een chaos werd is stiekem het leukste gedeelte van het spel, dus dat moeten jullie je zeker niet aantrekken. Maar tip hier wel weer om van tevoren na te denken over hoe streng je gaat zijn wat betreft achternamen/hoofdletters etc. Geen eindspel vind ik ook erg fijn, die had ik volgens mij de laatste keer dat ik het heb georganiseerd ook geschrapt.
The Big Escape- Ook dit zat weer super in elkaar. Ondanks dat ik de grote escape niet heb gespeeld zag het er erg leuk uit!
Verdwenen en Vergeten- Dit moest mij heel erg denken aan het baantje in De Wonderen der Wereld. Ik was daar ook al voorstander van meer baantjes. Ik vind deze opdracht een heel klein beetje een gemiste kans, want het idee is super. Alleen waren de opdrachten té makkelijk. Vooral met de slide waarbij bijvoorbeeld hillo en Swifty helemaal niet meer 's nachts hoefden te posten. Met iets lastigere en intensievere opdrachten was dit erg leuk geweest. Hier begon ook de slide moeheid een beetje, die hebben we nu toch wel vaak genoeg gezien?
Tien voor Taal- Los van het protest een prima opdracht! Klein schoonheidsfoutje.
(Onder)Handelaar- Ik denk dat dit samen met het Chinese karakter mijn minst favoriete opdracht was. Een overeenkomst was er nooit gekomen, er viel niet zoveel te onderhandelen en uiteindelijk was de verdeling al bepaald en kon daar geen invloed meer op uitgeoefend worden.
Once upon a time-  Prima opdracht! Love Once upon a time thema hihi
Schijnstein- Weer zo'n perfecte opdrachtnaam! Ik vond de setting erg leuk.
Realitynet's 50 movies- Nou hier had ik het wel goed gehad met je 25 keer je score verbeteren twist en vond ik hem niet zo leuk meer als de eerste keer :-[. Sowieso werkt ie beter voor puzzels dan voor een flashgame. Ik weet niet eigenlijk wat de anderen moesten doen.
Finale- De opzet van meerdere puzzels achter elkaar is leuk en verwacht ook. Ik verwachtte van de finaleproef wel nog wat nieuwe onderdelen of inderdaad een puzzel van samenkomende sleutelwoorden/aanwijzingen etc. Vooral ook het laatste deel was een herhaling van zetten met opnieuw een slider, jigsaw puzzel, arcade game, rebus en woordzoeker. Geen enkel nieuw onderdeel of een soort uitbreiding waardoor de proeven toch even dat finale randje krijgen. En woordzoeker had ik of groter gemaakt of zo gemaakt dat er nog een zin uit zou komen waarbij je weer een oplossing moet vinden en dus sowieso een nieuwe soort puzzel nog. Ik had in Survivors grote finales bijvoorbeeld altijd een 2 voor 12 puzzel. Zoiets had ik er nog wel in willen zien om het iets substantiëler te maken.

Bij een vervolg zou ik wat onderzoek nog doen naar meerdere puzzelvormen zodat we niet zoveel sliders en jigsaws hoeven te maken. In 2010 hebben we op dit forum Trivial Survivor gehad van Swifty, dat is een tip om daar eens te kijken naar de opdrachten die toen werden gegeven. Voor uitgebreide puzzelvormen is het Koreaanse programma 'The Genius' ook een aanrader om te checken.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en als mensen het ergens niet mee eens zijn of aanvullingen hebben, roep gerust ;D. Bedankt Vermoljoen en Jacco's! ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [TBP20] Feedback Topic
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2020, 20:27:22 »
Bedankt voor de uitgebreide feedback! Je bent erin geslaagd om over elke opdracht iets te zeggen wat ook met mijn mening overeenkomt.  ::bravo:: ::bravo::

Nog een paar aanvullingen:
- De aanwijzingen en sleutelwoorden bedenken was inderdaad wel één van de moeilijkste dingen. Dat is best lastig om in te schatten, maar het is zo te zien dan toch nog goed meegevallen.

- Selectie + Wachtwoord vergeten: leuk om te weten is wel dat ik eerst de extra laag met de enveloppen had bedacht en erna ook op het idee kwam om puzzels die jullie al eerder hadden gemaakt moesten evenaren om de letters vrij te spelen (oorspronkelijk moest je een bepaalde score behalen). En op die manier kwam de verbinding met de selectie tot stand en was ik wel enorm trots op deze opdracht. Het zou meteen iedereen op scherp zetten. Wel was ik nog best bang of deze opdracht niet te veel twists bevatte, want met de enveloppen en de puzzels die je beter moest doen waren er toch wel 2 twists, maar dat is toch goed gekomen. Zelf had ik trouwens totaal niet verwacht dat iedereen erin zou slagen om alle scores te evenaren, want ik kan wel voorstellen dat als je echt graag wilt meedoen, dat je die puzzels dan enorm vaak hebt gedaan. Gelukkig was het dilemma er nog zodat niet iedereen de aanwijzing zou hebben en doordat 4 mensen voor de enveloppen kozen, verliep deze opdracht enorm goed!

Laddercompetitie: Meer categorieën en extra eisen waar een opdracht aan zou aan moeten voldoen toevoegen heb ik bewust niet gedaan. Want dan had ik waarschijnlijk jullie verplicht om iets rond sport te doen en zou ik al meteen alle kandidaten die daar niets van kennen benadelen (tenzij de ander dan juist een jigsaw zou kiezen, maar waarom zou je dat als sportkenner dan doen?). In deze opdracht was het idee dus om een sportformat verbinding met thema) te gebruiken in een spel waarin jullie volledige vrijheid kregen (ik moest tijdens de Elba opdracht in WIDM wel echt even aan deze opdracht denken haha).

Puzzle-tv: zelf ook wel een opdracht die ik leuk vond om te bedenken. De kandidaten moeten iedere keer 3 keer een puzzelopdracht doen en de kijkers kunnen toekijken, laat ik de rollen maar eens omdraaien: de kijkers gaan puzzelen en de kandidaten moeten hen overtuigen om dat te doen. Deze opdracht was natuurlijk geïnspireerd op de fanclubs in Survivor 2013 en de baropdracht uit WIDMO 2018 en 2020. Zoiets wilde ik ook enorm graag hebben in dit forumspel. Het betrekken van kijkers is wel iets waar we bij het bedenken van de opdrachten wel rekening me hebben gehouden :)

The Big Escape: oorspronkelijk zou ik de 2 teams via PM elk de grote escape-rooms laten doen, maar ik heb de opdracht uiteindelijk veranderd naar 1 team dat dat in het topic zou doen omdat dat 1 al veel praktischer en handiger is voor ons als spelleiding en 2 omdat dan alles achter de schermen zou gebeuren en dat niet leuk is voor de kijkers.

- Andere/nieuwe puzzels: goede opmerking. Hier gaan we zeker aan denken! Bedankt voor de tips  ::bravo::

Nog eens bedankt voor de feedback!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::