Auteur Topic: Aflevering 7  (gelezen 19061 keer)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Aflevering 7
« Reactie #40 Gepost op: 17-10-2005, 12:49:28 »
Dat weet ik  nog zo net niet,.. Lisa hing er een aantal maal wel op om door te gaan maar heeft ook wel veel pech ;)

Wie weet, veel hangt af van wie het levenswiel als eerste uitsluit voor zo'n duel.. ik denk niet dat ze per definitie geen kans maakt ;)
heb je het nou over Machteld of over Lisa ???

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Lex [Kandidaat NL]
« Reactie #41 Gepost op: 17-10-2005, 12:50:02 »
De consequentie van deze bewering zou moeten zijn, dat bij het opheffen van het eerste nivo de mensen met de minste sociale kwaliteiten zouden zijn afgevallen. Dit lijkt me niet op basis van de feiten te onderbouwen.

De proeven bestonden uit eerst een fysiek-mentaal onderdeel waarbij het aantal kandidaten dat gekozen kon worden werd beperkt. Daarna een sociaal deel waarbij een bepaald belang van de persoon voor de groep werd beloond. Sarah werd bv doorgestuurd omdat ze de proef gewonnen had. Van Steve werd gezegd dat zijn mentale coaching de doorslag gaf.
Bob kreeg een kans omdat hij van de andere zes het langst was blijven hangen. Dus zie ik graag een onderbouwing van je bewering met feiten.

Je verdraait een beetje mijn woorden, ik zeg namelijk niet dat de sociale factor de uiteindelijke doorslag heeft gegeven, ik zeg alleen dat de sociale factor over het algemeen groter was.

Bij het promoveren op het eerste niveau speelde vooral de vraag "wie verdient het om te promoveren", persoonlijke voorkeur had hier over het algemeen de grootste rol. Dat de rol van die persoon in de proef meetelde betekend natuurlijk niet dat de rol in proef de doorslag gaf, het waren nog altijd de andere mensen die bepaalden of het je wel of niet promoveerde. Kortom je was afhankelijk van hun keuze en kon niet enkel op eigen kracht het tweede niveau bereiken.

Daarnaast bepaalden de drie oer-Koh Muk'ers in grote mate wie moest strijden om zich op het tweede niveau te handhaven (zie overzichten wie koos wie op Koh-Muk).
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Aflevering 7
« Reactie #42 Gepost op: 17-10-2005, 12:56:45 »
heb je het nou over Machteld of over Lisa ???

Lisa ;) (we hadden het over de winkansen van de Nederlanders vs Belgen in TI vs ER weet je nog ;D )
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Jerom

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ich bun ut mer!
Re: Aflevering 7
« Reactie #43 Gepost op: 17-10-2005, 14:30:40 »
Overigens irriteer ik me ontzettend (maar dat zal aan mij liggen ;D ) aan de spoilers die Net5 zo ondoordacht in de trailer heeft gezet. Misschien dat ik er anders naar keek dan de meeste mensen, maar als je goed kijkt wist je niet alleen al

- de uitslag van de proef van vorige week
- dat Josephine op Rang Nok kwam
- dat ze weer degraderen zou.

Zal wel aan mij liggen maar mensen van Net5, kunnen jullie voortaan iets beter opletten..  ::ohno:: Ik begrijp best dat je spannende beelden wil hebben voor in de trailer maar dit lijkt me niet de bedoeling  :-\\

Daar heb je helemaal gelijk in. In de trailer van komende week, zag ik ook weer dingen die ik nog niet eerder gezien had.
Zal maar niet spoilen.

Offline cadfael

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7
« Reactie #44 Gepost op: 17-10-2005, 16:52:08 »
Lex verkeert duidelijk in de veronderstelling dat alle kansen om op Rang Nok te komen afhankelijk zijn van zijn mate van 'sociaal dier'zijn, dus of het hem gegund wordt door de groep. Dit is echter niet de basis waarop hij het tweede nivo bereikt heeft.

Misschien had hij nog af kunnen wachten of er niet een mogelijkheid, bv. een proef, langs zou komen waar zijn kwaliteiten hem een voordeel zouden bieden.


you took the words right out of my mouth C&P
wilde net al zoiets opperen, maar het stond hier alweer  ;D
maar ik vind ook dat Lex nogal snel concludeerde dat het 'sociaal zijn' de enige manier is om te mogen duelleren met een Rang-Nokker
Lex zou er ook lering uit kunnen trekken misschien  >:D
soms kan het geen kwaad om 's wat socialer in het leven te staan hoor!  ::vergroot:: :D
Mol moet, mol doet je goed!

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 7
« Reactie #45 Gepost op: 17-10-2005, 17:10:17 »
Bij aflevering zeven, over de helft, kan de tussenbalans worden opgemaakt.

Drie kandidaten trekken de mentale belasting van TI niet, Pascal, Lex en Sarah. Ze hadden alle drie nog kansen op het moment dat ze weggingen.

Duidelijk fysiek tekort schoten Remco, Steve en Marina.
Ondanks dat ze haar naam mee had kon Marina niet voldoende zwemmen. Voor een Mook dodelijk, letterlijk en figuurlijk en is dus om een persoonlijk fysieke reden afgevallen.
Remco viel als eerste af bij de eerste keer boothangen, toen hing de boot nog in evenwicht. In de tweede bootproef was hij na Marina weer de eerste afvaller. Dit is geen toeval. Verder heeft iedereen gemeend dat Paulo, Patrick en Lex in fysieke en mentale proeven steeds meer geschikt waren dan Remco en Remco heeft daar genoegen mee genomen. Zelfs Pascal in ´licht verwarde´ toestand was fysiek beter in staat tot roeien. Vooral tijdens de roeiproef laat Remco zien dat hij graag meelift en achteraf verwijten maakt, inplaats van in te grijpen tijdens de proef. Mi is dit laatste een belangrijke reden waarom Pascal opgegeven heeft en een vijf tegen vier situatie in de volgende hangproef ontstond.
Vriend Steve was samen met Sarah in de eerste hangproef plotseling verdwenen. Verder heeft hij hetzelfde gedrag als Remco vertoond. Als hij toch door de sociale structuur weet te promoveren verliest hij in de eerste de beste fysieke proef nl. die tegen Sarah. Ook in de tweede hangproef is hij fysiek duidelijk zwakker dan Jeanette, die het veel langer volgehouden heeft. Qua lichaamsbouw zou hij hier wel geschikt voor moeten zijn.
Kortom deze drie vallen om gebrek aan persoonlijk fysieke kwaliteiten af en hebben dus geen voordeel gehad van hun relatief grotere vermeende sociale vermogens.

Voor Maarten geldt hetzelfde in de proeven als voor Steve en Remco. Hij wordt om wat onduidelijke reden geselecteerd door de groep en verliest de Fysieke-mentale proef van Machteld. Op het eiland en het vasteland heeft hij zich totaal niet geprofileerd. Hij geeft ook aan dat hij het isolement van Rang Nok totaal niet aan zou kunnen. Ook deze kandidaat valt om persoonlijke redenen af en niet door groepsprocessen, integendeel daar had hij juist een onverwacht voordeel van.

Blijft nog een afvaller over. Die leek in de laatste proef specifiek benadeeld te zijn. Op zich een twijfel geval, misschien. Er zijn nog wat argumenten maar dat voert wat ver in  de details.

Alleen Machteld is op basis van een niet fysieke kwaliteit doorgegaan. Maar heeft haar recht op een plek op Koh Muk in rechtstreeks fysiek-mentaal duel met Maarten kunnen verdedigen. Zij is dus ook door een individuele prestatie aanwezig op Koh Muk.

De belangrijke sociale faktor als element om verder te komen in TI ontgaat mij hier. Individule prestaties van gecombineerde aard en karakter en doorzettingsvermogen lijken tot nu toe veel belangrijker te zijn.
« Laatst bewerkt op: 17-10-2005, 18:11:21 door Castor_en_Pollux »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7
« Reactie #46 Gepost op: 17-10-2005, 19:14:00 »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 7
« Reactie #47 Gepost op: 17-10-2005, 19:56:33 »
De belangrijke sociale faktor als element om verder te komen in TI ontgaat mij hier. Individule prestaties van gecombineerde aard en karakter en doorzettingsvermogen lijken tot nu toe veel belangrijker te zijn.

Als je puur kijkt naar wie is afgevallen geef ik je hierin voor een groot deel gelijk. Het is echter wel in grote mate de laatste bootproef die hier voor gezorgd heeft.

Als ik echter na het totaal plaatje van  promoveren en degraderen kijk (wat toch pakweg vijf afleveringen in beslag heeft genomen) vind ik nog steeds dat toen de sociale factor te groot is geweest. Dat deze factor uiteindelijk niet heeft bepaald wie het spel moest verlaten daar ben ik alleen maar blij mee. In de eerste vijf afleveringen draaide het daar echter niet om, het draaide vooral om promoveren en/of niet degraderen.

Het grappige hierbij is dat de sociale factor die speelde op het tweede niveau eigenlijk verhinderde dat de kandidaten die doorstroomden (mede door de sociale factor op het eerste niveau) een echte kans kregen. Waardoor ze niet de vluchten konden plukken van het promoveren. Dat neemt echter niet weg dat de sociale factor sterk aanwezig was.

Ook nu is de sociale factor weer nadrukkelijk aanwezig. Nadat het levenswiel heeft besloten wie in ieder geval niet mag duelleren, worden de personen gekozen die je het eigenlijk het minst gegund wordt om te duelleren/promoveren (gelukkig is er een uitzondering: Bob, die het tactisch aanpakt). Of dit zo blijft dat weten we natuurlijk nog niet…

Los van dit alles is deze hele discussie natuurlijk nogal subjectief.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 7
« Reactie #48 Gepost op: 17-10-2005, 23:17:20 »
Als na aflevering 7 blijkt dat om welke reden dan ook, de mensen die tot dan toe afgevallen zijn danwel zelf op hebben gegeven danwel tot de fysiek zwakkeren behoren (misschien 1 of 2 uitzonderingen daargelaten), is verder kijken naar de promotie/degradatiemechanismes niet zinnig, voor wat betreft dit aspekt.

Wat overblijft is het gevoel bij de kijker of de juiste mensen voldoende kansen krijgen op de juiste gronden. In de beleving van een aantal forumbezoekers lijkt dit niet het geval te zijn. Op zich verbaast me dit enigszins voor wat betreft het gevoel dat de sociale factor een (te) grote rol speelt in TI. Ik heb toch de neiging dit te lezen als een grotere rol dan in andere realityprogramma´s zoals bv. ER. Is dit ook wat je bedoelt?
Het lijkt mij dat sociale factoren daar juist een nog grotere rol spelen.

Andere faktoren die een rol in het gevoel van ongelijke of oneerlijke kansen lijken te spelen zijn de boothangproef en het feit dat mensen heel verschillende paden naar de overwinning kunnen volgen. Die boothangproef is, vanuit dit aspekt gezien, een heel ongelukkige proef geweest, zeker door hem te herhalen.
De verschillende paden vind ik wel een leuk en vernieuwend aspekt, mits alle paden aan het eind van de rit even zwaar blijken te zijn.
« Laatst bewerkt op: 17-10-2005, 23:33:22 door Castor_en_Pollux »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 7
« Reactie #49 Gepost op: 18-10-2005, 17:14:07 »
Op zich verbaast me dit enigszins voor wat betreft het gevoel dat de sociale factor een (te) grote rol speelt in TI. Ik heb toch de neiging dit te lezen als een grotere rol dan in andere realityprogramma´s zoals bv. ER. Is dit ook wat je bedoelt?
Het lijkt mij dat sociale factoren daar juist een nog grotere rol spelen.

Nee dat bedoel ik niet, de vergelijking met andere realityprogramma's gaat voor mij eigenlijk totaal niet op vanwege de te grote verschillen in concepten. Het is zoals je zelf al aangeeft meer het "gevoel" dat mijn inziens de kansen (op promoveren/niet-degraderen) voor een groot deel niet op de juiste gronden gegeven werden. Maar het is nog maar het eerste seizoen, misschien moet ik gewoon nog wennen aan dit nieuwe concept :P
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."