dan lijk ik toch best op jou jos, want ik wil ook neit klakkeloos iets aannemen. 
maar dat ik nooit twijfel of vragen stel, dat klopt echt niet.
ik heb vaak genoeg twijfel en zát vragen. je moest eens weten.
alleen snap ik je op dat punt van onafhankelijkheid niet zo goed.
hoezo zou je zelf niet iets mooi kunnen vinden?
Ik geef mijn leven voor mijzelf voldoende inhoud.
Ik heb het al eens gezegd, Lau, ik WIL me niet binden aan wat voor godsdienst dan ook. Dat heeft niets met de signatuur te maken, ik WIL het gewoon niet.
Ik neem best van je aan dat jij ook veel vragen hebt. Ik ontzeg jou niet om in god te geloven, ik ontzeg dat niemand. Maar accepteer dan ook dat er mensen zijn, die zoals ik, bewust ervoor kiezen om zich niet met welke vorm van godsdienst bezig te houden. Er is in ons land godsdienstvrijheid, ik heb het al eens eerder aangegeven. Dat houdt voor mij ook in dat mensen ervoor mogen kiezen om nergens in te geloven. Is dat nou echt zo moeilijk om te begrijpen?
Niemand heeft het recht mij te veroordelen, omdat ik mijn eigen keuze heb gemaakt, degenen die dat doen, willen ook niet dat ik hen veroordeel omdat zij gelovig zijn.
Het is juist vanwege deze halsstarrige houding, het niet willen aannemen dat er mensen zijn die niets met het geloof op hebben, dat ik (bovenop mijn eigen keuze) afstand neem van alles dat met geloof te maken heeft.
Noem het koppigheid, noem het eigenwijsheid, het is wel mijn eigen keuze, net als dat het jouw eigen keuze is om wel gelovig te zijn.
Om dan toch maar weer ontopic te gaan: de aarde bestaat volgens berekeningen tussen de 5 en 12 miljard jaar. Dat is een getal, dat kun je haast niet beredeneren, dus daar begin ik maar niet eens aan. Reken het eens terug naar een miljoen, of 10.000 jaar. In verhouding is die 10.000 jaar een seconde op het totale bestaan van de aarde, maar nog steeds 5 keer zoveel jaar als de jaren die wij nu ´na Christus´ noemen, en zelfs die 2000 jaar is een enorm lange tijd.
Ik kan me niets herinneren uit de tijd van voor mijn geboorte, dus ik val niet terug op een vorig leven, ik geloof dus ook niet in reincarnatie, evenmin in een vervangend leven na mijn aardse bestaan.
En in het verlengde daarvan, ook niet in hemel en hel, en een definitieve afrekening voor de hoogste rechter, wanneer je bent overleden. Als je de laatste keer je ogen hebt gesloten, is er niets meer, dat vind ik aan de ene kant een beangstigend idee, van de andere kant ontkomt niemand eraan, ik denk er dan ook het liefste niet over na, en probeer hier op aarde iets van mijn leven te maken.
Als van Middelkoop dat inhoudsloos vindt omdat ik niet gelovig ben, dan moet dat maar, ik hecht geen waarde aan zijn uitspraak.