Auteur Topic: Sherlock - Murder Villa +++  (gelezen 730 keer)

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Sherlock - Murder Villa +++
« Gepost op: 14-03-2022, 11:14:09 »
Iemand heeft mijn tweelingbroer vermoord! In zijn eigen villa notabene!

Gelukkig is er altijd Sherlock. Die weet de oplossing natuurlijk al.



Maar Sherlock vindt ook dat jullie, detectives van Scotland Yard, moeten laten zien dat je wat kan. Hij heeft niet veel hoop, dus verras hem!

Jullie hebben allemaal aanwijzingen om deze moord op te lossen in dit spel gebaseerd op Awkward Guests. Die kunnen jullie met elkaar delen, maar onderhandel daar goed over! Laat zien dat jullie de moordzaak tot een goed einde kunnen brengen. Wie heeft het gedaan? Wat is het moordwapen? Wat is het motief?

We spelen een "medium" zaak, dat betekent dat er alleen een moordenaar is en geen medeplichtige.

Jullie maken ook gebruik van een kaart van de villa.



Op deze kaart staat de studeerkamer centraal, dat is de "scene of the crime". Daarnaast zijn er vier startlocaties (biljartkamer, vestibule, woonkamer, bibliotheek) waar alle verdachten beweren te zijn geweest ten tijde van de moord. En in alle locaties behalve de studeerkamer liggen mogelijke moordwapens.

De pijlen geven aan wat een mogelijke route kan zijn geweest. Je kunt alleen van de ene kamer naar de andere kamer komen via een pijl, dus je kunt niet van de keuken naar de bibliotheek zonder via de schuur of de woonkamer te gaan. De studeerkamer kun je wel in en niet uit.

De moordenaar

De moordenaar moet vanuit de locatie waar hij/zij/hen beweert gestart te zijn naar de studeerkamer kunnen komen.
De moordenaar moet door de locatie zijn gekomen waar het moordwapen ligt op weg naar de studeerkamer.
De moordenaar mag daarbij door alle ruimtes gaan waar anderen staan, dat heeft geen invloed.

De mogelijke verdachten zijn:


CHARLES AUGUSTUS MAGNUSSEN


CULVERTON SMITH


EURUS HOLMES


IRENE ADLER


JIM MORIARTY


SALLY DONOVAN & PHILIP ANDERSON
Let op! Dit zijn twee personen die als 1 bewegen en als 1 de moordenaar kunnen zijn. Maar Mrs Hudson (zie onder) ziet ze als twee personen.

Het moordwapen

Bij elk wapen horen twee sporen die dit wapen achter laat. Het moordwapen laat altijd beide sporen achter. Dat betekent dat wanneer een bepaald spoor niet gevonden wordt, dit een aantal moordwapens uitsluit.



Alle wapens liggen in locaties, de moordenaar moet deze dus gepakt kunnen hebben.



Het motief

Niemand vond mijn tweelingbroer echt aardig en men wilde hem ook graag dood. Alle verdachten hebben drie mogelijke motieven, die ook weer in bepaalde categorieën vallen.
Het motief van de moordenaar moet drie keer benoemd worden om het uiteindelijke motief te zijn, maar het kan best zijn dat van andere verdachten motieven ook drie keer benoemd worden. Dat maakt ze niet automatisch de moordenaar.

« Laatst bewerkt op: 16-03-2022, 09:38:02 door monkeysuncle »
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2022, 13:33:54 »
De regels

Hoofdregel: Je mag níet communiceren over de inhoud van het spel! Niet over je kaarten, over welke gokken je al hebt gedaan, over welke aanwijzingen je al hebt verwerkt.

Je hebt een hand met aanwijzingen op handen, je begint met 6 kaarten. Deze aanwijzingen hebben een waarde van 1, 2 of 3 en op de kaarten staan ook verdachten en kamers. Twee voorbeelden:





Start van een ronde

Wanneer het jouw beurt is, dan vraag je om aanwijzingen omtrent verdachten en kamers. Je noemt óf 2 verdachten, óf 2 kamers, óf 1 verdachte en 1 kamer. Dus bijvoorbeeld "Ik wil aanwijzingen over Robbie en de bordspelkamer."

Dan is het aan de andere spelers om aan te geven of ze een aanbod doen met kaarten die 1 van beide of beide gevraagde zaken daarop hebben staan. Zij geven daarbij aan wat de waarde is van die aanbieding.

Jij kiest vervolgens 1 of meerdere van de aanbiedingen uit en levert daar kaarten uit je eigen hand voor in voor ook minstens de waarde van de aanbieding. Op jouw ruilkaarten hoeven de twee gekozen zaken niet te staan, maar het mag wel.

Als er helemaal niemand een aanbieding doet, dan trek je 3 kaarten van de stapel.

Daarna mag de volgende speler.

Einde van een ronde en eventueel einde van het spel

Wanneer iedereen een keer is geweest (een aanbieding heeft gedaan en afgehandeld) mag iedereen ervoor kiezen om een oplossing door te geven. Die oplossing bestaat uit de wie, waarmee, waarom antwoorden.

Wanneer je dit goed hebt, dan ben je klaar. Degene die het eerste klaar is krijgt 5ZP, de nummer 2 3ZP en dan vervolgens 2, 1 en 0ZP.
Wanneer je dit fout hebt, dan mag je de volgende ronde niet raden.

Wanneer je klaar bent gaan al jouw overgebleven kaarten terug in de stapel.

Vervolgens legt iedereen kaarten weg tot er 3 overblijven en daarna krijgt elke deelnemer 3 nieuwe kaarten van de stapel. Wanneer de stapel leeg is, dan wordt deze opnieuw geschud.

De volgende startspeler wordt de speler rechts van de vorige startspeler => in dit geval dus Bjorn.

Soorten aanwijzingen - Sherlock's vrienden

Hieronder worden de verschillende mogelijke kaarten opgesomd, met tussen haakjes het aantal


GREG LESTRADE - de sullige Scotland Yard inspecteur die vaak belachelijk wordt gemaakt door Sherlock, maar die zelf een rotsvast vertrouwen heeft in SH

Lestrade-1 (3): Uit onderzoek blijkt dat het motief van de moord geen XXX motief is => je kunt 3 motieven wegstrepen, de namen van de bewuste verdachten staan op de kaart
Lestrade-2 (1): Uit onderzoek blijkt dat het motief van de moord niet XXX is => je kunt 1 motief wegstrepen bij 1 specifieke verdachte, die staat op de kaart
Lestrade-3 (2): Uit onderzoek blijkt dat het motief van de moord mogelijk XXX is => je kunt 1 vinkje zetten bij het bewuste motief, de verdachte die daarbij hoort staat op de kaart
Lestrade-4 (1): Uit onderzoek blijkt dat het moordwapen niet XXX is => je kunt 1 specifiek moordwapen wegstrepen, de locatie van dat moordwapen staat op de kaart


MOLLY HOOPER - lijkschouwster met een zwak voor Sherlock. Bij Molly staat altijd alleen de studeerkamer op de kaart

Molly-1 (3): Uit autopsie blijkt dat XXX niet het moordwapen is => je kunt 4 moordwapens wegstrepen in categorie XXX
Molly-2 (3): Uit autopsie blijkt dat er geen sprake is van XXX => je kunt 4 moordwapens wegstrepen die XXX als symbool hebben


MRS HUDSON - eigenaresse van 221B Baker Street, ziet alles

Hudson-1 (2): Er was/waren tijdens de moord XXX gasten in YYY => XXX is "geen, 1, 2, 3 of meer dan 3", YYY is 1 van de startlocaties, deze staat ook op de kaart.
Hudson-2 (2): XXX en YYY zijn niet door ZZZ gegaan. Dit betekent dat wanneer het moordwapen uit locatie ZZZ komt, dan zijn XXX en YYY niet de moordenaar.
Hudson-3 (1): XXX of YYY is door ZZZ gegaan. Dit kan twee dingen betekenen:
- als XXX of YYY de moordenaar is, dan is deze zeker door ZZZ gegaan op weg naar de studeerkamer
- als het moordwapen uit ZZZ komt, dan betekent dat, dat XXX of YYY de moordenaar móet zijn
In alle andere gevallen betekent deze kaart niks.
Hudson-4 (1): Er is niemand van XXX naar YYY gegaan (en omgekeerd). Dit betekent dat de pijl tussen XXX en YYY doorgestreept kan worden.

Soorten aanwijzingen - Verdachten

Verdachte-1 (1): XXX beweert/beweren dat hij/ze samen met YYY was/waren => wanneer dit beide kanten op bevestigd wordt (ook YYY beweert samen met XXX geweest te zijn) dan spreken ze allebei de waarheid en zijn ze beiden niet de moordenaar (alibi)
Verdachte-2 (1): XXX beweert/beweren dat hij/ze in YYY was/waren => dit is waar wanneer XXX niet de moordenaar is
Verdachte-3 (1): XXX beweert/beweren dat YYY het motief ZZZ zou kunnen hebben => over het motief van de moordenaar moeten door twee andere verdachten beweringen gedaan worden, naast het onderzoek van Lestrade (zie Lestrade-3). Je kunt een vinkje zetten bij het motief van YYY, als daar drie vinkjes staan en het ís de moordenaar, dan is dat het motief

Belangrijke regel: Lestrade, Molly Hooper en Mrs Hudson spreken altijd de waarheid. Alle verdachten die niet de moordenaar zijn spreken de waarheid.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2022, 09:38:55 door monkeysuncle »
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2022, 13:40:47 »
Ik stuur jullie zo je kaarten door. Afleveringswinnaar heeft de volgorde van spelen bepaald:

Mitch, Frank, Brent, Swifty, Bjorn

Betekent dat Mitch aan de beurt is om een aanbieding te doen. En ik herhaal nogmaals:

Hoofdregel: Je mag níet communiceren over de inhoud van het spel! Niet over je kaarten, over welke gokken je al hebt gedaan, over welke aanwijzingen je al hebt verwerkt.
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2022, 14:15:26 »
Kaarten zijn verstuurd.

In het originele spel heb je een formulier voor je liggen waar je aantekeningen op maakt. Zo'n formulier kun je hier vinden.

De kamers en de moordwapens zijn alleen vertaald, de verdachten en motieven hebben iets meer een thematisch sausje gekregen. Maar mocht je fysiek aantekeningen kunnen maken, dan kan je werken met: A = Eurus, B = Donovan/Anderson, C = Irene, G = Charles, M = Jim en S = Culverton
My fall will be for you

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2022, 18:37:28 »
Ik wil aanwijzingen over Irene en de garage ::bravo::

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2022, 18:42:48 »
Dat betekent dat Bjorn, Brent, Frank en Swifty kaarten mogen aanbieden waar Irene, de garage, of allebei op staan.
My fall will be for you

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2022, 18:45:35 »
Ik doe een aanbod met een waarde van 3!
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Whatthefrank

  • Winnaar Z4P
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO2022 & winnaar RSC 26
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #7 Gepost op: 14-03-2022, 19:22:46 »
Ik doe een aanbod met een waarde van 2!  ;D
Er is geen Mol meer...

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #8 Gepost op: 14-03-2022, 20:02:46 »
Mogen we gewoon roepen? En pas als we allevier iets hebben geroepen kiest degene die erom die de aanvraag deed?

Ik heb iets van 1 punt
Keep calm and eat chocolates!

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #9 Gepost op: 14-03-2022, 20:03:47 »
Yep dus nu alleen nog Brent
My fall will be for you

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2022, 01:07:24 »
Ik bied helemaal niets! ::zwaai::
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2022, 07:47:00 »
Betekent dat Mitch nu mag ruilen. Mitch, geef hier in het topic aan op welke aanbieding je ingaat. Geef mij dan door welke kaarten je wilt ruilen, dan stuur ik jullie allebei de kaarten.

Ik ga ook even nadenken of dit spel wel snel genoeg gaat op deze manier. ::vergroot::
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2022, 09:37:25 »
Ok beste deelnemers, we gaan het helemaal anders doen! Jullie gaan de solo-variant van dit spel spelen. Hoe werkt dit?

Jullie hebben allemaal een openingshand gekregen. Jullie mogen nu aan mij twee items noemen (locatie en verdachte, 2 locaties of 2 verdachten). Dan doe ik je 4 mogelijke aanbiedingen waar je uit mag kiezen. Een aanbieding bestaat uit een aantal kaarten (max 3) met een waarde (max 7). Je kiest er een en dan krijg je van mij de kaarten erbij.

Iedereen begint het spel op 120 - de opgetelde waarde van je openingshand aan punten. De waarde van de aanbieding gaat telkens van je aantal punten af.

Tussentijds mag je de zaak proberen op te lossen, maar gokken is duur. Elke foute oplossing kost je 5 punten en je mag maar 1 oplossing aandragen per keer dat je aanbiedingen hebt gekregen.

Let op! Het kan zijn dat je kaarten twee of meer keer krijgt. Random.org bepaalt welke kaarten je krijgt met een aanbieding, dus denk goed na over welke vragen je stelt.

Het spel stopt wanneer je de oplossing vindt, óf wanneer je 0 punten over hebt.

De ZP-verdeling is hetzelfde (5,3,2,1,0).
« Laatst bewerkt op: 16-03-2022, 09:48:57 door monkeysuncle »
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2022, 11:29:13 »
Kleine positieve noot: ik geef jullie geen aanbiedingen met kaarten uit je openingshand.

Maar verder bepaalt random.org de aanbiedingen.
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2022, 15:57:39 »
De eerste raadpoging is gedaan. Ik geef daarbij ook aan hoeveel je er goed hebt, maar niet welke goed zijn.
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #15 Gepost op: 18-03-2022, 23:18:59 »
Nav een vraag: de omschrijving van de verschillende kaarten geeft aan welke soort kaarten er kunnen voorkomen.

De getallen achter de kaarten voor Lestrade, Molly Hooper, Mrs Hudson en de verdachten geven de waarde aan van die soort kaart, niet het aantal.

Voor de geïnteresseerden: er zitten 70 kaarten in het spel   ;D
My fall will be for you

Offline monkeysuncle

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #16 Gepost op: 23-03-2022, 11:28:12 »
Alle deelnemers hebben Murder Villa gespeeld!

Iedereen die het wil mag het zelf proberen op te lossen. Alle 70 beschikbare kaarten staan hier. Daar kun je alle informatie uithalen die je maar wilt.

De oplossing is:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
My fall will be for you

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #17 Gepost op: 23-03-2022, 12:27:07 »
Zo'n leuk spel!  ::love::

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #18 Gepost op: 23-03-2022, 12:45:39 »
Dit was fantastisch, maar ik weet ook weer waarom begrijpend lezen een grote ramp was vroeger op school ::rofl::

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Sherlock - Murder Villa +++
« Reactie #19 Gepost op: 23-03-2022, 13:17:06 »
Ik vond het een geweldig spel. Cluedo in een fantastische nieuwe jas.
Keep calm and eat chocolates!