Auteur Topic: Olympische spelen 2021  (gelezen 653 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Olympische spelen 2021
« Gepost op: 26-05-2021, 10:03:34 »
Inmiddels komt er vanuit Japan steeds meer druk op de organisatie van de Olympische spelen voor deze zomer om deze nogmaals uit te stellen.
De volksgezondheid zou in gevaar komen vinden de tegenstanders. Onder de tegenstanders is er nu voor het eerst ook een sponsor van de spelen, die de doorgang van d3 spelen deze zomer onverantwoord vindt.


De State of emergency is nog steeds geldig in Tokyo en afgelopen week heeft Japan weer zes landen op de zwarte lijst voor reizen gezet ( japanners die in deze landen verblijven mogen niet terug naar Japan behalve onder zeer strikte voorwaarden ). Daarnaast stonden al 159 landen op dezelfde lijst.

Maar aan de andere kant zijn er nog steeds (sport)evenementen in het land dje doorgaan, zelfs met publiek.

Het ioc wil nog steeds dat de spelen doorgaan ( mede door aanhoudende druk van grote broadcastorganisaties en sponsoren) en dreigt , volgens onofficiële bronnen ,met cancellen van Tokyo als organisator bij een hernieuwd uitstel.

Hoewel ik zelf de spelen enorm tof vindt om te zien en ik er zeker veel van zou willen zien, ben ik geen voorstander om het in deze tijd te gaan organiseren.

Wat vinden jullie moet het ioc de beslissing aan Tokyo laten. Of zelf de knoop doorhakken en niet capituleren voor het grote geld? Of vinden jullie dat me de vaccinatie die nu gedaan wordt, de veiligheid voldoende gewaarborgd kan worden om deze spelen veilig doorgang te laten hebben?

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Olympische spelen 2021
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2021, 11:25:11 »
Gewoon organiseren. Meer heb ik er niet over te zeggen

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Olympische spelen 2021
« Reactie #2 Gepost op: 26-05-2021, 12:33:51 »
Tja, degene die het aflast krijgt inderdaad gigantische schadeclaims om de oren. En daar zitten zowel het IOC als Tokio niet op te wachten natuurlijk, dus waarschijnlijk zullen ze wel doorgaan. Maar ik kan me de bevolking van Tokio heel goed voorstellen, ik zou daar ook echt niet op zitten te wachten. Hoe leuk ik de Olympische Spelen ook vind.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Olympische spelen 2021
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2021, 13:08:39 »
Zou verplaatsen naar ergens anders nog een optie zijn? Of is dat te kort dag? Dan vrees ik namelijk ook een beetje voor Peking 2022 Winterspelen die niet snel erna volgen aangezien die ook in Azië zijn...

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Olympische spelen 2021
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2021, 13:17:40 »
Verplaatsen zou te kort dag zijn.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Olympische spelen 2021
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2021, 21:14:49 »
De hele spelen verplaatsen zou inderdaad kort dag zijn.

Wat misschien wel kan is per sport verplaatsen naar een reeds bestaand stadion.
Voor de meeste sporten zal dat niet veel invloed op de uitslag hebben aangezien overal het speelveld gelijk is*

Dus bijvoorbeeld voetbal naar Engeland, atletiek naar Duitsland, Basketbal naar de VS, zwemmen naar Hongarije (enz, enz.)
Al doet dat wel een beetje afbreuk aan het idee van de Olympische Spelen natuurlijk... voor de sporters en sportliefhebbers is het fijner dan compleet afblazen.

*sporten waar het wellicht wel invloed heeft zijn o.a. wielrennen, zeilen/surfen (eigenlijk alles waar je afhankelijk bent van het parcours of de weersomstandigheden)
Wit is ook een kleur!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Olympische spelen 2021
« Reactie #6 Gepost op: 1-06-2021, 08:58:26 »
Gewoon door laten gaan... Ik hoorde dat het eenzijdig afgelasten van de Spelen Japan zomaar eens 15 miljard kon gaan kosten... Daarbij: waarom zou je de Spelen willen afgelasten terwijl in Japan nog gewoon een heleboel kan... Zie de eerder genoemde sportwedstrijden met publiek, of de restaurants die gewoon open zijn...

Verplaatsen had gekund (Florida had zich een paar maanden geleden al aangeboden) maar daar is het nu al te laat voor...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Olympische spelen 2021
« Reactie #7 Gepost op: 1-06-2021, 20:18:32 »
Verplaatsen zou te kort dag zijn.

Zeg nooit nooit.


De organisatie van de Copa America slaagt er binnen een halve dag in om het toernooi naar de buren (Brazilië) te verplaatsen. Misschien hebben ze dat op de achtergrond al ''voorgekookt'', dat kan natuurlijk ook.

Nu zal het qua omvang misschien van een ander kaliber zijn, dat weet ik niet. Maar het hele circus uitgerekend naar 1 van de grootste corona-brandhaarden verplaatsen, ik zet er een heel erg groot vraagteken bij.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Olympische spelen 2021
« Reactie #8 Gepost op: 1-06-2021, 21:35:56 »
De copa America is niet enkel verplaatst vanwege covid, maar ook om sociale en economische redenen , waarbij covid zorg natuurlijk wel mee zal hebben gespeeld omdat daar op dit moment redelijk wat geld naar toe gaat.

Verder is het wat heel anders om een voetbaltoernooi van 10 landen te verplaatsen dan een evenement als de Olympische spelen , waar alleen al het heren voetbaltoernooi uit 16 teams bestaat.

Op dit moment (1 juni) is Tokyo nog steeds in state of emergency en is het aan inwoners van 159 landen( met name genoemd en ja Nederland staat daar bij ) NIET toegestaan om te landen in Japan, behalve onder speciale voorwaarden.
Deze voorwaarden waren al tijden zeer specifiek genoemd , bv diplomaten en attachees, maar ook bepaalde groeperingen in bepaalde landen, maar ook stond er in lid x bij mensen die nodig zijn voor humanitaire hulp.

Aan dat laatste is nu toegevoegd “ or the need for public benifit” en onder die groep worden de Olympische sporters en begeleiders gerekend.

Een groot deel van de Japanner vindt dit totaal niet de public benefit en ziet de spelen liever vertrekken . Maar uitstel kan niet meer zegt de ioc, en cancellation zou teveel geld kosten en het organiserende comité zou dit een zaak van eer vinden ( iets wat in Japan nog een groot goed is)

Dus denk ik dat ze de spelen doordrukken en hoop ik er maar het beste van en dan heb ik het voor een keer niet ( enkel) over de sportieve prestaties