Eindelijk internet thuis en eindelijk een avondje wat minder andere bezigheden. Eerst ER ingehaald, en nu even tijd maken voor wat feedback. Waar die ene host heel subtiel om vroeg. Nog meer veren in jullie achterste

en geheel terecht. Het was een heel tof spel, ik heb ontzettend genoten.
Ten eerste de hosts. Mooie taakverdeling, en fijn dat jullie voor elkaar in konden springen bij de andere spellen als dat even nodig was. Jullie waren heel goed bereikbaar, niet te beroerd om (ook blonde) vragen te beantwoorden, heel duidelijk in de uitleg en zo goed als foutloos.
Ik vond het erg prettig dat de spellen soms gedoseerd op het forum kwamen. Zodat we even de tijd hadden om de ene opdracht te begrijpen voordat we nog meer informatie kregen.
Mooi ook hoe we soms even een subtiel zetje kregen om een spel op gang te brengen of toch eens een zet te doen. Er werd meer gewerkt met deadlines dan in eerdere edities, en dat was wel prettig, we wisten waar we iedere aflevering aan toe waren, wanneer iets klaar moest zijn en hoeveel er nog te doen was.
Dan de opdrachten.
Ik heb vooral heel erg genoten van de groepsopdrachten. Het begon al super met een speurtocht over de hele wereld/google maps, met een zelfgekozen duo. Bij Tug of War was er niet echt sprake van samenwerking binnen een team, maar Drug War en Bazinga waren heel toffe samenwerkingsopdrachten, en Moord Mystery eigenlijk ook. Leuk om niet alle opdrachten in een week individueel te moeten spelen.
Van de individuele spellen heb ik Lost Cities direct op mijn verlanglijstje gezet, en Cooks wil ik ook. Dino Park wil ik graag eens spelen, lijkt me erg leuk. Ik hou van dat soort spellen (vorig jaar ook met de tijgers en leeuwen die we in het veld moesten plaatsen): iedereen maakt andere keuzes omdat je op verschillende manieren kunt scoren en het is interessant om te zien hoe dat uitpakt.
Het knikkerspel vond ik niet zo interessant, maar dat komt ook door mijn positie daar. In de Sequesteraflevering vond ik het helemaal niet erg dat ik werd uitgedaagd, het was anders wel een erg stille week geweest in vergelijking met de andere weken. Waarom maakten jullie daar de keuze om degene die de meeste stemmen kreeg een voordeeltje te geven in de volgende aflevering?
Cijfers en letters zou ik niet onderaan zetten zoals Brent wel doet. Ik vind zo'n kort spel (in 10 minuten te spelen) met heel duidelijke spelregels, die iedereen begrijpt, tussendoor wel lekker. Omdat de letters echt heel random waren had een anagramsolver niet veel zin denk ik.
Tof dat de eerste afvallers nog een herkansing kregen, altijd leuk voor de revanchegevoelens en zo. De opzet was beter dan vorig jaar, toen de spookschippers eigenlijk geen echte kans maakten om terug te komen vanwege het strijden tegen elkaar en tegen de anderen als team. Wat mij betreft is het niet nodig dat een herkanser na het verslaan van de andere afvallers ook nog moet winnen van de spelers die nog in het spel zitten.
Ook fijner dan vorig jaar: iedere ronde weer beginnen op 0 (al is het best een beetje frusterend dat ik in totaal meer ZP had dan Mitch, terwijl hij wel de finale speelde

) en niet steeds doorgaan met de ZP-stand. Dat maakt het ook voor bijv Brent iedere ronde spannend, kon hij steeds alsnog afvallen, net als Niels en Lucy afvielen ondanks eerdere winsten.
Over jury-opdrachten: ik vond het niet erg dat er dit jaar vrijwel geen was, maar ik heb er niet zo'n bezwaar tegen als Brent. Mijn ervaring is dat jurering altijd wel anoniem gebeurd, dat er dus geen ruimte is voor vriendjespolitiek. Het was heel origineel dat een extern jurylid onze kunstwerken beoordeelde. Het was duidelijk dat ze een voorkeur gaf voor zelf-getekend maar dat vond ik zelf niet verrassend eerlijk gezegd.
Als laatste nog even een heel groot compliment over de lay-out. Wat hebben jullie er ook visueel een prachtig spel van gemaakt! De graphics waren super, en de inzet van diverse gezinsleden werd ook zeer gewaardeerd. Het bijwerken van de borden tussendoor steeds ook, echt heel erg fijn. Het zag er geweldig uit.