Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3437772 keer)

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29440 Gepost op: 21-02-2020, 11:49:14 »
Waarom is de naam van Heinz niet blauw?
Sky might be falling but remember you can fly

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29441 Gepost op: 21-02-2020, 13:24:24 »
Waarom is de naam van Heinz niet blauw?
Heinz is geen global moderator ;)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29442 Gepost op: 21-02-2020, 13:46:25 »
Heinz is geen global moderator ;)
Ah oké, ik zag bij jou ook "Forum moderator" staan dus daardoor raakte ik in de war, maar dat is alleen in het WidM-gedeelte. :P
Sky might be falling but remember you can fly

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29443 Gepost op: 21-02-2020, 22:58:02 »
Sinds enkele weken zit ik eigenlijk met een raar gevoel dat ik niet zo gemakkelijk afgeschud krijg.

Eind dit jaar word ik 30, een nieuwe voordeur om het zo te zeggen (en eigenlijk een voordeur die ik niet persé hoef).
Want van 19 naar 20 gaan, vond ik juist keileuk: vrijheid, meer verantwoordelijk, eindelijk je leven op gang,...

Nu word ik 30 en niet alleen klinkt dat als dat je jeugd voorbij is, ook had ik dat ik 30 zou worden al ver zou staan in het leven
(werk, huis, gezin,...) maar vb. gezin heb ik nog niet en dan bekruipt mij zo'n gevoel van falen en de vraag wat ik al bereikt heb tot nu toe.

Aan de mensen die al 30+ zijn (of gewoon iedereen met goede raad): hebben jullie dit ook gehad?
klaar voor de strijd

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29444 Gepost op: 22-02-2020, 00:43:16 »
Ik ken dat niet, kijk ook niet zo op die manier van dat ik op een bepaalde leeftijd iets bereikt moet hebben. Maar ik wil je graag meegeven dat ieder het op z'n eigen manier en tempo doet in het leven. Al snap ik ook dat je het graag anders had gezien. Laat dat gevoel van falen maar snel los!  ::hug::
...maar soms even niet :)

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29445 Gepost op: 22-02-2020, 00:49:15 »
Leeftijden zijn eigenlijk ook maar een verschrikkelijke uitvinding. Het woord ook alleen al. Leeftijd. Denk er eens over na. Het is eigenlijk niets meer dan een deprimerende reminder aan je sterfelijkheid.

Eigenlijk hebben we er helemaal niets aan.

Ik bedoel, je hebt toch wel eens dat iemand je vraagt om zijn/haar leeftijd te raden, en dat je er dan vervolgens tien jaar naast gokt? Daaruit blijkt maar dat het eigenlijk helemaal niet zo veel uitmaakt. Zelfs termen als jong en oud zijn relatief, daarmee vergelijk je je al met anderen. Uiteindelijk bewandelen we toch allemaal ons eigen pad en ziet dat er voor iedereen anders uit.

We leven in het hier en nu, dus vooruit of achteruit kijken heeft geen zin. Daar hebben we geen invloed op, op het verleden al helemaal niet, en voor de toekomst moeten we geen angst hebben.

Het grote probleem is natuurlijk dat de maatschappij een soort van vervelende klier is die je niet gewoon lekker je eigen pad laat bewandelen, maar je constant lastig probeert aanwijzingen te geven van: "ik zou bij de volgende afslag links gaan! Dat deed die ander namelijk ook, en ik weet niet waar je beland als je rechts neemt, dan ben je misschien wel in je eentje!"

Veel meer dan er wat filosofie over los laten kan ik ook niet, want ik herken me namelijk heel erg in je gevoel. ::hug:: Hoe ik er mee om probeer te gaan is zo veel mogelijk per dag leven. Wat ga ik morgen bereiken? Waar zit ik nu mee en wat kan ik nu of morgen doen om daarmee om te gaan? Heel concreet kijken naar wat je kunt doen, en me niet bezig te houden met wat ik niet kan of niet heb.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29446 Gepost op: 22-02-2020, 10:06:53 »
Jeetje wat filosofisch ::rofl::

Ik ben nog niet zover, maar kan me goed voorstellen dat het naar is Wouter! Er zijn gelukkig ook zat mensen die na hun dertigste gewoon hun dromen nog waarmaken ::jaja:: Leeftijd is inderdaad maar een getal en (zeker als man denk ik) blijft een gezin altijd een optie!
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29447 Gepost op: 22-02-2020, 10:18:40 »
Hoewel ik nog geen 30 ben, herken ik het ook wel. Dat ik soms denk, ja, nu ben ik 26, woon ik nog steeds thuis bij m'n ouders, en heb ik nog nooit een echte baan gehad.

Maar ik merk bij mezelf dat ik zulke gedachtes vooral heb als ik mezelf ga vergelijken met anderen of wat de samenleving als succesvol beschouwt. Als ik dat loslaat kan ik er veel beter mee omgaan. Er zijn nu eenmaal allerlei omstandigheden in m'n leven waardoor dit zo is. Iedereen doet dingen in z'n eigen tempo, er is geen vaste leeftijd waarop je dingen bereikt moet hebben.

En zeker in de huidige samenleving is het helemaal niet meer realistisch dat iedereen op z'n 30e een huis, vaste baan en gezin heeft. De huizenmarkt en arbeidsmarkt zien er heel anders uit dan vroeger en ook relaties zitten nu vaak heel anders in elkaar. Het is geen persoonlijk falen als je dat op je 30e nog niet voor elkaar hebt.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29448 Gepost op: 22-02-2020, 10:49:37 »
 ::hug::

30 vond ik ook een vreselijk nr, maar toen de dag eenmaal daar was, was het gewoon een dag als elk ander. Misschien dat het scheelde dat ik al op mezelf woonde en ik totaal niet geef om huisje, boompje, beestje om het zo te zeggen. Ik ben blij met de vrijheid die ik heb.

Wellicht is het de stap naar die eigen woning. Als je dat achter de rug hebt dan kijk je er wellicht prettiger tegenaan.

Maar ik nu word binnenkort toevallig binnenkort 35, het idee richting de 40 te gaan poeh ... there is really no way back.  ::ohno::

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29449 Gepost op: 22-02-2020, 11:10:31 »
Ik word dit jaar 29 en ik herken me wel in je woorden wouter. Als ik kijk naar de mensen om mij heen dan hebben de meesten best een ander leven (huisje boompje beestje of daar naar onderweg). Met name een jaar geleden voelde het voor mij een beetje als falen omdat ik op dat moment bij mijn ouders woonde en nog bezig was met afstuderen. Inmiddels is er in een jaar tijd veel gebeurd en heb ik een vaste baan en een eigen plek. Eigenlijk slaat het nergens op maar toen ik dat had viel er een last van mijn schouders, alsof ik me niet meer hoef te schamen voor waar ik sta in het leven. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Iedereen doet dingen op zijn eigen tempo en soms betekent dat dat je op je 30ste nog niet bereikt hebt wat je graag had willen bereiken of wat de samenleving van je 'verwacht' maar dat maakt niks uit want dat zegt niet dat je er niet gaat komen.

En er blijft altijd wel iets wat niet 'normaal' is. Nu ik een vaste baan heb en op mezelf woon 'schaam' ik me ineens dat ik geen vaste relatie heb. Als ik die wel heb ga ik me vast schamen dat ik geen kinderen heb. Of dat ik niet de juiste baan heb, of wat dan ook. Punt is. We kunnen ons blijven vergelijken met anderen, maar beter vergelijk je jezelf met jezelf. Het gaat er om wat jij hebt kunnen bereiken sinds gister, vorige week, vorig jaar, of 2 jaar geleden. En dat kan zijn dat je een studie hebt afgerond, maar het kan ook veel minder tastbaars zijn, bijvoorbeeld dat je positiever over jezelf denkt. En wat een ander van jou denkt maakt eigenlijk niks uit, en maak je zeker niet druk om de mensen die wellicht negatief over je denken want daartegenover staan een hoop mensen die positief over je denken. Er zijn heel veel mensen die niet alles doen zoals het perfecte plaatje en die daar dan ook de waarde in zien bij anderen (omdat ze weten dat ze zelf ook waarde hebben).

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29450 Gepost op: 22-02-2020, 12:19:17 »
Wat een mooie, wijze woorden in het topic zijn er al gesproken. Ik herken de struggle ook (maar ik word over 2 weken 27) dus kan qua wijze woorden niets toevoegen. Maar hoop dat je weet dat je niet alleen bent in dit gevoel, in deze fase. ::hug::
En sowieso goed dat je het deelt, hopelijk geeft het iets van herkenning om te merken dat je niet de enige bent!
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29451 Gepost op: 22-02-2020, 12:19:39 »
Of dan ben je bijna 40, heb je een prachtig huis, een goed bedrijf, ben je bijna 15 jaar getrouwd, denkt iedereen dat alles je voor de wind gaat maar ben je niet gelukkig. Dus ga je scheiden, heb je ineens dikke schulden en een schijnbaar onverkoopbaar huis...

Het leven kent zijn ups en downs. Als je vergelijkt met anderen ben je geneigd om jezelf als minder te zien, maar je hebt geen idee wat er bij de ander allemaal speelt. Op FB en Instagram lijkt iedereen het geweldig voor elkaar te hebben, maar daar worden alleen de vakanties en leuke uitjes gedeeld he, niet de eenzaamheid die je ook in een relatie kunt ervaren, of de zorgen die je om je kinderen kunt hebben.

Dertig, veertig, vijftig worden, dat voelt blijkbaar als bijzonder, als een mijlpaal waarop je iets bereikt moet hebben. Maar 32 is niet zo veel anders dan 27. Een paar rimpeltjes meer, ach.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29452 Gepost op: 22-02-2020, 12:26:08 »
Wat een wijze herkenbare woorden allemaal!!

Ik heb een vaste baan en woon niet meer bij mijn ouders. Maar ben ook lang ongelukkig geweest. Toen vond ik juist mensen die zeiden 'maar je hebt het zo goed voor elkaar' heel lastig. Alsof je dan niet meer ongelukkig kan zijn...

Snap je gevoel wel heel erg hoor Wouter. Ik ervaar ook weleens druk van wat anderen/samenleving verwacht. Dat vergelijken doe ik ook heel erg! Uiteindelijk is leeftijd inderdaad maar een getal en zie ik steeds meer mensen die op 'latere leeftijd' nog nieuwe stappen maken.
You'll never walk alone

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29453 Gepost op: 22-02-2020, 13:21:04 »
Toevallig zag ik gisteravond een aflevering van De Nachtzoen en daarin kwam ter sprake dat het leven niet altijd planbaar is.

https://www.npostart.nl/de-nachtzoen/22-02-2020/VPWON_1305491
...maar soms even niet :)

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29454 Gepost op: 22-02-2020, 13:45:50 »
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29455 Gepost op: 22-02-2020, 16:09:31 »
Ik kan alleen maar zeggen, wat een mooie eerlijke reacties hier in dit topic.  ::bravo::

Ik kan me heel goed in je gevoel verplaatsen Wouter, ook al ben ik een stuk ouder. Ik denk dat het wel klopt wat Starlight zegt. In de huidige samenleving is het naar mijn idee veel lastiger om op je 30e alles al 'voor elkaar' te hebben. Ook al lijkt het alsof ieder ander dat wel heeft en dat je dat dan ziet als 'falen'.

En ook wat Swifty zegt over de foto's op Instagram enzovoorts. Alleen leuke foto's worden gedeeld en dan lijkt het of iedereen het mooi voor elkaar heeft, maar dat zijn ook maar momentopnames.

Maar neemt niet weg dat je je zo kunt voelen, zoals jij doet. Probeer inderdaad te kijken naar wat je wel hebt en niet naar wat je niet hebt.  ::hug::

Verder vind ik alles wat iedereen hier heeft geschreven heel mooi en wijs.  ::hug::

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29456 Gepost op: 22-02-2020, 17:19:09 »
Ik vond 30 worden eigenlijk niet zo erg. Ik had juist het gevoel dat je je als twintiger in alles moest bewijzen en 'het waar moest maken'. Dertig worden gaf wat dat betreft juist wel wat rust.

Nou staat over ruim een jaar de 40 voor de deur en dat klinkt toch wel erg volwassenen. Daar ben ik volgens mij nog niet helemaal aan toe. ;D

Hoe mijn leven er nu uitziet:
- Geen vaste baan: check (ik werk sinds 2006 van tijdelijk naar tijdelijk).
- Geen eigen woning (mits je koopwoning bedoelt): check.
- Geen gezin / relatie: check.

Dus je hebt nog negen jaar om mij in ieder geval voor te blijven. ;)

En ja, als ik dan ga kijken hoe anderen het doen, kan ik mij soms ook niet aan de indruk onttrekken dat ik hier en daar een afslag gemist heb. Maar over het algemeen vermaak ik mij er prima mee. :)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29457 Gepost op: 22-02-2020, 17:43:03 »
Wat mooi en fijn om al jullie reacties te lezen. Ik denk dat iedereen in zijn leven zich wel eens een periode zo voelt.

Ik ben net 28 en zit al een poosje met een burnout thuis. Naast dat ik niet had verwacht dat ik dat zo jong al zou hebben, geeft het me ook heel erg het gevoel dat mijn leven stil staat in een leeftijd waarvan ik juist zou moeten genieten en dingen/de wereld zou moeten ontdekken.

Wat mij inderdaad ook helpt is te bedenken dat leeftijd maar een bedacht iets is, en dat mijn tijd nog wel gaat komen. En daar vooral geen druk op zetten. En soms, als je gewoon niet tevreden bent met je leven, eens bedenken wat je kan doen om het allemaal om te gooien.

Knuffels voor iedereen.  ::hug::
...if one only remembers to turn on the light.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29458 Gepost op: 22-02-2020, 20:20:30 »
Vandaag begint de 75ste Huishoudbeurs. Volgens allerlei berichten was de eerste beurs in 1950. Met een beetje rekenen kom ik tot de conclusie dat we nu in het jaar 2025 moeten leven. Maar volgens mijn kalender is het toch echt 2020. Er klopt hier iets niet, maar wat?
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #29459 Gepost op: 22-02-2020, 20:54:42 »
Bedankt allemaal  ::hug::
klaar voor de strijd