Auteur Topic: Hemel en Hel (en een beetje reincarnatie...)  (gelezen 12705 keer)

Offline Firesphere

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Hemel en Hel (en een beetje reincarnatie...)
« Reactie #60 Gepost op: 17-10-2008, 23:25:58 »
Leuk om te zien dat mensen die overtuigd atheist denken te zijn het constant hebben over 'besturen' en 'controleren'
Verdiep je voor de grap eens in het onderwerp, want wat ik hier toch teveel lees zijn vooroordelen.

Verder, kunnen we terug on-topic? Dit begint een 2e of 3e geloofstopic te worden, en daar gaat het niet over.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #61 Gepost op: 18-10-2008, 11:39:18 »
Verdiep je voor de grap eens in het onderwerp, want wat ik hier toch teveel lees zijn vooroordelen.

Misschien moet je eens wat minder algemene kritiek geven, maar meer to-the-point. Aan "ik lees hier teveel vooroordelen" kan niemand iets mee.

Verder, kunnen we terug on-topic? Dit begint een 2e of 3e geloofstopic te worden, en daar gaat het niet over.

Het topic was vanaf het begin al ten dode opgeschreven volgens Dwaastoo en Willemson. Dus wees blij dat er uberhaupt nog wat in geschreven wordt.
Geniet nooit met mate...

Offline Test

« Reactie #62 Gepost op: 18-10-2008, 11:54:35 »
oke, ja, ik vind dat best vervelend ja, als iemand me van m'n geloof af wil praten (is wel eens gebeurd ook). maar ik sta (bijna) altijd open voor discussie en kritische dingen. anders had ik hier ook niet gereageerd en meegelezen.
maar ik las jouw post als; je doet dat zelf ook. maar dat vind ik niet, want ik praat niemand een geloof aan. toch?

Dat doe je op dit forum inderdaad niet zover ik weet. Maar je hebt het wel regelmatig over je geloof in bepaalde posts die op dat moment daar niet toe uitnodigen. Uiteraard je eigen zaak, maar van mij hoeft het niet. Ik krijg er altijd een beetje EO-kippenvel van op mijn rug. :-X

en tja, ik kan en wil niemand iets opleggen.
maar dat is wat anders dan zomaar accepteren dat iemand niets van het geloof wil weten.
kijk, als iemand echt een vastberaden atheist is of ongelooflijk koppig, dan weet ik op een gegeven moment dat het geen zin meer heeft om te discussieren. dat geldt niet alleen voor het geloof, maar ook andere dingen. dat zul je zelf ook wel kennen. als ik zie dat een vriendin een hele verkeerde keuze maakt in mijn ogen, zal ik daar zeker wat van zeggen, voor haar eigen bestwil. maar ik ga er niet zo ver in door dat het vervelend wordt voor haar.
maar als iemand er wel voor open staat, dan accepteer ik niet zomaar dat iemand het geloof afwijst.
en dan leg ik het niet op, maar als de mogelijkheid zich voor doet, zal ik ook niet zwijgen.
en dat wil ik niet provocerend doen, maar alleen in een open gesprek, die ik best regelmatig heb, met collega's bijvoorbeeld.
dus daar zit 'm het verschil denk ik. begrijp je het nu?

Je legt het nu veel genuanceerder uit dan in je voorgaande posts. ::ok:: Een open gesprek over geloof heb ik persoonlijk geen problemen mee (dat doen we feitelijk nu ook) maar iemand proberen over te halen te geloven (sorrie, maar zo blijf ik het zien vanwege de gedachtes die erachter zitten) daar heb ik wel moeite mee. Maar goed, daar komen we verder toch niet uit.
Geniet nooit met mate...

Offline Test

« Reactie #63 Gepost op: 18-10-2008, 12:15:27 »
Om toch maar weer  ::ontopic:: te gaan, STEL er zou een hemel en hel zijn. Hoe stel je je die dan voor? Hoe ziet het er daar uit? Wat doe je daar? Hoelang zit je daar? Wat is het nut om daar te zitten? Kortom, vertel er iets over hoe jij dit ziet.
Geniet nooit met mate...

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 18-10-2008, 12:49:28 »
Het topic was vanaf het begin al ten dode opgeschreven volgens Dwaastoo en Willemson. Dus wees blij dat er uberhaupt nog wat in geschreven wordt.

- grijns - Blij dat mensen zich de moeite blijven nemen om hier te reageren  ::ok::

Op- of on topic blijf ik dit wel een interessante discussie vinden... maar je hebt gelijk on topic is de vraag dus... waar zou dit topic heen zijn gegaan na zijn overlijden  ::) en met name, hoe zoeit het daar uit...of voel je alleen maar...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #65 Gepost op: 18-10-2008, 20:17:18 »
dan lijk ik toch best op jou jos, want ik wil ook neit klakkeloos iets aannemen. ;)
maar dat ik nooit twijfel of vragen stel, dat klopt echt niet.
ik heb vaak genoeg twijfel en zát vragen. je moest eens weten.
alleen snap ik je op dat punt van onafhankelijkheid niet zo goed.
hoezo zou je zelf niet iets mooi kunnen vinden?

Ik geef mijn leven voor mijzelf voldoende inhoud.

Ik heb het al eens gezegd, Lau, ik WIL me niet binden aan wat voor godsdienst dan ook. Dat heeft niets met de signatuur te maken, ik WIL het gewoon niet.

Ik neem best van je aan dat jij ook veel vragen hebt. Ik ontzeg jou niet om in god te geloven, ik ontzeg dat niemand. Maar accepteer dan ook dat er mensen zijn, die zoals ik, bewust ervoor kiezen om zich niet met welke vorm van godsdienst bezig te houden. Er is in ons land godsdienstvrijheid, ik heb het al eens eerder aangegeven. Dat houdt voor mij ook in dat mensen ervoor mogen kiezen om nergens in te geloven. Is dat nou echt zo moeilijk om te begrijpen?

Niemand heeft het recht mij te veroordelen, omdat ik mijn eigen keuze heb gemaakt, degenen die dat doen, willen ook niet dat ik hen veroordeel omdat zij gelovig zijn.

Het is juist vanwege deze halsstarrige houding, het niet willen aannemen dat er mensen zijn die niets met het geloof op hebben, dat ik (bovenop mijn eigen keuze) afstand neem van alles dat met geloof te maken heeft.

Noem het koppigheid, noem het eigenwijsheid, het is wel mijn eigen keuze, net als dat het jouw eigen keuze is om wel gelovig te zijn.

Om dan toch maar weer ontopic te gaan: de aarde bestaat volgens berekeningen tussen de 5 en 12 miljard jaar. Dat is een getal, dat kun je haast niet beredeneren, dus daar begin ik maar niet eens aan. Reken het eens terug naar een miljoen, of 10.000 jaar. In verhouding is die 10.000 jaar een seconde op het totale bestaan van de aarde, maar nog steeds 5 keer zoveel jaar als de jaren die wij nu ´na Christus´ noemen, en zelfs die 2000 jaar is een enorm lange tijd.

Ik kan me niets herinneren uit de tijd van voor mijn geboorte, dus ik val niet terug op een vorig leven, ik geloof dus ook niet in  reincarnatie, evenmin in een vervangend leven na mijn aardse bestaan.

En in het verlengde daarvan, ook niet in hemel en hel, en een definitieve afrekening voor de hoogste rechter, wanneer je bent overleden. Als je de laatste keer je ogen hebt gesloten, is er niets meer, dat vind ik aan de ene kant een beangstigend idee, van de andere kant ontkomt niemand eraan, ik denk er dan ook het liefste niet over na, en probeer hier op aarde iets van mijn leven te maken.

Als van Middelkoop dat inhoudsloos vindt omdat ik niet gelovig ben, dan moet dat maar, ik hecht geen waarde aan zijn uitspraak.

Offline Megan

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #66 Gepost op: 18-10-2008, 21:28:04 »
Ik neem best van je aan dat jij ook veel vragen hebt. Ik ontzeg jou niet om in god te geloven, ik ontzeg dat niemand. Maar accepteer dan ook dat er mensen zijn, die zoals ik, bewust ervoor kiezen om zich niet met welke vorm van godsdienst bezig te houden. Er is in ons land godsdienstvrijheid, ik heb het al eens eerder aangegeven. Dat houdt voor mij ook in dat mensen ervoor mogen kiezen om nergens in te geloven. Is dat nou echt zo moeilijk om te begrijpen?

alsjeblieft zeg, deze discussie bestaat al in het gelooftopic, los daarvan heeft Lau nergens gezegd dat jij MOET geloven, dus ik stel voor dat je of op MSN verder gaat hierover, of je gaat naar dat gelooftopic :)

Citaat
Om dan toch maar weer ontopic te gaan

idd, hel en hemel graag! daar is dit topic voor, anders had er geen tweede naast gehoeven ::vergroot::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #67 Gepost op: 18-10-2008, 21:42:06 »
Ik zal er verder dan ook niets meer over zeggen. Inderdaad gaat het nu de kant van crossposting op, en dat is niet echt mijn bedoeling.

Offline Firesphere

• Forumlid
« Reactie #68 Gepost op: 18-10-2008, 21:55:41 »
En in het verlengde daarvan, ook niet in hemel en hel, en een definitieve afrekening voor de hoogste rechter, wanneer je bent overleden. Als je de laatste keer je ogen hebt gesloten, is er niets meer, dat vind ik aan de ene kant een beangstigend idee, van de andere kant ontkomt niemand eraan, ik denk er dan ook het liefste niet over na, en probeer hier op aarde iets van mijn leven te maken.
Weet je wat het grappige is hier?
Dat je 'bang' bent voor iets waar je zelf van overtuigd bent dat het er niet is.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #69 Gepost op: 18-10-2008, 21:58:19 »
Ik weet niet of er een hel is, maar als ie er is kan het niet anders zijn dan een brandende vuurhaard en daar kom je echt niet uit. Het is óf hel, óf hemel, en niet tussendoor swichten door goed gedrag, dat had je op aarde moeten doen ::vergroot::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Firesphere

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 18-10-2008, 22:03:17 »
Ik weet niet of er een hel is, maar als ie er is kan het niet anders zijn dan een brandende vuurhaard en daar kom je echt niet uit. Het is óf hel, óf hemel, en niet tussendoor swichten door goed gedrag, dat had je op aarde moeten doen ::vergroot::
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens hoor.
Naar mijn idee is het verschil tussen hel en hemel, een verschil tussen Leegte en Volheid. oftewel, he-le-maal niks, of een mooi 'naleven'
En switchen, tja, als het kan, dan is het natuurlijk erg fijn. Heb ooit een boek gelezen waar iemand die overtuigd atheist was en in de hel kwam.
Hem werd de optie gegeven "Geef je over aan mij (God) of blijf hier"

Hij was volgens de beschrijving dus enorm miserabel er aan toe, maar wou nog steeds niet toegeven aan de hogere macht.

Het gaat me hier niet om de godsdienst, maar om even een beetje aan te geven waar ik mijn idee vandaan heb over hemel en hel.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #71 Gepost op: 18-10-2008, 22:09:26 »
Naar mijn idee is het verschil tussen hel en hemel, een verschil tussen Leegte en Volheid.

leegte als in je bent helemaal alleen?

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #72 Gepost op: 18-10-2008, 22:11:06 »
ik ben eigenlijk wel blij dat het na mijn dood echt afgelopen zal zijn. ik denk dat het is zoals slapen. daar merk je ook niets van.
vroeger werd ons geleerd dat je in de hemel rijstepap met een gouden lepeltje mocht eten. mij ontging toen al wat daar nou zo bijzonder aan was. :)
kinderen gingen hoe dan ook naar de hemel, maar dan moesten ze wel gedoopt zijn. dat was dan weer wel een geruststelling.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #73 Gepost op: 18-10-2008, 22:13:02 »
ik ben eigenlijk wel blij dat het na mijn dood echt afgelopen zal zijn.

ben je ook niet bang ervoor?

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #74 Gepost op: 18-10-2008, 22:18:06 »
nee, helemaal niet. wel vraag ik mezelf vaak af wanneer en hoe het eindigt, zullen mijn zoons al op eigen benen staan als ik ga? heb ik hun genoeg bagage mee kunnen geven? zal en mag ik rustig sterven?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #75 Gepost op: 18-10-2008, 22:24:00 »
Ik ben ook niet bang, als kind wel, nu niet meer. Maar ik ga er ook gewoon vanuit dat ik (als niet gelovige zelfs) gewoon in de hemel kom :-[ en daar dan al mijn dierbaren tegenkom, die mij voorgegaan zijn. Eigenlijk geloof ik dus ook alleen in een hemel, niet in een hel :)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 19-10-2008, 13:09:38 »
Bang? Nee... nooit geweest ook... Ik denk eigenlijk (zoals ik al eerder opmerkte) dat er na dit leven niets is. En dat geeft me geen angstig gevoel, eerder een rustig gevoel, ik leef verder in de gedachten en in mijn nageslacht.

Maar áls er iets is denk ik niet dat er zoiets als een hemel en een hel bestaan...slechts een andere plaats. Hemel en hel is wat je er zelf van maakt...ook in the afterlife. Stel je overigens eens voor dat jij in de hemel terecht zou komen en al je dierbaren in de hel zitten (foute vrienden  >:D)...nou, leuke hemel dan  :(

Bovendien wie bepaald dan of je in de hemel of de hel terecht komt en op welke gronden? Vreemdgaan, scheiden, moord, marteling, het breken van een hart, achterbaksheid of je om vergeving vraagt (en krijgt?)...tja, dat zou dan een vorm van een God moeten zijn... in mijn beleving geloof ik alleen in een God die je troost kan bieden en dan is God een gevoel dat in je zit en geen hoger wezen. (ik geloof dat dit weer off-topic is  ::))
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"