Op de koffie bij MonkeysuncleHallo lieve jury,
In mijn signature piece heb ik wat aspecten van mijzelf willen verwerken. Jullie kennen mij hopelijk inmiddels als een sociaal iemand die veel mensen om zich heen heeft en misschien ook wel als iemand met vrijwel altijd een opgewekt humeur. Daarnaast ben ik niet zo van het uiterlijk vertoon en wil ik het mezelf soms ook zo makkelijk mogelijk maken.
Wat betreft het sociale aspect kan deze flat cake in elke ovenbestendige vorm en grootte gemaakt worden. De cake op de foto is gemaakt op een standaard bakplaat, genoeg cake voor ongeveer 20 mensen, maar je kunt hem met simpele wiskunde zo groot en klein maken als je wilt.
Mijn goede humeur komt ook doordat ik de dag altijd opstart met enkele stevige koppen koffie. Door de koffie te verwerken in deze cake zal die ook de eter een goed humeur geven. Daarnaast is de bereiding ook een stuk makkelijker door het gebruik van hete koffie. Het meest irritante van cake maken is de boter en door deze te laten smelten in de koffie kan er direct begonnen worden.
En, toegegeven, het is misschien niet de meest mooie cake, maar ik vind de smaak vele malen belangrijker dan de looks.
Succes met bakken!
Ingrediënten - basis cake recept200 gram ongezouten boter
200 gram kristalsuiker
200 gram bloem
4 eieren
zakje vanillesuiker
2 theelepels bakpoeder
snufje zout
Extra ingrediënten100 gram pure chocolade
snufje kaneel
2 dubbele espresso's
Voor de fotoPoedersuiker
Aalbessen uit eigen tuin
Citroenmelisse uit eigen tuin
Recept1 Verwarm de oven voor op 180 graden
2 Bedek de bakplaat of whatever je wilt gebruiken met bakpapier of vet in met boter
3 Zet 2 dubbele espresso's
4 Doe de warme espresso met de boter en suiker in een blender of kom.
5 Doe daarna de eieren erbij, zodat deze niet stollen in de hete koffie
6 Even blenderen of in de kom mixen totdat een mooi beslag ontstaat
7 Voeg bakpoeder, vanillesuiker, zout, kaneel en bloem toe en blender of mix dat erbij
8 Breek de chocolade in stukken. Wanneer je het beslag in een kom mixt kun je de chocolade ook raspen.
9 Voeg de chocolade toe en blender of mix nog eventjes door
10 Giet het beslag op je bakplaat
11 25-30 minuten in de oven (30 minuten voor een iets stevigere korst)
12 Cake eruit halen en nog minstens 10 minuten laten staan
VariatiemogelijkhedenGebruik eens een andere blend koffie, of een andere soort chocolade. Eindeloos variëren!

Eet smakelijk!