Auteur Topic: Indiana Jones - Lost Cities (+)  (gelezen 405 keer)

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Gepost op: 7-01-2022, 08:30:32 »
Jullie gaan Indiana Jones achterna, hem volgen op de reizen waarin hij kunstschatten verzamelde en zijn faam als archeoloog verwierf. Jullie gaan maximaal 5 van deze ontdekkingstochten achterna maar let op, expedities kosten geld, dus organiseer er niet teveel!



Dit spel is gebaseerd op Lost Cities. Per tweetal komt er een apart topic waarin jullie je acties mogen aangeven en waar ik regelmatig een update zal plaatsen van de stand van zaken op het bord.

De te verdienen ZP zijn 2 voor de winnaar en 0 voor de verliezer.

My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2022, 08:37:41 »
Regels

Lost Cities is een kaartspel met 60 kaarten in 5 kleuren. Per kleur zijn er 9 kaarten genummerd van 2 t/m 10 en drie weddenschapskaarten.


Genummerde kaart


Weddenschapskaart

Beide spelers beginnen met 8 kaarten op handen. Een beurt bestaat uit een kaart spelen en daarna een nieuwe kaart trekken.

Een kaart spelen
Je speelt een kaart door deze open voor je neer te leggen. Wanneer je de eerste kaart van een specifieke kleur speelt, start je een expeditie in die kleur. Alle daaropvolgende kaarten aan jouw kant die je neerlegt, moeten hoger zijn dan de kaarten die er al liggen. Weddenschapskaarten hebben een waarde van 0, zie onder.
Je mag er ook voor kiezen geen kaart bij een expeditie te plaatsen. Dan leg je een kaart open af op de aflegstapel, per kleur. Er ontstaan dus maximaal 5 aflegstapels waarbij er telkens 1 kaart open ligt.

Een nieuwe kaart trekken
Je kunt een kaart van de dichte stapel trekken, of een kaart die open ligt op een van de aflegstapels. Je mag alleen niet de kaart pakken die je net zelf hebt afgelegd.

Puntentelling
Elke expeditie die je gestart bent levert het aantal punten op van de kaarten die je in die expeditie hebt geplaatst. Maar elke expeditie kost ook wat aan materiaal, helpers, etcetera, dus van je score gaan 20 punten af. Een expeditie kan qua punten dus in de min eindigen! Denk goed na over welke expeditie je wilt starten. Een extra lange expeditie (8 kaarten of meer) levert 20 punten extra op.

Weddenschapskaarten
Per kleur zijn er 3 weddenschapskaarten. Voordat je daadwerkelijk op reis gaat (een kaart met een nummer speelt) mag je weddenschapskaarten spelen. Die weddenschapskaarten vermenigvuldigen het resultaat van die expeditie met 2, 3 of 4, afhankelijk van het aantal weddenschapskaarten. Ook het spelen van een weddenschapskaart start een expeditie, de weddenschapskaarten tellen mee voor de lengte van een expeditie en ook negatieve scores worden vermenigvuldigd.

Einde van het spel
Het spel eindigt direct wanneer de laatste kaart van de dichte stapel getrokken wordt. Dan worden de scores van alle gestarte expedities bij elkaar opgeteld en wie het hoogst scoort is de winnaar.

Extra aanvullingen nav de eeste paar beurten
  • Geef aan wat je precies doet met een kaart: of een expeditie starten/aanvullen (aan jouw kant van het speelveld) of op de aflegstapel leggen (bovenop 1 van de stapels in het midden). Een kaart "neerleggen" is niet duidelijk genoeg
  • Aanpassen van je beurt mag, totdat de andere speler iets heeft gepost, óf de host je inmiddels een kaart heeft verstuurd
  • Je mag als tweetal doorspelen, totdat je voor je volgende beurt moet wachten op een host die een kaart PMt. Zo kan het met kaarten van het midden soms een paar beurten zonder host-interventie doorgaan
  • Op elk moment kan je je hand opvragen bij de host. Doe dat niet te vaak, maar het kán wel
  • Het speelbord werk ik in de openingspost van je duo-topic zo nu en dan bij. Niet na elke kaart maar wel regelmatig
« Laatst bewerkt op: 8-01-2022, 14:17:08 door monkeysuncle »
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2022, 08:54:19 »
Voorbeelden

Robbie en JW hebben alvast even een klein potje gespeeld om jullie wat voorbeelden te geven.



Hier zien jullie het bord en wanneer je een kaart trekt kun je dus kiezen tussen een blinde kaart van de stapel of de gele 2, de oranje 6, de blauwe 6 of de paarse weddenschapskaart. JW heeft niks aan de gele 2 en beide spelers hebben niks aan de blauwe 6, omdat hun expedities al voorbij dat punt gekomen zijn.

Voorbeeld 1: Robbie's blauwe expeditie heeft de kaarten 2,3,7,8,10, opgeteld 30. Deze expeditie is 10 punten waard: 30 minus de opstartkosten van 20.

Voorbeeld 2: JW's gele expeditie is gestart met twee weddenschapskaarten en heeft vervolgens de kaarten 4,5,6,7,8,10, opgeteld 40. Deze expeditie is 80 punten waard: 40 punten voor de kaarten - 20 opstartkosten = 20. Deze score gaat ×3 vanwege de twee weddenschapskaarten, plus de 20pt bonus voor de extra lange expeditie.

Voorbeeld 3: JW's blauwe expeditie heeft 1 weddenschapskaart en 4,5,9, opgeteld 18. Deze expeditie is -4 punten waard: 18 minus de opstartkosten van -20 en dat dan ook nog ×2 vanwege de weddenschapskaart.

Voorbeeld 4: Robbie's paarse expeditie is -40 punten waard. Geen enkel punt, dus hij heeft alleen de opstartkosten van -20 betaald en die verdubbeld.

JW en Robbie krijgen geen punten voor de niet gestarte expedities. Dus de eindstand is: Robbie -30 en JW 76.
My fall will be for you

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2022, 09:56:21 »
Ik weet niet of ik al iets mag vragen, maar hoe wordt bepaald wie als eerste aan de beurt mag?

IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2022, 10:00:57 »
Ik weet niet of ik al iets mag vragen, maar hoe wordt bepaald wie als eerste aan de beurt mag?

Degene die als eerste genoemd is, de oneven nummers. Dus Wouter, Chip, Arno, Frank en Lucy.
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #5 Gepost op: 8-01-2022, 10:05:27 »
Alle openingshanden zijn verdeeld. De spelers die als eerste aan de beurt zijn mogen een kaart spelen en daarna een nieuwe kaart trekken.

Succes!!
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2022, 14:15:55 »
Even een paar verduidelijkingen (ook toegevoegd aan de openingspost):

  • Geef aan wat je precies doet met een kaart: of een expeditie starten/aanvullen (aan jouw kant van het speelveld) of op de aflegstapel leggen (bovenop 1 van de stapels in het midden). Een kaart "neerleggen" is niet duidelijk genoeg
  • Aanpassen van je beurt mag, totdat de andere speler iets heeft gepost, óf de host je inmiddels een kaart heeft verstuurd
  • Je mag als tweetal doorspelen, totdat je voor je volgende beurt moet wachten op een host die een kaart PMt. Zo kan het met kaarten van het midden soms een paar beurten zonder host-interventie doorgaan
  • Op elk moment kan je je hand opvragen bij de host. Doe dat niet te vaak, maar het kán wel
  • Het speelbord werk ik in de openingspost van je duo-topic zo nu en dan bij. Niet na elke kaart maar wel regelmatig
My fall will be for you

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2022, 16:22:09 »
Is het mogelijk om ook af en toe een update te krijgen van hoeveel kaarten er nog in de trekstapel zitten, of moeten we dit zelf bijhouden?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2022, 16:24:24 »
Is het mogelijk om ook af en toe een update te krijgen van hoeveel kaarten er nog in de trekstapel zitten, of moeten we dit zelf bijhouden?

Dat mag je zeker vragen.
My fall will be for you

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2022, 16:29:30 »
Ik zie toch echt rood hoor ::rofl::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2022, 16:38:58 »
Ik zie toch echt rood hoor ::rofl::

Lichte kleursetting van de monitor. Zien jullie ook roze ipv paars dan?  ;D
My fall will be for you

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #11 Gepost op: 8-01-2022, 16:39:54 »
Nee die paarse is duidelijk paars hoor!
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #12 Gepost op: 8-01-2022, 16:41:16 »
ja maar echthaha en paars is indd paars
chipsverslaafde <3

Offline NielsE

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #13 Gepost op: 8-01-2022, 18:40:17 »
Het is toch ook paars en rood?

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Indiana Jones - Lost Cities (+)
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2022, 18:41:35 »
Zoals ik luister naar MU, monkey, JW en Jan Willem, zal ik ook luisteren naar rood en oranje  ::)
My fall will be for you