Poll

Welk polsbandje draag jij?

Livestrong (geel)
5 (12.2%)
Respect2all (oranje)
9 (22%)
Band tegen geweld (rood)
0 (0%)
Ik draag er (nog) geen
27 (65.9%)

Totaal aantal stemmen: 36

Auteur Topic: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt  (gelezen 4212 keer)

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
[Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Gepost op: 20-12-2004, 22:19:26 »
Armstrong begon er mee en 'n 'n mum van tijd zag je ze bij velen aan de pols: het gele 'Livestrong' rubberen polsbandje. Daar zijn er wereldwijd inmiddels vijfentwintig miljoen van verkocht. De opbrengst van de gele polsbandjes is bestemd voor kankerpatiënten. In navolging van het gele bandje, kwam het roze bandje tegen borstkanker en 't blauwe bandje tegen pesten.

Nederland heeft nu het oranje 'Respect2all' bandje voor het bevorderen van verdraagzaamheid, dialoog, begrip en wederzijds respect in Nederland. En ook de rode 'band tegen geweld', zie je aan steeds meer polsen bungelen. Beide polsbandjes zijn bedoeld om een statement te maken en bij beiden gaat de opbrengst ook naar projecten die met de doelstellingen van de bandjes overeenstemmen.

Wat vind jij van de polsbandjes? Maak je door het dragen echt een statement en help je er 'n beetje de wereld mee te verbeteren? Of is het meer een rage aan 't worden? En draag je er zelf een of misschien wel meerdere?

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2004, 22:30:50 »
Ik zelf draag dus nu 'n oranje bandje. En waarom? Ik blijf 't gewoon 'n goed intiatief vinden na wat er de laatste tijd allemaal gebeurd is in Nederland. Sowieso gaat de opbrengst dus naar projecten die 't wederzijds respect in Nederland bevorderen. En bovendien wil ik graag aan anderen laten zien dat ik de doelstellingen van 'respect2all' steun. Ik ga morgen ook maar 'ns op zoek naar zo'n rood bandje, want ik wil de stichting 'band tegen geweld' ook graag steunen. Ik had trouwens ook 'n geel livestrong bandje willen hebben, maar die waren zo snel uitverkocht dat ik die nog steeds niet heb kunnen bemachtigen. Maar ik hoop in die ooit nog te kunnen krijgen!  ::ok::

Ik ben me er natuurlijk wel van bewust dat zo'n bijdrage van 1 euro eik helemaal niks is en dat ik ook als individu niet echt veel kan veranderen door de bandjes te dragen. Maar 't geeft me zelf 'n goed gevoel om deze acties te ondersteunen en als we er allemaal aan meedoen geloof ik dat 't zeker 'n effect zal hebben op onze samenleving. Misschien niet zo groot, maar alle beetjes helpen.  :)

Ik denk wel dat 't nu 'n beetje 'n rage wordt om zoveel mogelijk bandjes te bemachtigen. 't roze en blauwe bandje zijn hier niet te verkrijgen, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die er alles aan gaan doen om die ook te krijgen (via e-bay enzo). Op zich vind ik 't niet zo erg dat 't echt 'n rage wordt, want op die manier zullen er steeds meer verkocht worden en is de opbrengst voor de stichtingen des te groter.  ::ok::

Offline Floortje

  • Forumlid
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2004, 23:15:24 »
Tja... Ik heb een beetje dubbele gevoelens over die bandjes.
Vooral de gele Livestrong bandjes roepen die gevoelens op. Aan de ene kant vind ik het ontzettend goed dat door die bandjes er een hoop geld naar het goede doel is gegaan. Ook mensen die normaal niks aan goede doelen geven, doen dat nu wel.
Maar waarom in de vorm van een polsbandje en niet een reep chocola? Moet je persé showen dat je iets voor een ander overhebt? Als er een mevrouw met zon groene collectebus bij mij aanbelt geef ik haar twee euro en vergeet het daarna weer. Al die mensen die 1 euro voor dat gele bandje betaald hebben, gaan er stoer mee lopen doen.

Alles moet tegenwoordig maar gehyped worden. Geweld op straat is 'in', dislexie (hoe schrijf je dat eigenlijk?) is 'in' enzovoort. Is de enige manier om kankerpatiënten onder de aandacht te brengen, het starten van een rage? Bij rages horen dingen als rode kerstballen, korte rokjes, pokemonkaarten en ipods. Problemen in de maatschappij zoals criminaliteit en ziektes horen geen hype te zijn. Het is triest dat dit de enige manier is die overblijft om mensen ertoe te krijgen geld te geven aan een goed doel.
Verder heb ik sterk het gevoel dat het toenemen van het aantal goede doelen en het toenemen van het aantal acties ivb met goede doelen niet alleen te maken heeft met hoe hard deze liefdadigheidsinstellingen en het extra geld nodig zijn, maar ook met hoe hard de directeur ervan een nieuwe mercedes nodig heeft. Natuurlijk wil ik niet beweren dat dit voor alle goede doelen geldt, maar dat terzijde.

De respect2all en rode anti-geweld bandjes vind ik al veel minder erg.
'Ik draag een rood bandje om te laten zien dat ik tegen geweld ben', klinkt een stuk intelligenter dan 'ik draag een geel bandje omdat ik er trots op ben dat ik een euro over heb voor het goede doel'.
Verder bereik je met de oranje bandjes precies de mensen die je wilt bereiken. Mijn ouders hoef je niet meer uit te leggen dat vechten niet de manier is om dingen op te lossen. Het gaat erom dat je de doelgroep: kinderen en jongeren, laat zien dat vechten niet cool is. Dat 'zinloos' liedje dat ze steeds op tmf draaien vind ik een geweldige manier om die doelgroep te bereiken. En ook de bandjes worden vooral gedragen door wat jongere mensen.

Om mijn pols echter geen bandjes. Ook het lowlands bandje heb ik na een week afgedaan. Dat ik van bepaalde muziek houd, tegen geweld ben en soms een paar euro in een collectebus doe, vind ik niet iets om mee te pronken. Als andere mensen dat wel graag doen, moeten ze dat zelf weten natuurlijk. 
« Laatst bewerkt op: 20-12-2004, 23:19:58 door Floortje »

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #3 Gepost op: 20-12-2004, 23:56:52 »
Het is triest dat dit de enige manier is die overblijft om mensen ertoe te krijgen geld te geven aan een goed doel.

Dat ben ik met je eens ja. Dit soort acties zouden eik niet moeten hoeven om geld bij elkaar te krijgen voor 'n goed doel. Helaas is 't wel de realiteit dat mensen en ik denk vooral jongeren niet veel over hebben voor goede doelen. Daarom kan ik er toch wel iets positiefs weer in zien dat juist zo'n bandjes die mensen overhalen om toch iets voor 'n goed doel te doen. En wellicht dat ze daardoor ook eerder iets in de collectebus gaan duwen ofzo.

Ik moet zeggen 't voor mij dus niet geld dat ik alleen iets aan goede doelen geef nu er 'n rage aan verbonden wordt. Ik doe altijd iets in collectebussen, koop wel vaker dingen op markten die voor 't goede doel zijn, enz. Maar dat ligt ook aan mijn opvoeding denk ik. Mijn ouders steunen ook allerlei goede doelen en ik heb dus dat van hen meegekregen. Bovendien weet ik hoe 't is als je als vrijwilliger met 'n collectebus rondgaat en mensen zeggen gewoon 'nee' als je ze om 'n bijdrage vraagt, of erger nog: ze zitten gewoon op de bank, zien je aankomen en maken gewoon hun deur niet open. Ik heb zelf namelijk ook wel 'ns gecollecteerd. M'n moeder organiseerd in onze wijk de collecte voor de Alzheimer Stichting en dan doe ik ook 'n aantal straten.

Maar goed, weer terug naar de bandjes:

De respect2all en rode anti-geweld bandjes vind ik al veel minder erg.
'Ik draag een rood bandje om te laten zien dat ik tegen geweld ben', klinkt een stuk intelligenter dan 'ik draag een geel bandje omdat ik er trots op ben dat ik een euro over heb voor het goede doel'.
Verder bereik je met de oranje bandjes precies de mensen die je wilt bereiken. Mijn ouders hoef je niet meer uit te leggen dat vechten niet de manier is om dingen op te lossen. Het gaat erom dat je de doelgroep: kinderen en jongeren, laat zien dat vechten niet cool is. Dat 'zinloos' liedje dat ze steeds op tmf draaien vind ik een geweldige manier om die doelgroep te bereiken. En ook de bandjes worden vooral gedragen door wat jongere mensen.

Daarom draag ik ook mijn oranje bandje en wil ik ook 'n rood aanschaffen. Ik wil gewoon  uitdragen dat ik iedereen respecteer en tegen geweld ben. Dat de opbrengst voor 'n goed doel is, vind ik dan ook nog mooi meegenomen.  :)

En idd is dat nummer 'Zinloos' ook 'n goed initiatief, waarmee jongeren ook wel echt aangesproken worden. Dit natuurlijk omdat 't nummer ook gezongen wordt door jongeren en 'n moderne manier is om 't onder de aandacht te brengen. Spotjes op tv tegen geweld maken tegenwoordig niet meer zo'n indruk op jongeren, maar 'n initiatief als dat liedje en die rode en oranje bandjes dus wel. Daarom ben ik persoonlijk erg blij dat er zulke initiatieven worden ontplooid, want 't maakt jongeren denk ik wel degelijk bewuster.  ::ok::

Offline Nelisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Guaranteed to blow your mind
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #4 Gepost op: 21-12-2004, 00:31:37 »
Ik heb een oranje bandje, maar ik draag het niet. Dat heeft een praktische reden, per ongeluk heb ik een te grote gekocht (ze schijnen ze in 2 maten te maken, wist ik veel) en als ik die van mij om doe bungelt hij ergens bij mijn elleboog. Ben nog wel van plan een kleinere te kopen denk. Heb geen gele gehad jammergenoeg, en de andere kleuren heb ik nog niet zien liggen.

Marketingtechnisch is het natuurlijk geweldig, die bandjes. 25 miljoen keer een euro is toch mooi 25 miljoen euro! Ik vind wel dat je moet weten wat je draagt als je er eentje om doet, en niet zomaar omdat het hip is. Dat respect 2 all vind ik een mooi idee om dat zo te laten zien, en die rode ook wel.

Wat is nou precies het wezenlijke verschil tussen de gele bandjes en het rode AIDS-lintje? Ja ik weet dat het een andere situatie is enzo, maar volgens mij komt het zo´n beetje op hetzelfde neer.

Het is inderdaad triest en typisch Nederlands om alleen iets te geven aan het goede doel als je er wat (hips) voor terugkrijgt, maar ja kennelijk is dit DE manier, en daarom vind ik het wel ok: jij blij, zij blij, iedereen tevreden.

Om daar even op voort te borduren: wat dan te denken van die enorm groots opgezette televisieavonden zoals laatst die van Plan, of voor hongerige kindertjes in weet ik het waar, warchild, t wereld natuur fonds etc...? Er zijn een heleboel mensen die gaan doneren om wat ze die avond allemaal voor hun kiezen krijgen zo ongelofelijk zielig vinden (begrijp me niet verkeerd, het is echt vreselijk wat er soms elders gebeurt), als ze de donatie hebben gedaan voelen ze zich weer goed voor het moment en vervolgens vergeten ze het weer. Is dat dan niet net zo erg?

(Mijn moeder zegt altijd: ik wil niks doneren, ik ga liever zelf naar het gebied om daar wat uit te richten. Zo geschiedde in 2001, toen we (ik ook dus) in een krottenwijk zijn gaan werken in Zuid-Afrika. In september gaat ze naar Ethiopië voor 6 maanden. Een beetje een idealistische inslag waar ik denk wel wat van mee gekregen heb. Overigens doneer ik ook, aan de NSGK (NL stichting gehandicapte kind) en OneMen. Of pats ik hier nu ook mee? We hebben altijd een "plan"-kind gehad, maar toen mijn moeder haar ging opzoeken in Guatemala bleek ze een kind te hebben van haar vader, zij en haar broertjes niet meer naar school gingen en meer van dat soort dingen terwijl de brieven altijd anders beweerden. Dat was op zich wel een beetje een tegenvaller dus.)
Angel of the first degree

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #5 Gepost op: 21-12-2004, 08:22:40 »
ik denk niet dat het dragen van een bandje zin heeft. het is te makkelijk: doe een bandje om je pols en het komt wel goed. wat voor concrete daad doe je daar mee behalve geld geven?
ik draag er dus geen en zeker geen respectbandje. om de doodeenvoudige reden dat ik de leus 'respect to all' niet onderschrijf. ikzelf heb nl. echt niet voor iedereen respect. helaas is dat voor mijn gevoel een besmet woord geworden sinds bepaalde groepen jongeren dit denken af te kunnen dwingen. respect moet je verdienen door o.a. je fatsoenlijk te gedragen en iets behoorlijks te presteren.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2004, 17:30:00 »
Daarom draag ik ook mijn oranje bandje en wil ik ook 'n rood aanschaffen. Ik wil gewoon  uitdragen dat ik iedereen respecteer en tegen geweld ben. Dat de opbrengst voor 'n goed doel is, vind ik dan ook nog mooi meegenomen.  :)

Mag ik dan (even heel zwart/wit) vragen of jij ook respect hebt voor mensen als Marc Dutroux en Volkert van der G. en dat soort types? Want als je zegt dat je iedereen respecteert, en dat zeg je met zo'n bandje, dan respecteer je zulke mensen dus ook...

Ik moet bekennen dat ik zelf ook een oranje bandje heb, maar dat was omdat ik die gratis kreeg bij de AH. Iedere werknemer kreeg er eentje gratis. Dat vind ik dan ook weer zo dubbel, ik laat dus wel zien dat ik 'iedereen' respecteer, maar ik draag niet bij aan het goede doel.

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2004, 19:07:58 »
Mag ik dan (even heel zwart/wit) vragen of jij ook respect hebt voor mensen als Marc Dutroux en Volkert van der G. en dat soort types? Want als je zegt dat je iedereen respecteert, en dat zeg je met zo'n bandje, dan respecteer je zulke mensen dus ook...

Tja, dat is 'n moeilijke zaak natuurlijk. Tuurlijk respecteer ik moordernaars niet. En ik weet zeker dat de bedenkers van 't respect2all-bandje dat ook niet doen. 't initiatief is mede door de moord op Theo van Gogh ontstaan en 't ik ga er vanuit dat 't dus niet betekent dat ze zijn moordenaar ook respecteren. Als ik dan ook zeg dat ik iedereen respecteer, bedoel ik dus niet degenen die dit soort dingen doen. Die mensen hebben idd niet mijn respect. Ik heb wel respect voor alle andere mensen, ongeacht ras, afkomst, religie enz.

Maar je schrijft dat jij 'n bandje gekregen hebt van de AH en je draagt 't dus ook? Dus je steunt ook 't idee dat je zo laat zien dat je iedereen respecteert?

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #8 Gepost op: 21-12-2004, 19:43:33 »
Ik steun het idee dat je respect moet hebben voor iedereen*, maar daarom hoef ik nog niet te gaan lopen met zo'n bandje. Vind 't een beetje onzinnig, over een jaar hoor je er niemand meer over. Helaas is respect vaak ver te zoeken de laatste tijden. Dát er iets gedaan wordt vind ik natuurlijk prima, maar om de hele dag maar met een bandje om te gaan lopen om m'n mening te verkondigen heb ik geen zin in. Ik ga ook niet de hele dag met een VVD petje oplopen als ik het mening van de VVD wil verkondigen.

Daarnaast heb ik ook nog eens hele dunne polsen dus 't zou toch niet blijven zitten, ik draag ook geen armbandjes en m'n horloge blijft zitten omdat ik er extra gaatjes heb bij laten prikken, maar dat terzijde.

* eerder genoemde categorien zoals verkrachters en moordenaars vallen hier niet onder, die verdienen geen respect, die zijn een schande voor de samenleving.

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #9 Gepost op: 21-12-2004, 22:16:32 »
Daarnaast heb ik ook nog eens hele dunne polsen dus 't zou toch niet blijven zitten, ik draag ook geen armbandjes en m'n horloge blijft zitten omdat ik er extra gaatjes heb bij laten prikken, maar dat terzijde.

Je hebt ook 'n kindermaat speciaal voor mensen met dunne polsen. Ik heb die ook genomen, want 't normale bandje valt zo van m'n hand af.  ;D

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #10 Gepost op: 21-12-2004, 22:24:19 »
Ik heb zo'n ding dat gaat piepen als ik mijn huis verlaat.

Die van Armstrong vond ik wel leuk, origineel idee. Dat anderen het idee meteen pikken...  tja.
 :-\\
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #11 Gepost op: 21-12-2004, 22:47:40 »
Tja, dat is 'n moeilijke zaak natuurlijk. Tuurlijk respecteer ik moordernaars niet. En ik weet zeker dat de bedenkers van 't respect2all-bandje dat ook niet doen. 't initiatief is mede door de moord op Theo van Gogh ontstaan en 't ik ga er vanuit dat 't dus niet betekent dat ze zijn moordenaar ook respecteren. Als ik dan ook zeg dat ik iedereen respecteer, bedoel ik dus niet degenen die dit soort dingen doen. Die mensen hebben idd niet mijn respect. Ik heb wel respect voor alle andere mensen, ongeacht ras, afkomst, religie enz.

Maar je schrijft dat jij 'n bandje gekregen hebt van de AH en je draagt 't dus ook? Dus je steunt ook 't idee dat je zo laat zien dat je iedereen respecteert?

Ik draag het wel, maar dan met een andere reden. Ik steun dus ook niet de stichting van Respect2all, omdat ik niet voor iedereen respect heb. Ik draag het met de reden dat ik (net als jij) respect heb voor mensen die respect verdienen en dus niet moordenaars etc. Maar er zijn mensen die ik zo ongeveer uit principe niet respecteer. Daarom vind ik het jammer dat er op de bandjes respect2all staat, en niet alleen respect. Ik geloof dat die bandjes er ook zijn, maar dat weet ik niet zeker. Zo'n bandje zou dus veel beter bij mij passen (en oranje past niet mooi bij m'n haar ;) ).

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #12 Gepost op: 21-12-2004, 22:51:31 »
ik heb vandaag zo respectbandje 4all ofsow iets gekregen van me werk Albert heijn ik draag hem gewoon hoor haha voel er niets van x Nick

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #13 Gepost op: 21-12-2004, 22:54:18 »
Ik draag de livestrong bandjes en de respect2all!  :D

Offline Freek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Delta Goodrem
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #14 Gepost op: 22-12-2004, 20:42:14 »
Ik draag er geen! Maar vind die van Livestrong de beste! Die van Respect2all zijn gewoon commeriële bandjes!
Some light in your eyes...

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #15 Gepost op: 22-12-2004, 20:45:20 »
Ik draag er geen! Maar vind die van Livestrong de beste! Die van Respect2all zijn gewoon commeriële bandjes!

Mag ik dan vragen waarom je de respect2all bandjes commercieel vind en die van Livestrong niet?  ???  Zijn beiden toch even commercieel zou ik zeggen.  :-\\

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #16 Gepost op: 22-12-2004, 21:13:49 »
Ik las dit stukje vanmiddag op de VRT teletekst

   De gele armbandjes van "Livestrong",
   de gezondheidscampagne van Lance     
   Armstrong, zorgen voor verwarring in
   veel Amerikaanse ziekenhuizen.       
                                       
   Patiënten die beademing weigeren als
   hun hart het begeeft, dragen een ge-
   lijkaardig bandje. De vrees zit er   
   diep in bij veel ziekenhuizen. De   
   rubberen bandjes van de Armstrong-   
   campagne zijn zeer populair en een   
   waar commercieel succes. De logica   
   leert dat het wel fout moet gaan.   
                                       
   Eén van de grote ziekteverzekerings-
   maatschappijen, Baycare Health Sys- 
   tems, heeft aan heel wat ziekenhui- 
   zen gevraagd om de Livestrong-bandjes
   te verwijderen.           

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #17 Gepost op: 24-12-2004, 10:56:28 »
Ik draag het bandje van Lance en het Respect2all-bandje, dat rode bandje heb ik ook nog. Ik wil die stichtigingen gewoon een bijdrage leveren en doe het dus niet om omdat het hip is (ik ken sommige die dit wel doen).
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #18 Gepost op: 24-12-2004, 11:51:39 »
Het idee is wel leuk maar wat willen ze er nou precies mee bereiken? Alsof tuig die die bandjes gaan dragen opeens heel aardig gaan doen ::) Mi heeft het dus geen enkel nut en ga het ook niet dragen.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: [Stelling] Het dragen van een polsbandje helpt
« Reactie #19 Gepost op: 24-12-2004, 11:54:53 »
Het idee is wel leuk maar wat willen ze er nou precies mee bereiken? Alsof tuig die die bandjes gaan dragen opeens heel aardig gaan doen ::) Mi heeft het dus geen enkel nut en ga het ook niet dragen.

 ::rofl:: komen er een paar van die Hells Angels aan: 'We gaan je in elkaar rammen.' 'He gozer, wacht even, ik heb mijn mighty morphin power ranger respect-to-all armbandje aangeboden door JP himself' 'Wow, shit. Kom op snel wegwezen, het is oranje!'