Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3422764 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29000 Gepost op: 6-08-2018, 20:36:54 »
Dat het ook niet-heteroseksuelen zijn en dus een minderheid qua seksuele geaardheid?
Ja maar het zijn dan nog hele verschillende groepen. Zou net zoiets zijn als je met huidskleuren zegt je hebt witte mensen en de rest gooien we allemaal in 1 groep want dat zijn alle minderheden. Terwijl zwarte mensen en aziaten bijvoorbeeld vrijwel niets met elkaar gemeen hebben qua achtergrond, leefstijl etc.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29001 Gepost op: 6-08-2018, 21:19:51 »
Behalve dat daar wel degelijk een term voor is, People of Color, omdat ze wel allemaal te maken krijgen met bijv. discriminatie op basis van huidskleur. Dus helaas, geen goed voorbeeld om je punt te maken ::rofl::

Verder hebben trans mensen ook hele andere issues, en biseksuelen hebben ook weer gedeeltelijk andere issues dan homoseksuelen, maar de overeenkomst is dat ze niet voldoen aan de "norm" qua seksualiteit en/of gender en niet geaccepteerd worden, dus is het best wel logisch om krachten te bundelen en samen te vechten voor acceptatie en gelijke rechten.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29002 Gepost op: 6-08-2018, 21:26:37 »
Behalve dat daar wel degelijk een term voor is, People of Color, omdat ze wel allemaal te maken krijgen met bijv. discriminatie op basis van huidskleur. Dus helaas, geen goed voorbeeld om je punt te maken ::rofl::
Okee slecht voorbeeld ::hypocriet::

Citaat
Verder hebben trans mensen ook hele andere issues, en biseksuelen hebben ook weer gedeeltelijk andere issues dan homoseksuelen, maar de overeenkomst is dat ze niet voldoen aan de "norm" qua seksualiteit en/of gender en niet geaccepteerd worden, dus is het best wel logisch om krachten te bundelen en samen te vechten voor acceptatie en gelijke rechten.
Ja maar ik kan me dat niet echt inbeelden tbh. Ja trans en biseksuelen hebben andere issues maar wel een gelijkenis bij veel. Dat als je over straat loopt als trans, homo, bi, je in elkaar geslagen kan worden etc. Het is landen verboden is. Dat zijn toch hele andere issues dan waar aseksuelen mee te maken hebben? Je ziet niet aan iemand of die aseksueel is, je hebt geen mensen die "tegen" aseksualiteit zijn en veel aseksuelen hebben wel romantische gevoelens waardoor ze wel "normale" hetero relaties hebben op romantisch gebied.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29003 Gepost op: 6-08-2018, 22:06:31 »
Okee slecht voorbeeld ::hypocriet::
Ja maar ik kan me dat niet echt inbeelden tbh. Ja trans en biseksuelen hebben andere issues maar wel een gelijkenis bij veel. Dat als je over straat loopt als trans, homo, bi, je in elkaar geslagen kan worden etc. Het is landen verboden is. Dat zijn toch hele andere issues dan waar aseksuelen mee te maken hebben? Je ziet niet aan iemand of die aseksueel is, je hebt geen mensen die "tegen" aseksualiteit zijn en veel aseksuelen hebben wel romantische gevoelens waardoor ze wel "normale" hetero relaties hebben op romantisch gebied.
Nee je ziet het niet maar je ziet toch ook niet aan iedereen dat hij homo of bi is? Zeker een bi in een heteroseksuele relatie kan doorgaan voor hetero maar dat betekent niet dat die persoon niet meer bi is. En net als "bi erasure" heb je ook "ace erasure". Als je als aseksueel wel een romantische geaardheid hebt is dat niet in de plaats van je seksualiteit ofzo, je bent beide. Je kan ook bijv. homoromantisch biseksueel zijn, dan geldt ook niet ineens de ene geaardheid wel en de andere niet :P

Daarnaast zijn er wel degelijk mensen die tegen aseksualiteit zijn en het onnatuurlijk vinden, ofwel "want God heeft je niet zo gemaakt" ofwel "ja maar evolutie! Voortplanting!". Verder krijgen aces te maken met dingen als corrective rape en marital rape (zeker in landen waar je uitgehuwelijkt wordt), worden vaak gezien als minder dan menselijk, harteloze robots of alsof het een ziekte of een defect aan je is ofzo. Dus er zijn echt wel genoeg overeenkomsten met andere LGBT+ groepen. En daarnaast vind ik het nogal stom om de "oppression olympics" te spelen waarin je eerst moet bewijzen of je wel genoeg onderdrukt wordt ::) Juist LGBT+ communities zouden toch voor acceptatie moeten staan en niet constant iedereen gatekeepen :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29004 Gepost op: 6-08-2018, 22:26:08 »
Nee je ziet het niet maar je ziet toch ook niet aan iedereen dat hij homo of bi is? Zeker een bi in een heteroseksuele relatie kan doorgaan voor hetero maar dat betekent niet dat die persoon niet meer bi is.
Nee natuurlijk verschilt dat per persoon, maar het gaat erom dat het uiten van die specifieke seksualiteit onderdrukt wordt, of dat nou "er gay uitzien" is of hand en hand lopen. Uiteindelijk iets waar al deze groepen iets mee te maken hebben en volgens mij aseksuelen niet. Maar misschien weet ik daar niet genoeg over?

Citaat
En net als "bi erasure" heb je ook "ace erasure". Als je als aseksueel wel een romantische geaardheid hebt is dat niet in de plaats van je seksualiteit ofzo, je bent beide. Je kan ook bijv. homoromantisch biseksueel zijn, dan geldt ook niet ineens de ene geaardheid wel en de andere niet :P
Ja ik snap ook wel dat het los van elkaar staat. Sowieso geloof ik ook wel dat seksualiteit redelijk fluid is en niet altijd vast staat.

Citaat
Daarnaast zijn er wel degelijk mensen die tegen aseksualiteit zijn en het onnatuurlijk vinden, ofwel "want God heeft je niet zo gemaakt" ofwel "ja maar evolutie! Voortplanting!". Verder krijgen aces te maken met dingen als corrective rape en marital rape (zeker in landen waar je uitgehuwelijkt wordt), worden vaak gezien als minder dan menselijk, harteloze robots of alsof het een ziekte of een defect aan je is ofzo. Dus er zijn echt wel genoeg overeenkomsten met andere LGBT+ groepen.
Truue ::ok::

Citaat
En daarnaast vind ik het nogal stom om de "oppression olympics" te spelen waarin je eerst moet bewijzen of je wel genoeg onderdrukt wordt ::) Juist LGBT+ communities zouden toch voor acceptatie moeten staan en niet constant iedereen gatekeepen :-X
Zo is het zeker ook niet bedoeld en jammer dat je dit zo opvat. Ik snap niet goed waarom ze groepen die zo verschillend zijn in vrijwel alles maar zomaar bij elkaar gooien en zeggen oké jullie zijn nu 1 community. Vooral aseksuelen leken voor mij heel erg buiten het plaatje te vallen. Dat betekend niet gelijk dat ik ze niet accepteer of probeer te gatekeepen maar vooral dat ik probeer te begrijpen waarom? ???
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29005 Gepost op: 6-08-2018, 23:26:48 »
Sorry, die laatste opmerking over gatekeepen was meer in het algemeen bedoeld dan naar jou toe gericht ::hug:: Want ik zie soms ook mensen die wel heel bewust zitten te gatekeepen en mensen uit te sluiten. Niet alleen aces maar ook af en toe trans mensen of bi's, of dan is panseksueel zijn weer biphobia en weet ik het allemaal. Dat snap ik dan weer nooit zo goed. Als je zelf weet wat het is om niet geaccepteerd te worden ga je toch niet andere mensen uitsluiten op basis van seksualiteit of gender? :-\\

Nee natuurlijk verschilt dat per persoon, maar het gaat erom dat het uiten van die specifieke seksualiteit onderdrukt wordt, of dat nou "er gay uitzien" is of hand en hand lopen. Uiteindelijk iets waar al deze groepen iets mee te maken hebben en volgens mij aseksuelen niet. Maar misschien weet ik daar niet genoeg over?
Naja, het niet hebben van seks in een relatie is niet bepaald breed geaccepteerd, en je hele leven bewust single blijven is dat ook niet, dus in die zin wordt het uiten van aseksualiteit wel "onderdrukt". En verder wilde ik hier nog meer typen over hoe ook als je een ace bent die wel seks wil of grey-a/demi bent het alsnog enorm veel invloed heeft op je relaties en romantische geaardheid, maar dat heb ik echt 100x zitten hertypen want het werd elke keer wat rambly en onnavolgbaar, dus misschien moet je maar gewoon googlen als je er meer over wil weten :P

Verder ben ik het wel met je eens dat aseksualiteit niet op dezelfde manier wordt onderdrukt als bijv. homoseksualiteit. Bij aseksualiteit is vaak juist onzichtbaarheid en erasure een groter probleem, terwijl dat bij homoseksualiteit en transgenders juist de zichtbaarheid is. Maar zoals ik al zei zijn er dus ook genoeg overeenkomsten, dus ik blijf het logisch vinden om het bij elkaar te zetten als het gaat om bijv. educatie, acceptatie, en bijv. hulp voor mensen die door hun ouders uit huis worden gezet of bijv. suicidaal zijn vanwege hun geaardheid. Aseksuelen zijn maar 1% van de bevolking dus is het gewoon veel makkelijker en logischer om bij bestaande organisaties aan te sluiten ipv dat allemaal zelf op te richten (hoewel er ook losse aseksuele communities bestaan, maar die hebben niet de financiële middelen om dat allemaal te doen).

Overigens ben ik zelf technisch gezien niet aseksueel maar ik heb me wel een jaar of 2 zo geïdentificeerd dus vandaar dat ik er vrij veel over weet :) (voor het geval mensen zich dat begonnen af te vragen - en daarmee meteen een beetje ontopic te blijven ::hypocriet::)
« Laatst bewerkt op: 6-08-2018, 23:31:39 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29006 Gepost op: 6-08-2018, 23:40:48 »
Sorry, die laatste opmerking over gatekeepen was meer in het algemeen bedoeld dan naar jou toe gericht ::hug:: Want ik zie soms ook mensen die wel heel bewust zitten te gatekeepen en mensen uit te sluiten. Niet alleen aces maar ook af en toe trans mensen of bi's, of dan is panseksueel zijn weer biphobia en weet ik het allemaal. Dat snap ik dan weer nooit zo goed. Als je zelf weet wat het is om niet geaccepteerd te worden ga je toch niet andere mensen uitsluiten op basis van seksualiteit of gender? :-\\
It's okaay ::hug::, dat is ook waarom deze discussie goed is en ik hem interessant vind. Want als je iets niet kent dan is het lastig om daar een goeie mening over te vormen of het te begrijpen.

Citaat
Verder ben ik het wel met je eens dat aseksualiteit niet op dezelfde manier wordt onderdrukt als bijv. homoseksualiteit. Bij aseksualiteit is vaak juist onzichtbaarheid en erasure een groter probleem, terwijl dat bij homoseksualiteit en transgenders juist de zichtbaarheid is. Maar zoals ik al zei zijn er dus ook genoeg overeenkomsten, dus ik blijf het logisch vinden om het bij elkaar te zetten als het gaat om bijv. educatie, acceptatie, en bijv. hulp voor mensen die door hun ouders uit huis worden gezet of bijv. suicidaal zijn vanwege hun geaardheid. Aseksuelen zijn maar 1% van de bevolking dus is het gewoon veel makkelijker en logischer om bij bestaande organisaties aan te sluiten ipv dat allemaal zelf op te richten (hoewel er ook losse aseksuele communities bestaan, maar die hebben niet de financiële middelen om dat allemaal te doen).
Ja dat zijn inderdaad hele logische redenen ::jaja::.

Citaat
Overigens ben ik zelf technisch gezien niet aseksueel maar ik heb me wel een jaar of 2 zo geïdentificeerd dus vandaar dat ik er vrij veel over weet :) (voor het geval mensen zich dat begonnen af te vragen - en daarmee meteen een beetje ontopic te blijven ::hypocriet::)
Nu ben ik daar best benieuwd naar maar ik zal even geen slowchat beginnen ::hypocriet:: ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29007 Gepost op: 7-08-2018, 17:55:46 »
Ben ik de enige die het spoor in de vorige discussie een beetje bijster is door de Engelse woorden die erin staan?
...maar soms even niet :)

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29008 Gepost op: 7-08-2018, 18:37:49 »
Ben ik de enige die het spoor in de vorige discussie een beetje bijster is door de Engelse woorden die erin staan?
Nee, dat ben je niet. :) Ik vind het wel een heel interessante discussie ::jaja::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29009 Gepost op: 7-08-2018, 19:38:11 »
Ben ik de enige die het spoor in de vorige discussie een beetje bijster is door de Engelse woorden die erin staan?
Ik kom dit soort discussies voornamelijk tegen in Engelstalige omgevingen en ik was gisteravond een beetje te moe om voor alles een Nederlandse vertaling te bedenken :P Maar het zijn inderdaad wel erg veel Engelse woorden en LGBTQIA+ jargon, dus ik kan me voorstellen dat als je daar niet bekend mee bent je geen idee meer hebt waar het over gaat :P

Even heel kort wat toelichting bij een aantal woorden die ik zo snel zie staan:
Erasure = uitwissing van je identiteit, dus bijv. bij biseksuelen dat ze ofwel als homo ofwel als hetero worden gezien afhankelijk van met wie ze een relatie hebben, of dat bepaalde geaardheden heel weinig representatie hebben in de media.
Gatekeepen = letterlijk voor poortwachter spelen, dus bepaalde mensen uit een gemeenschap proberen uit te sluiten en zeggen dat ze er niet bij horen.
Corrective rape = verkrachting om iemand te "fixen", vanuit het idee "als je eenmaal seks met mij hebt gehad word je wel hetero".
Marital rape = verkrachting binnen het huwelijk.
Fluid = letterlijk vloeibaar, dus dat seksualiteit niet vaststaat en kan veranderen.
Ace = afkorting voor aseksueel
Grey-a = grey-asexual ofwel "grijs-aseksueel", voor het grijze gebied rondom aseksualiteit. Sommige mensen zijn bijna aseksueel, maar net niet 100%, dus daar is die term voor.
Demi = demiseksueel, een term binnen dat grijze gebied die betekent dat je eerst een band met iemand moet ervaren (bijv. vriendschap of een romantische relatie) voor je de mogelijkheid hebt om je seksueel aangetrokken te voelen.

Als iemand nog een term uitgelegd wil hebben, hoi, ik ben vandaag beschikbaar als wandelend woordenboek ::joehoe:: ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29010 Gepost op: 8-08-2018, 08:25:30 »
Ha, fijn! Bedankt! Nu is het beter te doen  ;)
...maar soms even niet :)

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29011 Gepost op: 8-08-2018, 10:58:53 »
Ben ik de enige die spontaan queer wordt van deze discussie? Of was ik dat al?
🜃

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29012 Gepost op: 8-08-2018, 14:50:06 »
Is queer niet eigenlijk een term die alle andere termen omvat?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29013 Gepost op: 8-08-2018, 14:59:34 »
Heb ik iets gemist de afgelopen 3 weken? ;D
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29014 Gepost op: 8-08-2018, 22:20:48 »
Is queer niet eigenlijk een term die alle andere termen omvat?
Nee, queer is (juist ook) het afzetten tegen de hokjescultuur ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29015 Gepost op: 8-08-2018, 23:31:21 »
Nee, queer is (juist ook) het afzetten tegen de hokjescultuur ;D.
Beide toch?
En volgens mij ook vaak een "eh het is ingewikkeld maar iig niet hetero" ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29016 Gepost op: 8-08-2018, 23:50:07 »
Waarom loop ik de hele middag de gapen, en val ik met knallende koppijn en bijna in slaap achter mijn bureau en is 10 minuten nadat ik thuis ben alles weg en kan ik nu niet slapen. ???

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29017 Gepost op: 12-08-2018, 20:40:46 »
Of Daisy net zo enthousiast is over Mamma Mia-2 als andere mensen die ik erover heb horen vertellen.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29018 Gepost op: 12-08-2018, 20:44:39 »
Yup, heb me erg vermaakt.  ::jaja::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29019 Gepost op: 12-08-2018, 20:47:43 »
Ik hoop de film op korte termijn ook te kunnen zien, maar ik geef de voorkeur aan de dvd. Er zat trouwens een heel mooi nummer van Abba in dat ik helemaal niet kende: ''Andante, Andante''.