Auteur Topic: Eredivisie  (gelezen 979614 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #340 Gepost op: 15-07-2011, 17:59:39 »
deel 2.2

Een hele waslijst aan wedstrijden waarin PSV niet goed speelde, onnodig voorsprongen weg heeft gegeven, niet tot scoren kwam, of heel gelukkig heeft gewonnen. Maar natuurlijk zijn er ook wedstrijden waarin PSV overtuigde. Hierbij kan worden gedacht aan de uit-en-thuiswedstrijden tegen VVV, de wedstrijd op bezoek bij AZ, de historische 10-0 thuiszege tegen Feyenoord (dit was geen 10-0 geworden als er geen rode kaart was getrokken voor Kelvin Leerdam) en de beide uitwedstrijden bij Twente. In de beide wedstrijden tegen de landskampioen van 2010 werd er goed gevoetbald, maar niet gewonnen.

Maar waar zit het probleem? Fred Rutten laat PSV met aanvallende intenties beginnen om de voorsprong te behalen, wanneer PSV hierin slaagt, leunt PSV achterover en vergeet het in veel wedstrijden door te drukken. Als de ploeg geen doelpunt weet te scoren gaat men harder werken om een doelpunt te maken. Dit maakt de ploeg echter kwetsbaar bij een counter van de tegenstander.
Een trainer is namelijk zo goed als de selectie die hij tot zijn beschikking heeft…
(onder andere de selectie onder de loep genomen in deel 3)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Eredivisie
« Reactie #341 Gepost op: 15-07-2011, 19:23:12 »
Voor mijn gevoel zou t ook leuk zijn als iemand alle lucky overwinningen van ajax opsomt.

Maar wel een waarheidsgetrou stukje weer  ;)
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #342 Gepost op: 15-07-2011, 19:34:52 »
Twente kon er anders afgelopen seizoen ook wat van met zijn lucky-zege's...
Ich bin ein Bärliner!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #343 Gepost op: 15-07-2011, 19:35:25 »
haha ja die zaten vooral aan het einde vant seizoen, wat hun kampioen maken omdat ze slecht speelden en toch wonnen..

- groningen thuis, heracles thuis (beide door keepersfouten ging het rollen en wonnen ze de match)
- nec uit 1-0 achter hadde veeel meer achter moeten staan 3/4-0 ajax won 1-2
- hveen uit precies zelfde hveen beste kansen, ajax wint 1-2
- VVV thuis wonnen ze maar met 1-0, vvv kreeg kansen op de 1-1
- Excelsior thuis Excelsior domineerde, ajax won

t is een kwaliteit, zo wordt je kampioen. Begrijp me goed, ik heb het niet zo op Ajax, maar ik vind objectiviteit (zoals in mijn stukje van psv wedstrijden, waarin ik positief en negatief tegenover elkaar zet) maar ook naar Ajax toe moet er zijn als je besluit een artikel te schrijven.
En zo kan je van elke club wel de lucky wedstrijden opnoemen.
Dalijk komt deel 3 :)
« Laatst bewerkt op: 15-07-2011, 19:43:08 door mollenvanger20 »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Eredivisie
« Reactie #344 Gepost op: 15-07-2011, 20:00:21 »
haha ja die zaten vooral aan het einde vant seizoen, wat hun kampioen maken omdat ze slecht speelden en toch wonnen..

- groningen thuis, heracles thuis (beide door keepersfouten ging het rollen en wonnen ze de match)
- nec uit 1-0 achter hadde veeel meer achter moeten staan 3/4-0 ajax won 1-2
- hveen uit precies zelfde hveen beste kansen, ajax wint 1-2
- VVV thuis wonnen ze maar met 1-0, vvv kreeg kansen op de 1-1
- Excelsior thuis Excelsior domineerde, ajax won

t is een kwaliteit, zo wordt je kampioen. Begrijp me goed, ik heb het niet zo op Ajax, maar ik vind objectiviteit (zoals in mijn stukje van psv wedstrijden, waarin ik positief en negatief tegenover elkaar zet) maar ook naar Ajax toe moet er zijn als je besluit een artikel te schrijven.
En zo kan je van elke club wel de lucky wedstrijden opnoemen.
Dalijk komt deel 3 :)

nec uit was her allerergste.... Die bal van vlemincx had ldhmolletje zelfs drin geschoten
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #345 Gepost op: 15-07-2011, 20:15:54 »
nec uit was her allerergste.... Die bal van vlemincx had ldhmolletje zelfs drin geschoten
Dank je wel... Scoren kon ik wel hoor, op school zetten ze me of in het doel of in de spits, en dan was ik meestal wel topscorer...
Ich bin ein Bärliner!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #346 Gepost op: 15-07-2011, 23:37:58 »
Deel 3.1 :)

Maar waar zit het probleem? Fred Rutten laat PSV met aanvallende intenties beginnen om de voorsprong te behalen, wanneer PSV hierin slaagt, leunt PSV achterover en vergeet het in veel wedstrijden door te drukken. Als de ploeg geen doelpunt weet te scoren gaat men harder werken om een doelpunt te maken. Dit maakt de ploeg echter kwetsbaar bij een counter van de tegenstander.
Een trainer is namelijk zo goed als de selectie die hij tot zijn beschikking heeft...

De selectie van PSV nader bekeken

De aanval
Aanvallend gezien bezit PSV voldoende talent en mogelijkheden om doelpunten te maken.
Met Balasz Dzsudzsák, Jermain Lens, Ola Toivonen, en Ibrahim Affelay (die in de winter naar Barcelona vertrok) Jonathan Reis(raakte zwaar geblesseerd) en de van HSV gehuurde Marcus Berg heeft PSV een aanvalslinie die goed zouden moeten zijn voor minstens 60 goals. Als er een wedstrijd opengebroken moet worden kan PSV een beroep doen op pinchhitter Danny Koevermans. Koevermans is inmiddels vertrokken voor een avontuur in Canada bij Toronto FC.
Aan het einde van het seizoen bleek PSV ver boven de 60 goals te zitten, maar toch geen kampioen te zijn geworden. Het scoren van de meeste goals in één seizoen is geen garantie voor een kampioenschap. Dit liet Ajax vorig seizoen zien, toen het zelfs de magische grens van 100 goals had overschreden. Met 79 doelpunten maakte PSV veruit de meeste goals dit seizoen. (als de 10-0 tegen Feyenoord in een normale 3-0 was geëindigd had PSV met 72 goals evenveel gescoord als landskampioen Ajax.

De blessure van Jonathan Reis heeft voor een deel de dalende lijn van PSV ingezet.
Door de blessure van Reis kreeg Marcus Berg zijn kans in de spits bij PSV. Waar Jonathan Reis maar enkele wedstrijden nodig had om 8 doelpunten te maken, had Marcus Berg daar het hele seizoen voor nodig. Marcus Berg was geen schim meer van de spits die hij was bij FC Groningen en miste kans op kans op kans. Desondanks behield hij het vertrouwen van trainer Fred Rutten omdat hij Danny Koevermans niet het vertrouwen wilde schenken in de basis te starten. Met de zware blessure van Reis en de falende Berg had PSV geen scorende spits meer in de selectie, waardoor de goals van de andere genoemde aanvallers moesten komen. In dit seizoen kreeg ook het jonge talent Genaro Zeefuik een enkele keer kans in de spits, maar door zijn jonge leeftijd en onervarenheid bood hij ook geen oplossing voor het spitsenprobleem.

Het middenveld
Het middenveld van PSV werd in het afgelopen seizoen afwisselend gevormd door Orlando Engelaar, Atiba Hutchinson en reservespelers Otman Bakkal en Stijn Wuytens. Over het algemeen maakte de trainer gebruik van een blok van Engelaar en Hutchinson. Bij afwezigheid van Manolev nam de Canadees de backpositie over waardoor Bakkal of Wuytens de kans kregen om te spelen.

Atiba Hutchinson kwam transfervrij over van FC Kopenhagen en bleek een schot in de roos.
Atiba is soms wat wild in zijn manier van spelen, maar is bereid om 90 minuten te werken voor de ploeg. In zijn manier van spelen doet hij denken aan de manier waarop de oud-aanvoerder Timmy Simons het middenveld van PSV bestreek. De tweede man op het middenveld is zoals eerder gezegd Orlando Engelaar. Sinds zijn komst naar Eindhoven is de captain (na het vertrek van Affelay) flink bekritiseerd.
Orlando Engelaar heeft na het EK 2008, waar hij samen met Nigel de Jong het sterke blok vormde, nooit meer zijn vorm van dat toernooi terug weten te vinden. Door zijn postuur (het is een beest van een vent) lijkt Engelaar een speler die kracht en power met zich meebrengt. Maar niets is minder waar. Met zijn ervaring is hij de terechte captain van PSV, echter komen zijn voetballende kwaliteiten moeilijk uit de verf op het veld. Hij voetbalt weinig mee en is niet de bepalende speler die hij zou moeten zijn. Otman Bakkal is een speler die een doelpunt kan maken. Gedurende het seizoen 2009-2010 nam hij 11 doelpunten voor zijn rekening. Bakkal was toen regelmatig een basisspeler.
Dit seizoen kwam hij maar tot 12 duels waarin hij slechts 1 maal scoorde. De aanval is op zich niet zo’n probleem, behalve dat zij verzuimen te scoren, het middenveld bezit te weinig scorend vermogen, maar de kern probleem bevindt zich in de PSV defensie.

« Laatst bewerkt op: 15-07-2011, 23:46:35 door mollenvanger20 »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #347 Gepost op: 15-07-2011, 23:39:20 »
deel 3.2, reacties/feedback wederom welkom :)

de verdediging
Allereerst staat op de linksbackpositie Erik Pieters. Pieters is na zijn eerste jaar in 2008 doorgegroeid naar een vaste waarde in het team en zelfs (noodgedwongen) eerste keus in de pikorde in het Nederlands elftal voor deze positie. Vermoedelijk zal hij ook in de basis aantreden wanneer het Nederlands elftal zijn wedstrijden speelt op het EK 2012 in Polen en Oekraïne. Hier kan hij als voetballer alleen maar beter van worden. Want sinds zijn debuut voor PSV is er een bepaalde groei bij Pieters te zien, maar hij is nog zeker geen wereldtopper. Pieters is te wisselvallig in zijn spel. Hij wisselt hele goede wedstrijden af met wedstrijden waarin hij (en de rest van de verdediging) totaal overklast wordt. Wanneer je bij PSV speelt kun je je het als speler nauwelijks veroorloven om wisselvallig te presteren. Desondanks heeft hij wel alles in zich om binnen een aantal jaar een transfer te maken naar een grotere Europese competitie. Het halen van een constanter niveau en het reduceren van onnodige kaarten is hiervoor een vereiste.

Dan het centrum van de verdediging. Dit centrum wordt doorgaans gevormd door Wilfred Bouma en Marcello. Wilfred Bouma is een echte jongen van de club, die ervoor heeft gekozen in de herfst van zijn carrière terug te keren bij zijn jeugdliefde. Met zijn terugkeer nam PSV wel een groot risico.
Op het moment dat Bouma zijn contract tekende was hij net herstellende van een zware en slepende blessure uit de tijd dat hij bij Aston Villa speelde. Na ongeveer anderhalf jaar aan revalidatie was het nog maar de vraag of hij zijn oude niveau zou gaan halen. Groot pluspunt van Bouma is de ervaring die hij met zich meebrengt, daarmee werd hij de beoogde leider van de verdediging. Grootste kritiekpunt van hem is zijn snelheid. In meerdere wedstrijden liet hij zien dat hij zijn man moest laten lopen omdat deze sneller was dan hijzelf. Dit leverde zo nu en dan onnodige tegengoals op, omdat de tegenstander kon profiteren van de zwakke plek van Bouma. Ook in de opbouw is Bouma niet de sterkste, maar met zijn ervaring is hij wel in staat het spel te lezen en te zien naar wie hij de bal moet passen.

Naast Bouma staat de nieuwe Braziliaan Marcello, die voor 3 miljoen euro overkwam van het Poolse Lech Poznan. De kenners waren van mening dat PSV een topper had binnengehaald die uit kon groeien tot de nieuwe Alex. Marcello begon het seizoen ook vrij aardig, maar verderop in het seizoen is er bij hem de klad ingekomen. Hij laat te makkelijk zijn man bij hem weglopen en maakt onnodige overtredingen die grote gevolgen hebben gehad voor de club. Tevens moet Marcello werken aan de opbouw van achteruit. Hij heeft vaak de neiging tot diep over de helft van de tegenstander in te lopen of de bal achterin naar de backs te tikken en weer terug. Bij een verkeerde beweging kan de bal opgepakt worden door de tegenstander, wat  onnodig voor levensgevaarlijke situaties zorgt. Desondanks heeft Marcello het wel in zich om uit te groeien tot een type Alex. Hij is bereid om te werken voor de ploeg, beschikt over kopkracht en door zijn fysieke kracht kan hij het de spitsen van de tegenstander moeilijk maken. Geef hem de tijd en hij komt er wel.

En als laatste van de basisopstelling is er nog rechtsback Stanislas Manolev, vooral bekritiseerd door onze grote vriend René van de Gijp. En in feite is het moeilijk om hem ongelijk te geven. Manolev laat ten eerste vaak zijn man lopen. Dit doet hij omdat hij zich vaker bij de achterlijn van de tegenstander bevindt om een voorzet af te leveren, dan hij bij zijn eigen 16 meter staat om te verdedigen. Nu is dit op zich geen slecht plan, maar de voorzetten die Manolev aflevert zijn verre van efficiënt. Van de bijvoorbeeld 20 voorzetten die hij geeft komen er maar misschien 1 of 2 aan. En dan is het nog maar de vraag of de betreffende aanvaller er iets goeds mee doet. De snelheid van Manolev, die 90 minuten langs de zijlijn racet is een mooi wapen om te hebben, maar dan moet hij dit zelf op de juiste manier inzetten. Manolev zou zich meer op zijn verdedigende taak moeten richten en alleen aanvallen wanner het echt nodig is.

Deel 4 komt waarschijnlijk morgen. (de tekst heb ik al grotendeels, maar dat is meer een kladversie, vandaar dat ik deze eerst uitwerk tot een volwaardig concept, om hem na jullie comments aan te passen)
« Laatst bewerkt op: 15-07-2011, 23:45:22 door mollenvanger20 »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #348 Gepost op: 16-07-2011, 09:44:59 »
Wat mij betreft ben je misschien nog wel te lief voor Engelaar... Eigenlijk is hij geen schim meer van de topspeler (in wording) die hij was toen hij nog bij FC Twente speelde. Zijn overgang met veel bombarie naar Schalke heeft bij hem echt voor een negatieve spiraal gezorgd, waar hij nog steeds niet aan het uitkomen is. Hopelijk voor hem gaat het dit jaar eindelijk weer forte...
Ich bin ein Bärliner!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #349 Gepost op: 16-07-2011, 22:48:56 »
deel 4:

Op de bank zitten nog Jaroslav Vucovic (inmiddels verhuurd aan Roda JC) en ‘Maza’ Rodriguez. (inmiddels vertrokken naar VFB Stuttgart) Omdat dit stuk over het afgelopen seizoen gaat en zij toen deel uitmaakten van de bank worden zij toch genoemd. ‘Maza’ is een speler die verdedigend redelijk tot goed mee kan met het niveau van PSV, echter is hij net als zijn collega verdedigers meevoetballend en in de opbouw van achteruit erg matig. Vucovic kwam dit seizoen tot 4 duels in de hoofdmacht, mede omdat linksback Erik Pieters bijna alle wedstrijden speelden. Vucovic werd binnengehaald als een groot talent maar heeft dat in zijn gespeelde wedstrijden nog niet getoond. De lange verdediger heeft in deze wedstrijden slecht gespeeld, pakte een terechte rode kaart voor een onbezonnen actie, waarmee hij zijn ploeg dupeerde en zal bij Roda JC de nodige ervaring op moeten gaan doen.

Achter de verdediging staat Andreas Isaksson, een jongen met goede reflexen (uitstekende lijnkeeper) maar die in de lucht een is gevaar voor PSV. Wanneer de verdediging in de counter te laat is met verdedigen weet Andreas meestal wel raad met een schot van de tegenstander. Bij corners, waar Marcello, Bouma en Manolev zo nu en dan nog wel eens hun verdedigende taak niet goed uitvoeren is het Isakson die matig uitkomt(en dat voor een man van 2 meter!) en weinig vertrouwen uitstraalt. Nu moet worden gezegd dat Andreas in het laatste jaar al wel een belangrijkere factor is geworden voor PSV dan in de eerste twee seizoenen. Door zijn goede lijnreflexen begint hij zelfs punten te pakken. . Hij deed dit in moeilijke wedstrijden als Heracles uit, Utrecht uit, en op bezoek bij Ajax. Geen topkeeper dus, maar wel een jongen die langzaam zijn draai begint te vinden.

In deel 5: de jeugd en 'lang/zwaar seizoen'


Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Eredivisie
« Reactie #350 Gepost op: 20-07-2011, 16:21:56 »
Ronald Koeman wordt zo goed als zeker de opvolger van Mario Been als hoofdtrainer bij Feyenoord. Ingewijden laten aan Voetbal International weten dat de Rotterdamse club nagenoeg akkoord is met Koeman die tussen 1995 en 1997 als speler in De Kuip actief was.


tsja.. wat moet ik hier van denken.. ???

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #351 Gepost op: 20-07-2011, 19:31:56 »
Het klinkt in ieder geval veelbelovend!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Eredivisie
« Reactie #352 Gepost op: 21-07-2011, 18:47:17 »
Gaat Ronald Koeman nu Feyenooit redden? Lijkt me een onmogelijke opgave, maar goed, iemand moet dat ontevreden stelletje in het gareel zien te krijgen! Succes en heel veel sterkte! :P
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Eredivisie
« Reactie #353 Gepost op: 24-07-2011, 15:24:59 »
Koeman is toch die trainer die nogal gefaald heeft bij nogal wat Nederlandse topploegen  ::)
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Eredivisie
« Reactie #354 Gepost op: 24-07-2011, 18:02:13 »
En hij gooit alle dingen om

Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Eredivisie
« Reactie #355 Gepost op: 24-07-2011, 21:54:57 »
Koeman is toch die trainer die nogal gefaald heeft bij nogal wat Nederlandse topploegen  ::)
  >:( >:( >:( >:(
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Eredivisie
« Reactie #356 Gepost op: 24-07-2011, 23:58:08 »
Koeman is toch die trainer die nogal gefaald heeft bij nogal wat Nederlandse topploegen   ::)
daarom slaagt hij wel bij feyenoord ::)
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #357 Gepost op: 25-07-2011, 13:25:00 »
daarom slaagt hij wel bij feyenoord ::)
::ok::
Ich bin ein Bärliner!

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Eredivisie
« Reactie #358 Gepost op: 25-07-2011, 15:00:25 »
::ok::
volgens mij heb je niet begrepen dat ik een belediging maakte ::rofl::

ik maak het nog wel iets duidelijker

Koeman is toch die trainer die nogal gefaald heeft bij nogal wat Nederlandse topploegen  ::)
daarom slaagt hij wel bij feyenoord ::)
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Eredivisie
« Reactie #359 Gepost op: 25-07-2011, 17:01:37 »
Ach, Feyenoord is en blijft een Nederlandse topploeg...
Ich bin ein Bärliner!