Auteur Topic: STRAF van de mol ?  (gelezen 4370 keer)

Offline Cosma

• Forumlid
STRAF van de mol ?
« Gepost op: 4-03-2002, 01:04:54 »
Ik heb het idee dat we toch verder kunnen puzzelen met de laatste aflevering.

Was het de kandidaten niet verboden de enveloppen open te maken?
Daar zou dus straf op moeten volgen!
Zij hebben dat toch gedaan, en kunnen een vrijstelling verdienen, dus beloning.
Toch zijn er een aantal mensen in aflevering 4 gestraft;
Karen, Jantien, Ellen en Harry.

Ellen en Harry middels de woede van de groep vanwege de rugzakken affaire.
Jantien en Karen die zich verraden en verdrietig/boos voelden vanwege hun rugzakken (ookal kregen zij die de volgende dag terug).

Er zouden meerdere instructies volgen, en sommigen hebben nog geen kans op vrijstelling gehad, misschien krijgen wij in de volgende afleveringen nog meer kansen op vrijstelling en nog meer straffen, en kunnen wij nav de straffen nu beoordelen wie de mol is.

Opvallend was dat de rugzak van Prince gespaard bleef, wij weten niet zeker of Prince daadwerkelijk die zin in zijn brief heeft gezet (tevens opvallend was dat bij 1 antwoord iemand die zin ontkende ik meen Kerstin, wiens rugzak lag er toen op die plek?), zou zijn rugzak sowieso gespaard blijven?
We moeten denk ik degenen die straffen krijgen danwel straffen ontlopen in de gaten houden.

Het verboden te openen verhaal zal immers consequenties hebben, en wanneer er in aflevering 5 en 6 weer middels mollen streken (beloond met vrijstelling) gesaboteerd gaat worden, of er andersinds opdrachten komen via brieven, kunnen wij bijna niet meer naar de mol zoeken, dus moeten wij kijken naar wie er op welke wijze gestraft wordt en wie niet.

De straf voor Karen, Jantien, Ellen en Harry zou kunnen betekenen dat zij niet de mol zijn.

-edit-aanvulling (sorry voor het lange verhaal)

Bij de bergopdracht zijn mogelijk eveneens de 6 kandidaten tegen elkaar uitgespeeld; Jantien kon geen contact maken er lag geen geld bij de telefoon etc.
Inhoeverre is hier opzet van de regie in het spel om eveneens mensen tegen elkaar uit te spelen, danwel hen te straffen voor het toch openen van de enveloppen door middels manipulatie van buitenaf anderen aan hen te doen twijfelen?

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: STRAF van de mol !!!!! (in aflevering 4)
« Reactie #1 Gepost op: 4-03-2002, 01:12:41 »

Citaat

Jantien en Karen die zich verraden en verdrietig/boos voelden vanwege hun rugzakken (ookal kregen zij die de volgende dag terug).

Er zouden meerdere instructies volgen, en sommigen hebben nog geen kans op vrijstelling gehad, misschien krijgen wij in de volgende afleveringen nog meer kansen op vrijstelling en nog meer straffen, en kunnen wij nav de straffen nu beoordelen wie de mol is.

Opvallend was dat de rugzak van Prince gespaard bleef, wij weten niet zeker of Prince daadwerkelijk die zin in zijn brief heeft gezet (tevens opvallend was dat bij 1 antwoord iemand die zin ontkende ik meen Kerstin, wiens rugzak lag er toen op die plek?), zou zijn rugzak sowieso gespaard blijven?
We moeten denk ik degenen die straffen krijgen danwel straffen ontlopen in de gaten houden.

Het verboden te openen verhaal zal immers consequenties hebben, en wanneer er in aflevering 5 en 6 weer middels mollen streken (beloond met vrijstelling) gesaboteerd gaat worden, of er andersinds opdrachten komen via brieven, kunnen wij bijna niet meer naar de mol zoeken, dus moeten wij kijken naar wie er op welke wijze gestraft wordt en wie niet.

De straf voor Karen, Jantien, Ellen en Harry zou kunnen betekenen dat zij niet de mol zijn.

De programmamakers konden onmogelijk weten wie er gestraft zou worden.
Het zijn Harry en Ellen die in samenspraak de rugzakken hebben geplaatst.
Bovendien was het best mogelijk dat Harry of Ellen de opdracht zou geweigerd hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat, indien één van beiden had geweigerd, de opdracht zou zijn doorgegaan.
Wat blijft er misschien nog wel over : De programmamakers hebben één van beiden kunnen overtuigen om de opdracht te aanvaarden en minimaal 1 fout antwoord te geven in ruil voor een vrijstelling.

« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: STRAF van de mol !!!!!
« Reactie #2 Gepost op: 4-03-2002, 01:15:16 »
Maar...maar....als Ellen en Harry de Mol niet zijn, dan kan het verbranden van de rugzakken van Jantien en Karen ook nooit een straf geweest zijn! Ellen en Harry hadden toch net zo goed ook de rugzak van een ander op die plek kunnen leggen? Wat zeg ik?? Ze hadden ook de rugzak van de Mol op die plek kunnen leggen! Zegt niks, imho.  :-/

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 4-03-2002, 01:50:27 »

Citaat

De programmamakers konden onmogelijk weten wie er gestraft zou worden.
Het zijn Harry en Ellen die in samenspraak de rugzakken hebben geplaatst.
Bovendien was het best mogelijk dat Harry of Ellen de opdracht zou geweigerd hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat, indien é©® van beiden had geweigerd, de opdracht zou zijn doorgegaan.
Wat blijft er misschien nog wel over : De programmamakers hebben é©® van beiden kunnen overtuigen om de opdracht te aanvaarden en minimaal 1 fout antwoord te geven in ruil voor een vrijstelling.

Ik denk idd dat Ellen en Harry gewoon overgehaald zijn die opdracht te doen, anders doe je zoiets gewoonweg niet.
Misschien stond er een straf op weigering in de vorm van rugzakken andersinds.
Hoe dan ook kon er besloten zijn tot iets waarvoor Harry en Ellen zouden boeten tov de groep.
Ik weet niet hoe dat met die rugzakken exact is gegaan, maar deze opdracht was in ieder geval voor Ellen en Harry bewust een straf en misschien voor Karen en Jantien bij wijze van toeval, maar ik denk dat hetgeen Ellen en Harry gedaan hebben bij sommigen zal blijven hangen, het komt iig niet symphatiek over.

Offline vlaming

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 4-03-2002, 01:52:35 »

Citaat

maar ik denk dat hetgeen Ellen en Harry gedaan hebben bij sommigen zal blijven hangen, het komt iig niet symphatiek over.

blijkbaar wel hé///// de opdracht was misschien een beetje over de top......

nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Cosma

• Forumlid
Re: STRAF van de mol !!!!!
« Reactie #5 Gepost op: 4-03-2002, 02:01:53 »
Citaat

Maar...maar....als Ellen en Harry de Mol niet zijn, dan kan het verbranden van de rugzakken van Jantien en Karen ook nooit een straf geweest zijn! Ellen en Harry hadden toch net zo goed ook de rugzak van een ander op die plek kunnen leggen? Wat zeg ik?? Ze hadden ook de rugzak van de Mol op die plek kunnen leggen! Zegt niks, imho.  :-/

Ellen en Harry hebben iig heel wat woede over zich heen gekregen.(en terecht).
Indien zij de mol niet zijn kunnen zij de rugzakken van: Jantien, Karen, Kerstin,Prince, John en George daar neerleggen, hun eigen rugzakken mocht niet blijkbaar.
1 vraag hoorde bij een ander persoon (die van Kerstin meen ik), dus daar kan de regie gemanipuleerd hebben door de verkeerde rugzakken over te laten blijven (van iemand die nog niet gebeld heeft), immers van Jantien en Karen weten wij zeker dat ze gebeld hebben en van Harry en Ellen ook.

Overigens, zij konden eigenlijk op geen enkele vraag het antwoord weten.

Ik moet me meer verdiepen in deze opdracht denk ik, want aangezien wij niet naar de mol kunnen speuren vanwege mogelijk mol-acties van anderen, kunnen we alleen naar andere zaken kijken, en vanwege het verboden open te maken verhaal moeten we toch kijken naar een straf vanwege het wel openen alswel het verkijgen van een vrijstelling middels sabotage.

Mogelijk zijn meerdere kandidaten in deze aflevering gestraft, bv de walkie talkie van Jantien, zij kon geen contact leggen waardoor anderen  haar wantrouwen.
De aanvang van de bergopdracht was: de waarheid ligt in het midden, ik heb het gevoel dat we daar ook iets mee moeten.
Het doosje met geld was immers leeg; hadden de kandidaten sowieso de opdracht niet kunnen laten slagen omdat er geen geld in het doosje zat, en zouden hierdoor Prince, George en John elkaar verdenken (George verdenkt Prince nu wel nl), en zouden tevens Jantien, Karen en Kerstin de andere drie verdenken hierdoor, ware het niet dat Jantien, Karen en Kerstin zelf verdacht waren vanwege het walkie-talkie gebeuren?
Oftewel, is het niet zo dat sommige kandidaten tevens gestraft zijn doordat de regie heeft gerommeld met die opdracht, waardoor de anderen  aan hun integriteit twijfelen zoals ook met Harry en Ellen?
(het kiezen van eigenbelang; geld/sabotage->vrijstelling boven de groep?)

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
Re: STRAF van de mol ?
« Reactie #6 Gepost op: 4-03-2002, 09:51:16 »
Citaat

Hoe wil je dit doen dan? De mol kan toch ook zelf 'n straf krijgen? 't zou namelijk wel erg opvallen als iedereen 'n straf krijgt en de mol zelf niet. Als ik de mol zou zijn zou ik mezelf ook 'n soort straf geven zodat de andere denken dat ik ook gestrafd ben voor 't openmaken van de brief of voor 't bellen naar de mol. 't zou veel te veel voor de hand liggen dat de mol zichzelf niet zal bellen natuurlijk. Trouwens iedereen heeft z'n envelop opengemaakt, dus ook iedereen zou eigenlijk 'n straf verdienen. Ik denk dus niet echt dat we nav de 'straffen' kunnen zien wie de mol is.

Citaat
Het doosje met geld was immers leeg

Hoe komt iedereen er toch bij dat er geld in 't doosje moest liggen? Dat is namelijk nergens gezegd of gesuggereerd. De telefoon lag in 't doosje, and that's it. Waarom zou men al geld in 't doosje gaan leggen als van te voren nog niet zeker is of de opdracht gehaald zou worden? Als de telefoon namelijk niet op tijd werd gevonden, was de opdracht mislukt en dan zou er toch geld in 't kistje liggen? Niet zo logisch vind ik. Logischer zou zijn als ze de opdracht gehaald hadden ze gewoon 't geld van Angela zouden ontvangen. Zoals bij de meeste andere opdrachten ook 't geval was.

Offline zimba

• Forumlid
  • alles komt goed
« Reactie #7 Gepost op: 4-03-2002, 10:10:18 »

Citaat

Hoe komt iedereen er toch bij dat er geld in 't doosje moest liggen? Dat is namelijk nergens gezegd of gesuggereerd. De telefoon lag in 't doosje, and that's it. Waarom zou men al geld in 't doosje gaan leggen als van te voren nog niet zeker is of de opdracht gehaald zou worden? Als de telefoon namelijk niet op tijd werd gevonden, was de opdracht mislukt en dan zou er toch geld in 't kistje liggen? Niet zo logisch vind ik. Logischer zou zijn als ze de opdracht gehaald hadden ze gewoon 't geld van Angela zouden ontvangen. Zoals bij de meeste andere opdrachten ook 't geval was.

Han13, you took the words right out of my mouth.
;D dus over geld in een kistje kunnen we ophouden!!!
groet van zimba

we plaren verder...

Offline JOX

• Forumlid
  • whatever
« Reactie #8 Gepost op: 4-03-2002, 12:17:54 »
De kandidaten werd idd verboden de enveloppen open te maken, maar ze deden het toch. Wat mij betreft hebben ze dat veel te vroeg gedaan. Het bleek tot nu toe al moeilijk om naar de mol te zoeken, maar in afl. 4 bleken we ineens met alleen maar mollen te maken te hebben.
Cosma zegt: ze hadden eigenlijk straf moeten hebben voor deze enveloppen zaak. Ben ik met haar eens, echter dat Jantien en Karen gestraft zijn erdoor gestraft zijn zie ik niet in. En boos worden op Ellen en Harry vind ik geen straf, alleen maar een zet van de avro om ze verdacht te maken.
Overigens is de minieme uitleg van Angela de volgende de dag mij zwaar tegen gevallen. Volgens de dagboeken was iedereen behoorlijk pissig en is er nog uren over gesproken, vervolgens zien we angela met 2 tasjes aanlopen, 3 woordjes uitleg en hop door met het spel.

Je zou dus denken dat die tassenopdracht ingelast is om mensen te straffen? Lijkt me niet, die opdracht stond allang vast, wat je ziet zijn twee mensen met een camera op hun snufferd en gewoon doen wat hen gevraagd wordt...! Nix geen bedenkingen, wel 'ohh en aah. :-)' en 'wat een rotopdracht' maar toch gewoon doorgaan.

Ik vraag me trouwens wel af waarom iedereen een kans op een vrijstelling zou moeten krijgen??

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 4-03-2002, 14:12:24 »

Citaat

Overigens is de minieme uitleg van Angela de volgende de dag mij zwaar tegen gevallen. Volgens de dagboeken was iedereen behoorlijk pissig en is er nog uren over gesproken, vervolgens zien we angela met 2 tasjes aanlopen, 3 woordjes uitleg en hop door met het spel.
Hier zal wel behoorlijk in geknipt zijn, denk ik...

Ik zie niet in waarom er 'gestraft' zou moeten worden.
Die hele enveloppenkwestie kon een aantal kanten op. Ik had zelf eerlijk gezegd het tegenovergestelde verwacht van wat nu gebeurd is. Namelijk dat de mensen die NIET gebeld hadden een vrijstelling konden verdienen.
Het is gewoon een manier om het spel spanning te geven. Wat doet hij of zij? Belt 'ie of belt 'ie niet?

Offline Master3L

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 4-03-2002, 14:24:06 »

Citaat

Hier zal wel behoorlijk in geknipt zijn, denk ik...

Ik zie niet in waarom er 'gestraft' zou moeten worden.
Die hele enveloppenkwestie kon een aantal kanten op. Ik had zelf eerlijk gezegd het tegenovergestelde verwacht van wat nu gebeurd is. Namelijk dat de mensen die NIET gebeld hadden een vrijstelling konden verdienen.
Het is gewoon een manier om het spel spanning te geven. Wat doet hij of zij? Belt 'ie of belt 'ie niet?

Ha! Da's natuurlijk ook mogelijk! Dat juist degene die NIET gebeld hebben de vrijstelling hebben gekregen (zonder het te weten!) en degenen die wel gebeld hebben en zich als Mol hebben gedragen (om zo een vrijstelling oid te verdienen) zijn gestraft door hun NIET de vrijstelling te verlenen. In dat geval is het gewoon een kwestie van geluk dat er alsnog niemand uit ging: degene die de vrijstelling gekregen heeft, heeft 'm gekregen zonder te weten dat-ie 'm gekregen heeft

waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline DaRealRobje

• Forumlid
  • Hola!
« Reactie #11 Gepost op: 4-03-2002, 14:33:08 »
Iedereen met een beetje Molkennis zou verwachten dat bellen gestraft zou worden en dus is het geheel op zijn WIDMols lekker andersom, dat er dus WEL een vrijstelling was voor de mensen die hebben durven bellen.

This is all part of da game ma friends... En het is wel een leuk aspectje gebleken. Het hele uitlegverhaal van Angela was waarschijnlijk niet goed samen te vatten in een korte montage en dus volstonden ze met de reactie van Prince...

Ik zie alles... Denk ik... Soms... Een beetje...

Offline Kenner

• Forumlid
  • The one and only
« Reactie #12 Gepost op: 4-03-2002, 14:36:08 »

Citaat

-edit-aanvulling (sorry voor het lange verhaal)

Bij de bergopdracht zijn mogelijk eveneens de 6 kandidaten tegen elkaar uitgespeeld; Jantien kon geen contact maken er lag geen geld bij de telefoon etc.
Inhoeverre is hier opzet van de regie in het spel om eveneens mensen tegen elkaar uit te spelen, danwel hen te straffen voor het toch openen van de enveloppen door middels manipulatie van buitenaf anderen aan hen te doen twijfelen?

Nogmaals : waarom iemand een envelop geven als ze ze toch niet mogen openmaken ? Conclusie : avro ging er vanuit dat e vloppen werden opengemaakt om zodoende meer verwarring te kunnen zaaien.

Greetz , Kenz

Adverteren onder de posts van Kenner? Bel nu voor een gratis offerte : 0800-BELKENNER (of mail bij geen gehoor) en vraag naar Kenner

Offline Cosma

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 4-03-2002, 19:58:57 »

Citaat

Ha! Da's natuurlijk ook mogelijk! Dat juist degene die NIET gebeld hebben de vrijstelling hebben gekregen (zonder het te weten!) en degenen die wel gebeld hebben en zich als Mol hebben gedragen (om zo een vrijstelling oid te verdienen) zijn gestraft door hun NIET de vrijstelling te verlenen. In dat geval is het gewoon een kwestie van geluk dat er alsnog niemand uit ging: degene die de vrijstelling gekregen heeft, heeft 'm gekregen zonder te weten dat-ie 'm gekregen heeft

Dit vind ik een hele mooie!
Wij weten niet wie er gemold hebben, weten niet zeker wie er gebeld hebben, dus blijft het een puzzle, maar ik denk dat het zoiets is als jij nu stelt, mensen belonen met een vrijstelling wanneer ze een enveloppe openmaken waarvan expliciet wordt gezegd dat het niet mag vind ik tamelijk vreemd, in jouw theorie kan ik me vinden, blijft de vraag wat leert dit ons over de identiteit van de mol?

Offline WCEend

• Forumlid
  • Koffie,koffie,lekker bakkie koffie...
« Reactie #14 Gepost op: 4-03-2002, 20:26:07 »

Citaat

blijft de vraag wat leert dit ons over de identiteit van de mol?

Niets natuurlijk. Dit zaait gewoon verwarring, net wat de makers willen (zoals Kenner al zei).

Molverdenking Belgische serie: Stijn Molverdenking Nederlandse serie: Jos of Ruud

Offline Knudde

• Forumlid
  • Gekken vindt men overal, zelfs in gestichten
« Reactie #15 Gepost op: 4-03-2002, 20:36:09 »
Eigenlijk vindt Knudde het simpel: zeg tegen een kind dat hij iets niet mag doen en hij doet het toch, zelfs al is het ondertussen een groot kind geworden dat aan een spel deelneemt. Maar om te vermijden dat slechts een enkeling zijn/haar envelop als eerste zou openmaken, hebben ze alle brieven bij één kandidaat gestopt zodat ze collectief moesten beslissen om de brieven te openen. Zodoende hebben ook meerdere kandidaten op ongeveer hetzelfde moment gebeld en valt het moeilijker te achterhalen wie nu de vrijstelling behaald heeft dan wanneer een enkeling zou gepoogd hebben om te saboteren.

De zekerste weg om bedrogen te worden, is denken dat je listiger bent dan anderen. Knudde, Kastelein van het zeventiende molsgat

Offline WCEend

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 4-03-2002, 20:39:01 »

Citaat

Eigenlijk vindt Knudde het simpel: zeg tegen een kind dat hij iets niet mag doen en hij doet het toch, zelfs al is het ondertussen een groot kind geworden dat aan een spel deelneemt. Maar om te vermijden dat slechts een enkeling zijn/haar envelop als eerste zou openmaken, hebben ze alle brieven bij één kandidaat gestopt zodat ze collectief moesten beslissen om de brieven te openen. Zodoende hebben ook meerdere kandidaten op ongeveer hetzelfde moment gebeld en valt het moeilijker te achterhalen wie nu de vrijstelling behaald heeft dan wanneer een enkeling zou gepoogd hebben om te saboteren.

Meer gelijk kan een mens niet hebben ;).

Molverdenking Belgische serie: Stijn Molverdenking Nederlandse serie: Jos of Ruud

Offline Knudde

• Forumlid
  • Gekken vindt men overal, zelfs in gestichten
« Reactie #17 Gepost op: 4-03-2002, 20:47:42 »

Citaat

Meer gelijk kan een mens niet hebben ;).

Dank U wel mijn waarde confrater, moge de prins van Sparta over uw kwakende ontsmetter waken! ;)

De zekerste weg om bedrogen te worden, is denken dat je listiger bent dan anderen. Knudde, Kastelein van het zeventiende molsgat

Offline WCEend

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 4-03-2002, 20:50:42 »

Citaat

Dank U wel mijn waarde confrater, moge de prins van Sparta over uw kwakende ontsmetter waken! ;)

Één woord: kwak  :D. En waaghet niet een ander middel te gebruiken... want Poseidon's wraak zal zoet zijn ;D

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 5-03-2002, 07:58:42 »
Ik kan me ook geheel vinden in Knudde's uitleg.  :)