Auteur Topic: Saw - Lijken Te Koop!  (gelezen 863 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Saw - Lijken Te Koop!
« Gepost op: 7-03-2021, 02:12:24 »

Jigsaw dwingt jullie om geld uit te geven aan lichaamsonderdelen van jullie vrienden: de voorbije afvallers. Ieder krijgt de naam van een afvaller toegewezen. Dat is één van de manieren om punten te verdienen: door zo veel mogelijk onderdelen van die afvaller bij elkaar te krijgen.

Maar daar zullen jullie voor moeten bieden. Er staat geen limiet op het geld dat jullie bieden. Jullie moeten echter wel met ronde getallen bieden om het overzichtelijk te houden (dus geen 11,35 ofzo ;) ).

Hoe het werkt
Per spel zijn er van 4 afvallers 4 onderdelen (armen, benen, hoofd en romp) te koop. In totaal zijn er dus 16 dingen te koop.
Iedereen krijgt op voorhand random al één lichaamsonderdeel, die mogelijk al bepaalt waar je voor wil sparen. Dit onderdeel behoort niet tot de 16 die verkocht worden. Het is een bonuslichaamsonderdeel en is voor iedereen iets anders.
Jullie spelen in twee aparte groepen van 3 spelers (ingedeeld door Susdus).
Elke verkoop speelt zich af in 4 stappen:
1. Start bod: Eén van jullie is de starter deze ronde. Ik post openbaar wat er geveild gaat worden en de starter moet openbaar posten hoeveel hij/zij daar op biedt. Hij/zij mag niet 0 bieden.

2. Geheime veiling: De andere spelers bieden in het geheim op het onderdeel door het bedrag via pm te sturen naar de starter en mij. Dit bod mag wel 0 zijn.
De starter krijgt dus als enige te zien wat iedereen geboden heeft.

3. Bekendmaking: De starter maakt bekend wie de veiling heeft gewonnen, maar mag niet zeggen met welk bedrag! Als hij/zij zelf het hoogste bod had, is het uiteraard wel bekend om welk bedrag het gaat, aangezien de starter zijn/haar eigen bedrag in de eerste stap bekend moet maken. Enkel het bedrag dat de veiling heeft gewonnen wordt door mij opgeschreven (de rest die de veiling niet gewonnen heeft zijn dus geen geld kwijt).

4. Einde Veiling: De veiling is gedaan. De volgende speler wordt nu de starter voor het nieuwe onderdeel en we beginnen opnieuw bij stap 1.

We spelen verder tot alle 16 onderdelen verkocht zijn. Het liefst doen we dus 2 veilingen per dag in 8 dagen tijd.
Het 16e item wordt open verkocht. Niemand is dan de starter. Op deze manier is iedereen 5 keer starter geweest en bij het 16e item pm't iedereen zijn/haar bedrag enkel naar mij.

Puntentelling
Er zijn verschillende manieren om overwinningspunten (OP) te scoren.
Op het einde wordt er gekeken wie hoeveel in totaal geboden heeft en welke onderdelen hij/zij gekocht heeft.
1. Aantal geboden:
Degene die het minste geld heeft uitgegeven om onderdelen te kopen, wint 6 OP.
Degene die het meeste geld heeft uitgegeven ligt automatisch uit het spel!!! Je wil dus niet degene zijn die het meeste geld heeft uitgegeven, want dan heb je sowieso 0 punten voor Zap.

2. Lichaamsonderdelen OP
Elk lichaamsonderdeel is het aantal OP waard dat er op staat (1 tot 4)

3. Afvaller samenstellen
Zoals gezegd wil jij zo veel mogelijk lichaamsonderdelen van de aan jou toegewezen afvaller bij elkaar sparen. Als je 1 onderdeel hebt van jouw afvaller, heb je 1 OP. Bij 2 onderdelen van jouw afvaller heb je 3 OP. Bij 3 heb je 6 OP en als je alle 4 de onderdelen van jouw afvaller hebt, win je 10 OP.

4. Monopolie
Je krijgt punten als je veel dezelfde soorten lichaamsonderdelen hebt. Als je 2 dezelfde hebt, krijg je 3 OP. Bij 3 dezelfde win je 6 OP en bij 4 dezelfde 10 OP. (Vier is het maximum aantal waarin je dezelfde onderdelen kan hebben)

5. Diversificatie
Maar ook voor je diversiteit aan lichaamsonderdelen scoor je punten. Per volledig "lichaam" (4 verschillende onderdelen dus, maakt niet uit dat het van verschillende afvallers is ;) ) scoor je 10 punten! Als je 3 verschillende onderdelen hebt scoor je er 6 punten mee.

In een poging nr 4 en 5 duidelijk te maken heb ik dit grid gemaakt:

Van links naar rechts is de monopolie. Bij 3 hoofden, scoor je dus 6 punten voor de hoofden.

Een voorbeeld:

Deze speler heeft:
2 hoofden = 3 punten
1 romp = 0 punten
3 paar armen = 6 punten
2 paar benen = 3 punten
Dan de kolommen voor diversificatie:
1 volledige kolom (ie 1 van elk onderdeel) = 10 punten.
1 kolom met 3 verschillende onderdelen = 6 punten.
-> Deze speler zou voor categorie 4 en 5 dus 28 OP scoren.


ZAP Puntentelling
Degene die het meeste heeft geboden, heeft automatisch 0 punten!
De winnaar (degene met de meeste OP) krijgt 5 punten en de runner up 2 punten.

De teams die Susdus heeft ingedeeld zijn:
1) Daisy, michael90, Susdus
2) D'N, de_witte, LuchtManiak

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Saw - Lijken Te Koop!
« Reactie #1 Gepost op: 7-03-2021, 02:12:37 »
PS: dit spel is gebaseerd op QE met het verschil dat je daar op andere goederen biedt. Moest je de spelregels lezen: bij 4 of meer spelers krijgt degene die het vaakst 0 heeft geboden ook punten. Maar bij 3 spelers zoals in jullie potjes is dat niet het geval.

Nog een belangrijke regel:
Als starter krijg je dus alle bedragen te zien die de anderen bieden. Deze info MOET je privé houden en mag je niet met andere spelers delen!
« Laatst bewerkt op: 7-03-2021, 02:39:24 door Robbieazerty »

Offline LuchtManiak

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Saw - Lijken Te Koop!
« Reactie #2 Gepost op: 7-03-2021, 09:02:52 »
Verliezende boden tellen niet mee voor het uitgegeven geld toch?

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Saw - Lijken Te Koop!
« Reactie #3 Gepost op: 7-03-2021, 09:58:54 »
In theorie is het dus mogelijk om van een bepaald lichaamsdeel er 5 te behalen als ik het goed begrijp. Dat levert dan gewoon hetzelfde aantal punten op dan wanneer je er 4 zou hebben?

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Saw - Lijken Te Koop!
« Reactie #4 Gepost op: 7-03-2021, 10:35:21 »
Wat gebeurt er als het hoogste bod een gelijkspel is? Hakken we dan het lichaamsdeel door de helft? ::rofl::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Saw - Lijken Te Koop!
« Reactie #5 Gepost op: 7-03-2021, 10:47:38 »
Verliezende boden tellen niet mee voor het uitgegeven geld toch?
Klopt!

In theorie is het dus mogelijk om van een bepaald lichaamsdeel er 5 te behalen als ik het goed begrijp. Dat levert dan gewoon hetzelfde aantal punten op dan wanneer je er 4 zou hebben?
Klopt!

Wat gebeurt er als het hoogste bod een gelijkspel is? Hakken we dan het lichaamsdeel door de helft? ::rofl::
Dan moeten degenen die gelijkspel hadden met hoogste bod opnieuw bieden. Dat mag hoger of lager zijn. Als dit na 3 keer nog steeds gelijkspel is, wint degene met het één na hoogste bod.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Saw - Lijken Te Koop!
« Reactie #6 Gepost op: 8-03-2021, 07:32:38 »
1. Aantal geboden:
Degene die het minste geld heeft uitgegeven om onderdelen te kopen, wint 6 OP.
Degene die het meeste geld heeft uitgegeven ligt automatisch uit het spel!!! Je wil dus niet degene zijn die het meeste geld heeft uitgegeven, want dan heb je sowieso 0 punten voor Zap.
Ik kreeg over bovenstaande de vraag wat er gebeurt als bij het meest geboden op het einde er een gelijkspel is.

Antwoord: Dan vallen die allebei af en hebben ze allebei 0 punten.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Saw - Lijken Te Koop!
« Reactie #7 Gepost op: 8-03-2021, 14:04:54 »
Fijn dat mijn lichaam niet uit elkaar getrokken is. Betekent dat ik nog terug kan keren ergens? ::schaam::