Auteur Topic: [B2B] - Feedbacktopic  (gelezen 430 keer)

Online TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
[B2B] - Feedbacktopic
« Gepost op: 19-09-2021, 22:19:37 »
En dat was het potje weerwolven.

De volgende conclusies kan ik zelf al trekken:
  • Er waren inderdaad te veel goede rollen. Dat was een kleine miscalculatie van mij. Ik had niet verwacht dat ze zo sterk zouden zijn. Daarnaast had ik wellicht niet te veel op kansberekening moeten inzetten. (Ik had namelijk in totaal 13 kaartjes in de stapel gelegd, dus drie extra burgers dan nodig, wat resulteerde in de dief en twee burgers in de keuzestapel van de burgers)
  • Rol claimen is een discussie die ik niet direct zag aankomen. Achteraf gezien had met de vele goede rollen i.c.m. de weinig spelers rol claimen (zoals gebleken) een te groot voordeel voor de goede rollen. Ik had echter niet verwacht dat er direct geclaimd zou worden.

Ik hoor graag jullie feedback. ::jaja::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2021, 22:25:50 »
Krijgen we nog een weerwolven PM of was die zo kort ::rofl::

Online TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2021, 22:29:58 »
12 berichten in totaal. Maar komt er nog aan ::jaja::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Online monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2021, 22:34:36 »
Qua rollen zou ik nooit "loten", maar gewoon bedenken hoe je het potje gebalanceerd wil houden. Met 10 in een basic potje is 2 wolven, 1 ziener en wellicht 1 jager/heks/dokter voldoende. Maar daar ben je inmiddels ook achter  ::hypocriet::

Rol claimen kan, dat hou je toch niet tegen. Anders kan bv de ziener zich nooit bekend maken. Het is gewoon belangrijk dat er genoeg rollen in zitten waar een wolf zich achter kan verschuilen
My fall will be for you

Offline Monkatoky

  • Forumlid
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #4 Gepost op: 20-09-2021, 07:56:50 »
De goede waren wel erg over powered deze ronden, Dus volgende keer idd een beteren balans.

Kwa rol claime ging het dit potje te makkelijk, en hier door hadden de wolven. Geen schijn van kans. Ik zelf had ook nog de jager kunnen claime.

Dat de ziener een rol claimt, ben ik het mee eens. Maar bij de andere rollen vind ik het onnodig.

Ik zal zelf willen voorstellen om de assassin (wolf met deze kracht) toe te voegen: deze mag elke nacht 1 rol raden, heeft hij het goed dan sterft die persoon, heeft hij het fout dan sterft hij zelf,

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #5 Gepost op: 20-09-2021, 09:49:42 »
Als wolf was dit gewoon geen leuk potje. Ik snap dat Robbie zichzelf bekend maakte, hij dacht zichzelf gered te hebben. Ik was wel verbaasd dat de genezer er in zat, ik had de spelregels niet goed gelezen en dacht dat de rollen er in zouden kunnen zitten, niet dat het zeker was dat al die rollen er in zaten. Nu konden wij als wolf geen enkele rol claimen. Met maar twee gewone burgers er in was zelfs dat niet te claimen. Ik vind dat LM het lang heeft volgehouden. Ik heb vooral gepoogd de heks eruit te spelen, zodat we in ieder geval 1 bedreiging kwijt zouden zijn.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #6 Gepost op: 20-09-2021, 10:17:16 »
Als burger was dit ook geen leuk potje hoor. Ik keek voor de eerste keer op dag 1 en er waren al 3 goede rollen geclaimd. Het spel moest dan nog beginnen. Ja dan is mijn spelplezier wel heel erg snel verdwenen.

Maar zelfs zonder claimen, was dit dus onmogelijk voor de wolven.

Online TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #7 Gepost op: 20-09-2021, 10:19:37 »
Ik begrijp volkomen dat het al wolf geen leuk potje was en ik neem daar ook de volle verantwoordelijkheid voor. Ik ben te naïef geweest in het inschatten van hoe overpowerd de burgers waren. Daarnaast had ik ook totaal geen rekening gehouden met rol claimen en de hele gang van zaken mbt het feit dat de lunch steeds voorkomen zou worden en de gevolgen daarvan :(

Genoeg leerpunten voor de volgende keer (en hopelijk ook met meer spelers). Persoonlijk vind ik de basisspelen wel een goede afwisseling tov de themaspellen.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #8 Gepost op: 20-09-2021, 10:31:35 »
Ja daar ben ik het zeker wel mee eens. Basispotjes zijn ook leuk.


Convans, je gaf aan dat op Discord een rol claimen not done is. Maar hoe doet de ziener het dan?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #9 Gepost op: 20-09-2021, 10:47:41 »
Ja daar ben ik het zeker wel mee eens. Basispotjes zijn ook leuk.


Convans, je gaf aan dat op Discord een rol claimen not done is. Maar hoe doet de ziener het dan?

Maar op Discord is er ook al discussie geweest waar er wel rollen geclaimd werden. En uit die ervaringen kwamen vooral mijn frustraties. Daarom is er nu ook een slechte rol die claimers kan ‘vangen’.

Ik vind dat de ziener zich ook eventueel kan outen, maar op dag 1 is wel niet echt fijn. Ik zou het persoonlijk ook niet doen en proberen subtiel dingen duidelijk maken ipv meteen te claimen. Maar van de ziener kan ik het dan nog het meest begrijpen. Van de andere rollen echt totaal niet  ::ohno::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #10 Gepost op: 20-09-2021, 10:50:29 »
Yep basispotjes als afwisseling zijn zeker welkom.

Ik vind dat claimen bij het spel hoort. Het staat zelfs in de spelregels van beide weerwolven versies die ik bezit. Plus dat is in elk potje dat we hebben gespeeld op RN ook gedaan op een bepaald moment. Meestal is dat moment wanneer er al veel mensen uit zijn en het de burgers helpt om jezelf bekend te maken, want dan kan je afstrepen. En zoals ik in elke post gezegd heb, waren er dus te veel goede rollen, waardoor het al meteen profijtelijk was voor de burgers om je rol bekend te maken. Vandaar dat er niet te veel unieke rollen in een kleine groep moeten zitten.

Komt nog bij dat ik m'n rol claimde omdat ik dacht dat ik aangevallen was en de volgende dag dood zou zijn. Dan kon ik maar best nog iets bijdragen voor de burgers voordat ik stierf. Sanmol lokte vervolgens de ziener uit de tent, waardoor Daisy zich genoodzaakt zag haar rol te claimen en daarna heeft Sanmol ook de heks geclaimed om aan mij duidelijk te kunnen maken dat ik helemaal niet aangevallen was, maar hen henzelf redde. Dus het was meer een samenloop van omstandigheden dan dat drie mensen ineens dachten "Nou ga ik eens meteen claimen en alles vergallen!"


Anyway, voor eventuele volgende potjes: ik heb een versie waar plus- en minpunten bij de rollen staan. Als je die punten bij elkaar optelt zou je ongeveer op 0 moeten zitten en dan is het een gebalanceerd spel. Ik wil die punten gerust wel eens ergens posten zodat er later rekening mee gehouden kan worden bij het samenstellen van nieuwe spellen?

Voor dit potje was het:
2 wolven = -12
Ziener = +7
Heks= +4
Genezer/bodyguard = +3
Jager = +3
-> Dit totaal was al +5 en daar moeten de dorpelingen nog bij opgeteld worden.

Als er nog een Cupido in zat, was dat -3. En dan nog 3 dorpelingen die elk +1 zijn, dus dan zou het totaal op +5 blijven.
Als er geen Cupido was, zouden er dus nog 4 dorpelingen, zijn en zou het totaal zelfs +9 zijn.

Dief zit niet in in het spel dat ik heb, dus kan i kgeen punten van kijken. Waarschijnlijk doordat dat de balans van het spel weer kan laten omslaan. Als de dief bvb kan kiezen tussen een ziener en een wolf, dan heeft dat een grote impact (ofwel -6 ofwel +7).

Offline Monkatoky

  • Forumlid
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #11 Gepost op: 20-09-2021, 10:54:48 »
Ja daar ben ik het zeker wel mee eens. Basispotjes zijn ook leuk.


Convans, je gaf aan dat op Discord een rol claimen not done is. Maar hoe doet de ziener het dan?

Zoals ik net uitlegde, hebben we nu op discord dus die extra rol toegevoegd. Je kan dus wel claime als ziener. Maar je weet dan wel dat je er daarna direct uit ligt, je kan namelijk ook niet beschermd worden. Maakt in mijn ogen het hele spel veel spannender!

Sorry dat ik voor jouw reageer convans

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #12 Gepost op: 20-09-2021, 10:59:49 »
Zoals ik net uitlegde, hebben we nu op discord dus die extra rol toegevoegd. Je kan dus wel claime als ziener. Maar je weet dan wel dat je er daarna direct uit ligt, je kan namelijk ook niet beschermd worden. Maakt in mijn ogen het hele spel veel spannender!

Sorry dat ik voor jouw reageer convans
Maar in die potjes zitten misschien veel unieke rollen? Want dan heb je zoiets wel nodig ja.

Als in onze groep alleen een ziener had gezeten, dan had die ook niet snel iets gezegd, want daarmee sluit je weinig mogelijkheden uit. Maar als heel veel mensen allemaal een unieke rol hebben, is het uiteraard heel makkelijk om alles meteen te claimen, want doordat ze uniek zijn, zal er niemand zijn die dat dan ook claimt, want dan wordt 1 van die 2 er toch meteen uitgestemd.

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #13 Gepost op: 20-09-2021, 22:48:33 »
Wat ik eigenlijk altijd doe als je veel speciale rollen hebt is niet bekend maken wat iemand was. Het is namelijk altijd leuker om een speciale rol te hebben, maar zorgt ook voor disbalans. Door niks bekend te maken kan je als wolf ook claimen. Soms komt het zelfs voor dat je een rol claimt van iemand die al dood is zodat er ook geen tegenclaim komt. In de praktijk zie je echter dat dat dan vaak nog niet genoeg is om iemand te laten leven… dus wel een aanrader om dat eens te testen hier misschien!
Nieky grab a life vest!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [B2B] - Feedbacktopic
« Reactie #14 Gepost op: 20-09-2021, 22:52:56 »
Tsja het meeste is wel gezegd en geschreven. Burgers te machtig. Achteraf maakte het niks uit dat ik mezelf zo vroeg bekend moest maken, Robbie speelde heel slim als beschermer,  hij heeft me zelfs nooit beschermd ::rofl::. En zelfs al was ik doodgegaan was LM toch wel vermoord. Ik hoop alleen dat dat niet meer gebeurd in een spel met meer spelers, wat het was gewoon ontzettend flauw. ::niet-ok::

Verder eens met een eerdere post van Robbie, ik zie niet voor me hoe je online Weerwolven kan spelen zonder op een gegeven moment je rol prijs te geven. Ik zou dan ook snel zijn uitgepraat. In het echt kan je s nachts nog eens wat horen qua geluid, of iemand diep in de ogen kijken, dat gaat hier niet.