Verslag : slalom Heren De slalom was het evenement waar er al weken door de italiaanse fans werd uitgekeken. De kaartjes voor de slalom waren al één maand op voorhand uitverkocht. Iedereen had zijn hoop gevestigd op Giorgio Rocca die tijdens deze wereldbeker al 5 slaloms op rij had gewonnen. De laatste 2 slaloms in Kitzbühel en Schladming vloog hij er telkens uit.
Na een ontgoochelende combinatieslalom waar hij 5de werd ging hij in afzondering om zich mentaal voor te bereiden voor de slalom.
Daags voordien bij de loting trok hij nummer 1, voor mij geen gunstig teken.
De eerste meters vond ik had hij het ritme nog niet te pakken en juist op het moment hij vlugger begint te gaan stuit hij op een zachter deel, skies over mekaar einde Rocca, einde medaille. Het avontuur had amper 38 seconde geduurd.
Alberto Tomba troost Rocca na het de eerste mancheMaar Rocca was niet de enigste uitvaller er volgen nog toppers waaronder Miller (flop van de spelen!),Ligety (maar die had al goud in de combinatie). In het totaal een 30-tal renners. De oostenrijkse coach die het slalomparcours had uitgetekend had het vrij moeilijk gemaakt zeker in de overgangsdelen. Wie er wel van kon profiteren is Benjamin Raich al gouden medaille winnaar in de reuzenslalom.
De tweede loop werd gestoken door de kroatische trainer en Ivica Kostelic maakt er dankbaar gebruik van. Hij klimt op van de 11de naar de 6 plaats. Ook Rainer Schönfelder kan zich opwerken en staat na de tweede loop één, maar dan moeten er nog 6 starten waaronder Myrer André voor Zweden en Thomas grandi voor Canada.
Het is echter de landgenoot van Schönfelder Reinfried Herbst die Schönfelder voorbijsteekt.
Voor het vertrek van de 3 laatsten staan er 2 oostenrijkers 1 en 2.
Kentaro Minagawa uit Japan eindigt op de 3de plaats goed voor brons maar er staan er nog 2 boven te wachten.
Als voorlaatste vertrekt Kalle Palander uit Finland. Hij denkt goed te geskied te hebben maar beseft aan de finish dat hij een poort gemist heeft. Weg medaille voor Finland en een boze Palander blijft achter. En dan staat Benjamin Raich aan de start aangemoedigd door zijn 2 collega's die al goud en zilver hebben. Maar dan als Benjamin de eindstreept bereikt zijn het zijn 2 teammaatjes die hem vertellen dat hij goud heeft. Hij beseft het nog niet goed maar dan is de oostenrijkse triomf compleet. 3 oostenrijkers op het podium.
Myhrer en Minagawa halen dezelfde tijd en verpatsen het brons met 0.03. Echt jammer !!
Podium :
helemaal Oostenrijk
de triomf van Raich,Herbst en Schönfelder in de Krone Zeitung1. Benjamin Raich 1.43.14
2. Reinfried Herbst 1.43.97
3. Rainer Schönfelder 1.44.15
4. Myhrer en Minagawa
1.44.18Zo we zijn het aan het einde gekomen van het alpijns skiën tijdens deze olympische spelen in Turijn. Ik hoop dat jullie zo wat kennis gemaakt hebben met de skisport en enkele gezichten hebt leren kennen en onthouden. Voor diegenen die nog van het alpijns skiën willen genieten tussen 15 en 19 maart is er de finale van de wereldbeker te Are en voor ons Nederlanders en Belgen te zien op Eurosport.
ik hoop dat jullier ervan genoten hebben. Groetjes, Millesime uit België