Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 164471 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #380 Gepost op: 15-01-2013, 08:47:18 »
Tools om vlees te kunnen eten, dus een gebit dat daarvoor geschikt is, en een maagdarmstelsel. Anders hadden we net als koeien wel alleen knobbeltanden en vier magen...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #381 Gepost op: 15-01-2013, 10:51:59 »
Tools om vlees te kunnen eten, dus een gebit dat daarvoor geschikt is, en een maagdarmstelsel. Anders hadden we net als koeien wel alleen knobbeltanden en vier magen...

Een konijn heeft ook geen 4 magen, dus je hebt geen 4 magen nodig om planten te verwerken. En wij hebben geen punt tanden. Onze maag heeft niet genoeg maagzuur en ons darmgestel is wat te lang. Vlees wordt dus maar ten dele afgebroken in ons systeem zodat het niet eficient is, en tevens de gelegenheid heeft allerlei gifstoffen achter te laten, zoals bijvoorbeeld lijkengif. Als we de hoeveelheden niet te groot zijn ga je niet direct dood. Net zoals mensen die alcohol of andere gifsoorten in kleine hoeveelheden gebruiken ook niet dood gaan. Maar gezond is het niet. Een  niet noodzakelijk iets dat veel leed veroorzaakt, ook voor mensen. En als je denkt dat je tanden geschikt zijn om een nek te breken probeer eens een nek van een koe of varken te breken met je tanden.

Buiten dat, we hebben ook een goede tool gekregen om te stoppen met deze bloederige gewoonte, namelijk onze hersenen. Deze tool is zo krachtig dat we ermee een bewustzijn kunnen laten groeien waarbij we elkaar en de natuur niet meer hoeven bevechten. Met deze tool kunnen we bedenken hoe we met zo min mogelijk schade een maximum uit het leven kunnen halen. Deze tool zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen zorgen dat eventuele stoffen die we niet buiten dierlijke dingen kunnen halen op kunstmatige wijze weten te verkrijgen. Zoals vit b 12 bijvoorbeeld. Degenen die dat gebruiken maken gebruik van de tool der natuur die ons in staat stelt om verbanden te zien.

Deze tool is eigenlijk het enige dat een verschil zou kunnen maken in ons mens zijn of alleen maar instinct zijn. Met andere woorden, de tool stelt ons in staat ons leven te bepalen. Gebruiken we de tool niet worden we speelbal van onze instincten, bijvoorbeeld smaakinstincten. Die tool stelt ons staat om oorzaak en gevolg te vinden van lijden en het verschil tussen nuttig en slechts het volgen van  instincten, waar smaak er een van is. Helaas zitten veel menselijke wezens er tussen in, zodat ze de tool alleen gebruiken om hen die die tool niet hebben  voor eigen genot te gebruiken. Dat kun je niet mijden, want alles heeft groeipijnen. Op dit moment is de mens als dier met die tool, als een kleuter die ze een bazooka, sportwagen en raket hebben gegeven. Daar komt niets nuttig van. Eigenlijk dient de tool ook om ons als soort te laten verder gaan. Gebruiken we die nuttige tool  alleen maar ons instinct te laten groeien, gaan we uiteindelijk ook als soort ten onder. Zoals gezegd, de kleuters met de bazoka. Dat zou jammer zijn nadat we al zo ver zijn gekomen.

Ik hoop dat de mens ooit een echt redelijk dier wordt zodat iedereen, mens, dier en natuur het goed gaan hebben. En daar werk ik voor. Niet voor mijn eigen belang, want ik ga het niet meer meemaken, en kinderen heb ik niet. Dus mijn genen gaan er geen last van hebben. Maar ik hoop een zaad voor ontwikkeling te kunnen zaaien in de hersens voor wie er vatbaar voor is. Kleuters (lichamelijk volwassen maar alleen bezig met hun instinct) zullen niet verstaan wat ik verkondig. Maar ik hoop een paar (geestelijk) half volwassenen te bereiken die mijn woorden opnemen en er over nadenken. Net zoals 100 jaar geleden een stel half volwassenen woorden van vakbonden hebben opgevangen en verwerkt en deze hebben gebruikt om het de arbeidende mens wat makkelijker en leuker om te leven gemaakt hebben. Het was niet direct een omslag, maar na jaren kwam het dan toch in orde voor de arbeiders, zodat wij nu tijd over hebben om aan de computer te communiceren om ons nog beter te ontwikkelen.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 11:29:34 door Willemtk »

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #382 Gepost op: 15-01-2013, 11:03:15 »
Een konijn heeft ook geen 4 magen. Onze maag heeft niet genoeg maagzuur en ons darmgestel is wat te lang. En als je denkt dat je tanden geschikt zijn om een nek te breken probeer eens een nek van een koe of varken te breken met je tanden.

Buiten dat, we hebben ook een goede tool gekregen om te stoppen met deze bloederige gewoonte, namelijk onze hersenen. Deze tool is zo krachtig dat we ermee een bewustzijn kunnen laten groeien waarbij we elkaar en de natuur niet meer bevechten. Met deze tool kunnen we bedenken hoe we met zo min mogelijk schade een maximum uit het leven kunnen halen. Deze tool zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen zorgen dat eventuele stoffen die we niet buiten dierlijke dingen kunnen halen op kunstmatige wijze weten te verkrijgen. Zoals vit b 12 bijvoorbeeld. Degenen die dat gebruiken maken gebruik van de tool der natuur die ons in staat stelt om verbanden te zien.

Deze tool is eigenlijk het enige dat een verschil zou kunnen maken in ons mens zijn of alleen maar dier zijn. Die tool stelt ons staat om oorzaak en gevolg te vinden van lijden en het verschil tussen nuttig en slechts het volgen van smaak instincten. Helaas zitten er veel menselijk wezens er tussen in zodat ze de tool net gebruiken om misbruik te maken van de situatie. Dat kun je niet mijden want alles heeft groeipijnen. Op dit moment is de mens een als dier met die tool, als een kleuter die ze een bazooka hebben gegeven. Daar komt niets nuttig van.

Ik hoop dat de mens ooit een echt redelijk dier wordt zodat iedereen, mens en dier het goed gaan hebben. En daar werk ik voor. Niet voor mijn eigen belang, want ik ga het niet meer meemaken, maar om een zaad voor ontwikkeling te zaaien in de hersens voor wie er vatbaar voor is. Kleuters zullen niet verstaan wat ik verkondig. Maar ik hoop een paar half volwassenen te bereiken die mijn woorden opnemen en er over nadenken. Net zoals 100 jaar geleden een stel half volwassenen woorden van vakbonden hebben opgevangen en verwerkt en deze hebben gebruikt om het de arbeidende mens wat makkelijker en leuker om te leven gemaakt hebben. Het was niet direct een omslag, maar na jaren kwam het dan toch in orde voor de arbeiders, zodat wij nu tijd over hebben om aan de computer te communiceren en ons nog beter te ontwikkelen.

Daarom zijn mensen omnivoren en geen carnivoren of herbivoren. Ons lichaam is ervoor gemaakt om zowel plantaardig als dierlijk voedsel te eten. Ons lichaam heeft dan ook deze voedingsstoffen hard nodig om op een goede manier te functioneren. Je kunt wel zeggen dat dit oa te vervangen is door soja of noten, maar men weet nog niet alles. Misschien zijn er nog veel meer dingen die je mist als je geen vlees eet. (Veganistische mensen vind ik er nooit heel gezond uit zien!!)

Wat ik wel van mening ben is dat je heel bewust om moet gaan bij het eten van vlees. Dieren welzijn is daarbij een belangrijk punt. Ik vind dat de dieren een enigzins normaal leven moeten leiden. Massaproductie van vlees moet dan ook echt verdwijnen. Het grootste probleem in de vleesconsumptie is dan denk ik ook de hoeveelheid die we nodig hebben. Er zijn naar mijn mening simpelweg te veel mensen op aarde. Naast het welzijn van de dieren vind ik dat je ook moet bedenken wat het verder kost om een kilo vlees te produceren. Een heleboel water, maar ook veel ruimte om het voedsel te produceren wat de dieren opeten. Ruimte en water die we anders rechtstreeks konden gebruiken om direct voedsel voor mensen op te produceren of meteen op te drinken.

De keuze tussen vlees of geen vlees is dus veel verder te zoeken dan het alleen zielig vinden voor de dieren. Dieren zijn niet net zo bewust als mensen en persoonlijkheid is ook bij veel diersoorten niet aangetoond. Deze vergelijking is daarom dus niet gegrond.

Conclusie van dit verhaal; met vlees eten is op zich niets mis, mits het het bewust doet. Af en toe wat minder en het kopen van biologisch vlees is hierbij een heel goede manier
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline MR-Brain

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #383 Gepost op: 15-01-2013, 11:07:03 »
Het is maar goed dat we vleeseters zijn anders krijgen we nog meer overlast (artikel dat vandaag op Internet verscheen):

Citaat
500.000 ganzen moeten dood

AMSTERDAM -

De komende jaren zullen in Nederland meer dan een half miljoen ganzen worden gedood om een einde te maken aan overlast die ze veroorzaken.

De meeste ganzen worden vergast, zo staat in een schriftelijke toelichting van de provincies op het onlangs gesloten 'Ganzenakkoord', meldt Trouw.

De schade die de ganzen veroorzaken is groot. Vooral in de lente vreten ze het jonge gras van de boeren op en plukken de natuur kaal. Natuurorganisaties hebben afgesproken geen bezwaar of beroep in te stellen.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #384 Gepost op: 15-01-2013, 11:44:51 »
Het is maar goed dat we vleeseters zijn anders krijgen we nog meer overlast (artikel dat vandaag op Internet verscheen):


Ook al een niet noodzakelijk proces. Die ganzen zijn er in zo grote getale aanwezig omdat mensen het leuk vinden, lees er eigen genot in vinden, instincten volgen dus, die dieren te bij voederen met ons teveel aan voedsel, waardoor ze buitenproportioneel kweken.  Een nadenkend mens eet geen vlees, en voedert ook geen ganzen bij.Verder is het maar de vraag wat je overlast vind. De schade die de ganzen maken is omdat, zo lees ik, ze het jonge gras op eten,  die voor de koeien dient, die wij in onze onnadenkendheid daarmee voeren en dan  doden voor het genot. Dat gras heeft geen noodzaak als we met zijn allen plantaardig eten. Wij nemen dan  zoveel minder land in beslag zodat er genoeg ruimte voor de ganzen blijft. Als die gekweekte koeien die overbodig zijn, er niet waren, was op dat stuk land natuur en waren die ganzen geen probleem. Dan hadden die onze bij voer niet, en werden ze op natuurlijke wijze in een aanvaardbaar aantal gehouden zonder onze tussenkomst. Hoe je het ook wendt en keert, alles wat we op dit ogenblik doen is een heleboel inefficiënte processen in stand houden voor ons eigen genot. Ten nadele van ander leven, en ten nadele van de toekomst van de mens.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 11:48:26 door Willemtk »

Offline MR-Brain

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #385 Gepost op: 15-01-2013, 12:13:40 »
Beste Willem,

Het is JOUW mening (en die van nog een handjevol anderen) die je hier verkondigd. Accepteer nu eens dat er mensen zijn die er anders over denken en accepteer dat. Voor ieder argument dat jij opvoert kan ik een tegenargument opvoeren. Dan zitten we over 7 jaar hier nog te discussiëren.

Het getuigt van respect als je andermans mening respecteert. Het feit dat jij dat niet doet zegt meer over jou dan over mij. Ik respecteer dus je mening en ga je niet overtuigen van het feit dat je ook vlees nodig hebt, jij probeert mij wel over te halen dus respecteer je mij niet. En mensen die mij niet respecteren daarmee ga ik niet verder in discussie.

 ::zwaai::

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #386 Gepost op: 15-01-2013, 12:17:47 »
Ik wil mij als vleeseter enerzijds achter Willem scharen anderzijds toch ook weer niet.
Ik ben het namelijk met KD. eens dat het recht op keuzevrijheid  en respect een belangrijk goed is en op het moment dat weinig begrip toont voor inzichten van anderen en hen tegen gaat in hun keuzevrijheid dan is het logisch dat zij weerstand tonen.

Anderzijds denk ik wel dat jij een betere levensbeschouwing hebt... een beter idee van goed en kwaad.. met betrekking tot voedsel.
Waar een ander weer een betere levensbeschouwing kan hebben op het gebied van de politiek, de muziek of zelfs kleinere dingen, waar ik nu niet zo gauw op kom.

Het idee van goed en kwaad wordt namelijk gevormd door de inzichten die je in het gehele proces hebt. Hoe meer kennis je ervan hebt, hoe beter je weet waar het proces al goed is en waar er nog mankementen zitten. Want ja overal in alle systemen zitten nog mankementen, omdat er nog steeds mensen en de natuur tekort wordt gedaan.

Op het gebied van het goed en kwaad van voedsel en de hele voedselketen kunnen wij dan ook inderdaad nog veel van jou leren en zullen er zeker mensen zijn die dat van jou wil leren.
De wil om te leren hangt echter wel af van het feit of iemand er goed of kwaad in ziet om van jou te leren. Als iemand zich niet bijvoorbeeld niet gerespecteerd voelt in zijn keuzevrijheid dan voelt diegene zich beperkt en zal die niet van jou willen leren.
Daarbij moet je je ook bewust zijn van het feit dat wanneer die wil er wel is, je ook rekening moet houden met de grondrechten van een ieder. Zo wil ik bijvoorbeeld ook graag bewuster gaan eten, minder vlees en dat soort dingen, maar gedurende dat proces, wat het zeker is, zal ik ook mijn eigen ding willen blijven doen. Net als een gewenningsproces aan vlees, is er ook een ontwenningsproces en tegelijkertijd ook weer een nieuw gewenningsproces nodig. Daarnaast zijn er nog tig andere processen en systemen waar je meegeconfronteerd wordt en lerende in bent.
Het neemt dus tijd in beslag en geduld moet je tonen wil je de ander als persoon respecteren.
Door zo actief jouw eigen inzichten te spuwen bereik je, denk ik, helaas niet hetgeen je wilt bereiken.

Ananas

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #387 Gepost op: 15-01-2013, 12:23:07 »
Beste Willem,

Het is JOUW mening (en die van nog een handjevol anderen) die je hier verkondigd. Accepteer nu eens dat er mensen zijn die er anders over denken en accepteer dat. Voor ieder argument dat jij opvoert kan ik een tegenargument opvoeren. Dan zitten we over 7 jaar hier nog te discussiëren.

Het getuigt van respect als je andermans mening respecteert. Het feit dat jij dat niet doet zegt meer over jou dan over mij. Ik respecteer dus je mening en ga je niet overtuigen van het feit dat je ook vlees nodig hebt, jij probeert mij wel over te halen dus respecteer je mij niet. En mensen die mij niet respecteren daarmee ga ik niet verder in discussie.

 ::zwaai::

Waaruit concludeer jij dat hij andere meningen niet accepteert en/of respecteert?! Ik zie dat namelijk niet! Misschien accepteert en respecteert hij je mening niet zoals jij dat graag zou willen, omdat hij er tegenin gaat en/of weinig begrip voor toont, maar het een feit noemen dat hij je mening niet accepteert en/of respecteert is een veronderstelling/vooroordeel. De enige die weet of hij dat doet dat is hijzelf. Wat dat betreft als je respect hebt voor hem als persoon dan kun je er beter naar vragen dan om er naar aanleiding van zijn woorden een oordeel over te vellen!
Ananas

Offline MR-Brain

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #388 Gepost op: 15-01-2013, 12:38:21 »
Waaruit concludeer jij dat hij andere meningen niet accepteert en/of respecteert?! Ik zie dat namelijk niet! Misschien accepteert en respecteert hij je mening niet zoals jij dat graag zou willen, omdat hij er tegenin gaat en/of weinig begrip voor toont, maar het een feit noemen dat hij je mening niet accepteert en/of respecteert is een veronderstelling/vooroordeel. De enige die weet of hij dat doet dat is hijzelf. Wat dat betreft als je respect hebt voor hem als persoon dan kun je er beter naar vragen dan om er naar aanleiding van zijn woorden een oordeel over te vellen!

In een discussie heb je altijd (minimaal) 2 partijen met ieder hun eigen standpunten. Zoals gezegd respecteer ik zijn mening en ga ik ook niet zeggen dat vegetarisch perse slecht is voor je. Willem grijpt iedere gelegenheid aan om te zeggen dat ik wel slecht bezig ben doordat ik een vleeseter ben. Als willem nu met een duidelijke post zou komen waarom vegetarisch beter is dan vlees (zonder vlees af te kraken maar juist te zeggen waarom vegetarisch zoveel beter is) zou ik meer begrip hebben en meer openstaan voor zijn mening. Het feit dat hij mijn levensstijl afkraakt getuigt van weinig respect ja.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 12:42:05 door MR-Brain »

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #389 Gepost op: 15-01-2013, 12:47:57 »
Ik snap je gevoel en respecteer je mening in deze ook zeker. Ik zie/lees ook hier en daar minder respect dan jullie verdienen.

Ik vind je bewoording in deze laatste post alleen beter, omdat je het nu hebt over hetgeen hij zegt/ zijn gedrag en niet meer over wie hij als persoon misschien is/zou zijn.



Ananas

Offline MR-Brain

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #390 Gepost op: 15-01-2013, 12:58:53 »
Ik respecteer iedereen, ondanks zijn/haar geloof, ras, afkomst, overtuiging. Iets wat ik van thuis uit toch wel heb meegekregen gelukkig  ::tandpastasmiley::

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #391 Gepost op: 15-01-2013, 13:00:28 »
Waaruit concludeer jij dat hij andere meningen niet accepteert en/of respecteert?! Ik zie dat namelijk niet! Misschien accepteert en respecteert hij je mening niet zoals jij dat graag zou willen, omdat hij er tegenin gaat en/of weinig begrip voor toont, maar het een feit noemen dat hij je mening niet accepteert en/of respecteert is een veronderstelling/vooroordeel. De enige die weet of hij dat doet dat is hijzelf. Wat dat betreft als je respect hebt voor hem als persoon dan kun je er beter naar vragen dan om er naar aanleiding van zijn woorden een oordeel over te vellen!
misschien komt dat niet op jou zo over, maar ik ben het eens met mr. Brain
Voel mijn mening totaal niet gerespecteerd!!

En in jouw verhaal over goed en kwaad ben ik het ook totaal niet eens, want een pure onzin. Of iig je redenatie erachter vind ik heel erg apart.
Sowieso is er hier geen sprake over goed en kwaad, en ik denk helemaal niet dat Willem meer inzichten erover heeft als wij. Hij heeft misschien zijn hele leven feitjes verzameld die zij verhaal ondersteunen, maar een aantal daarvan zijn volgens mij incorrect. Als je goed zoekt vind je namelijk altijd wel ergens op internet feiten die je standpunt ondersteunen waar er bijvoorbeeld 100x meer onderzoeken zijn geweest die precies dat tegenovergestelde hebben bewezen

Dus dat bijvoorbeeld Willem meer inzicht heeft is klinkklare onzin! Hij heeft gewoon een standpunt, heeft waarschijnlijk veel op internet gezocht om zijn standpunt te ondersteunen, maar heeft tegelijkertijd ook heel veel onderzoeken genegeerd die juist zijn mening ontkrachten
Bijvoorbeeld dat verhaal over dat planten een andere tactiek hebben, dat overleven van de soort het belangrijkst is en individueel niet
Wat is dat voor onzin, sorry maar als je een beetje verdiept in planten weet je dat ze een geniaal afweersysteem hebben om het individu te redden (verschilt per soort plant). Sommige produceren gif als ze schade oplopen door vraat, anderen produceren weer een bepaalde geur die de predatoren van de rupsen aantrekken, etc
Die processen zijn er om het individu te redden!


Maar goed, ik ben van mening dat iedereen dezelfde inzichten hebben alleen dat de keuze van wat je er mee doet verschilt
Immers ga je pas echt op zoek naar diepere inzichten als je al een mening hebt, en zie je niet of negeer je de inzichten van het andere standpunt
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #392 Gepost op: 15-01-2013, 13:18:07 »
In een discussie heb je altijd (minimaal) 2 partijen met ieder hun eigen standpunten. Zoals gezegd respecteer ik zijn mening en ga ik ook niet zeggen dat vegetarisch perse slecht is voor je. Willem grijpt iedere gelegenheid aan om te zeggen dat ik wel slecht bezig ben doordat ik een vleeseter ben. Als willem nu met een duidelijke post zou komen waarom vegetarisch beter is dan vlees (zonder vlees af te kraken maar juist te zeggen waarom vegetarisch zoveel beter is) zou ik meer begrip hebben en meer openstaan voor zijn mening. Het feit dat hij mijn levensstijl afkraakt getuigt van weinig respect ja.

Nergens geconcludeerd dat je slecht bent. Je hoeft mijn mening niet te respecteren. Het enige wat ik vraag is mededogen voor dieren en natuur. Je zegt dat ik je geen keuze laat. Maar ik wil juist je wel een keuze geven. Tot nu toe eet je vlees en doe je verder wat je doet omdat je zo opgevoed bent zonder het in vraag te stellen. Dan heb je geen keuze maar ben je speelbal van wat je aangeleerd is. Daar is geen slecht aan. Het veroorzaakt alleen lijden. Als je lijden slecht vind, tja, dan heb je nu de keuze om het verder te zetten of niet.  Het enige wat ik tot hiertoe gedaan heb, is je de consequenties weergeven van hetgeen je  aangeleerd is. En de redenen weerlegd die aan haalde om wel vlees te eten. Niet om je te pesten. Maar speelbal zijn en je hulpeloos voelen omdat je lijden ziet en er niets aan denkt te kunnen doen, dat is ook niet fantastisch. En voor degenen die het slachtoffer van bepaalde daden zijn is het helemaal geen pretje. Ik geef alleen een stem aan diegenen die zich niet kunnen verweren tegen het vernuft van de mens.


Als je argumenten zoekt waarbij je zou vinden dat vegetarisch beter is, bekijk alle argumenten die je ziet en waar ik zogezegd je mee af kraak,. Neem tegenovergestelde, en je vind argumenten die pleiten voor vegetarisch eten.


Bijvoorbeeld, vegetarisch neemt minder ruimte in beslag en daardoor hou je meer natuur over. Vegetarisch eten vraagt geen bloed van mededieren. Van vegetarisch ga je niet eerder dood dan als je vlees eet. je leeft ook niet langer, maar overwegend wel met minder kwalen. Je hoeft ook niet langer te leven. Maar de tijd dat je leeft moet je wel met jezelf en je consequenties kunnen leven. Ik heb geen mening meer over het doden van dieren. Alleen als je met me gaat argumenteren over het nut van het doden van dieren, ga je het nooit winnen, want dan nut is er niet (meer). Je hebt alleen een opvoeding gehad die je geen keuze heeft gegeven en je zit er in gevangen.Je hebt je er geen vragen over gesteld. Geeft niet. Ik hoop dat je nu vragen gaat stellen.  Dan heb je echt keuze. Nu ben je alleen je conditionering die niet op rede is gestoeld aan het verdedigen.

Offline MR-Brain

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #393 Gepost op: 15-01-2013, 13:23:36 »
Willem, je doet aannames waarvan je niks weet. Neem nu deze zin van je: Tot nu toe eet je vlees en doe je verder wat je doet omdat je zo opgevoed bent zonder het in vraag te stellen..

Wie zegt dat mijn ouders niet overtuigd vegetariër zijn? Als je dan een discussie aangaat doe het dan op basis van bewijzen en niet op basis van aannames.

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #394 Gepost op: 15-01-2013, 13:24:52 »
Klinkt goed MR Brain :)!

Tdietz,
allereerst hoef je het niet met mij eens te zijn en mag je alles wat ik zeg pure onzin vinden!
Maar omdat ik jouw mening, jouw gevoel en jou als persoon graag wil waarderen zal ik er met respect op reageren.

Goed en kwaad is er in mijn optiek wel degelijk met betrekking tot voedsel/de voedselketen.
Ik vind het moeilijk uit te leggen, omdat ik daarvoor niet alle benodigde kennis heb. Ik weet niet precies hoe vlees in de supermarkt, hoe groenten in de supermarkt komen, of op een andere plek for that matter... (en/of andere producten). Ik weet te weinig van de natuur en de voedselketens om bewuste keuzes te kunnen maken over hetgeen mensen, dieren, de natuur, oftewel de wereld het minst schaden. DAT IS IN MIJN OPTIEK GOED! Hetgeen de natuur, dieren en andere mensen zo min mogelijk schaden. Mocht het zo zijn dat kinderen gewassen winnen, maar de natuur geschaadt wordt bij het verkrijgen van vlees dan vind ik beiden SLECHT.

Wanneer iemand veel kennis heeft over hoe voedsel verkregen wordt en welke invloeden dit heeft op andere mensen, dieren en de natuur kan diegene betere keuzes maken met betrekking tot het belang voor de wereld.
In dat opzicht zie ik goed en kwaad in deze.

Mijn aanname is dat Willem meer van deze processen weet dan ik en veel anderen van ons, dat hoeft niet te betekenen dat hij alles weet of meer weet dan jij. Met hetgeen jij zegt over de planten denk ik dat ik op dat gebied ook nog veel van jou kan leren. En je hebt gelijk met het feit dat je alleen leert wat je wilt leren en zo dus bij je eigen standpunt uitkomt. Mijn standpunt wil ik echter baseren op zoveel mogelijk verhalen, want alleen zo kan ik voor mezelf bepalen wat goed is voor de wereld.
Ananas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #395 Gepost op: 15-01-2013, 14:59:38 »
Hoe erg is het als jij gedood word? Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat een ander ook niet, toch?
Omdat wij het natuurlijke instinct hebben om onze eigen soort te beschermen. Het is logisch dat wij meer waarde hechten aan een mens dan aan bijv. een varken. Stel een mens en een hond liggen in een rivier te verdrinken, wie van de twee zou jij dan redden?

Ik wil mij als vleeseter enerzijds achter Willem scharen anderzijds toch ook weer niet.
Ik ben het namelijk met KD. eens dat het recht op keuzevrijheid  en respect een belangrijk goed is en op het moment dat weinig begrip toont voor inzichten van anderen en hen tegen gaat in hun keuzevrijheid dan is het logisch dat zij weerstand tonen.

Anderzijds denk ik wel dat jij een betere levensbeschouwing hebt... een beter idee van goed en kwaad.. met betrekking tot voedsel.
Waar een ander weer een betere levensbeschouwing kan hebben op het gebied van de politiek, de muziek of zelfs kleinere dingen, waar ik nu niet zo gauw op kom.

Het idee van goed en kwaad wordt namelijk gevormd door de inzichten die je in het gehele proces hebt. Hoe meer kennis je ervan hebt, hoe beter je weet waar het proces al goed is en waar er nog mankementen zitten. Want ja overal in alle systemen zitten nog mankementen, omdat er nog steeds mensen en de natuur tekort wordt gedaan.

Op het gebied van het goed en kwaad van voedsel en de hele voedselketen kunnen wij dan ook inderdaad nog veel van jou leren en zullen er zeker mensen zijn die dat van jou wil leren.
De wil om te leren hangt echter wel af van het feit of iemand er goed of kwaad in ziet om van jou te leren. Als iemand zich niet bijvoorbeeld niet gerespecteerd voelt in zijn keuzevrijheid dan voelt diegene zich beperkt en zal die niet van jou willen leren.
Daarbij moet je je ook bewust zijn van het feit dat wanneer die wil er wel is, je ook rekening moet houden met de grondrechten van een ieder. Zo wil ik bijvoorbeeld ook graag bewuster gaan eten, minder vlees en dat soort dingen, maar gedurende dat proces, wat het zeker is, zal ik ook mijn eigen ding willen blijven doen. Net als een gewenningsproces aan vlees, is er ook een ontwenningsproces en tegelijkertijd ook weer een nieuw gewenningsproces nodig. Daarnaast zijn er nog tig andere processen en systemen waar je meegeconfronteerd wordt en lerende in bent.
Het neemt dus tijd in beslag en geduld moet je tonen wil je de ander als persoon respecteren.
Door zo actief jouw eigen inzichten te spuwen bereik je, denk ik, helaas niet hetgeen je wilt bereiken.


Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik eet nu sowieso biologisch en ik eet minder vlees dan voorheen toen ik bij mijn ouders woonde. Ik wou meer duidelijk maken dat ik vind dat iedereen het zelf mag weten wat ie doet.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #396 Gepost op: 15-01-2013, 15:06:59 »
  Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik eet nu sowieso biologisch en ik eet minder vlees dan voorheen toen ik bij mijn ouders woonde. Ik wou meer duidelijk maken dat ik vind dat iedereen het zelf mag weten wat ie doet.

Ben het er ook mee eens. Ik eet in een week biologisch vlees, vis en ook vegetarische alternatieven. Feit is dat ik vlees en vis lekker vind en dat wil ik niet opgeven. Daarom kies ik, voor mijn gevoel dan, de minst erge optie van vleeseten en wil ik me daar ook niet schuldig over hoeven te voelen of te moeten verantwoorden naar anderen toe.

Iedereen is vrij in zijn eigen keuze. De één kiest voor vegetarisch, de ander voor veganistisch en weer een ander om wel vlees te eten. Laat de mens gewoon.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #397 Gepost op: 15-01-2013, 15:16:21 »
misschien komt dat niet op jou zo over, maar ik ben het eens met mr. Brain
Voel mijn mening totaal niet gerespecteerd!!
.........................

Maar goed, ik ben van mening dat iedereen dezelfde inzichten hebben alleen dat de keuze van wat je er mee doet verschilt
Immers ga je pas echt op zoek naar diepere inzichten als je al een mening hebt, en zie je niet of negeer je de inzichten van het andere standpunt

Het is niet omdat de meerderheid iets beweert, dat het dan juist is. In de 15e eeuw gaven de meerderheid van de onderzoeken  onweerlegbaar bewijs dat de aarde plat was. Tot een of andere idioot het tegendeel bewees door over de ronde wereldbol te varen. Hij had het alleen mis wat de ligging van de wereld delen betreft. En een eeuw later was er nog onweerlegbaar bewijs dat alle sterren om de aarde draaide. Ik heb ook cursussen sterrenkunde gedaan en die wiskundige berekeningen gezien die afwijkingen verklaarden, geen speld tussen te krijgen. Ik vind het bewonderenswaardig hoe ze dat zo sluitend kregen. Tot een gek met zijn speelgoed, de sterrekijker, kon aantonen dat de aarde gewoon rond een ster draaide en niet andersom. Men zag het, maar men heeft er nog een eeuw of 2 over gedaan om het ook toe te geven. Dat is dus het verschil tussen keuze en conditionering, en tussen mening en feit. Dus die 100en onderzoeken die nu het tegenovergestelde beweren zou je wellicht eens in vraag kunnen stellen.

Na 30 jaar vleesloos leef ik nog steeds. Toen had je nog geen internet waarop je kon vinden dat je wellicht dezelfde levensverwachting vleesloos had en volgens sommigen zelfs nog meer . Toen werd nog beweerd dat je zonder vlees een snelle dood zou sterven, volgens de gangbare wetenschap van toen. Ik leef na 30 jaar vleesloos nog steeds ondanks de wetenschap. Mijn vleesetende zus is al dood vanwege leeftijdsgerelateerde gezondheidsproblemen, en  mijn broer heeft ook leeftijdsgerelateerde gezondheidsproblemen. Ik ben 2 jaar ouder dan mijn broer en ik mankeer niets. Buiten misschien dat mijn hersenen een beetje anders werken dan die van de rest kennelijk. 




Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #398 Gepost op: 15-01-2013, 15:17:14 »
Ik ben het grotendeels eens met je woorden Silvermaiden, waarschijnlijk ook wel met meer dan deze woorden, maar de woordkeuze vind ik niet helemaal gelukkig.

Wanneer je mensen echt helemaal gewoon moet laten dan betekent dat dat je hen ook gewoon andere mensen moet laten afslachten als dat hun keuze is, maar dat laat je hopelijk ook niet toe als je het kan voorkomen. Wat dat betreft is het heel begrijpelijk dat wanneer je er waarden aan hecht dat je ook probeert te voorkomen dat er dieren en/of de natuur sterft.

De manier waarop je doet is echter wel belangrijk, wanneer je namelijk iemand dood om te voorkomen dat die anderen dood ben je zelf ook niet goed bezig.

Wanneer je iemand onrespectvol behandelt en je waarden aan de ander opdringt, dan is dat ook niet de juiste manier.

Natuurlijk mag jij, ik en/of anderen anderen helpen om nieuwe inzichten te krijgen en 'betere' keuzes te maken, maar dat kan en mag alleen wanneer de ander dat van jou aanvaardt.

Verder goed bezig wat betreft verantwoord eten Silvermaiden al een stuk beter dan ik  :-[ :-X
Ananas

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #399 Gepost op: 15-01-2013, 15:30:29 »
Daarom zijn mensen omnivoren en geen carnivoren of herbivoren. Ons lichaam is ervoor gemaakt om zowel plantaardig als dierlijk voedsel te eten. Ons lichaam heeft dan ook deze voedingsstoffen hard nodig om op een goede manier te functioneren. Je kunt wel zeggen dat dit oa te vervangen is door soja of noten, maar men weet nog niet alles. Misschien zijn er nog veel meer dingen die je mist als je geen vlees eet. (Veganistische mensen vind ik er nooit heel gezond uit zien!!)

Wat ik wel van mening ben is dat je heel bewust om moet gaan bij het eten van vlees. Dieren welzijn is daarbij een belangrijk punt. Ik vind dat de dieren een enigzins normaal leven moeten leiden. Massaproductie van vlees moet dan ook echt verdwijnen. Het grootste probleem in de vleesconsumptie is dan denk ik ook de hoeveelheid die we nodig hebben. Er zijn naar mijn mening simpelweg te veel mensen op aarde. Naast het welzijn van de dieren vind ik dat je ook moet bedenken wat het verder kost om een kilo vlees te produceren. Een heleboel water, maar ook veel ruimte om het voedsel te produceren wat de dieren opeten. Ruimte en water die we anders rechtstreeks konden gebruiken om direct voedsel voor mensen op te produceren of meteen op te drinken.

De keuze tussen vlees of geen vlees is dus veel verder te zoeken dan het alleen zielig vinden voor de dieren. Dieren zijn niet net zo bewust als mensen en persoonlijkheid is ook bij veel diersoorten niet aangetoond. Deze vergelijking is daarom dus niet gegrond.

Conclusie van dit verhaal; met vlees eten is op zich niets mis, mits het het bewust doet. Af en toe wat minder en het kopen van biologisch vlees is hierbij een heel goede manier


Dus heb je keuze als je omnivoor bent. Ik weet niet waar je het haalt dat een mens vlees nodig heeft. Hier op deze kant van de wereld waar genoeg plantaardig eten is, niet in ieder geval. Ik leef al 30 jaar vleesloos. Dus hoe kom je er bij? Als je het echt nodig had, was ik al jaren dood. Er zijn 350 miljoen Indiërs die vleesloos leven. Op voorwaarde dat die genoeg plantaardige alternatieven hebben leven die net zo lang als vleesetende mensen. Dat is al achterhaald hoor. Natuurlijk blijven er geleerden beweren dat je vlees nodig hebt. Het zijn ook maar mensen die net als jij geconditioneerd zijn in die richting. Maar er is al een nieuwe lading geleerden onderweg die al door hebben dat je vlees echt niet nodig hebt. Ook al omdat er steeds meer mensen vleesloos gaan eten.

Op zich is er ook niets tegen om een mens te doden. Dat is maar een mening dat dat erg is.  Een baby heeft ook niet zoveel bewustzijn en persoonlijkheid als een volwassene en een geestelijk gehandicapte ook niet. Is dat dan een reden om die te doden? En persoonlijkheid en intelligentie bij varkens en koeien is wel degelijk aangetoond. Veel varkens hebben meer bewustzijn dan veel geestelijk gehandicapten. Dus geestelijk gehandicapten maar doden dan? In volle bewustzijn kun je geen mens doden. Als je bewust bent van wat een dier is, kun je hem ook niet meer doden. Bewust vlees eten bestaat dus niet. Niet echt bewust, want dan kun je het gewoon niet meer eten. Bio vlees is alleen maar om ons geweten, en dus ons bewustzijn, in slaap te sussen. Dat is al.