Auteur Topic: Sherlock - Moord Mysterie ++  (gelezen 1326 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #40 Gepost op: 19-03-2022, 09:16:09 »

"OKé het is zo ver. Er wacht jullie nog één taak en daarnaast het sporenonderzoek. Zij die het alibi van Tim Harris ivm de brand gecheckt hebben weten intussen of het klopt of niet. Misschien een goed moment om Tim Harris voor een tweede keer te ondervragen."

De taak voor vandaag is dus:
  • Tweede ondervraging Tim Harris

Daarnaast heb je nog het sporenonderzoek. Als je hieraan start, kan je de tweede ondervraging van Tim Harris niet meer doen, want het is iets dat ná alle taken gebeurd.

Het werkt iets anders als oorspronkelijk gepost (omdat de manier waarop ik oorspronkelijk gepost heb niet voor alles werkt).
Het gaat als volgt:
- We hebben enkel vingerafdrukken van mensen die gearresteerd zijn of overleden zijn. Mensen die ter gewoon ondervraging binnen gekomen zijn, mogen we niet zonder reden vingerafdrukken van vragen.
- Vingerafdrukken zijn gedecodeerd. Stel je vindt vingerafdrukken om mijn telefoon dan zouden die in code er bvb zo uit kunnen zien: 331FR1-E9G810. Als je die vergelijkt met mijn vingerafdruk, dan is dat ook 331FR1-E9G810 en weet je dus dat het mijn vingerafdruk is.
- Vingerafdrukken kunnen ook afgeveegd zijn (al dan niet opzettelijk) en in dat geval  is enkel gedeeltelijke code nog zichtbaar. In bovenstaand voorbeeld kan het bvb zijn: xxxxRx-x9xxx0. Dat past bij mijn vingerafdruk, maar zou ook van iemand anders kunnen zijn.
- Iedereen heeft beschikking tot onze database met vingerafdrukken, maar zoals gezegd hebbe nwe enkel die van gearresteerde of overleden mensen, dus van: Sandra Turner, Jen Turner, Bobby Turner, Mary Quantro, Josh Taylor & John Stevens.
- Daarnaast heeft iedereen toegang tot alle bewijsstukken die ze zélf gevonden hebben door taken te vervullen. Ik post later vandaag een lijst.
- Ja mag bepaalde bewijsstukken die je zelf niet hebt gaan halen uit het lab, maar dat kost je een half uur per bewijsstuk.
- Jullie mogen via privé bericht doorgeven welke vergelijking jullie willen doen, zodat niemand van elkaar kan zien op welk spoor ze zitten. Elke vergelijking van dingen kost je een uur. Dingen die je kan vergelijken zijn:
a) Binnen vingerafdrukken kan je een voorwerp met vingerafdrukken vergelijken met vingerafdrukken van een persoon. Je kan ook twee voorwerpen met elkaar vergelijken om te kijken of ze dezelfde afdrukken hebben (en dus door dezelfde persoon zijn aangeraakt).
b) Binnen DNA stalen kan je elk staal met elkaar vergelijken.
c) Binnen materiaal kan je materiaal met elkaar vergelijken.

Ik post de lijst aan bewijsstukken dat iedereen heeft vanaf het moment dat alle taken zijn afgerond. Dan zien jullie ook wat voor materiaal er allemaal beschikbaar is en jullie willen halen voor een half uur per stuk.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2022, 09:20:33 door Robbieazerty »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #41 Gepost op: 19-03-2022, 09:22:46 »
Ik post de lijst aan bewijsstukken dat iedereen heeft vanaf het moment dat alle taken zijn afgerond.

Sommigen onder jullie kunnen nog dieper graven op een taak van gisteren. Iedereen kan nog de taak van vandaag doen.

Wanneer jullie klaar zijn met taken, gelieve dat dan te posten. Pas als iedereen klaar is, post ik de lijst met bewijsstukken die iedereen heeft. Anders hebben mensen die nog dieper kunnen graven en mensen die de taak van vandaag eventueel nog willen uitvoeren mogelijk voorkennis voordat ze besluiten om dieper te graven of de taak van vandaag te doen.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #42 Gepost op: 19-03-2022, 15:42:09 »
Ik wil Tim Harris eerst nog wel even spreken

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #43 Gepost op: 19-03-2022, 17:23:23 »
De taken en het dieper graven kunnen vandaag tot middernacht nog uitgevoerd worden. Het sporenonderzoek kan tot maandag 21u. Vanaf dan komt de vragenlijst hier te staan en is geen onderzoek meer mogelijk.

Offline Whatthefrank

  • Winnaar Z4P
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO2022 & winnaar RSC 26
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #44 Gepost op: 19-03-2022, 20:21:50 »
Ik wil ook nog wel even een biertje met die Tim Harris doen!
Er is geen Mol meer...

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #45 Gepost op: 20-03-2022, 00:36:50 »
De tijd is om! Er kunnen geen taken meer gedaan worden. Toch niet meer voor 1 uur.

Wat kan vanaf nu t/m maandagavond 21u:
- Voor 2 uur mag je nog een van de taken die de voorbije week gepasseerd is uitvoeren. Of als je ergens besloten hebt om niet dieper te graven, mag je dat nu alsnog voor 2 uur doen. Als je een taak van de voorbije week doet die een "dieper graven" optie heeft, zal je daar deze ook 2 uur voor moeten betalen.
- Bewijsmateriaal/sporen aankopen voor een half uur per stuk. Je mag dat openbaar posten, maar als je liever niet hebt dat anderen zien welke bewijsstukken je "koopt", mag je dat ook via privé bericht sturen.
- Bewijsmateriaal/sporen doorgeven die je wil laten onderzoeken. Dat doe je door mij via pm te sturen bvb "Ik wil de vingerafdrukken op de mobiele telefoon vergelijken met Robbie's vingerafdrukken."

Hoeveel uren heeft iedereen gebruikt?
  • Bjorn: 7
  • Brent: 8
  • Frank: 9
  • Mitch: 8
  • Swifty: 9

Wie heeft welke bewijsstukken/sporen?
Bjorn: Huidsporen onder vingernagels slachtoffer, pistool van Tim Harris, gedeeltelijke vingerafdrukken op pistool Tim Harris
Brent: Huidsporen onder vingernagels slachtoffer, pistool van Tim Harris, gedeeltelijke vingerafdrukken op pistool Tim Harris
Frank: DNA gegevens Miranda Harris
Mitch: Vingerafdrukken omvergevallen stoel, grond/modderstalen van plaats delict, kogelhuls
Swifty: Vingerafdrukken omvergevallen stoel, grond/modderstalen van plaats delict, kogelhuls, vingerafdrukken defecte rookdetector familie Harris, gedeeltelijke vingerafdrukken defecte rookdetector familie Turner


Je kan alleen bewijsstukken/sporen binnen éénzelfde categorie laten controleren.
Hieronder zie je de categorieën en alle daarbijhorende bewijsstukken/sporen. (De schuingedrukte stukken/sporen kunnen jullie voor een half uur per stuk bijkopen)

Categorie - Vingerafdrukken:
Jullie hebben allemaal beschikking tot de vingerafdrukken van Sandra Turner, Jen Turner, Bobby Turner, Mary Quantro, Josh Taylor & John Stevens.
Je kan vingerafdrukken van personen met vingerafdrukken op bewijsstukken laten controleren. Maar je kan ook vingerafdrukken van het ene bewijsstuk met dat van een ander bewijsstuk controleren om te kijken of ze hetzelfde zijn.
De bewijsstukken zijn:
Vingerafdrukken omvergevallen stoel
Gedeeltelijke vingerafdrukken op pistool Tim Harris
Vingerafdrukken defecte rookdetector familie Harris
Gedeeltelijke vingerafdrukken defecte rookdetector familie Turner


Categorie - DNA
Huidsporen onder vingernagels slachtoffer
DNA gegevens van Miranda Harris


Categorie - Materiaal
Pistool Sig Sauer P938, 9 mm
Kogelhuls
Grond/modderstalen van plaats delict



Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #46 Gepost op: 21-03-2022, 07:15:55 »
Het sporenonderzoek kan tot maandag 21u. Vanaf dan komt de vragenlijst hier te staan en is geen onderzoek meer mogelijk.
Ter herinnering. :)

Offline Brent

  • Forumlid
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #47 Gepost op: 21-03-2022, 09:39:59 »
Ik kan dus niet én vingerafdrukken controleren én DNA controleren?

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat we moeten vragen. Kan ik gewoon zeggen “ik wil de huidsporen onder de vingernagels van het slachtoffer controleren”? En wat krijg ik dan als informatie bijvoorbeeld? En kan dat met die vingerafdrukken ook?

Is het mogelijk om een algemeen voorbeeld te geven hoe je dingen kan aanvragen? ::schaam::
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #48 Gepost op: 21-03-2022, 10:09:14 »
Je kan binnen elke categorie dingen met elkaar vergelijken. Je moet dus altijd twee dingen noemen binnen eenzelfde categorie om die met elkaar te vergelijken.

Stel in de categorie vingerafdrukken zitten o.a.:
- vingerafdrukken van JW
- vingerafdrukken van Robbie
- vingerafdrukken op GSM
- gedeeltelijke vingerafdrukken op een bijl

Dan kan je via pm doorgeven "Ik wil de vingerafdrukken op de GSM vergelijken met de vingerafdrukken van JW".
Of zoals in dit voorbeeld:
- Bewijsmateriaal/sporen doorgeven die je wil laten onderzoeken. Dat doe je door mij via pm te sturen bvb "Ik wil de vingerafdrukken op de mobiele telefoon vergelijken met Robbie's vingerafdrukken."

Je krijgt dan een antwoord terug à la "Er is een 10% match tussen de vingerafdrukken op de GSM en die van JW."
Stel je doet hetzelfde met mijn vingerafdrukken op de GSM, krijg je "Er is een 100% match." Dan weet je sowieso zeker dat ik die GSM heb vast gehad.


Bij de gedeeltelijke afdrukken krijg je bvb iets à la 33% match, omdat er veel is afgeveegd. Maar je krijgt wel de code te zien van de gevonden afdrukken.
Bvb de code van mijn vingerafdrukken is: 331FR1-E9G810.
De code van de afdrukken op de bijl is: xxxxRx-x9xxx0

Die R, 9 en 0 kloppen in ieder geval wel met mijn code, dus er is kans dat ik die heb aangeraakt.



Binnen de categorie DNA zijn er maar 2 dingen, dus dat zijn ook de enige 2 dingen die je kan vergelijken.

Daarom kan je enkel binnen dezelfde categorie dingen met elkaar vergelijken. Er staan bvb geen vingerafdrukken op de kogelhuls of in het grond/modderstaal. Wel op het pistool, maar daarom staat er "Gedeeltelijke vingerafdrukken op pistool Tim Harris" in de categorie vingerafdrukken. Je kan het pistool zelf ook met de grondstalen of met de kogelhuls vergelijken.
Er is ook geen DNA gevonden op dat materiaal, vandaar dat ze niet in de categorie DNA staan. Stel dat er bloed zat op het pistool, dan had die ook in de categorie DNA gestaan als iets van "DNA op pistool". Maar dat was niet het geval.



Ik kreeg ook de vraag of er vingerafdrukken van andere verdachten genomen kunnen worden.
Het antwoord hierop is: nee.
Enkel als iemand gearresteerd is, mogen er vingerafdrukken afgenomen worden. Laten we kijken in het Amerikaanse wetboek:
Citaat
251. FINGERPRINTING—SEARCH AND SEIZURE
The Fourth Amendment does not bar the fingerprinting of a properly seized person. "Fingerprinting involves none of the probing into an individual's private life and thoughts that marks an interrogation or search." See Davis v. Mississippi, 394 U.S. 721, 727 (1969). So long as the initial seizure of the person is reasonable, as in a lawful arrest, subsequent fingerprinting is permissible. It is also possible that the requirements of the Fourth Amendment could be met through "narrowly circumscribed procedures for obtaining, during the course of a criminal investigation, the fingerprints of individuals for whom there is no probable cause for arrest." See Davis v. Mississippi, supra, at 728; see also Hayes v. Florida, 470 U.S. 811 (1985).

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #49 Gepost op: 21-03-2022, 10:27:33 »
Nog een vraagje ivm de tijdsbesteding:
Stel ik heb nog 10 uur besteed en dus nog 5 uur over. Dan kan ik dus 10 vergelijkingen maken?

-> Nee, een vergelijking kost 1 uur (zie ook hieronder). Materiaal "aankopen" kost een half uur. Dus als je nog 5 uur over hebt, kan je 5 vergelijkingen maken met dingen die je al hebt. Maar dan kan je dus niets aankopen.

- Ja mag bepaalde bewijsstukken die je zelf niet hebt gaan halen uit het lab, maar dat kost je een half uur per bewijsstuk.
- Jullie mogen via privé bericht doorgeven welke vergelijking jullie willen doen, zodat niemand van elkaar kan zien op welk spoor ze zitten. Elke vergelijking van dingen kost je een uur.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #50 Gepost op: 21-03-2022, 13:12:20 »
Een vraag:
Maar... ik had toch ook vingerafdrukken van de koffer, voordeur, keukenoppervlak en enkele andere plaatsen?


Oeps ja klopt. Ik gebruik een specifiek systeem voor deze vergelijkingen en die vingerafdrukken stonden daar niet in. Ik weet er echter wel de code van, dus kan het nog altijd gebruiken in vergelijkingen.

De spelers die het forensisch rapport hebben opgevraagd, hebben toegang tot die vingerafdrukken (dat is één soort, want zijn allemaal dezelfde). Dit zijn Mitch en Swifty.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #51 Gepost op: 21-03-2022, 21:09:59 »

"Speurders jullie tijd is om. Bedankt voor alle hulp. Dankzij jullie resultaten denken we te weten wat er gebeurd is. Maar graag zien we ook jullie rapport tegemoet."

Hoi, Robbie hier!  ::zwaai::
Jullie krijgen hieronder de vragenlijst te zien. Vier open vragen. Je krijgt 1 punt per juist beantwoordde vraag. Of een half punt als het half juist is.

Als jullie de verkeerde moordenaar aanduiden, is dat totaal niet goed, want dan wordt mogelijk een onschuldige opgepakt! In dat geval verdien je dan ook 0 ZP!

Maar als je wél de juiste moordenaar hebt gevonden, dan kijken we naar het aantal punten dat je gescoord hebt. Degene die het best scoorde krijgt dan 4ZP, de volgende 3, dan 2, 2 en 1.

OPGELET: bij gelijke stand worden die punten opgeteld en verdeeld. Dus als jullie allemaal alles juist hebben, krijgen jullie 12/5 = 2,4 punten!  ;)



DE VRAGENLIJST (deadline dinsdag 21u)
1. Wie was de moordenaar van Sandra Turner?

2. Wat was het motief van de moordenaar?

3. Wat was de oorzaak van het overlijden van Mr en Mrs Turner?

4. Waar was Sandra Turner op de dag van haar ouders' overlijden?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #52 Gepost op: 22-03-2022, 19:05:12 »
Overigens krijgen we vandaag nog niet de uitslag! :)

Ik ga straks (misschien) en morgen alle taken en leads posten zodat kijkers ook kunnen zoeken en dan morgenavond het plot bekend maken (in spoiler tags, voor als kijkers die mee willen zoeken er nog niet aan zijn begonnen). En dan dus ook de punten.  ;)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #53 Gepost op: 22-03-2022, 23:18:38 »
Deze opdracht was eigenlijk ook gebaseerd op een bordspel, namelijk Detective: A Modern Crime.

De versie die jullie gespeeld hebben is een gratis case die de maker tijdens lockdown ter beschikking heeft gegeven. Je kan het dus zelf spelen, zonder dat je het spelbord of iets anders ervoor nodig hebt. Het is een kleinere case, omdat je anders te veel kaarten moet printen etc. Hoewel je ze eigenlijk niet per se hoeft te printen, je kan het ook gewoon online spelen.

Het spel maakt ook gebruik van ANTARES, de database van "de politie" (in het spel) waar je de gegevens in kan geven zoals vingerafdrukken etc. Die maakt ook automatisch de vergelijkingen met al je bewijsstukken. En je vindt er ook dossiers van verdachten, rapporten, verslagen, etc etc. Bij de tekst van de ondervraging staat bij bijna elke zin zelfs bij hoeveel stress de ondervraagde op dat moment ervaart (ze hangen aan een leugendetector). Dat heb ik in deze opdracht niet gebruikt, omdat het zelfs zonder dat alles al heel doenbaar was.

Anyway, als je het echt met het echte materiaal wil spelen, vind je hier alle info. Ik had namen, plaatsnamen en andere dingen aangepast. Het slachtoffer in deze versie heet niet Sandra Turner, maar Susan Novak. Echter door Susan Novak murder in google te typen, was het vierde resultaat al meteen de link die ik hier net heb gegeven. Dus ik moest wel alles aanpassen. :)
(overigens was het eerste zoekresultaat van "Susan Novak murder" een artikel over een échte Susan Novak die blijkbaar door haar man vermoord werd  :o :-X)

Voor de kijkers die geen zin hebben om te gaan klikken en/of het niet in het Engels willen spelen, zal ik hier alle info ook posten. Ofwel kan je ook met 15 uur aan de slag gaan. Of je kan gewoon alles lezen en proberen op te lossen. ;)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #54 Gepost op: 22-03-2022, 23:24:11 »
De eerste taken:
  • Ondervragen Josh Taylor
  • Plaats delict onderzoeken
  • Autopsie rapport bekijken
  • Forensisch onderzoeksrapport bekijken
  • Info over slachtoffer opzoeken

Ondervragen Josh Taylor
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Plaats delict onderzoeken
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik heb overigens lang gezocht om een semi-afgebrand huis in USA op Google maps te vinden. :)

Autopsie rapport bekijken
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Forensisch onderzoeksrapport bekijken
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Info over slachtoffer opzoeken
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #55 Gepost op: 22-03-2022, 23:28:42 »
Taken dag 2:
  • Ondervragen John Steven
  • Politie rapport ivm de brand opvragen
  • Ondervragen buren huisnummer 82
  • Ondervragen buren huisnummer 83
  • Ondervragen buren huisnummer 84

Ondervragen John Steven
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Politie rapport ivm de brand opvragen

Ondervragen buren huisnummer 82
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ondervragen buren huisnummer 83
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ondervragen buren huisnummer 84
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #56 Gepost op: 22-03-2022, 23:34:09 »
Taken dag 3:
  • Ondervragen Miranda Harris (buurvrouw huisnr 85)
  • Ondervragen Tim Harris (buurman huisnr 85)
  • Gesprek met Sam Clipper (brandweer commandant bij de brand)
  • Gesprek met Luke Jamestown (inspecteur bij de brand)
  • Bezoek aan het Henry Ford Hospital (!)

Ondervragen Miranda Harris (buurvrouw huisnr 85)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ondervragen Tim Harris (buurman huisnr 85)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Gesprek met Sam Clipper (brandweer commandant bij de brand)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Gesprek met Luke Jamestown (inspecteur bij de brand)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #57 Gepost op: 22-03-2022, 23:36:22 »
Bezoek aan het Henry Ford Hospital (!)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Taken dag 4:
  • Contacteer Nice & Warm Fire, het bedrijf van de open haard
  • Gesprek met Mary Quantro

Contacteer Nice & Warm Fire, het bedrijf van de open haard
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Gesprek met Mary Quantro
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #58 Gepost op: 22-03-2022, 23:39:39 »
Taken dag 5:
  • Ondervraging Gerard Michaels
  • Controleer alibi Tim Harris

Ondervraging Gerard Michaels
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Controleer alibi Tim Harris
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Taak Dag 6:
  • Tweede ondervraging Tim Harris

Tweede ondervraging Tim Harris
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Sherlock - Moord Mysterie ++
« Reactie #59 Gepost op: 22-03-2022, 23:44:59 »
Sporenonderzoek (let op, als je eerst zelf alles wil lezen en proberen uit te zoeken, klik hier dan pas echt als laatste op, want er staan al grote ontdekkingen/spoilers in)

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)