Auteur Topic: Hemel en Hel (en een beetje reincarnatie...)  (gelezen 12708 keer)

Offline Dwaastoo

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hemel en Hel (en een beetje reincarnatie...)
« Reactie #40 Gepost op: 17-10-2008, 09:51:42 »
Klinkt leuk, met name dat tweede boek 'schitterend'... (hoewel dat minder met dit topic van doen heeft, tenzij ze ergens een hemel gevonden hebben tussen de hogere dimensies, de hyperruimte en het multiversum  ::) ).
Heh..lees ik dat nu goed, is de schrijver een 17-jarige...  :o ...Dat heeft ie dan blijkbaar goed gedaan (zonder het boek gezien te hebben)

PS. Stephen Hawking  ::ok::

"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #41 Gepost op: 17-10-2008, 10:42:07 »
klopt.
omdat ik geloof dat een weg zonder God nergens toe leid.
maar dit kan en wil ik niemand opleggen.
maar acceptatie is je er bij neerleggen, en dat kan ik niet. als ik dat zou kunnen, dan zou ik geen liefde hebben voor anderen. want ik geloof dat God ieder mens afzonderlijk bij zich wil hebben.
maar vind je dat zo vervelend dan jos? en waarom? (hou de jehova getuigen er asjeblieft buiten, want dat begrijp ik wel maar ik vind het zelf ook erg vervelend en opdringerig)

Tis niet zo moeilijk hoor Lautjuh. Als jij jezelf hebt wijsgemaakt dat je anderen moet overhalen om te geloven omdat je anders geen liefde voor die mensen zou hebben, dan moet je je eens voorstellen dat iemand steeds zou proberen jou van je geloof te praten. Dat zou jij ook niet waarderen.
Geniet nooit met mate...

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 17-10-2008, 11:01:36 »
ik bedoel met spelletje ook niet dat het een spel is, maar dat het nagenoeg onmogelijk is om mensen over de streep te trekken. Zowel vanuit de zijde van gelovig zijn als van niet-gelovig zijn.

Ik denk niet dat dit bedoeld is om mensen over de streep te halen. Als ik discussieer gaat het mij vooral om het uitwisselen van gedachten, het lezen van andere standpunten en daarop doorvragen en zo.
Ik wil jou niet over een streep trekken, en verwacht ook niet van je dat je mij over een streep gaat trekken. Ik vind het gewoon een interessante discussie  ::jaja::

Citaat

Dat god alle mensen liefheeft, is  juist een van de vastgeroeste opvattingen, waar ik persoonlijk erg veel moeite mee heb. Dat er dan als antwoord vaak komt: dat is nou toch zo mooi, dat ie alle mensen liefheeft? Dat WIL ik juist niet, ik wil mijn eigen weg bepalen......ik heb een weg gekozen zonder godsdienst in mijn leven, en dat is een even bewuste keuze als jouw keuze om je leven in dienst te stellen van god, hetgeen ik ook accepteer.

Ik geloof dus dat jij wel denkt dat jij je eigen weg bepaalt, maar dat er toch vaak een soort van sturing achter zit. Dat hoef jij niet te geloven, maar daarom kan het er wel zijn  ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Dwaastoo

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 17-10-2008, 11:04:35 »
Ik vind het gewoon een interessante discussie  ::jaja::

::jaja::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #44 Gepost op: 17-10-2008, 11:53:21 »
Nu het toch wat off-topic gaat van de oorspronkelijke hemel-hel discussie:  ;)

Gisteren was ik - als atheïst ;) - bij het huwelijk van een studiegenote van me binnen de Hersteld Hervormde Kerk (een bevindelijk gereformeerde kerk). Erg boeiend om daar als buitenstaander bij aanwezig te zijn. :) Ik was daar met drie andere studiegenoten, waarvan er twee ook gereformeerd waren. Maar zelfs zij twee keken hun ogen uit, vanwege de kledingkeuze van (met name de vrouwelijke) bezoekers en het zeer strenge karakter van de dienst. Ik vond de dominee erg negatief voor een dag die zo vrolijk zou moeten zijn. :( Het kwam er in het kort op neer dat hij de bruid en bruidegom vooral veel ellende toewenste, zodat hun band met God sterker zou worden. :-\\
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lautjuh

• Forumlid
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
« Reactie #45 Gepost op: 17-10-2008, 12:35:13 »
Tis niet zo moeilijk hoor Lautjuh. Als jij jezelf hebt wijsgemaakt dat je anderen moet overhalen om te geloven omdat je anders geen liefde voor die mensen zou hebben, dan moet je je eens voorstellen dat iemand steeds zou proberen jou van je geloof te praten. Dat zou jij ook niet waarderen.

ik heb mezelf niets wijsgemaakt, dus dat gaat al niet op.
mezelf vergelijken met iemand die een ander van z´n geloof af wil praten vind ik ook geen vergelijking.

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 17-10-2008, 12:43:39 »
(hou de jehova getuigen er asjeblieft buiten, want dat begrijp ik wel maar ik vind het zelf ook erg vervelend en opdringerig)

Ik pak altijd hun blaadjes aan en doe gewoon vriendelijk tegen ze; :) ze zijn nog nooit vervelend en opdringerig tegen me geworden. Ik heb nu wel een officieus abbonement op 'De Wachttoren' en 'Ontwaakt!' te pakken, want ze blijven langskomen om de nieuwste edities te brengen. ;D Ik heb hier de oktober-uitgaven van beide tijdschriften op mijn bureau liggen.  :P
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Test

« Reactie #47 Gepost op: 17-10-2008, 18:26:20 »
ik heb mezelf niets wijsgemaakt, dus dat gaat al niet op.
mezelf vergelijken met iemand die een ander van z´n geloof af wil praten vind ik ook geen vergelijking.

Hoezo de discussie afkappen... ::)

Jij loopt hier op dit forum wel steeds met je geloof te strooien, maar als iemand eens iets kritisch daarover zegt, weiger je daar inhoudelijk op in te gaan. ::ohno::
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #48 Gepost op: 17-10-2008, 20:02:51 »

Ik geloof dus dat jij wel denkt dat jij je eigen weg bepaalt, maar dat er toch vaak een soort van sturing achter zit. Dat hoef jij niet te geloven, maar daarom kan het er wel zijn  ;)
Meer dan   zelf willen bepalen hoe ik mijn leven uitstippel, zit er eigenlijk niet achter. Ik steel, mishandel, of moord niet, omdat ik zelf van mening ben dat dat niet moet. De sturing die daar eventueel achter zit, is me niet door  godsdienst van welke signatuur ingegeven, dat is omdat ik dat zelf zo vind.

Neemt niet weg dat ik heus wel begrijp dat mensen zich door god laten leiden. Een gesprek met Lautjuh, of wie dan ook hier, die zijn of haar leven laat leiden door een hogere macht, vind ik prima. Maar jullie kennen mijn standpunt hierin zo langzamerhand wel. Het enige wat ik in dit verband vraag, is iets waarbij ik eerst een handreiking doe: ik accepteer dat er gelovige mensen zijn, accepteer dan ook dat er mensen zijn die niet gelovig zijn. Zo moeilijk kan dat laatste toch niet zijn?

Een gesprek met bijvoorbeeld een jehova´s getuige wijs ik af, omdat ik dat niet eens een religie vind, in mijn ogen is die stroming even misdadig als de scientology kerk. Ja, ik weet het, dit is het hemel en hel topic, maar ik vind beide genootschappen in de categorie ´hel op aarde´ thuishoren. Dit maakt mijn laatste opmerking dan toch weer enigszins ontopic.

Offline Firesphere

• Forumlid
  • Don't ever try that again
« Reactie #49 Gepost op: 17-10-2008, 20:08:54 »
De sturing die daar eventueel achter zit, is me niet door godsdienst van welke signatuur ingegeven, dat is omdat ik dat zelf zo vind.
Dat is eerder door de jou meegegeven normen en waarden ;)
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #50 Gepost op: 17-10-2008, 20:20:12 »
Dat is eerder door de jou meegegeven normen en waarden ;)
dat klopt helemaal. Daar laat ik mij dus door leiden.

Offline KD.

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 17-10-2008, 20:22:32 »
Een gesprek met bijvoorbeeld een jehova´s getuige wijs ik af, omdat ik dat niet eens een religie vind, in mijn ogen is die stroming even misdadig als de scientology kerk. Ja, ik weet het, dit is het hemel en hel topic, maar ik vind beide genootschappen in de categorie ´hel op aarde´ thuishoren. Dit maakt mijn laatste opmerking dan toch weer enigszins ontopic.

Maar dat is toch wel erg arbitrair: waarom de Jehova-getuigen niet als een volwaardige religie zien en bijv. bepaalde gesloten reformatorische stromingen wel?

Meer dan   zelf willen bepalen hoe ik mijn leven uitstippel, zit er eigenlijk niet achter. Ik steel, mishandel, of moord niet, omdat ik zelf van mening ben dat dat niet moet.

Dat is inderdaad een goed punt. Veel religieuze mensen menen dat je je zonder God direct niet meer normaal zou hoeven gedragen en meteen allerlei rare dingen zou doen. Minister van Defensie Eimert van Middelkoop zei onlangs bijvoorbeeld in een interview met Vrij Nederland: "Ik begrijp niet hoe mensen die geen geloof hebben structuur kunnen geven aan hun leven."

Ik denk dat dat meer zegt over hem, dan over de mensen zonder geloof. :)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #52 Gepost op: 17-10-2008, 20:35:55 »
Maar dat is toch wel erg arbitrair: waarom de Jehova-getuigen niet als een volwaardige religie zien en bijv. bepaalde gesloten reformatorische stromingen wel?

die laatstgenoemde groeperingen vind ik ook erg eng. Een voorbeeld: vorige week zaterdag zat ik in de trein van Hilversum naar Utrecht, daar lag een katern van het reformatorisch dagblad. Ik dacht: ik ga eens lezen hoe zij schrijven over alledaagse dingen.

Het kwam er in het kort op neer dat de kredietcrisis zo achter de rug zou zijn, wanneer de mensheid zich maar zou scharen achter hun standpunten.

Als je dat wil aannemen, moet je het zelf weten. Dus bid jezelf een gat in de nacht, dan komt Het met je spaargeld wel goed. Een nogal materialistische gedachte voor een stroming die geestelijke waarden boven het materiele stelt, als je het mij vraagt.

Of nog zoiets: het homohuwelijk wordt afgedaan als een ´zegening´, en niet als een zegening. Let op het nuanceverschil dat is aangebracht door die aanhalingstekens.

Offline Evenstar

• Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
« Reactie #53 Gepost op: 17-10-2008, 20:45:46 »
Nu het toch wat off-topic gaat van de oorspronkelijke hemel-hel discussie:  ;)

Gisteren was ik - als atheïst ;) - bij het huwelijk van een studiegenote van me binnen de Hersteld Hervormde Kerk (een bevindelijk gereformeerde kerk). Erg boeiend om daar als buitenstaander bij aanwezig te zijn. :) Ik was daar met drie andere studiegenoten, waarvan er twee ook gereformeerd waren. Maar zelfs zij twee keken hun ogen uit, vanwege de kledingkeuze van (met name de vrouwelijke) bezoekers en het zeer strenge karakter van de dienst. Ik vond de dominee erg negatief voor een dag die zo vrolijk zou moeten zijn. :( Het kwam er in het kort op neer dat hij de bruid en bruidegom vooral veel ellende toewenste, zodat hun band met God sterker zou worden. :-\\
Om hier even op in te gaan: dat vind ik ook wel jammer bij zulke dingen. Ik heb laatst 2 katholieke begrafenissen bijgewoond (een van m'n eigen opa en een van de oma van een vriendin) en die gingen ook erg veel over het geloof. De hele tijd preken over dat z'n zonden vergeven moesten worden enzovoort, erg irritant. Ik vind dat het bij zulke dingen wel grotendeels over de persoon moet gaan, maar ja wie ben ik.
First you go backwards, but then forwards again

Offline Lautjuh

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 17-10-2008, 21:51:05 »
Hoezo de discussie afkappen... ::)

Jij loopt hier op dit forum wel steeds met je geloof te strooien, maar als iemand eens iets kritisch daarover zegt, weiger je daar inhoudelijk op in te gaan. ::ohno::

afkappen? hoezo?
van mij mag je genoeg kritische dingen zeggen, maar ik praat naar mijn weten niemand een geloof aan, dus snap ik niet waarom je die vergelijking trekt.

Offline Test

« Reactie #55 Gepost op: 17-10-2008, 22:38:54 »
afkappen? hoezo?

Omdat je mi niet inhoudelijk reageert maar slechts op een paar woorden uit mijn reactie. Daarnaast lees je ook nog eens slecht want ik vergeleek je niet met iemand die een ander van zijn geloof wilde afpraten. Ik zei alleen dat je eens moest voorstellen hoe vervelend zoiets zou zijn als iemand dat bij jou zou doen. ::vergroot::

van mij mag je genoeg kritische dingen zeggen, maar ik praat naar mijn weten niemand een geloof aan, dus snap ik niet waarom je die vergelijking trekt.

Dat zeg je toch zelf in je reactie die ik al eerder citeerde:

klopt.
omdat ik geloof dat een weg zonder God nergens toe leid.
maar dit kan en wil ik niemand opleggen.
maar acceptatie is je er bij neerleggen, en dat kan ik niet. als ik dat zou kunnen, dan zou ik geen liefde hebben voor anderen. want ik geloof dat God ieder mens afzonderlijk bij zich wil hebben.
maar vind je dat zo vervelend dan jos? en waarom? (hou de jehova getuigen er asjeblieft buiten, want dat begrijp ik wel maar ik vind het zelf ook erg vervelend en opdringerig)

Eerst zeg je dat je niemand wil en kan opleggen dat hij/zij in God gelooft en vervolgens zeg je dat uit liefde voor anderen het niet kan accepteren dit toch niet te doen.

Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd ofzo? ???
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #56 Gepost op: 17-10-2008, 22:53:26 »
Citaat
want ik geloof dat God ieder mens afzonderlijk bij zich wil hebben.
maar vind je dat zo vervelend dan jos? en waarom?
dit is nou net de kern waar het voor mij om draait ja.

voor jou is  gods liefde iets vanzelfsprekends, iets waar je geen vragen bij stelt, niet aan twijfelt.

voor mij is het dat niet, ik vind het inderdaad vervelend dat een hogere macht mijn leven bepaalt, zich manifesteert als het enige wat er in dit leven toe doet. Ik wil dat niet, ik heb wel oog voor de dingen om me heen, maar vind iets mooi omdat ik dat zelf vind, niet omdat een of andere hogere macht dit voor mij bepaalt.

Ik hoop dat je snapt dat ik jou niet wil beledigen met hoe ik over godsdienst denk, en ik snap ook best dat je misschien teleurgesteld bent omdat ik je (zonder enige twijfel goed bedoelde) mening niet aan wil nemen. Maar dat laatste heeft niets met jou persoonlijk te maken, ik zou het van niemand aannemen. Het is een bewuste keuze die ik gemaakt heb. Klakkeloos iets aannemen, zonder ook maar 1 kritische vraag te stellen, is niets voor mij.

Offline Lautjuh

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 17-10-2008, 23:12:54 »
Omdat je mi niet inhoudelijk reageert maar slechts op een paar woorden uit mijn reactie. Daarnaast lees je ook nog eens slecht want ik vergeleek je niet met iemand die een ander van zijn geloof wilde afpraten. Ik zei alleen dat je eens moest voorstellen hoe vervelend zoiets zou zijn als iemand dat bij jou zou doen. ::vergroot::

Dat zeg je toch zelf in je reactie die ik al eerder citeerde:

Eerst zeg je dat je niemand wil en kan opleggen dat hij/zij in God gelooft en vervolgens zeg je dat uit liefde voor anderen het niet kan accepteren dit toch niet te doen.

Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd ofzo? ???

oke, ja, ik vind dat best vervelend ja, als iemand me van m'n geloof af wil praten (is wel eens gebeurd ook). maar ik sta (bijna) altijd open voor discussie en kritische dingen. anders had ik hier ook niet gereageerd en meegelezen.
maar ik las jouw post als; je doet dat zelf ook. maar dat vind ik niet, want ik praat niemand een geloof aan. toch?

en tja, ik kan en wil niemand iets opleggen.
maar dat is wat anders dan zomaar accepteren dat iemand niets van het geloof wil weten.
kijk, als iemand echt een vastberaden atheist is of ongelooflijk koppig, dan weet ik op een gegeven moment dat het geen zin meer heeft om te discussieren. dat geldt niet alleen voor het geloof, maar ook andere dingen. dat zul je zelf ook wel kennen. als ik zie dat een vriendin een hele verkeerde keuze maakt in mijn ogen, zal ik daar zeker wat van zeggen, voor haar eigen bestwil. maar ik ga er niet zo ver in door dat het vervelend wordt voor haar.
maar als iemand er wel voor open staat, dan accepteer ik niet zomaar dat iemand het geloof afwijst.
en dan leg ik het niet op, maar als de mogelijkheid zich voor doet, zal ik ook niet zwijgen.
en dat wil ik niet provocerend doen, maar alleen in een open gesprek, die ik best regelmatig heb, met collega's bijvoorbeeld.
dus daar zit 'm het verschil denk ik. begrijp je het nu?

ik ben overigens dit weekend niet meer online denk ik, dus als ik ff neit reageer is het daardoor.

Offline Lautjuh

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 17-10-2008, 23:17:12 »
dit is nou net de kern waar het voor mij om draait ja.

voor jou is  gods liefde iets vanzelfsprekends, iets waar je geen vragen bij stelt, niet aan twijfelt.

voor mij is het dat niet, ik vind het inderdaad vervelend dat een hogere macht mijn leven bepaalt, zich manifesteert als het enige wat er in dit leven toe doet. Ik wil dat niet, ik heb wel oog voor de dingen om me heen, maar vind iets mooi omdat ik dat zelf vind, niet omdat een of andere hogere macht dit voor mij bepaalt.

Ik hoop dat je snapt dat ik jou niet wil beledigen met hoe ik over godsdienst denk, en ik snap ook best dat je misschien teleurgesteld bent omdat ik je (zonder enige twijfel goed bedoelde) mening niet aan wil nemen. Maar dat laatste heeft niets met jou persoonlijk te maken, ik zou het van niemand aannemen. Het is een bewuste keuze die ik gemaakt heb. Klakkeloos iets aannemen, zonder ook maar 1 kritische vraag te stellen, is niets voor mij.

dan lijk ik toch best op jou jos, want ik wil ook neit klakkeloos iets aannemen. ;)
maar dat ik nooit twijfel of vragen stel, dat klopt echt niet.
ik heb vaak genoeg twijfel en zát vragen. je moest eens weten.
alleen snap ik je op dat punt van onafhankelijkheid niet zo goed.
hoezo zou je zelf niet iets mooi kunnen vinden?

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #59 Gepost op: 17-10-2008, 23:22:36 »
maar als iemand er wel voor open staat, dan accepteer ik niet zomaar dat iemand het geloof afwijst.
en dan leg ik het niet op, maar als de mogelijkheid zich voor doet, zal ik ook niet zwijgen.
en dat wil ik niet provocerend doen, maar alleen in een open gesprek, die ik best regelmatig heb, met collega's bijvoorbeeld.

Ik begrijp dat wel, en als iemand open staat voor zo'n discussie heb je groot gelijk. Dat is het leuke van discussiëren... luisteren naar elkaar en je eigen mening geven :)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.