Route, aanwijzingen en misleidingen:- Deze etappe begon om
08:00 uur aan het
Victoriameer, om precies te zijn
Dunga Beach in
Kisumu, Kenia.
- We reden richting Nakuru en kwamen even tot stilstand voor een zogenaamde
grensovergang. Dit was echter een
misleiding, zoals team 2 had kunnen achterhalen dankzij dit geluidsfragment dat ze wonnen bij Top Trumps:
https://vocaroo.com/18MKePPupbdVWat wordt hier gezegd? Ongeveer dit:
伪造的 (wèizào de) - Chinees
palsu - Indonesisch
k'ari - Aymara
ho'opunipuni - Hawaiiaans
q'albi - Georgisch
viltots - Lets
võlts - Ests
falešný - Tsjechisch
vals - Afrikaans
απομίμηση (apomímisi) - Grieks
hamisítvány - Hongaars
Volgens Google Translate betekenen deze woorden allemaal iets als 'fake'.
- Om
12:30 uur kregen jullie een heerlijke
lunch. Ook dit was een
misleiding, want samosa's komen niet uit China.
- Rond
14:00 uur waren we ongeveer ter hoogte van
Ndaragwa, waar het
weerbericht van afgelopen zaterdag bij hoorde. Hierbij werd ook aangegeven dat de temperatuur en neerslagkans nogal varieerden. Niet zo vreemd, want Ndaragwa ligt meer dan 1000 meter hoger dan Kisumu.
- Ondertussen speelden jullie de
tweede minichallenge en konden jullie erachter komen dat
Phoeniconaias minor (kleine flamingo) de juiste flamingo was en
Cynorkis kassneria de juiste orchidee. Deze komen allebei voor in Kenia en Ethiopië.
- Rond
16:00 uur waren we in
Isiolo en zagen Syd, Swifty en PieterBasje dit in de
VIP-ruimte:

Hieruit konden ze in ieder geval afleiden dat ze in een Afrikaans land zaten waar men links rijdt, en als ze echt goed gespeurd hadden konden ze ook ontdekken dat de reclame rechts voor het Keniaanse bedrijf Davis & Shirtliff was, een waterleverancier. Wie weet hebben andere details uit de foto ze nog verder geholpen!
- Om
23:00 uur gingen we opnieuw zogenaamd een
grens over, en opnieuw was het een
misleiding. De vlag van Katowice in Polen is niet vervalst, maar om 3 kwartier na een grensovergang in die stad te arriveren hadden we uit Tsjechië moeten komen, en bij die grensovergang is geen paspoortcontrole nodig. De grensovergang was dus nep en de vlag geplant door onze productieleden.
- In de
nacht kreeg wouterv een
raadsel om een geluidsfragment van de grensovergang mee vrij te spelen. Hij slaagde daar helaas niet in. Dit was zijn raadsel:

Even terug naar het begin van de etappe. Je mag en moet op het internet zoeken om dit raadsel op te lossen. Je hebt 15 minuten de tijd.
Oplossing:
De achtervoegsels van de internetdomeinen die bij deze vlaggen horen zijn .ki, .su en .mu, en op deze manier had wouterv dus kunnen weten dat we deze etappe in Kisumu begonnen waren.
- De
volgende ochtend gingen we de
grens bij
Moyale over en liep wouterv en daarmee de hele groep dit
geluidsfragment mis:
https://vocaroo.com/1bpGIRH4tKV7Transcriptie en vertaling:
Swahili:
Nitazungumza nawe kwa lugha yako ukijifunza kuandika kwa lugha yangu. Hapa kaskazini tunafanya mambo kwa njia tofauti, kwa hivyo unapaswa kuzoea.
Najua sisi wote tunajua Kiingereza, lakini nakataa kusema lugha ya mkoloni wako. Hatujawahi kutawaliwa!
Nederlands:
Ik zal met je spreken in jouw taal als jij in mijn taal leert schrijven. Hier in het noorden doen we de dingen anders, dus je moet je aanpassen.
Ik weet dat we allebei Engels kennen, maar ik weiger de taal van jouw kolonisator te spreken. Over ons heeft nooit iemand geregeerd/Wij zijn nooit gekoloniseerd!
Hiermee hadden jullie kunnen achterhalen dat we van
Kenia naar
Ethiopië gingen.
- Om
09:30 uur waren we de grens over (die van 09:00-17:00 geopend is) en kregen we allemaal een
tattoo. 6 mensen kregen het symbool van het christendom, 3 kregen het symbool van de islam. In Ethiopië is ongeveer 2/3 van de bevolking christen en 1/3 moslim (naast nog een paar kleine andere religies). Ook een verwijzing naar de eindbestemming.
- In de
3e minichallenge, die werd gewonnen door Syd en Swifty, zat ook nog een
aanwijzing. 2 van de beroemdheden hoorden bij Kenia en Ethiopië, de 2 landen die we bereisd hebben. Idi Aman uit Oeganda hoorde bij geen van de volksliederen, omdat we nooit in Oeganda geweest zijn. In de andere 4 landen zijn we ook niet geweest, maar dit zijn allemaal namen waar AA in voorkomt:
Adele
Adkins
Amine
Adli
Elvis
AAron Presley
Alex
Agnew
Een verwijzing naar
Addis Abeba.
(In eerste instantie was Elvis iemand anders met dezelfde initialen maar dat bleek op het laatste moment niet meer te kloppen, dus dat maakte deze aanwijzing iets moeilijker/minder consistent maar alsnog is het patroon van de AA-namen duidelijk zichtbaar. Ik heb het uiteindelijk zo gelaten omdat iedereen aan het einde nogmaals de kans kreeg op een hint naar AA.)
- Het winnen van deze minichallenge leverde de volgende aanwijzing op:
Gefeliciteerd, jullie hebben minichallenge 3 gewonnen

Dit is jullie aanwijzing:

Tijdens WIDM hebben ze ook al eens voor onze eindbestemming gestaan!
Oh nee, ik vergis me. Begrijpelijk foutje toch?
De kandidaten stonden hier voor de
Holy Trinity Cathedral in Tbilisi. De verwarring zat hem dus in de naam die de kathedraal waar onze etappe eindigde ook heeft.
- Om
17:45 uur waren we op bezoek bij de
Rastafari community in
Shashemene. De geschiedenis van rastafari en Ethiopië zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en de muts heeft de kleuren van de horizontale banen in de Ethiopische vlag.
- Het
drankje dat jullie konden kopen was AA drink, nogmaals de verwijzing naar Addis Abeba.
- Om
22:30 uur kwamen we aan bij de Holy Trinity Cathedral in Addis Abeba, Ethiopië.