Auteur Topic: Optische illusie  (gelezen 44330 keer)

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
VERPLAATST: test
« Reactie #100 Gepost op: 24-10-2002, 17:05:33 »
Oei! Ben ik dan zo'n open boek??

Maareh soms ben ik het ook wel eens eens met Jan-Peter B. of met Erica Terpstra, maar toch ben ik echt niet verliefd op die mensen!! in tegendeel zelfs...  ;D

Gr. B.









Offline ovide

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
VERPLAATST: test
« Reactie #101 Gepost op: 24-10-2002, 20:24:09 »
Nou , als je jezelf vergelijkt met een koe, kan ik me voorstellen dat je wel iets ziet in onze Erica  ;D

(waar trouwens niets mis mee is, ik heb al een paar keer op haar gestemd)







Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
VERPLAATST: test
« Reactie #102 Gepost op: 26-10-2002, 16:45:26 »
(waar trouwens niets mis mee is, ik heb al een paar keer op haar gestemd)

En waar ze jouw ook nog voor wil bedanken ... (www.ericaterpstra.nl)

Zou ze ook kleurenblind zijn trouwens?  ;D

Gr. B.








Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Optische illusie
« Reactie #103 Gepost op: 20-08-2003, 02:04:22 »
Vraag aan alle (redelijk) nieuwe zieltjes op het forum; is er nog iemand kleurenblind van jullie? :)

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Optische illusie
« Reactie #104 Gepost op: 20-08-2003, 08:47:11 »
nee, maar na dat 'geen diepte zien' verhaal van ovide, vraag ik me af of dit bij mij niet ook het geval is, ik heb nl ook altijd moeite met het inschatten van met name de breedte van de auto. Ik hou altijd voldoende afstand, dus dat is niet zo'n probleem.
Parkeren geen idee, ik heb zelf geen auto, en mijn vriend zorgt altijd dat hij zelf de auto parkeert. (heb nog niet zo lang mijn rijbewijs, maar leer zo ook niks bij natuurlijk, maar goed dat is een ander verhaal)
we're back :(

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re:Optische illusie
« Reactie #105 Gepost op: 20-08-2003, 08:55:47 »
Parkeren geen idee, ik heb zelf geen auto, en mijn vriend zorgt altijd dat hij zelf de auto parkeert. (heb nog niet zo lang mijn rijbewijs, maar leer zo ook niks bij natuurlijk, maar goed dat is een ander verhaal)
Idd, gewoon doen en het liefst zónder iemand bij je in de auto want daar raak je alleen maar zenuwachtig van of je word gek van het commentaar van diegene die het allemaal beter denkt te weten ::)
Autorijden kan je niet gelijk na het examen. Je weet wel hóe een auto werkt maar daarna leer je pas écht rijden.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline pimwiz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Optische illusie
« Reactie #106 Gepost op: 20-08-2003, 10:25:39 »
Vraag aan alle (redelijk) nieuwe zieltjes op het forum; is er nog iemand kleurenblind van jullie? :)

Ikke nie, maar mijn favoriete collega wel. Hij noemt het 'die typische mannenkleurenblindheid', wat inhoudt dat hij kleuren met dezelfde grijstinten moeilijk van elkaar kan onderscheiden, met name blauw/groen en bruin/groen.

Het schijnt best veel voor te komen (klopt dat Bertha? jij als ervaringsdeskundige kan daar vast iets zinnigs over zeggen), maar ik moet zeggen dat ik het er -tot vandaag- nog nooit met iemand over heb gehad!

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re:Optische illusie
« Reactie #107 Gepost op: 20-08-2003, 10:33:57 »
Ik ken ook mensen die dat hebben. 1tje heeft geloof ik moeite met roodtinten maar dat weet ik niet zeker, zo goed ken ik hem niet.
In de kampioen stond er laatst een stuk over in en hadden ze ook plaatjes erbij hoe wij het zien en hoe hun het zien. Heel apart.
Ik weet alleen niet hoe het kan dat iemand kleurenblind is en waarom alleen mannen dat hebben ???
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Optische illusie
« Reactie #108 Gepost op: 20-08-2003, 10:34:43 »
Ik ben niet kleurenblind, maar kan iemand mij vertellen hoe dat zit met kleurenblindheid in het verkeer? Mensen zeggen dat het gevaarlijk is, om kleurenblinden achter het stuur van een auto, of wat dan ook te zetten, omdat ze het verschil niet kunnen zien tussen groen en rood, het zouden allebei bruintinten worden.

Maar dit is volgens mij nonsens. Want een verkeersdeelnemer, kleurenblind of niet, die zou toch moeten weten dat het verkeerslicht dat beneden zit, het groene (doorrijden) is, en het licht dat boven zit, het echte STOPlicht is? Of zien kleurenblinden dan ook niet het verschil tussen branden en niet branden, in zo'n situatie?

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re:Optische illusie
« Reactie #109 Gepost op: 20-08-2003, 10:39:33 »
Iedereen weet de volgorde van stoplichten. In dat stukje stond wel een verhaal dat een man in de militaire dienst zat bij de luchtmacht. Hij moest over de baan heen en het stoplicht stond op groen. Dus hij rijd door en veroorzaakte bijna een ongeluk met een vliegtuig. Bleek dus dat die lichten anderom zaten maar hij kon het verschil niet zien en dácht dat het groen was. Oeps, foutje bedankt :-X
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Optische illusie
« Reactie #110 Gepost op: 20-08-2003, 10:42:49 »
Ik ben kleurenblind en nu?!?

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re:Optische illusie
« Reactie #111 Gepost op: 20-08-2003, 10:58:11 »
Ik ben kleurenblind en nu?!?
Niet over startbanen rijden en voor de rest maakt het nix uit denk ik ;)
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Optische illusie
« Reactie #112 Gepost op: 20-08-2003, 13:08:23 »
ik ben nachtblind...... als het donker is (iets meer dan schemer) zie ik meteen niks meer....

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Optische illusie
« Reactie #113 Gepost op: 20-08-2003, 19:09:26 »
Ik ben ook nachtblind. Erg lastig.  ::)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:Optische illusie
« Reactie #114 Gepost op: 20-08-2003, 23:44:04 »
Ik heb weleens gesproken met een opticien, die voor nachtblinde personen een oplossing zou hebben. Een zonnebril, al of niet  op sterkte, met gele glazen. Die gele tint zou in nachtelijke omstandigheden nachtblindheid geheel of gedeeltelijk opheffen. De man had er een leuke omzet door. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit, want ik begrijp het niet helemaal. Het zou met de stand van de kegeltjes en de staafjes (lach niet, een oog werkt een beetje als een LCD-scherm) in het oog te maken hebben.


Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Optische illusie
« Reactie #115 Gepost op: 23-08-2003, 02:54:27 »
Ikke nie, maar mijn favoriete collega wel. Hij noemt het 'die typische mannenkleurenblindheid', wat inhoudt dat hij kleuren met dezelfde grijstinten moeilijk van elkaar kan onderscheiden, met name blauw/groen en bruin/groen.
Zoiets heb ik ook!

Citaat
Het schijnt best veel voor te komen (klopt dat Bertha? jij als ervaringsdeskundige kan daar vast iets zinnigs over zeggen),

Ik ben geen ervaringsdeskundige, al heb al wel heel mijn leven ervaring met het kleurenblind zijn. 1 op 20 mannelijk personen en 1 op 80 vrouwlijke personen heb ik ergens gelezen, maar ik vind dat nog best veel!

Citaat
maar ik moet zeggen dat ik het er -tot vandaag- nog nooit met iemand over heb gehad!

Goed! Ik zie het als mijn taak om het uit de taboe-sfeer halen. Als er echt 1 op 20 mannl. personen kleurenblind zijn merk ik er weinig van!

Ik ken ook mensen die dat hebben. 1tje heeft geloof ik moeite met roodtinten maar dat weet ik niet zeker, zo goed ken ik hem niet.
In de kampioen stond er laatst een stuk over in en hadden ze ook plaatjes erbij hoe wij het zien en hoe hun het zien. Heel apart.
Kijk! Wij worden al gelijk weer in een hoekje geduwd! *hoofdschudsmilie*

Citaat
Ik weet alleen niet hoe het kan dat iemand kleurenblind is en waarom alleen mannen dat hebben ???

Er zijn wel degelijk vrouwen die het hebben, maar niet zo veel. Maar idd... Ik weet het ook niet.

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Optische illusie
« Reactie #116 Gepost op: 24-08-2003, 14:02:10 »
Is iets met de genen... erfelijkheid enzo... Heb het ooit (twee jaar geleden) wel geleerd. Met een recersief en nogiets... misschien weet nu iemand meer? En dan was het met stambomen dat het door vrouwen niet zo veel wordt overgegeven en door mannen wel... ongeveer dan he...

Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Optische illusie
« Reactie #117 Gepost op: 24-08-2003, 14:31:20 »
Ja dat met die stamboom is bij ons ook zo... het grappige is dus dat het elke keer een generatie overlsaat
Mijn vaders opa was kleurenblind, mijn opa niet, en mijn vader dus wel
(ook dat met blauw groen en bruin groen en paars enzo)
mn broertje is weer niet kleurenblind, maar als mijn broertje een zoon krijgt is die het waarschijnlijk wel  :-\
iig heeft mijn vader er in het verkeer geen last van
wel met kleren uitzoeken, en een keer lang geleden toen hij door de dienstplicht in het leger moest. Toen werkte hij bij de post afdeling. Hij regelen dat alle brieven en mededelingen bij zijn collegas aankwamen. Er waren groene brieven, die waren voor iedereen   en roze brieven, die alleen voor de zeeer belangrijke mensen bestemd waren.
Toen maakte hij door zijn kleurenblindheid de fout om een belangrijke roze brief aan iedereen te sturen, dus al die mensen kregen informatie te lezen die absoluut niet voor hun ogen bestemd was   ;) was zn baas niet zo blij mee...

Offline Baziel

  • Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Re:Optische illusie
« Reactie #118 Gepost op: 31-08-2003, 18:27:55 »
Ik heb nog een hele leuke illusie waar je je vrienden even flink mee kan doen schrikken,maar het is in een Word-document verwerkt, omdat er een beetje uitleg bij hoort.
De liefhebbers kunnen zich melden,dan stuur ik het wel even door. Leute verzekerd !
En niets lijkt wat het is...

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Optische illusie
« Reactie #119 Gepost op: 31-08-2003, 18:32:17 »
Ik heb nog een hele leuke illusie waar je je vrienden even flink mee kan doen schrikken,maar het is in een Word-document verwerkt, omdat er een beetje uitleg bij hoort.
De liefhebbers kunnen zich melden,dan stuur ik het wel even door. Leute verzekerd !

Meldt zich... ;D