Auteur Topic: [MP] Aflevering 7 - DREAM SCHOOL  (gelezen 1665 keer)

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
[MP] Aflevering 7 - DREAM SCHOOL
« Gepost op: 1-05-2024, 21:17:09 »

Welkom NielsE, Ricardo, Gerritdebloempot, Mrchipie & Whatthefrank bij DREAM SCHOOL!

Het is tijd om jullie leven weer op de rit te krijgen om te bewijzen dat jij in de primetime hoort te zitten. Je krijgt verschillende levenslessen mee tijdens dit programma waar je mee aan de slag gaat in de praktijk. Voor deze lessen kan je punten halen. Degene met de meeste punten zal uiteindelijk de winnaar zijn en terug mogen naar de primetime. De twee slechtsten zullen van school gestuurd worden en keren niet terug. De overige twee blijven zitten en zullen nog langer les moeten krijgen om hun gedrag te verbeteren.

Hoe werkt het?
Voordat het spel begon hebben jullie allemaal minimaal één slechte eigenschap doorgegeven. Deze eigenschappen gaan we mee werken. Ik heb rond elke slechte eigenschap een mini-game bedacht waarmee je punten kan scoren. Omdat de mini-games van verschillende moeilijkheidsgraad zijn, zullen jullie alle 5 alle 5 de mini-games mogen spelen. Per mini-game kan iedereen 50 punten behalen. De eigenschappen zijn als volgt:

NielsE: Bot
Ricardo: Laksheid
Gerritdebloempot: Ongeduldig
Mrchipie: Snel geïrriteerd
Whatthefrank: Laag zelfbeeld

Bonuspunten:
Bij Max Geheugentrainer hebben jullie voordelen en nadelen gewonnen. Dat is het aantal startpunten waarmee je begint:
Gerritdebloempot - 10 punten
NielsE - 5 punten
Mrchipie - 0 punten
Whatthefrank - 0 punten
Ricardo - -5 punten

Eliminatie & Terugkeer
Degene die woensdag de meeste punten heeft verzameld zal terugkeren in de primetime. De twee met de minste punten zullen afvallen en niet meer terugkeren op tv. De andere twee zetten hun avontuur voort in de middagprogrammatie en kunnen op een later moment proberen een plekje terug te veroveren in de primetime.

Deadline juryonderdelen: Maandag 19:00
Deadline andere opdrachten: Woensdag 19:00

De verschillende lessen en mini-games zullen hieronder verschijnen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [MP] Aflevering 7 - DREAM SCHOOL
« Reactie #1 Gepost op: 1-05-2024, 21:17:14 »

Welkom klas!

Ik ben Peter Pannekoek en vandaag ga ik jullie leren over zelfbeheersing. Als comedian en frequent roaster bij het programma "De roast van ..." weet ik dat je moet kunnen punchen maar ook moet kunnen incasseren. Ik begrijp dat jij daar nogal moeite mee hebt Mrchipie?

In het verkeer, in je relatie, op je werk, maar ook in de supermarkt. Overal lopen mensen tegen ergernissen aan. Ze ergeren zich aan de ander of aan iets. Het gaat niet snel genoeg, de ander snapt jou niet, verzin het maar, maar het gaat niet zoals jij had gedacht en had gewild.

De één telt tot tien en laat het dan maar zitten, de ander kan dit toch iets moeilijker.

"Want ben jij nou zo dom, of ben ik zo slim”
Wie kent hem niet, de beroemde uitspraak van Louis van Gaal. En we kennen ook allemaal de geïrriteerde blik en het rood aangelopen hoofd van woede op de televisie. De frustratie straalt er aan alle kanten vanaf als hij zijn gal spuwt naar een journalist. Ik kan me het overigens ook nog voorstellen; Van Gaal vertelt voor de zoveelste keer wéér aan de deze journalist hoe het spelletje gespeeld werd etc. De journalist begreep het niet, wilde het niet begrijpen, kon het niet begrijpen, you name it, en besloot toch weer zijn vraag te stellen.

We kennen allemaal deze situaties en emoties. Alleen de controle houden over deze emotie is soms lastig en voor je het weet heb je iets gezegd of gedaan wat je helemaal niet wilde.

Schreeuwen, schelden, iets kapot gooien of met slaande deuren weglopen. En dan moet je weer terug, als je afgekoeld bent en je schaamt je voor je reactie. Dit is niet hoe je wilt zijn, helemaal niet naar je partner en kinderen toe. En toch zit het in je.

Ook ik kon mij vroeger enorm ergeren. Vooral aan domheid van anderen. Vreselijk. Ik hoor het ook veel om mij heen. Mensen die collega’s vragen om zich nou eindelijk eens te houden aan de gemaakte afspraken of zich te houden aan simpele protocollen. En dan schrijven ze alles nog een keer uit wat de collega moet doen; ze nemen hem helemaal mee aan het handje. En dan maakt de collega nog steeds die achterlijke fout…. Aaaarggggghhhh!

Wat ik vooral inmiddels geleerd heb, is dat dát juist dom is: mij ergeren aan anderen. Als iemand niet begrijpt wat je vertelt, dan bestaat er inderdaad kans dat de ander jou niet wil of kan begrijpen. Natuurlijk kan dat. En wat is jouw eigen aandeel?

Weet je écht zeker dat je het goed hebt uitgelegd?
Ben je niet te snel gegaan?
Heb je geen stappen overgeslagen?
Heb je wel goed ingeschat wat de kennis en kunde van de ander is?
Of moeten ze perfecte wezens zijn die het allemaal in één keer moeten snappen?
Mag een ander het ook iets niet weten of niet kunnen?
Hoe zit dat trouwens bij jou?

Fouten maken is dan OK. Ik ben alleen zelf bang fouten te maken. Daarmee verwacht ik dat anderen geen fouten mogen maken. En dan is het gemakkelijk om anderen die voor jou simpele fouten maken, even af te branden. Dan voel je je weer even zeker van je zaak, want jij weet immers wel hoe het zit. Dus de motivatie is eerder onzekerheid die je verpakt in arrogantie, betweterigheid enz.

Hoe kom je ervan af? Je hoeft er niet echt ‘vanaf’. Je kunt beter leren het te ‘doorzien’. Doorzien als je eigen angst en begrijpen dat die angst ongegrond is.

Wees welwillend, vanuit pure welwillendheid en nieuwsgierigheid naar die ander en vooral ook naar jezelf toe, hoe het komt dat je nog steeds bepaalde fouten maakt.

Roast

Wat we gaan doen is een roast om te kijken of jullie deze les onder controle hebben. Jullie gaan elkaar roasten en natuurlijk jullie lieftallige leiding. Wat ik van jullie verwacht:

Een roast van de vier andere kandidaten + host
-> De invulling hiervan mag je zelf bepalen
-> Je hebt een maximum van drie roasts/grappen per persoon

De jury zal jullie roasts beoordelen en punten toebedelen. Jullie kunnen per persoon die jullie goed roasten 10 punten verdienen, met vijf personen dus op een max van 50 punten.

Bij beoordeling moet je erop letten dat je roasts grappig en entertainend zijn & ze een impactvolle burn zijn op de ander.

Deadline: Maandag 19:00
« Laatst bewerkt op: 1-05-2024, 22:04:35 door D*N »

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #2 Gepost op: 1-05-2024, 21:17:17 »

TSJAKKA KLAS!

Hier dé Emile Ratelband, groot motivatiecoach van Nederland, wat GE-WEL-DIG om hier te zijn. Ik moet zeggen dat jullie het op dit moment echt HE-LE-MAAL aan het doen zijn in die programmatie van jullie, ik zit aan de buis GEKLUISTERD. Nu heb ik gehoord dat iemand van jullie hier niet echt in zijn eigen kunnen geloofd, Whatthefrank. Daar gaan we TSJAKKA verandering in brengen vandaag!

Wil je meer zelfbewust worden en je eigenwaarde vergroten? Dan kunnen onderstaande tips je helpen om je zelfvertrouwen en laag zelfbeeld te vergroten:

Wees meer vriendelijk voor jezelf
Mensen met een negatief zelfbeeld praten vaak op een afkeurende, bestraffende manier tegen zichzelf. Spreek jezelf liever bemoedigend toe. Natuurlijk maak je fouten, dan doen we allemaal, maar dat betekent niet dat je direct een mislukkeling bent. Dat zegt dat negatieve stemmetje in je, dus tijd om die een kopje kleiner te maken.

Laat je gevoelens toe
Probeer gevoelens van spanning en onzekerheid eens voorzichtig toe te laten. Bijvoorbeeld als je onzeker bent over een werkklus. Loop met aandacht je lichaam langs. Wat voel je? Waar zit de spanning? Je zult merken dat heftige emoties vanzelf afnemen als je erbij stilstaat. Dat betekent niet dat je meteen blaakt van zelfvertrouwen, maar je basis wordt gezonder.

Kijk constructief naar kritiek
Bedenk dat kritiek bij het leven hoort. Sta altijd open voor kritiek van anderen, maar weet dat die kritiek een specifieke mening van iemand is. Die kun je afwijzen of accepteren. Je bepaalt zelf welke kritiek belangrijk voor je is en of jij het aanneemt of niet. Het wil echt niet zeggen dat iemand altijd gelijk heeft, maar dat denk je vaak wel. Jij bepaalt je interpretatie op een situatie en of daar iets van waarheid in zit!

Zeg stop tegen negatieve gedachten en doemdenken
Wellicht dat jij jezelf er op betrapt dat je ook snel in negatief doemdenken schiet en er allerlei doemscenario’s in je hoofd opwellen. Weet dan ook dat deze negen van de tien keer niet gebaseerd zijn op de werkelijke situatie, maar dat jij je negatief kritisch denken eigen hebt gemaakt. Lees dan ook ons blog negatief doemdenken.

Maak een competentiebalans
Schrijf op wat je kwaliteiten en competenties zijn en wat je hebt bereikt. Als je dat op papier ziet staan, kijk je ook meer naar de positieve kanten van jezelf. Dat heb je toch maar mooi voor elkaar gekregen. Ook merk je dat je niet de goedkeuring van anderen nodig hebt om iets positiefs over jezelf te zeggen.

Stel kleine doelen
Deel een groot doel op in kleine, behapbare stapjes. Elke stap die je behaalt, voelt als een mini-overwinning. Zo hou je ook beter het overzicht en stel je geen dingen uit omdat je allerlei beren op de weg ziet, voordat je je doel kan behalen.

Mensen hebben vaak de neiging om uitstelgedrag te vertonen bij dingen die ze moeilijk vinden of waarvan ze niet weten hoe ze eraan moeten beginnen. Maak het dus kleiner en doe het stapje voor stapje.

Probeer invloed uit te oefenen
Maak je hard voor dingen waar je achter staat en kijk realistisch waar je positieve invloed op kan uitoefenen. Het gevoel dat je invloed kunt uitoefenen (bijvoorbeeld op je werk of binnen je familie) en iets positiefs bijdraagt, is een zeer krachtige manier om je eigenwaarde te vergroten en je negatief zelfbeeld naar de achtergrond te brengen. Kijk zie je wel, je wordt hierom gewaardeerd!

Stap uit je comfortzone
Denk je dat het je nooit zal lukken om een hogere functie te krijgen met meer verantwoordelijkheden? Probeer over je weerstand heen te stappen door te bedenken waar je het voor doet. Je zelfvertrouwen zal groeien als je stopt met vermijden en doet wat je spannend vindt. Vind je bijvoorbeeld dat je niet goed kunt schrijven, ga hier dan mee oefenen. Houd vol totdat je beter wordt. Het is heel bevredigend om iets onder de knie te krijgen waarvan je dacht dat je het nooit zou kunnen.

Oh en ik heb een verrassing voor jullie, want hoe meer enerzjie, hoe beter!

Hallo klas

Om over te schakelen naar het praktijk gedeelte van deze les ga ik jullie leren over de kunst van rap! Ik ben Akwasi en je kent mij misschien als rapper. Rap kan worden uitgevoerd met of zonder begeleiding. Stilistisch voor de stijl is een balans tussen spraak, proza, poëzie en zang. Het gebruik van het woord om snelspraak te beschrijven, dateert al van voor het ontstaan van het genre en betekent oorspronkelijk slaan Het woord werd gebruikt in het Brits-Engels (zeggen) sinds de 16e eeuw en vervormde snel van betekenis naarmate de opkomst van het Afro-Amerikaans-Engels (praten), vanaf 1960. Vandaag de dag zijn de termen rap en rappen zo nauw verbonden met hiphopmuziek, dat veel termen door elkaar worden gebruikt.

Omdat je bij rap veel confidence moet uitstralen is dit de perfecte opdracht voor jou Whatthefrank!

RAP challenge

Voor deze les gaan jullie een rap schrijven waarbij je slechte eigenschap en je leerdoelen hierbij centraal staan. Wat verwachten we?

-> Een rap van minimaal 3 coupletten (4 zinnen per couplet)
-> Dit mag op schrift gewoon, maar je mag het natuurlijk ook in uitvoering brengen als je dat leuk vind

De jury zal punten toekennen op:
-> Tekst
-> Flow
-> Creativiteit

Bij een maximale score kan je hier 50 punten halen voor je rap-verse.

Deadline: Maandag 19:00
« Laatst bewerkt op: 1-05-2024, 22:33:51 door D*N »

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #3 Gepost op: 1-05-2024, 21:17:21 »

Uh hallo kinderklas,

Ik ben Britt, Britt Dekker en je zou mij kunnen kennen van Take me Out, Echte Meisjes in de jungol en daarna heb ik nog veel presentatieklusjes gedaan en heb ik laatst nog dressuur gereden met mijn paard, echt super vet! Ik kan al die dingen makkelijk doen omdat ik gewoon super positief ben ingesteld en ik zie altijd het goede in elk mens, elk ding om me heen weet je wel.

Soms hebben Disneyfilms gelijk. Zeker in het geval van de film Bambi, waarin Stampertje door zijn moeder terecht wordt gewezen als hij iets onaardigs zegt. Want wat is de afspraak? ‘If you can’t say something nice,’ antwoordt Stampertje, ‘don’t say nothing at all.’ Als je niets aardigs kan zeggen, hou dan maar liever je mond. Geitenwollensokkengeklets of een kern van waarheid?

Gemeende complimenten hebben een bijna magisch effect op de gever en de ontvanger. Ze verbeteren de sfeer, creëren positieve energie en zorgen dat mensen elkaar aardig vinden. Maar waarom is dat precies zo , en hoe geef je nou een goed compliment?

Erkenning voor de ontvanger
Iedereen op de wereld vindt het fijn om complimenten te krijgen. Complimenten zijn een vorm van erkenning: iemand ziet je positieve eigenschappen, waardeert deze en neemt de moeite er iets over te zeggen. Dat is een krachtig cadeau. De beste complimenten gaan een leven lang mee. Ga maar na bij jezelf. Iemand heeft vast wel eens iets tegen je gezegd, al is het jaren geleden of zelfs in je kindertijd, waar je nog steeds aan terugdenkt en een warm gevoel bij hebt.

Mini-therapie voor de gever
Om iets aardigs te kunnen zeggen, moet je het eerst opmerken. Het geven van een compliment betekent dus dat de gever oplettend is op mooie en positieve dingen. Door je voor te nemen meer complimenten te geven, ga je dit vanzelf meer doen. Wat is er leuk aan de mensen om je heen? Wat doen ze goed? Een compliment is een antwoord op dit soort vragen. Het letten op positieve dingen in je omgeving haalt de focus van jezelf af en werkt daarom uitstekend tegen piekeren en sombere gedachten. In die zin is het een soort mini-therapie voor jezelf.

Daarnaast bouw je met een compliment aan de relatie met de ander. Juist omdat een goed compliment een gevoel van warmte en erkenning geeft, is het waarschijnlijk dat de ontvanger ook positief op jou reageert. Misschien krijg je vroeg of laat wel een compliment terug, maar ook als dat niet gebeurt, zal hij onthouden wat je gezegd hebt en op een andere manier naar je kijken. Sommige onderzoekers zeggen dat het geven complimenten een “gateway” is voor betere sociale vaardigheden. Oftewel: doordat je een positief begin hebt gemaakt, nodig je anderen uit tot interactie en kun je steeds meer oefenen met andere vaardigheden.

De kunst van het complimenten geven
Een goed compliment geven is een kunst, maar het goede nieuws is dat iedereen het kan leren. Zo pak je het aan:

1. Kies iets wat je meent. Een onoprecht compliment noem je ook wel vleierij en meestal heeft de ander dat meteen door. Dit creëert geen goede sfeer maar juist wantrouwen: de ander vraagt zich af wat je motieven zijn en zal juist minder open zijn in de relatie.

2. Kies iets concreets. Zeg niet “je bent altijd zo aardig tegen klanten” maar “deze klant heb je echt goed behandeld. Hij had een klacht, maar omdat je zo begripvol reageerde werd hij meteen minder boos”.

3. Kies een goed moment. Bijvoorbeeld één op één. Zorg dat je de aandacht van de ander hebt of deze kunt trekken. Complimenten hebben een beetje ruimte nodig om te landen. Het is helemaal niet raar om op een situatie terug te komen om iemand te complimenteren. Maak oogcontact en glimlach.

4. Zeg wat je bedoelt, wees niet vaag. Breng je compliment als een stelling, niet als een vraag. Dus niet “ben je naar de kapper geweest?” maar “wat zit je haar leuk!”.

5. Let op je toon en vermijd dat je compliment kan worden opgevat als sarcasme. Spreek duidelijk, dus niet mompelen of fluisteren.

6. Je kunt iemand altijd complimenteren met zijn uiterlijk, maar let een beetje op met wat je zegt. Uiterlijk kan gevoelig liggen. Onderwerpen waar je beter bij uit de buurt kan blijven zijn gewicht, etnische kenmerken, tatoeages en seksualiteit. Focus je in plaats daarvan op keuzes die iemand maakt. Bijvoorbeeld: een nieuwe outfit, een andere bril, een nieuw kapsel, enzovoort. Met “dat staat je leuk” zit je altijd veilig. Zorg dat je compliment niet kan worden opgevat als een belediging; zeg geen dingen zoals “dat kapsel maakt je gezicht een stuk smaller”.

7. Eerder had ik het over krachtige complimenten die iemand echt onthoudt. Dat zijn vaak de complimenten die gaan over een persoonlijkheidskenmerk, iets wat belangrijk is voor de ander of een lastige situatie waar hij zich goed doorheen heeft geslagen.

Heeft je zusje hard gestudeerd voor haar tentamens, ondanks dat ze het moeilijk vond? Dan kun je haar bijvoorbeeld complimenteren met haar doorzettingsvermogen.
Kwam een verlegen collega goed voor zichzelf op in een vergadering? Vertel hem dat je het knap vond hoe hij dat deed.
Heeft je partner veel tijd gestoken in de moestuin? Zeg dat hij er echt oog voor heeft en dat je kunt zien dat de planten het goed doen.

Veel succes en vooral veel plezier met oefenen!

Zo vang je zeker minder bot huhuhu, daar valt het rijpe vlees zo van! ::blond:: Een goede oefening voor jou NielsE

Complimenten Challenge

Jullie gaan een heleboel mensen in je omgeving blij maken met een groot aantal complimenten. Wat verwachten we?

-> Je stuurt een welgemeend compliment naar iemand naar keuze.
-> Dit moet gericht zijn naar één persoon (dus op discord in een chat, in een pm bericht, op whatsapp anything).
-> Voor elk (goedgekeurd) compliment dat je geeft verdien je 2 punten. Maximaal kan je 50 punten verdienen dus voor maximale punten moet je 25 individuen een welgemeend compliment geven.
-> Het compliment moet je hier in het topic posten als bewijsstuk. (screenshot)
-> Het moeten 25 verschillende individuen zijn die je een compliment geeft.

Veel succes & spread the kindness  ::bravo::

Deadline: Woensdag 19:00
« Laatst bewerkt op: 1-05-2024, 23:35:37 door D*N »

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #4 Gepost op: 1-05-2024, 21:17:24 »

Goedemorgen klas,

Ik ben Jim Geduld, voornamelijk bekend als acteur uit GTST maar tegenwoordig vooral actief in verslavingsproblematiek. Geduld zit dan wel in mijn naam, maar is altijd een uitdaging voor mij geweest. Maar ik heb veel geleerd en ben nu klaar om jullie hier iets over te leren. Voornamelijk Gerritdebloempot.

Was ongeduldigheid altijd je favoriete slechte eigenschap? Onterecht. Ongeduldige mensen zijn ongezond, onaangenaam en egocentrisch, want ze vinden zichzelf ontzettend belangrijk. Hoog tijd voor lessen in geduld.
‘Mevrouw, u mag hier niet komen.’ Streng spreekt het meisje van de broodafdeling van de supermarkt me toe. Omdat ik het wachten meer dan zat ben, ben ik achter de toonbank gestapt en heb ik zelf een brood van de plank gepakt.

Ja hallo, een supermarkt is toch een zelfbedieningswinkel? Ik ga niet staan wachten tot iemand mij dat brood wil aangeven; ik heb wel betere dingen te doen. In die lange rij voor de kassa staan bijvoorbeeld.

Geduld is een schone zaak…
Geduld: als het mij ergens aan ontbreekt, is het wel daaraan. Ik ben zo iemand die tien keer op het knopje van de treindeuren drukt in de hoop dat ze sneller opengaan.

Iemand die voordat ze de douche gaat witten niet de tijd neemt om zich te verkleden, en daardoor haar nieuwe broek verpest. Iemand die liever een heel eind loopt dan op de volgende tram wacht, en zich ergert aan slome toeristen die de weg versperren.

Ik ben niet de enige: volgens Mary Jane Ryan, managementcoach en schrijfster van het boek De kracht van het geduld, is geduld in onze ­hedendaagse maatschappij een zeldzaam goed.

Ze schrijft: ‘Hoe sneller dingen gaan, hoe minder geduld wij ervoor kunnen opbrengen. Door al onze apps, snelkeuzetoetsen, draadloos betalen en internettransacties is de snelheid uit onze cultuur verdwenen. We ervaren nu alleen nog maar graden van traagheid.’

In haar boek somt Ryan een aantal opmerkelijke wetenswaardigheden op. Dat er bijvoorbeeld fastfoodrestaurants zijn die beloven een lunch binnen negentig seconden te serveren, anders hoef je niet te betalen.

Dat er een populair all-you-can-eat-restaurant in Tokio is, waar je af­rekent per minuut – hoe sneller je eet, hoe minder je betaalt. En dat het maximale aantal verdiepingen van een wolkenkrabber mede wordt bepaald door de tijd dat mensen bereid zijn op de lift te wachten. Vijftien seconden is volgens Ryan prima, bij veertig seconden worden we woest.

Twee marshmallows
Geduld neemt in religies een belangrijke plek in. Zo is het in het boeddhisme een van de wegen naar verlichting en in de islam een deugd die je dichter bij Allah brengt.

Dat mensen er zo weinig van kunnen opbrengen is jammer, want het is – letterlijk – een schone zaak. Alexander Gattig promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen op het onderwerp geduld.

Hij definieert geduld als het vermogen om je behoeftebevrediging uit te stellen, en keuzes te maken die pas in de toekomst zullen lonen. Een zak chips niet meteen leegeten bijvoorbeeld, maar een deel bewaren voor later.

Gattig mat geduld door Groningse studenten onder andere te vragen of ze liever nu honderd euro wilden ontvangen, of over vier weken tien euro meer.

Wat bleek? Studenten die bereid waren geduldig te wachten op de hogere beloning, leefden gezonder en bewuster. Ze rookten en dronken minder, gebruikten minder drugs, sportten meer, deden hun huiswerk zorgvuldiger, volgden vaker extra cursussen en besteedden hun vrije tijd vaker aan zaken als lezen en museumbezoek. Volgens Gattig zijn geduldige mensen gezonder omdat ze meer rekening houden met de langetermijngevolgen van hun gedrag.

Ook uit ander onderzoek blijken de positieve effecten van geduld. Psychologen van de Amerikaanse universiteit Stanford deden een aantal bekende experimenten op dit gebied. Zo kregen vierjarigen door een onderzoeker een bel in handen gedrukt.

De onderzoeker vertelde de kinderen dat als ze zouden wachten tot hij terugkwam, ze twee marshmallows zouden krijgen. Als ze geen zin meer hadden om te wachten, mochten ze de bel luiden en kwam de onderzoeker tevoor­schijn. De consequentie was wel dat ze dan slechts één marshmallow mochten opeten.

Tien jaar later werden deze kinderen opnieuw onder de loep genomen. Toen bleek dat de kinderen die op vierjarige leeftijd langer wilden wachten, door hun ouders werden beschreven als academisch en sociaal competenter dan hun leeftijdgenoten.

Ook konden ze volgens hun ouders beter plannen, met stress omgaan, verleidingen weerstaan, omgaan met frustraties, waren ze verbaal sterker, zelfverzekerder en konden ze zich beter concentreren. Tot slot scoorden de geduldige kinderen hoger op een test die schoolprestaties meet.

Vrouwenprobleem
Maar geduld is meer dan het kunnen uitstellen van een (grotere) beloning. Geduld is ook: onnodig wachten. Wachten in de file, wachten voor de kassa in de supermarkt en niet ontploffen als je een uur in de rij moet staan op het gemeentehuis.

In De kracht van het geduld schrijft Mary Jane Ryan dat de gemiddelde mens elf dagen per jaar in een rij doorbrengt, en daarbij is nog niet eens rekening gehouden met de uren die we in auto’s of vliegtuigen doorbrengen of die we in de wacht staan totdat we worden doorverbonden met onze internetprovider.

Volgens sommige psychologen is ongeduld een belangrijk onderdeel van type A-gedrag. Deze ver­zamelterm bedachten de cardiologen Friedman en Rosenman voor een combinatie van eigenschappen die zij waarnamen bij hartpatiënten.

Naast ongeduldig en gehaast, zijn mensen die type A-gedrag vertonen gespannen, ambitieus, competitief en vijandig. In Amerika volgde het nationaal hart-, long- en bloedinstituut ruim drieduizend jongvolwassenen tussen de achttien en de dertig jaar.

Om hun ongeduld te meten, moesten ze onder andere aangeven of ze snel aten, of ze boos werden als ze moesten wachten, of ze het gevoel hadden onder tijdsdruk te staan en of ze het idee hadden dat ze altijd tijd tekortkwamen.

Uit dat onderzoek bleek dat hoe ongeduldiger mensen waren, hoe groter de kans was dat ze vijftien jaar later een te hoge bloeddruk hadden. De onderzoekers ontdekten dat ongeveer 42 procent van de jongvolwassenen lijdt aan ongeduld, en dat het vaker voorkomt bij blanken en vrouwen.

Rood waas
Gelukkig is er voor ongeduldige mensen ook goed nieuws. Volgens de geduldexperts kun je leren geduldiger te zijn. Ryan: ‘Ongeduld is een gewoonte, en geduld ook. Geduld is niet iets wat we hebben of niet hebben. Het is een beslissing die we nemen, keer op keer.’

De Groningse geduldonderzoeker Alexander Gattig concludeert dat bij het aanleren van ­geduld de opvoeding en het voorbeeld van de ouders een belangrijke rol spelen.

Gattig adviseert ouders het geduld van hun kinderen te stimuleren door ze mee te nemen naar de dierentuin, het zwembad of het bos, en door samen spelletjes te spelen of discussies te voeren.

Ook een strenge opvoeding levert geduldige kinderen op. Zo waren mensen die aangaven dat ze als kind op tijd thuis moesten zijn, geduldiger dan diegenen wier ouders minder strikt waren.

Ryan spoort ons aan om op ongeduldige momenten eens kritisch naar onszelf te kijken. Ongeduldige mensen vinden zichzelf volgens haar ontzettend belangrijk.

‘Ik hoef mij dit niet te laten welgevallen, lijken ze te denken, want ik verdien beter. Ik kan naar betere plaatsen en heb betere dingen te doen.’ Coach Jacquelyn Ferguson noemt ongeduld een vorm van woede, waarbij je de oorzaak van die woede buiten jezelf zoekt.

‘Dat impliceert dat een ander iets moet doen zodat jij je beter voelt. Uit de weg gaan bijvoorbeeld. Maar jij hebt geen controle over anderen, en daarom moet je aan jezelf werken.

De beste manier is om zo snel mogelijk afleiding te zoeken als er een rood waas voor je ogen verschijnt. Het klinkt misschien ironisch, maar ga geduldig op zoek naar technieken die je kalmeren.’

Mocht je de volgende keer toch weer bijna je geduld verliezen in de rij bij de supermarkt, gebruik die tijd dan eens om na te denken over de woorden van professor David Baliy Harned, schrijver van het boek Geduld. Hoe wij op de wereld wachten.

Een van de uitgangspunten van onze ongeduldige tijd, stelt Harned, is dat wachten tegenwoordig niet meer tot de kern van het menselijk leven behoort: we menen dat het op een of andere manier toevallig is. Door alle technische vooruitgang zouden we niet moeten hóéven wachten.

Harned: ‘De meeste mensen beschouwen wachten als een teken van een fout in het sys­teem, en niet als een natuurlijk gegeven van het leven. Maar mensen hebben altijd moeten wachten, op goed weer om te kunnen planten of het einde van een plaag. Het enige verschil is dat we nu op andere dingen wachten.

Geduld Challenge

Ik zal vijf keer in de komende periode (t/m woensdag) een post maken waarvoor je tien punten kan verdienen. Die punten zijn voor de laatste persoon die heeft gereageerd voor dat moment.

Om de posts te kunnen onderscheiden van andere dingen die gepost worden hier moet je exact dit format aanhouden om te claimen: Ik claim 10 punten geduld

Jullie hebben elk een maximum van 7 posts die je kan maken. Een goede inschatting is hierbij belangrijk dus!

« Laatst bewerkt op: 2-05-2024, 12:38:47 door D*N »

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #5 Gepost op: 1-05-2024, 21:17:27 »

Hallo Klas,

Ik ben Sifan Hassan en ik ga jullie vandaag iets leren over actief opstellen en doelen zetten. Ik zeg vaak tegen mijzelf dat ik de race ga winnen en dan doe ik dat. Laksheid heeft geen zin, je moet het gewoon zeggen en dan doen. Eigenlijk heel simpel, toch Ricardo?

Hierbij mijn tips:

1. Gun jezelf wat luiheid
Heb je enig idee waarom je lui bent? Komt het omdat je weinig energie hebt, omdat je je niet geinspireerd voelt of gewoon omdat je toe bent aan wat rust? Het kan zijn dat je morgen productiever bent als je jezelf vandaag gewoon lekker laat luieren.

Probeer in plaats van te luieren met een schuldgevoel (uitstelgedrag), jezelf toe te staan om lui te zijn voor een paar uur, of een hele dag. Hierdoor ontspan je lekker en kun je er morgen wellicht weer hard tegenaan!

2. Doe kleine taakjes
Op het moment dat je geen zin hebt om te werken (oftewel: moeilijke beslissingen nemen) kun je altijd iets eenvoudigs doen. Ruim een lade op, organiseer je bureaublad of werk wat emails af.

Als je jezelf niet langer dan een minuut kunt concentreren kun je je beter toeleggen op dingen die ‘toch wel een keer moeten gebeuren’ maar waar je nog niet aan toe bent gekomen. Doordat je weer wat nuttige dingen gedaan krijgt kom je sneller terug in de productieve flow.

3. Zet alles klaar om te beginnen
Je wilt een taak verrichten maar je hebt er absoluut geen zin in? Begin dan met alles klaar te zetten om de taak te verrichten. Start je computer en Word alvast op, maak een emmer met sop of trek die archiefmappen uit de kast. Als alles eenmaal klaar ligt is de stap om te beginnen veel kleiner en het wordt ook minder moeilijk omdat het veel duidelijker is wat je moet doen.

4. Maak duidelijk wat je wilt doen
Het kan zijn dat je uitstelt omdat je een gevoel hebt dat je ‘iets moet doen’ aan een bepaald project, maar je weet niet wat. Je voelt je een beetje verward, en daarom doe je liever helemaal niets.

Haal de verwarring weg door voor jezelf duidelijk te maken wat je precies wilt of moet doen. Wat is het doel van een bepaald project? En wat is de volgende concrete stap die je kunt nemen om dit project af te ronden?

5. Zet kleine stapjes
Iedere kleine stap in de richting van het eindproduct is een stap in de goede richting. Als je het huis schoon moet maken is een goede eerste stap het verzamelen van afval in het huis. Als je dit gedaan hebt kun je het vuil buiten zetten, vervolgens alle vuile was verzamelen, etc.

Beweeg jezelf stapje voor stapje richting je einddoel. Denk klein en maak het jezelf gemakkelijk. Als je eenmaal op dreef bent zul je grotere stappen zetten. Begin klein.

6. Laat je niet afleiden
Als je eenmaal in een luie bui zit ben je snel afgeleid waardoor je helemaal niets meer voor elkaar krijgt. Schakel dus alle stoorzenders uit. Geen email notificaties, instant messaging, Facebook of Whatsapps. Gun jezelf een omgeving waar je niet vaak gestoord zult worden.

7. Schrijf van je af
Als je jezelf niet aan de slag kunt krijgen kun je eens aan een beetje therapie doen. Schrijf je gevoelens en gedachten van je af om erachter te komen wat je dwars zit. Wanneer je jezelf dwingt om iets te schrijven forceer je je hersenen om vanuit alle warrigheid concrete informatie te maken.

Zodra het eenmaal op je scherm staat zul je zien dat je tot allerlei conclusies kunt komen. Misschien krijg je wel niets uit je handen omdat je van binnen nog bezig bent met een ruzie van gisteren!

8. Geef jezelf een deadline
Wie gaat er lopen luieren en lanterfanten als er helemaal geen tijd voor is? Geef jezelf een deadline waardoor je wel aan de slag zult moeten. Spreek met jezelf af dat je een bepaalde taak voor het einde van de dag afrondt.

Maak het jezelf echter niet te moeilijk. Wees realistisch en kies taken uit waarvan je bijna zeker weet dat je ze af gaat krijgen. Op die manieren stimuleer je jezelf om meer gedaan te krijgen, omdat je aan jezelf bewijst dat je wel degelijk dingen gedaan kunt krijgen!

9. Doe nuttige dingen tijdens het uitstellen
Ken je het gevoel dat je iets moet doen dat je erg vervelend en moeilijk vindt (zoals een scriptie schrijven) en dit uitstelt, en daardoor ook helemaal niets anders doet? Je redeneert in jezelf: “Ik heb geen zin om mijn scriptie te schrijven, maar dat zou ik op dit moment wel moeten doen. Hmmm… even kijken of ik nog mail heb, dan begin ik straks.”

Als je nu geen zin hebt om je scriptie te schrijven zijn er waarschijnlijk nog 101 andere dingen die je zou kunnen doen die ook nuttig zijn. Maar omdat je vindt dat je op dit moment eigenlijk aan je scriptie zou moeten zitten heb je het gevoel dat je ook niets anders mag of kunt doen. Dus doe je helemaal niets.

Sta jezelf toe om uit te stellen op een groot project en in plaats daarvan andere nuttige dingen te doen. Niemand straft je omdat je nu niet aan je scriptie zit. Als je toch gaat uitstellen kun je het maar beter met iets nuttigs doen.

10. Doe dat waar je het meest tegenop ziet
Vind je het lastig om prioriteiten te stellen, en blijf je daardoor steeds uitstellen? Ga dan bij jezelf na wat op dit moment het project is dat je het allerliefst afgerond zou hebben. Waarschijnlijk komt nu het vervelendste, vaagste en meest moeilijke project bij je boven. Begin daar aan!

Je maakt zoveel blije energie bij jezelf vrij als je werkt aan de zaken die je ongelukkig maken. Ga aan de slag met de grootste last op je schouders en schep die last lepeltje voor lepeltje van je af. Met iedere stap die je zet voel je je lichter en gelukkiger!

11. Geef jezelf een tijdslimiet die je vol kunt houden
Spreek met jezelf af dat je minimaal 15 minuten gaat werken aan een taak die je steeds uitstelt. 15 minuten, daarna mag je stoppen of doorgaan maar je moet wel die 15 minuten volmaken.

Vaak zul je na de 15 minuten doorgaan, omdat het beginnen met een moeilijke taak eigenlijk het moeilijkst is. Zodra je eenmaal op gang bent gaat de rest vanzelf. Blijft het moeilijk na 15 minuten? Stop dan, en weet dat je weer een klein stapje dichterbij je einddoel bent gekomen!

Puzzle up

Tijd om te kijken of jullie over je laksheid heen kunnen stappen. We gaan namelijk puzzelen. Dit zijn lastige puzzels, maar je hoeft het niet snel te doen. Het enige wat je moet doen is de puzzels voltooien voor woensdag. Kan jij het volhouden en doorzetten?

Ook met dit onderdeel kan je dus 50 punten verzamelen.
Puzzel 1 voltooien levert 8 punten op
Puzzel 2 voltooien levert 17 punten op
Puzzel 3 voltooien levert 25 punten op

Puzzel 1
Puzzel 2
Puzzel 3

Inleveren met tijd en datum in beeld

« Laatst bewerkt op: 2-05-2024, 16:01:01 door D*N »

Offline NielsE

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 1-05-2024, 21:20:02 »
6

Offline Ricardo

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 1-05-2024, 21:37:25 »
7
All the divas were born as the human beings

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #8 Gepost op: 1-05-2024, 22:04:45 »
Eerste les staat er!

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #9 Gepost op: 1-05-2024, 22:34:07 »
De tweede les staat er!

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #10 Gepost op: 1-05-2024, 23:35:50 »
De derde les staat er!

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #11 Gepost op: 2-05-2024, 12:39:07 »
De vierde les staat er!

Offline NielsE

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 2-05-2024, 12:51:19 »
Ik claim 10 punten geduld

Offline GerritDeBloempot

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 2-05-2024, 15:11:20 »
Ik claim 10 punten geduld

Offline D*N

• Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #14 Gepost op: 2-05-2024, 16:01:22 »
De vijfde en laatste les staat er!

Offline Ricardo

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 2-05-2024, 19:49:50 »