Swifty, Bjorn en Niels,
Jullie spelen een potje
Can't Stop. Twee van jullie zullen in het spel blijven (of terug komen) en de derde ligt er uit.
DOEL VAN HET SPELDankzij verstandig combineren, een dosis tactiek en een portie geluk bij het dobbelen, moeten de spelers proberen om als eerste 3 kolommen te bezetten.
SPELMATERIAALEen bord met 11 kolommen (2 t/m 12) in stippen verdeeld. Hoe groter de kans dat een getal met 2 dobbelstenen gedobbeld kan worden, hoe meer stippen er op de kolom staan. Elke speler heeft daarnaast 3 witte maskers en 11 maskers in zijn/haar kleur.
SPELVERLOOPAls je aan de beurt bent, gooien de hosts 4 dobbelstenen voor jou. De gegooide dobbelstenen moeten worden opgedeeld in paren en dat bepaalt in welke kolom je een masker mag zetten.
VoorbeeldIemand dobbelt 1, 3, 5 en 6. Dan zijn de volgende combinaties mogelijk:
1+3=4 en 5+6=11
1+5=6 en 3+6=9
1+6=7 en 3+5=8
In je eerste beurt moet je beide paren gebruiken.
VoorbeeldVerderbouwend op de worp van het voorbeeld hierboven. De speler kiest voor de derde combinatie: 7 en 8 en mag zodoende een wit masker onderaan de kolommen van 7 en 8 zetten.
De speler dobbelt verder en gooit een 1, 2, 2 en 4. Hiermee kan geen 7 of 8 gemaakt worden. Maar de speler heeft nog één wit masker over en kan er dus voor kiezen om deze op 3, 4, 5 of 6 te plaatsen.
Zolang je met het dobbelen getallen kan blijven maken van de drie kolommen waar je aan het werken bent, is er niets aan de hand en mag je het witte masker telkens eentje vooruit zetten als ie dat getal kan combineren. Of 2 vooruit: als je bvb 3, 3, 4 en 4 gooit en daarmee twee 7's maakt, dan mag je witte masker op kolom 7 2 keer vooruit. Zolang je de witte maskers in de kolommen naar boven kan zetten, blijf je ook aan de beurt en mag je verder rollen. Je beslist telkens zelf of je verder wil spelen of stoppen.
StoppenAls je geen risico meer wil nemen, mag je stoppen. Overal waar een wit masker ligt, wordt dan een masker van jouw spelerskleur geplaatst. Vanaf jouw volgende ronde kan het witte masker in de kolom starten vanaf jouw gekleurde masker. Je hebt dus al een gedeelte van die kolom veroverd!
Helaas pindakaas!Als de drie witte maskers al op het bord liggen, moet je oppassen. Als de volgende worp geen paren oplevert die overeenstemmen met kolommen waar de drie witte maskers op staan, ben je af. Je verliest alle voorsprong die je deze ronde opgelopen hebt (i.e. de witte maskers worden weggehaald) en je beurt is voorbij.
Pionnen van verschillende spelers mogen op dezelfde plaats staan.
Wanneer iemand de bovenkant van een kolom haalt (dus óp het getal bovenaan komt te staan), kan hij de kolom veroveren. Als je stopt met dobbelen, verover je de kolom en worden alle andere pionnen in die kolom verwijderd. Je mag echter ook nog beslissen om verder te spelen, maar als je kapot gaat, gaat die pion bovenaan de kolom óók weg en heb je hem dus niet veroverd!
Een veroverde kolom kan door niemand nog beklommen worden. De speler die als eerste 3 kolommen veroverd heeft, is de winnaar van het spel! Die mag sowieso al blijven. De strijd voor de tweede plaats gaat dan door tot iemand anders ook 3 kolommen heeft. Maar de 3 kolommen van de winnaar blijven veroverd en kunnen dus niet meer verder beklommen worden.
De speelvolgorde is:
- Eerst Swifty omdat ze erbij getrokken is door Bjorn.
- Dan Bjorn, omdat hij de meeste stemmen had.
- Dan Niels, omdat hij eigenlijk al uit het spel lag.
Het is misschien handig om te kijken of we een avond vinden om dit live te doen (vanavond, of zondag, maandag of dinsdag). Maar tot die tijd kan er al wel gespeeld worden. Voel je vrij om me op discord aan te spreken als je wil spelen, want dat zal sneller gaan dan telkens posten.
De hoop is om ten laatste woensdagavond klaar te zijn.
Swifty, jouw eerste worp is: