Right, aflevering gezien - dus nu genoeg om op te reageren

- Dwergje en Dany kan wel goede combinatie worden. Heel benieuwd hoe hij haar grootste huidige probleem, de mask persons, op gaat lossen.
- Cercei zou toch al haar kiddos dood zien gaan? Kan me Tommen voorstellen, misschien gekillt terwijl hij terug getrokken is ofzo.. wat enorme chaos zou creëeren. Maar Myrcella is nog steeds ver weg, dus wil ze die dood zien gaan dan moet cercei nog even overleven. Besides, ze is een van de big baddies momenteel, dus denk dat ze nog even overleeft. [Misschien herinner ik scene 1 vd eerste aflevering verkeerd though]
Denk wel dat Tommen moreorless goedhartig blijft, in elk geval de komende tijd. Dacht dat het ook een redelijke schok voor iedereen was dat joff zo'n monster was.
- Sansa & Theek.. ja ik weet niet.. heb het hele seizoen al 'ok, nu gaat deze verhaallijn awesome worden', en dan blijft het wat doormodderen..
- Arya had eerst echt een toffe set-up, met Mister Cool Man zeggen dat het tijd is om een nieuw gezicht te nemen of whateever. Dan was dit was.. teleurstellend. Maar goed for her dat ze actiever gaat worden. Alleen uncool dat Dude zo onverschillig was of ze het zou overleven.. Het is wel arya ja

- Ja, had ook wel verwacht dat we Varys eens zouden zien, maar dat laat wel op zich wachten.
- Heh, wat dacht je van de dudes op de iron islands, met old king balon en al die andere gekkies. In de boeken is er ook niet veel bekend waar ik momenteel ben [begin boek 4, zegmaar begin van seizoen 5 hier] omdat er geen point of view character is. Behalve dit:
Old King Balon is dood. Dus probably dat alle iron dudes daar zijn om de troon te claimen.
- Het waarom Stennis niet opschiet. Dat komt omdat Westeros echt heel groot is. Zegmaar 2x de VS boven op elkaar, van wall tot de zee van Dorne. En bijvoorbeeld tussen Winterfell en de Wall zit volgens dze onwijs handige tabel
http://asoiaf.westeros.org/index.php/topic/6740-distances/?p=262384 ongeveer 200 leagues. Oftewel 1000 kilometer. Dus met ook voetvolk en camp followers enzo erbij is dat een tocht van grofweg 2 maanden. Hij kan met z'n ruiters wel ruim twee keer zo snel, maar daarmee gaat hij Winterfell niet innemen, en zit hij wel met al z'n ruiters zonder eten enzo. Dat is onhandig.
Maar ben wel benieuwd naar Ramsey. Snap niet echt wat hij in kan brengen met 20 man.. normaal misschien iets listigs, maar niet tegen de red queen zou je toch denken..
- En we hebben al een tijd die hele Dudes Without Banners of w/e niet gezien. Die onafhankelijke Robin Hood types waar Arya eerst bij was, die een beetje gingen battelen tegen de Hound waarna Opperdude dood was maar toch weer niet.
Maar ik vermoed dat we die in aflevering 10 gaan zien.
- Jaaaa die Holly bij de Wall vertrouw ik ook niet helemaal. Zit zo eigenaardig te doen.
Qua:
Mijn algehele indruk is wel dat het steeds meer fantasy wordt ( Walkers, Greyscale, Stuk met Arya etc. ) begin het politieke spel wel een beetje te missen nu er in kings landing alleen maar mensen opgesloten zitten
En vergeet Bram & Co eind vorig jaar niet

Ja, de boeken hebben sowieso iets meer magie er al in. Daar druppelt het af en toe in, en dan is iedereen altijd heel verrast want dat kan toch helemaal niet

Paar voorbeelden uit boek [eind seizoen 4, dus komt vast in de serie niet meer terug, maar just in case toch even in spoiler]
Net voordat Sam en Gilly bij de muur zijn, komen ze een horde aan wights, of misschien ook white walkers, tegen. Daarbij worden ze gered door een of andere enorme witte ijskoude dude op een.. eland denk ik, die alle wights wegjaagt met z'n zwerm raafjes.
Cold Dude wijst ze vervolgens een geheime doorgang in de muur, waar alleen black brothers doorheen kunnen. En daar is een of ander gezicht in een deur die checkt of je een black brother bent door dat rijmpje op te zeggen [watcher on the wall, protector of the realms of men, whatever], en dan gaat z'n mond open en open en open zodat er een doorgang ontstaat.
Something like that.
Nice trick though.
- Vond het wel jammer dat Ygritte 2.0 meteen in haar introaflevering werd gekillt