Auteur Topic: Alpineskiën  (gelezen 11002 keer)

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Alpineskiën
« Reactie #20 Gepost op: 23-02-2006, 18:52:58 »
Reuzenslalom vrouwen :
vrijdag morgen om  09.30    en 2de loop om 13.00 uur


Zoals bij de mannen gebeurt een reuzenslalom ook weer in 2 manches en staan de poortjes verder uit mekaar dan bij de slalom.
Het zal het laatste duel worden deze spelen tussen Anja Pärson en Janica Kostelic. Beiden zijn allroudn skiesters en doen normaal aan alle disciplines mee.
Janica Kostelic is echter al een paar dagen geplaagd met een virus en kondigt soms aan niet mee te doen en dan weer wel. Op haar zullen we moeten wachten tot aan de start, maar dat belet mij niet om jullie te doen kennis maken met de favorieten voor morgen :


Voor Spanje : al tevens met nummer 1 Marie jose Rienda. Wordt wel door kenners getipt als mogelijke kanshebster. Spanje heeft de Sierra nevada om te skiën in de buurt van Granada maar vele deelnemers hebben ze echter niet. Maar MJ Rienda is wel echt een talent.

voor Slovenië : ook zeer sterk in reuzenslalom is Tina Maze. Zij won de debuut reuzenslalom in oktober vorig jaar te Sölden en zou misschien wel eens voor een verrassing kunnen zorgen

Voor Zweden : onze Anja Pärson, winnares van de slalom en haar zwakkere collega Anna Ottoson en Maria Pieilae-Holmer.

Voor Oostenrijk: Kathrin Zettel die het echter liet afweten in de slalom vorige woensdag en eruit vloog. Verder Nicole Hosp en Marlies Schild die beiden medaille behaalden op de slalom.

Tenslotte voor Italië : misschien wel Karin Putzer. Lang weggeweest met een blessure maar die nu toch uitkomt voor haar land.


Pronostiek : 1. Maria José Rienda  2. Anja Pärson 3. Nicole Hosp.


de spaanse Maria José Rienda-Contreras



Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Alpineskiën
« Reactie #21 Gepost op: 24-02-2006, 15:49:41 »
Verslag reuzenslalom dames :


Een zeer aparte reuzenslalom waarin de nummer 1 startster Maria José Rienda onder het kijkend oog van Kroonpris Filipe en echtgenote Prinses Laetitia, niet kon profiteren van een maagdelijke piste.
Haar richttijd zou pas de 17de tijd opleveren met meer dan 1 seconde achterstand op de nummer 1 van de eerste manche de Amerikaanse Julia Mancuso.
De winnares van de slalom Anja Pärson staat 2de en de Finse Tanja Poutiainen 3de.

Tijdens de tweede loop komt de mist wel opsteken en dat levert de nodige valpartijen op. Maar liefst 11 skiesters waaronder 5 topskiesters komen ten val. Sommigen kunnen hun goede loop in de eerste manche niet verder zetten waaronder de zweedse Anja Pärson. Zij zakt van de 2de naar de 6de tijd.
Anderen hebben blijkbaar geen hinder en gaan erop vooruit. Dit is het geval voor de altijd in de schaduw staande zweedse Anna Ottoson die in de na-dagen van haar carrière nog brons weet te halen, Tanja Poutiainen skiet zich op het podium en behaalt zilver en Julia Mancuso mag de eer voor de Verendige Staten redden en pakt het goud.


1. Julia mancuso     USA          tijd : 2.09.19



2. Tanja Poutiainen  Finland      tijd : 2.09.86


3. Anna Ottoson      Zweden       tijd : 2.10.33


 

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Alpineskiën
« Reactie #22 Gepost op: 24-02-2006, 20:44:07 »
Morgen om 15 en 18 uur : Slalom mannen


Morgen zal het gebeuren. De slalom van de Heren. Voor mij het koningsnummer. Zeker omdat ik de favoriet al eens ontmoet heb tijdens een bezoek in Italië, samen met skilegende Alberto Tomba.


Giorgio Rocca heb ik al eens ontmoet....



De favorieten :

met startnummer : (mijn favoriet) Giorgio Rocca uit Italië. Heel Italië zit al 2 weken te speculeren en te praten over het feit of Rocca nu goud zal halen, 12 jaar nadat Alberto Tomba zilver haalde in Lillehammer.
Rocca is zelfs in Aosta gaan trainen om te ontvluchten van journalisten en fans.


Pierrick Bourgeat  startnummer 24 van Grenoble en Vidal 2 goede franse slalomskiërs.
2. Jean-Pierre Vidal die momenteel klaar is en in vorm is juist voor de spelen.  Hij won nog de slalom in Kitzbühel op de veeleisende Ganslern hang.  Hij was ook de olympische kampioen in Salt Lake City.

3. Kalle Palander uit Finland, die de laatste slalom won in Schladming, de laatste slalom voorafgaand aan deze spelen. 

4. Rainer Schönfelder uit Oostenrijk  : won al de bronzen medaille in de combiné. Heeft een goede slalom in de benen. Is verder nogal excentriek en speelt popmuziek

5. Andre Myhrer : Misschien weer een medaille voor Zweden na de gouden van Anja Pärson en de bronzen van Anna Ottoson.


6. Benjamin Raich Viel jammer genoeg uit tijdens de combiné op deze spelen , maar behaalde wel goud in de reuzenslalom

7. Ted Ligety is een nieuw talent van 21 jaar afkomstig van Park City en winnaar van de combiné

9. Alois Vogel : Outsider: Samen met Felix Neureuther de hoop in bange dagen voor de Duitsers.  Draait al vele jaren mee. Misschien zorgt hij wel voor de verrassing.
Was al één keer op het podium dit jaar te Wengen. Maar meestal vliegt hij eruit of kan hij zich niet plaasen voor de 2de manche. Tot nu toe hebben ook de Duitsers juist zoals de Italianen nog geen medailles gehaald in het alpijns skiën.

Pronostiek : geen (uit respect voor Giorgio Rocca omdat italianen dat nooit doen zeggen wie er goud zilver of brons zal halen voor een wedstrijd)






Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Alpineskiën
« Reactie #23 Gepost op: 25-02-2006, 15:44:10 »
't gaat niet best met skiën.
er was eens......

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alpineskiën
« Reactie #24 Gepost op: 25-02-2006, 15:50:26 »
ik zag net op teletekst dat Rocca er al uit ligt....dat heeft hij snel gedaan dan.... ::oink:: ::oink:: ::oink::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Alpineskiën
« Reactie #25 Gepost op: 25-02-2006, 15:58:42 »
Niet alleen Rocca, kat na kat vlogen ze uit de wedstrijd..
er was eens......

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Alpineskiën
« Reactie #26 Gepost op: 25-02-2006, 16:36:51 »
ja ik vind het wel heel erg. Hij had zich mentaal nog zo goed voorbereid. Maar ja, je voorbereiden is nog niet hetzelfde als de klus te klaren voor eigen publiek. Alle Italianen waar ze zo op hadden geroepen hebben ontgoocheld. Carolina Kostner in het schaatsen, Rocca in het skiën. Jammer, hij was mijn favoriet.. Maar ik maak al een afspraak over 4 jaar in Vancouver.....
Ik blijf Rocca toch volgen hoor....

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alpineskiën
« Reactie #27 Gepost op: 26-02-2006, 00:17:16 »
Heb alleen de 2e run gezien, was wel spectaculair! Jammer voor Rocca voor z'n thuispubleik, maar in de combineslalom was ie ook al niet super. Maar 't blijft jammer voor 'm, had 'm hoog ingeschat. Raich was erg sterk, jammer van Palander, maar het was een duidelijke fout, ik zag het direct al. En dan 1-2-3 voor Oostenrijk, pfoe zeg! :o

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Alpineskiën
« Reactie #28 Gepost op: 26-02-2006, 10:10:30 »
Verslag : slalom Heren


De slalom was het evenement waar er al weken door de italiaanse fans werd uitgekeken. De kaartjes voor de slalom waren al één maand op voorhand uitverkocht. Iedereen had zijn hoop gevestigd op Giorgio Rocca die tijdens deze wereldbeker al 5 slaloms op rij had gewonnen. De laatste 2 slaloms in Kitzbühel en Schladming vloog hij er telkens uit.
Na een ontgoochelende combinatieslalom waar hij 5de werd ging hij in afzondering om zich mentaal voor te bereiden voor de slalom.
Daags voordien bij de loting trok hij nummer 1, voor mij geen gunstig teken.
De eerste meters vond ik had hij het ritme nog niet te pakken en juist op het moment hij vlugger begint te gaan stuit hij op een zachter deel, skies over mekaar einde Rocca, einde medaille. Het avontuur had amper 38 seconde geduurd.


Alberto Tomba troost Rocca na het de eerste manche


Maar Rocca was niet de enigste uitvaller er volgen nog toppers waaronder Miller (flop van de spelen!),Ligety (maar die had al goud in de combinatie). In het totaal een 30-tal renners. De oostenrijkse coach die het slalomparcours had uitgetekend had het vrij moeilijk gemaakt zeker in de overgangsdelen. Wie er wel van kon profiteren is Benjamin Raich al gouden medaille winnaar in de reuzenslalom.
De tweede loop werd gestoken door de kroatische trainer en Ivica Kostelic maakt er dankbaar gebruik van. Hij klimt op van de 11de naar de 6 plaats. Ook Rainer Schönfelder kan zich opwerken en staat na de tweede loop één, maar dan moeten er nog 6 starten waaronder Myrer André voor Zweden en Thomas grandi voor Canada.
Het is echter de landgenoot van Schönfelder Reinfried Herbst die Schönfelder voorbijsteekt.
Voor het vertrek van de 3 laatsten staan er 2 oostenrijkers 1 en 2.
Kentaro Minagawa uit Japan eindigt op de 3de plaats goed voor brons maar er staan er nog 2 boven te wachten.
Als voorlaatste vertrekt Kalle Palander uit Finland. Hij denkt goed te geskied te hebben maar beseft aan de finish dat hij een poort gemist heeft. Weg medaille voor Finland en een boze Palander blijft achter. En dan staat Benjamin Raich aan de start aangemoedigd door zijn 2 collega's die al goud en zilver hebben. Maar dan als Benjamin de eindstreept bereikt zijn het zijn 2 teammaatjes die hem vertellen dat hij goud heeft. Hij beseft het nog niet goed maar dan is de oostenrijkse triomf compleet. 3 oostenrijkers op het podium.
Myhrer en Minagawa halen dezelfde tijd en verpatsen het brons met 0.03. Echt jammer !!


Podium :  helemaal Oostenrijk


de triomf van Raich,Herbst en Schönfelder in de Krone Zeitung


1. Benjamin Raich          1.43.14
2. Reinfried Herbst        1.43.97
3. Rainer Schönfelder      1.44.15

4. Myhrer en Minagawa   1.44.18


Zo we zijn het aan het einde gekomen van het alpijns skiën tijdens deze olympische spelen in Turijn. Ik hoop dat jullie zo wat kennis gemaakt hebben met de skisport en enkele gezichten hebt leren kennen en onthouden. Voor diegenen die nog van het alpijns skiën willen genieten tussen 15 en 19 maart is er de finale van de wereldbeker te Are en voor ons Nederlanders en Belgen te zien op Eurosport.
ik hoop dat jullier ervan genoten hebben. Groetjes, Millesime uit België