Het spelDe speler die aan de beurt is
moet- 1 of meer acties uitvoeren, of passen
- minstens 1 kaart van de stapel trekken
Passen betekent dat je geen kaart hoeft te spelen, maar je moet dus wel minstens 1 kaart trekken.
Een actie doenJe kiest 1 karakter waar je kaart(en) van in je hand hebt, daarmee ga je deze beurt acties uitvoeren. Hoeveel acties, dat ligt aan het aantal kaarten dat je wilt spelen. Dat mogen alle kaarten van dat karakter zijn, maar dat hoeft niet. Dat moet je van tevoren melden!
Daarna
mag je als eerste de speciale actie van je karakter uitvoeren.

Leonard: Kan een ander karakter (niet zichzelf) naar 1 van de 6 locaties op het bord verplaatsen

Howard: Kan een gevecht met een vijand aangaan, zonder dat hij daarvoor op de juiste locatie hoeft te staan

Penny: Kan de ring op de maancyclus 1 stap omhoog bewegen

Raj: Kan de speciale actie van een ander karakter uitvoeren, mits hij op dezelfde locatie staat. Niet op het bord telt niet mee als locatie

Sheldon: Kan twee letters omwisselen van plaats, óf één letter omwisselen met een letter die niet op het bord ligt. LET OP! Dit is de enige manier om de letters op het bord te manipuleren
Mogelijke acties- Verplaatsen
- Actie op een locatie
- Poging om de poort te sluiten
VerplaatsenJe mag een karakter verplaatsen naar 1 van de 6 locaties op het bord. Meerdere karakters mogen op dezelfde plek staan. Elk karakter begint buiten het bord, maar eenmaal op het bord kun je van elke naar elke andere locatie bewegen met 1 stap.
Actie op een locatieJe kunt op de locatie helpers om hulp vragen, schatten zoeken en vijanden bevechten. Dit betekent dus interacteren met de kaart die op de locatie ligt.
Helpers en schattenJe krijgt de beloning die er staat. Wanneer er een "/" tussen staat moet je kiezen. Daarna verdwijnt de kaart.
Mogelijke beloningen- Maan = De ring van de maancyclus gaat een stap omhoog
- Kubus = Er komt een kubus op een van de zitplekken in de woonkamer. Er kunnen daar maar maximaal 4 liggen. Deze kubussen heb je nodig om pogingen te wagen om de poort te sluiten
- Artefactkaart (bruin) = Je krijgt een artefact-kaart van de stapel, die vanaf dat moment door iedereen te gebruiken is
De mogelijke artefactkaarten zijn:

Je mag de dobbelsteen een keer overnieuw gooien

Je krijgt een aanwijzing. Een aanwijzing gebruiken betekent dat je een van de zeven letters mag kiezen, dan vertelt de spelleiding bij welke rune deze hoort.

Er komen twee kubussen op zitplekken in de woonkamer. Als er al drie of vier liggen, dan ben je de overtollige kubussen kwijt.

De ring van de maancyclus gaat twee stappen omhoog.
VijandenEen vijand ziet er als volgt uit

Het getal geeft de kracht van de vijand aan. Het aantal rode manen geeft het rode-maan-gevaar aan. En onderaan staat de beloning die je krijgt wanneer je de vijand verslaat.
Om een vijand te verslaan gooi je met de dobbelsteen. De zijden van de dobbelsteen zijn 1, 1, 2, 3, 4 en een rode maan. Om te winnen moet je score (plus eventuele bonuspunten, zie onder) gelijk of hoger zijn dan de kracht van de vijand. Als je een rode maan gooit, verlies je automatisch, ongeacht de bonus.
Als je wint, dan verdwijnt de vijand en krijg je de beloning.
Als je verliest, dan blijft de vijand liggen en schuift de maancyclus-ring het aantal stappen van het rode-maan-gevaar van de vijand naar beneden.
BonusJe kunt op twee manieren hulp krijgen bij het gevecht tegen een vijand.
- Als er minstens 1 ander karakter op dezelfde locatie staat als het geactiveerde personage, dan tel je 1 op bij de worp van de dobbelsteen.
- Daarnaast kunnen de twee andere spelers ook karakterkaarten uit hun hand spelen, die corresponderen met het geactiveerde personage. Elke kaart die op die manier gespeeld wordt levert 1 extra bonus op bij de worp.
Wanneer Howard met zijn speciale actie een vijand aanvalt, dan kan daar geen bonus bij komen.
RelicsIn elke stapel locatiekaarten zit 1 andere vijand dan Wil Wheaton. Dit zijn extra sterke vijanden, maar ze hebben ook alle drie, naast een aanwijzing, ook een mooie extra beloning, een relic. Op het moment dat je deze verslaat, dan komt de relic ook beschikbaar om eenmalig te gebruiken, net zoals de artefacten.

De amulet van Leslie Winkle geeft de spelers de mogelijkheid 1 rode maan kaart te negeren. De beurt gaat dan naar de volgende speler.

Het zwaard van Billy Sparks kan eenmalig gebruikt worden om zonder de dobbelsteen te gooien een vijand van maximaal kracht 4 te verslaan.

De staf van Brent Spiner geeft de groep direct drie kubussen in de woonkamer.
Poging om de poort te sluitenWanneer er 4 kubussen liggen kun je deze gebruiken om een poging te doen om de poort te sluiten. Zie het stukje over poort, kubussen en runes hoe dat werkt.
Trekken van kaartenDe actieve speler móet minstens 1 kaart trekken, maximaal mogen spelers 6 kaarten op handen hebben. Artefacten en relics tellen hierin niet mee. Voordat er getrokken wordt moet je aangeven hoeveel kaarten je trekt. Nadat de kaarten getrokken zijn, worden ook de locaties weer aangevuld met nieuwe kaarten.
Rode maanWanneer 1 van de kaarten die getrokken wordt een rode maan is, dan wordt er niet verder getrokken, maar wordt de rode maan open gelegd. Daarna heeft de volgende speler 1 beurt met acties en dan wordt gekeken hoeveel rode-maan-gevaar er nog ligt bij de locaties. Dan gaat de cirkel van de maancyclus zoveel stappen naar beneden als er rode manen liggen. Daarna trekt de speler kaarten en worden de locaties weer bijgevuld.
Einde van het spelHet team wint wanneer de poort gesloten wordt.
Verliezen kan op twee manieren.
1 De cirkel van de maancyclus bereikt de onderste positie, de rode maan
2 De stapel kaarten is leeg op het moment dat de actieve speler een kaart moet trekken.
[/list]