Auteur Topic: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++  (gelezen 396 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Gepost op: 19-02-2022, 17:05:48 »

Deze opdracht is niet gebaseerd op een board game, maar wel op een oud tv programma. In cijfers en letters krijgen jullie ofwel zes cijfers en een uitkomst, ofwel negen letters.

- CIJFERS: bij de cijfers moet je de uitkomst zo dicht mogelijk benaderen door de zes cijfers te gebruiken met behulp van de basis bewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen)
Bijvoorbeeld:
Je krijgt de getallen 1 1 5 8 8 25 en de uitkomst 543
Dan kan je bvb doen: 1+5+8+8=22
22x25=550
550-1=549

Dan is 549 jouw dichtste benadering en stuur je de berekening van hoe je daar op komt door. Dus alles wat hierboven in het rood staat stuur je dan in.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

- LETTERS: maak een zo lang mogelijk woord. Het woord moet in de Van Dale staan. Wij gebruiken daarvoor de online versie van Van Dale. Vervoegde werkwoorden zijn toegelaten. Eigennamen niet, anders kan iedereen zeggen dat ze iemand kennen wiens buurvrouw Xranckiya heet.  ;D
Bijvoorbeeld:
Je krijgt: BDEEERTTU
Het beste dat je bvb gemaakt krijgt is BEURT dus dat stuur je op.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Uiteraard moet je dit volledig zelf doen en mag je geen gebruik maken van online solvers! Want dat is super suf en flauw. ::niet-ok::

Hoe doe je dit? Spreek met de hosts (misschien best met mij, want monkeysuncle gaat het al druk genoeg hebben met de andere twee opdrachten :) ) een tijdstip af of spreek me aan als je me online ziet. Ik pm je vervolgens een opgave. Je hebt dan 5 minuten om een antwoord terug te sturen. Als je later bent dan 5 minuten, scoor je sowieso niets voor die opgave.

Er zijn in totaal zes opgaves (3 keer cijfers, 3 keer letters). Per opgave wordt bekeken wie het best scoorde (dichtste bij de uitkomst of langste woord). Bij gelijkspel wordt er gekeken wie zijn/haar antwoord het snelst opstuurde.
Al die scores worden op het einde samengeteld en degene die dan de meeste punten heeft, scoort 3 ZP! De volgende twee scoren elk 2 ZP,  de volgende twee 1 ZP en de laatste krijgt 0 ZP.

Ter info: van vrijdagavond 25 feb tot zondagavond 27 feb heb ik niet de mogelijkheid om online te komen voor een opgave. (want dan heb ik een paid job om bij een molweekendje met de organisatie mee te helpen  ;D )
De deadline is woensdag 2 maart 21u.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2022, 17:20:33 door Robbieazerty »

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2022, 14:50:32 »
Voor alle zekerheid (en mijn gemoedsrust): Je krijgt toch 5 minuten per opgave, toch? Dus deze opdracht duurt in totaal maximaal 30 minuten?

En ik vermoed dat je tussendoor wel in de Van Dale mag controleren of het letterwoord bestaat?
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2022, 17:27:56 »
Klopt 5 minuten per opgave. Ik stuur ze ook één voor één. (kan overigens ook op Discord als dat handiger werkt)

Je mag wel woorden in de Van Dale controleren of ze bestaan.  ::jaja:: Dat gaat uiteindelijk toch van je eigen tijd af, dus daar mag je mee doen wat je wil. Enkel dus geen van die automatische anagramoplossers etc. :)

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2022, 17:35:59 »
Dankjewel! Dus ik kan ook pauze nemen tussen de opdrachten als ik dringend moet plassen bijvoorbeeld?

Zo jammer dat er niemand als Ldhmolletje meedoet, want die zou het moeten opzoeken in de boekversie van Van Dale en dat kost zoveel meer tijd!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2022, 18:14:46 »
Zijn alleen vervoegde werkwoorden toegestaan of ook verbuigingen van andere woorden? Want vervoegingen staan natuurlijk ook niet in de online Van Dale. Ik denk bijvoorbeeld aan verkleinwoorden en woorden als ‘grote’ i.p.v. ‘groot’
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2022, 18:17:30 »
En mag je ook kiezen of je een letteropgave of cijferopgave krijgt? Of is het willekeurig/om-en-om? ::tandpastasmiley::
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2022, 18:54:16 »
Dankjewel! Dus ik kan ook pauze nemen tussen de opdrachten als ik dringend moet plassen bijvoorbeeld?
Yep, je hoeft ze sowieso ook niet alle zes tegelijk te doen. Als je er bvb 3 hebt gedaan en dan geen tijd tijd of zin meer, doe je de andere drie op ee nandere keer.

Zijn alleen vervoegde werkwoorden toegestaan of ook verbuigingen van andere woorden? Want vervoegingen staan natuurlijk ook niet in de online Van Dale. Ik denk bijvoorbeeld aan verkleinwoorden en woorden als ‘grote’ i.p.v. ‘groot’
"grote" mag, meervouden en verkleinwoorden mogen ook. Ik heb eens grote bij vandale.be ingegeven en dan laat ie groot zien. En bij een meervoud laat ie het enkelvoud ervan zien.

En mag je ook kiezen of je een letteropgave of cijferopgave krijgt? Of is het willekeurig/om-en-om? ::tandpastasmiley::
Eén persoon heeft het al gespeeld en daar deed ik gewoon om en om. Maar als je voorkeur hebt, mag dat uiteraard ook

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Reactie #7 Gepost op: 23-02-2022, 08:48:05 »
Ter info: van vrijdagavond 25 feb tot zondagavond 27 feb heb ik niet de mogelijkheid om online te komen voor een opgave.

FYI: ik kan vrijdagavond wél. Ik vertrek zaterdag in alle vroegte en zal zondagavond (ik gok 19u) thuis zijn. Dus zondagavond kan ik ook weer.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Big Bang Theory - Cijfers en Letters ++
« Reactie #8 Gepost op: 2-03-2022, 08:10:07 »
Deze opdracht is intussen door iedereen gespeeld, dus nu kan ik ze openbaar posten voor eventuele kijkers die het ook willen spelen. De oplossing staat in de spoilers. Alle cijfers waren exact op te lossen. De woorden niet, dat waren random letters. Of nouja, "random", ze kwamen uit een echte aflevering van de Vlaamse tv show 'Cijfers & Letters' uit 1989.


Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Big Bang Theory - Cijfers en letters ++
« Reactie #9 Gepost op: 2-03-2022, 22:19:25 »
De uiteindelijke uitslag:

Cijfers 1:
Mitch vond als enige de juiste oplossing in 1m36s!
Frank (1m37s), Bjorn (2m46s), Swifty (2m55s) en Brent (3m25s) hadden 852.
Lucy kwam in 4m4s op 848.

Cijfers 2:
Mitch (1m57s) en Brent (3m12s) vonden de juiste oplossing!
Lucy kwam in 3m53s op 525.
Bjorn kwam in 4m10s op 504.
Frank (2m48s) en Swifty (3m45s) hadden 501.

Cijfers 3:
Iedereen behalve Bjorn vond de juiste oplossing.
Swifty was daarbij het snelst met 51s! Dan Frank in 1m50s, Mitch in 1m55s, Lucy in 2m34s en Brent in 3m28s.
Bjorn strandde na 3m48s op 507.

Letters 1:
Mitch spande de kroon met KOPSTEM in 48s!
Frank had OPSTEL in 2m15s, Lucy KLUSTE in 3m34s en Swifty SPOELT in 4m55s.
Brent vond STOEL in 4m23s en was daarmee net wat sneller dan Bjorn's STOEP in 4m 59s.

Letters 2:
Zes spelers vonden een woord van 7 letters.
Mitch vond SARDIEN in 44s! Frank vond een andere schrijfwijze SARDINE in 1m56s.
Lucy (2m7s), Swifty (3m3s) en Brent (3m45s) vonden ONDERIN.
Bjorn vond ANDERS in 2m18s.

Letters 3:
Zes spelers vonden een woord van 5 letters.
Mitch vond ASIEL in 39s. Frank GELEI in 2m31s. Bjorn EGELS in 3m. Swifty ASIEL in 3m7s en Brent EGAAL in 4m30s.
Lucy vond GLAS in 4m5s.