Poll

Wat was jullie favoriete spel uit Z4P?

Treasure Hunt
0 (0%)
Karuba
0 (0%)
Lost Cities
2 (10%)
Meesterwerken
0 (0%)
Canvas
0 (0%)
No Thanks
0 (0%)
Drug War
2 (10%)
Cooks of Albuquerque
3 (15%)
Better Call Saul
0 (0%)
Red Light Green Light
2 (10%)
Tug of War
0 (0%)
Knikkeren
0 (0%)
B4ZINGA!
2 (10%)
Cijfers & Letters
0 (0%)
RockPaperScissorsLizardSpock
0 (0%)
Sequester Circuit
1 (5%)
Sequester stemronde
0 (0%)
Can't Stop
0 (0%)
Murder Villa
1 (5%)
Moordmysterie
1 (5%)
Wie is Moriarty
0 (0%)
Dino Park
5 (25%)
Evolution
1 (5%)
Draftosaurus
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 7

Auteur Topic: Feedback  (gelezen 738 keer)

Online monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Feedback
« Gepost op: 2-04-2022, 22:39:27 »
Hallo lieve kandidaten, kijkers, wie maar wil,

Wij zijn natuurlijk benieuwd naar terugkoppeling op het spel. Vandaar de poll, waar je kunt aangeven welke spellen het leukst waren om te doen, of om te bekijken.

Ook willen we graag weten wat er goed ging, wat minder was, waar we kunnen verbeteren indien er nog een Zap 5 komt.

Vanuit mij (JW) vond ik het fantastisch om te doen, maar ook heel intensief en ben ik zo superblij dat ik dit samen met Robbie heb kunnen doen. De kandidatengroep was echt heel fijn om drie maanden mee op te trekken en jullie hebben allemaal op je eigen manier kleur gegeven aan het spel!

Ook kreeg ik regelmatig door dat het voor de kijker ook nog best te volgen was, alhoewel ik Zap nooit heb beschouwd als een kijkersspel.

Nu voorlopig weer even een organiseer-pauze, maar ik heb absoluut geen spijt gehad van het moment dat ik Robbie vroeg "Hee, wil je de volgende editie misschien met mij doen?"  ::hug::
My fall will be for you

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback
« Reactie #1 Gepost op: 2-04-2022, 23:08:37 »
Ik ben super blij met dit seizoen. Om een of andere reden wil ik elk seizoen bigger and better doen en daarom las ik meestal ook twee jaar (of meer) tussen Zap seizoenen in. Om inspiratie op te doen en omdat het zo intens is.

Toen monkeysuncle me vroeg om het samen te doen, heb ik volgens mij aanvankelijk ook geantwoord van ja is goed maar ik weet niet of ik het volgend jaar al meteen aan kan. "Misschien moeten we het al aanvragen?" vroeg hij. Misschien dat het in het najaar van 2022 wel kon ofzo en dan stond het in ieder geval al gepland. Dus dat deed ik. En toen stuurde D*N "Oh ja er is al wel plaats van januari t/m maart!" En toen waren we dus vertrokken.  :o

Uiteindelijk heeft JW veel op zich genomen. Hoewel we qua aantal opdrachten volgens mij redelijk evenredig verdeeld zijn, heeft hij mij vaak ondersteund bij "mijn" opdrachten. (daarmee bedoel ik de opdrachten waar in onze top secret discord mijn naam bij stond :) ) En hij heeft alle biechten verzameld en iedereen gecontacteerd om te biechten en om aan te manen verder te spelen. Ik merkte het verschil in host stijl, waarbij ik de wat teruggetrokkener Michiel Devlieger host ben die zich niet heel erg in de groep in laat en JW een Angela Groothuizen (om hetzelfde programma voorbeeld te gebruiken) die wel meer met de kandidaten op trok. Die mix werkte perfect!

In het begin merkte ik dat ik het toch lichtjes lastig vond om mijn Zap-baby'tje helemaal los te laten na het uit de grond gestampt te hebben en 3 keer in m'n eentje te organiseren. Maar al heel gauw merkte ik de fijne samenwerking én de rust die het me ook gaf vergeleken met voorgaande edities.

Dus JW: Thanks, het was super tof! Zoals ik aan het begin van deze post zei wil ik elk seizoen bigger and better gaan en naar mijn eigen bescheiden mening zijn we daar zeker in geslaagd! En ik zie een volgend seizoen zéker zitten! Maar niet volgend jaar al.  ::rofl::



En een leuk seizoen gaat natuurlijk niet met ongemotiveerde saaie kandidaten, dus ook dank aan alle kandidaten voor hun enthousiasme, fanatisme en downright gezelligheid! I know, ik kom wat stiller/introverter over en zeg niet mega veel, maar ik heb er zeker hard genoten van jullie manier van spelen!  ::bravo::

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Feedback
« Reactie #2 Gepost op: 6-04-2022, 11:46:54 »
Normaal gezien ben ik een vrij kritisch persoon als het over het organiseren van spellen gaat, maar ik kan me eerlijk gezegd niet meteen een kritiekpuntje bedenken voor dit hele spel. Misschien komt er nog wat uit terwijl ik dit spontaan aan het typen ben, maar voorlopig nog niet. Aldus begin ik dan maar met de positieve zaken!

Ik vond dat het spel zeer goed voorbereid was en ook dat het vlekkeloos liep. Alle opdrachten waren glashelder (ook al moest je af en toe een paar keer lezen, de regels waren gewoon duidelijk) en de thematiek zat zeer goed. Mooie plaatjes, mooie voorbeelden en vooral mooie opdrachten. Ik denk dat de verhouding tussen de hosts ook goed zat en dat straalde zich ook uit naar de kandidaten, wat erg fijn was om te ervaren. De hosts stonden ook paraat bij vragen en hielpen je waar nodig. In mijn ogen was er een goede balans tussen het zijn van een neutrale host en het zijn van een klankbord voor kandidaten, dat heeft het hele spel voor mij wel naar een hoger niveau getild. Ik ben enorm blij dat er expliciet geen juryopdrachten in vervat zaten, want zoiets zorgt voor wrevel en uit eigen ervaring denk ik dat RN daar ook niet de geschikte community voor is omwille van bepaalde kliekjes en tradities. Ontzettend fijn was het feit dat niet elke opdracht per se een bordspel was. Soms had je opdrachten die je echt individueel moest doen, soms had je opdrachten waar je intensief moest samenwerken. In mijn ogen zat die balans zeer goed in elkaar en zou ik niks veranderen aan hoe jullie het spel hebben neergezet.   

Het enige dat ikzelf toch iets minder vond (en me nu ook echt net bedenk terwijl ik dit typ) is aflevering 6. En dan heb ik het helemaal niet over het thema, de opdracht of de twist, maar wel over het feit dat geheel afgestapt werd van ZP. Op zich is dat wel leuk, begrijp me niet verkeerd, maar het voelde voor mij zo out-of-the-blue aan en ik vond ook niet ergens een reden terug waarom dat per se moest. Ik werd toen ook afleveringswinnaar, maar dat voelde ook niet helemaal zo aan omdat we maar één opdracht hadden gespeeld. Conclusie is dat jullie tophosts zijn en dat ik me met veel plezier zou inschrijven voor eender welk spel dat jullie samen zouden organiseren!


IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Feedback
« Reactie #3 Gepost op: 6-04-2022, 11:59:59 »
En ohja, de favoriete en minder favoriete spelletjes! Sonar Squad (Drug War) vond ik echt het meest fantastische spel en dat zullen mijn concullega's in Z4P ook wel gemerkt hebben aan mijn enthousiasme en hoe fanatiek ik alles wou uitdokteren. In een biecht las ik zelf dat iemand hoorde dat ik kapitein, afluisteraar, expert en ingenieur in één was. En misschien was dat stiekem ook een beetje zo, ik vond het zo leuk om alles bij te houden en uit te zoeken waar het andere team kon zijn. In mijn ogen één van de spelletjes waar het meeste tactiek bij te pas kwam en dan maak je van mij een blije Brent. Dino Park vond ik geweldig omwille van de meerdere lagen die het spel omvat. Eigenlijk is dat helemaal niet zo'n moeilijk spel, maar je moet vooral rekening houden met verschillende scenario's en wat je met je munten gaat doen. Wellicht zou ik het volgende keer helemaal anders spelen, en dat vind ik net zo leuk. Het is geen doorsnee spel waar je één tactiek kan volgen en dan bijna altijd wint, daar hangt het te veel af van geluk en van je tegenspelers. Ik snap waarom Robbie en JW dit als finalespel hebben gekozen, goede keuze wat mij betreft!

Cijfers & Letters was volgens mij het enige spel waar je niet mocht gaan opzoeken, dus was het voor mij makkelijk om dit achteraan te plaatsen omdat ik daar allergisch aan ben. Op zich was dat eigenlijk geen probleem, want de letters waren in mogelijkheden zo beperkt dat opzoeken volgens mij geen nut had en ik weet niet eens of je de cijfers überhaupt kon opzoeken. Volgens mij was dit ook de, in tijd, kortste opdracht? Ik denk dat ik het daarom ook onderaan heb gezet. Bij No Thanks was mijn probleem dat iedereen elkaars munten kon traceren en bijhouden. Uiteraard kan dat in het echt ook, maar daar kan je niet zomaar even uit je hoofd alle beurten onthouden en dat merkte ik toch wel aan de speelstijl van een paar tegenstanders. Ikzelf deed het ook, want je moet daar gewoon gebruik van maken, maar dat maakte het spel toch wel enigszins voorspelbaarder. Dit was ook een spel waar tijdsdruk ontstond omdat iedereen moest reageren, dus misschien had dit spel beter tot z'n recht gekomen als er nog minder kandidaten waren.

IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback
« Reactie #4 Gepost op: 8-04-2022, 22:33:13 »
Eindelijk internet thuis en eindelijk een avondje wat minder andere bezigheden. Eerst ER ingehaald, en nu even tijd maken voor wat feedback. Waar die ene host heel subtiel om vroeg. Nog meer veren in jullie achterste ;) en geheel terecht. Het was een heel tof spel, ik heb ontzettend genoten.

Ten eerste de hosts. Mooie taakverdeling, en fijn dat jullie voor elkaar in konden springen bij de andere spellen als dat even nodig was. Jullie waren heel goed bereikbaar, niet te beroerd om (ook blonde) vragen te beantwoorden, heel duidelijk in de uitleg en zo goed als foutloos.
Ik vond het erg prettig dat de spellen soms gedoseerd op het forum kwamen. Zodat we even de tijd hadden om de ene opdracht te begrijpen voordat we nog meer informatie kregen.
Mooi ook hoe we soms even een subtiel zetje kregen om een spel op gang te brengen of toch eens een zet te doen. Er werd meer gewerkt met deadlines dan in eerdere edities, en dat was wel prettig, we wisten waar we iedere aflevering aan toe waren, wanneer iets klaar moest zijn en hoeveel er nog te doen was.

Dan de opdrachten.
Ik heb vooral heel erg genoten van de groepsopdrachten. Het begon al super met een speurtocht over de hele wereld/google maps, met een zelfgekozen duo. Bij Tug of War was er niet echt sprake van samenwerking binnen een team, maar Drug War en Bazinga waren heel toffe samenwerkingsopdrachten, en Moord Mystery eigenlijk ook. Leuk om niet alle opdrachten in een week individueel te moeten spelen.

Van de individuele spellen heb ik Lost Cities direct op mijn verlanglijstje gezet, en Cooks wil ik ook. Dino Park wil ik graag eens spelen, lijkt me erg leuk. Ik hou van dat soort spellen (vorig jaar ook met de tijgers en leeuwen die we in het veld moesten plaatsen): iedereen maakt andere keuzes omdat je op verschillende manieren kunt scoren en het is interessant om te zien hoe dat uitpakt.

Het knikkerspel vond ik niet zo interessant, maar dat komt ook door mijn positie daar. In de Sequesteraflevering vond ik het helemaal niet erg dat ik werd uitgedaagd, het was anders wel een erg stille week geweest in vergelijking met de andere weken. Waarom maakten jullie daar de keuze om degene die de meeste stemmen kreeg een voordeeltje te geven in de volgende aflevering?
Cijfers en letters zou ik niet onderaan zetten zoals Brent wel doet. Ik vind zo'n kort spel (in 10 minuten te spelen) met heel duidelijke spelregels, die iedereen begrijpt, tussendoor wel lekker. Omdat de letters echt heel random waren had een anagramsolver niet veel zin denk ik.

Tof dat de eerste afvallers nog een herkansing kregen, altijd leuk voor de revanchegevoelens en zo. De opzet was beter dan vorig jaar, toen de spookschippers eigenlijk geen echte kans maakten om terug te komen vanwege het strijden tegen elkaar en tegen de anderen als team. Wat mij betreft is het niet nodig dat een herkanser na het verslaan van de andere afvallers ook nog moet winnen van de spelers die nog in het spel zitten.

Ook fijner dan vorig jaar: iedere ronde weer beginnen op 0 (al is het best een beetje frusterend dat ik in totaal meer ZP had dan Mitch, terwijl hij wel de finale speelde :P) en niet steeds doorgaan met de ZP-stand. Dat maakt het ook voor bijv Brent iedere ronde spannend, kon hij steeds alsnog afvallen, net als Niels en Lucy afvielen ondanks eerdere winsten.

Over jury-opdrachten: ik vond het niet erg dat er dit jaar vrijwel geen was, maar ik heb er niet zo'n bezwaar tegen als Brent. Mijn ervaring is dat jurering altijd wel anoniem gebeurd, dat er dus geen ruimte is voor vriendjespolitiek. Het was heel origineel dat een extern jurylid onze kunstwerken beoordeelde. Het was duidelijk dat ze een voorkeur gaf voor zelf-getekend maar dat vond ik zelf niet verrassend eerlijk gezegd.

Als laatste nog even een heel groot compliment over de lay-out. Wat hebben jullie er ook visueel een prachtig spel van gemaakt! De graphics waren super, en de inzet van diverse gezinsleden werd ook zeer gewaardeerd. Het bijwerken van de borden tussendoor steeds ook, echt heel erg fijn. Het zag er geweldig uit.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Feedback
« Reactie #5 Gepost op: 9-04-2022, 11:04:32 »
Ik sluit me aan bij het meeste wat gezegd is ::bravo::

Het hele spel was ontzettend goed opgezet, strak georganiseerd en bijna foutloos uitgevoerd. De hosts waren geweldig, en werkten heel goed samen. Ik wil benadrukken dat ik vooral HEEL positief ben, maar ik heb niet zoveel tijd dus ik wil er toch even één ding specifiek uitlichten wat ik als negatief ervaren heb, maar ik hoop dat jullie begrijpen dat het vooral ontzettend goed was en heel leuk om te spelen!

Waar het om gaat, is dat ik vond dat er bij sommige opdrachten wel heel veel invloed van random.org was. Dat is helemaal niet altijd erg, maar ik heb het met name bij de Sequester Race wel zo ervaren dat ik eigenlijk helemaal geen kans had. Ik moest als laatste starten en stond dan ook nog eens helemaal
achteraan, en kon daardoor eigenlijk al niet meer winnen. Dat is in Zap in principe niet erg, maar in dit geval natuurlijk wel. Ik weet dat Dennis ook laag startte, maar doordat hij geen afvaller was, werd hij veel vooruit gezet. Ik had vast meer contact kunnen opnemen met anderen om me vooruit te laten zetten, maar dat vind ik ook niet zo passen bij een race tussen afvallers. Ik had dus zelf hier liever een spel met meer skill/strategie gezien.

Maar dat is echt mijn enige opmerking ::bravo::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!