Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 164497 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #400 Gepost op: 15-01-2013, 15:31:39 »
Mensen zijn denk ik helemaal niet lekker om te eten hoor ::ohno:: ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #401 Gepost op: 15-01-2013, 15:38:34 »
Mensen zijn denk ik helemaal niet lekker om te eten hoor ::ohno:: ;D
schijnt net naar kip te smaken ::jaja::

De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #402 Gepost op: 15-01-2013, 15:41:19 »
Omdat wij het natuurlijke instinct hebben om onze eigen soort te beschermen. Het is logisch dat wij meer waarde hechten aan een mens dan aan bijv. een varken. Stel een mens en een hond liggen in een rivier te verdrinken, wie van de twee zou jij dan redden?
 Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik eet nu sowieso biologisch en ik eet minder vlees dan voorheen toen ik bij mijn ouders woonde. Ik wou meer duidelijk maken dat ik vind dat iedereen het zelf mag weten wat ie doet.

Ja, leuke stelling. Dus als iedereen mag doen wat ie wil, en iemand wil toevallig jou de hersens in slaan, dan mag dat? Hij wil dat toch? En je moet kunnen doen wat je wilt. Jouw woorden. Nee, je bedoelt eigenlijk, ieder mag doen wat hij wil, bijvoorbeeld dieren doden, of mensen aan de andere kant van de wereld die je toch niet kent, als hij jou maar niet lastig valt. Je wilt niet dat iemand mensen in je omgeving gaat doden, want dan kan jij misschien het slachtoffer zijn. Maar een andere soort of ver weg is geen probleem. Dat bedoel je.

Bij verdrinken, of als je aangevallen wordt, zullen we inderdaad onze instincten volgen. En dat mag. Als de tijd ontbreekt om na te denken, zullen we onze instincten volgen. Helemaal terecht en op dat moment ook geen probleem. Maar bij eten hier in Europa, kunnen we vooraf nadenken wat we eten. Dat is geen noodgeval en we hebben tijd genoeg om na te denken in deze maatschappij voor eender wat. We zitten alleen zo gevangen in onze conditioneringen dat we niet snappen dat we die tijd hebben. En dus onszelf en anderen onnoemelijk veel leed bezorgen. Jammer.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #403 Gepost op: 15-01-2013, 15:44:13 »
schijnt net naar kip te smaken ::jaja::



Ik heb inderdaad verslagen gelezen van mensen die onder het bewind van Idi Amin gedwongen waren om mensen vlees te eten. En die beweren dat het zoals kip smaakt. 30 jaar geleden was ik dol op kip, dus als het over een soort van lekker gaat, zal dat mensen vlees op zich ok smaken. Als je niet weet dat je het eet, zul je het waarschijnlijk lekker vinden. Daarentegen als je je echt bewust bent van wat vlees in het algemeen inhoudt, kun je het echt niet meer binnen krijgen

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #404 Gepost op: 15-01-2013, 15:44:32 »
Neem aan dat je mensenvlees ook lekker kunt kruiden en zo, het is alleen de gedachte die maakt dat je het niet lekker vindt. Net als sprinkhanen of zo.


Als omnivoor kun je kiezen zegt Willem. Ik denk dat een menselijk lichaam echter zo ontworpen is omdat het goed is voor ons om vlees te eten. Tuurlijk, na 30 jaar vleesloos leeft iemand nog. Dat een ander niet meer leeft zegt overigens niets over of het al of niet eten van vlees als enige onderscheid.
Maar iemand die vleesloos leeft zal op zoek moeten naar bepaalde vervangers, met name op het gebied van vitamine B. Dat is toch niet voor niets?

Overigens vind ik het vreselijk dat je zegt dat veel varkens meer bewustzijn hebben dan veel geestelijk gehandicapten, geen idee waar je dat op baseert. Walgelijk gewoonweg.
Keep calm and eat chocolates!

Offline MR-Brain

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #405 Gepost op: 15-01-2013, 15:45:59 »
Overigens vind ik het vreselijk dat je zegt dat veel varkens meer bewustzijn hebben dan veel geestelijk gehandicapten, geen idee waar je dat op baseert. Walgelijk gewoonweg.

Helemaal eens met Swifty. Voor mij reden genoeg om je links te laten liggen Willem.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #406 Gepost op: 15-01-2013, 15:51:16 »
Ja, leuke stelling. Dus als iedereen mag doen wat ie wil, en iemand wil toevallig jou de hersens in slaan, dan mag dat? Hij wil dat toch? En je moet kunnen doen wat je wilt. Jouw woorden. Nee, je bedoelt eigenlijk, ieder mag doen wat hij wil, bijvoorbeeld dieren doden, of mensen aan de andere kant van de wereld die je toch niet kent, als hij jou maar niet lastig valt. Je wilt niet dat iemand mensen in je omgeving gaat doden, want dan kan jij misschien het slachtoffer zijn. Maar een andere soort of ver weg is geen probleem. Dat bedoel je.
Ik sprak natuurlijk wel met dit onderwerp in gedachten hé :P. Dus dat iedereen zelf mag kiezen of je vlees eet, flexetariër, vegetariër of veganist bent en dat ik met geen van allen problemen heb ;). Wat jij er nu bijhaalt heeft totaal niet met het onderwerp te maken, geweld= altijd fout.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #407 Gepost op: 15-01-2013, 15:53:00 »
 ::zweep::
You'll never walk alone

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #408 Gepost op: 15-01-2013, 15:54:01 »
Helemaal eens met Swifty. Voor mij reden genoeg om je links te laten liggen Willem.

Dat is alleen maar omdat je niet begrijpt wat ik er mee wil zeggen. In jullie standpunt, mening, is een mens meer waard dan een ander dier. Is een mens hoger. Als een mens daadwerkelijk hoger was dan een ander dier, zouden we geen oorlog voeren, Zouden we niet zo op onze instincten leven. Dat we hoger zouden zijn is alleen maar een menselijke mening. Er is geen feit die dat bevestigt.

Ik heb ook niet gezegd dat een geestelijke gehandicapte minder waard is dan een varken. Ik heb gewerkt met geestelijke gehandicapten. En er zijn er bij die eigenlijk maar het geestelijk peil bereiken van een kind van 1 jaar. En veel varkens hebben aantoonbaar een leefwereld en intelligentie peil van een kind van een jaar of 4 a 5. Maar wellicht vind je het afgrijselijk  omdat je die dieren eet en je ineens bewust wordt van wat je eet?

Zie hier http://www.wonderlijkeweetjes.nl/biologie/intelligent-varken/
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 15:56:36 door Willemtk »

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #409 Gepost op: 15-01-2013, 15:55:23 »
Ik sprak natuurlijk wel met dit onderwerp in gedachten hé :P. Dus dat iedereen zelf mag kiezen of je vlees eet, flexetariër, vegetariër of veganist bent en dat ik met geen van allen problemen heb ;). Wat jij er nu bijhaalt heeft totaal niet met het onderwerp te maken, geweld= altijd fout.

Als je een mens de keel door snijdt, dan is dat geweld in jouw idee. Wat is het als je een varken de keel door snijdt?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #410 Gepost op: 15-01-2013, 15:56:22 »
Ik vind deze discussie nooit zo moeilijk eigenlijk

In Boxtel hebben we ene groot varkensslachtbedrijf waar ik langsmoet als ik naar mijn vriendin moet... Soms als ik die varkens hoor schreeuwen denk ik inderdaad, ja het is wel zielig... Maarja als ik dan in de supermarkt sta denk ik : Het is nu toch al dood, dusja... Hopelijk gaat het wel pijnloos denk ik dan...

Verder is vlees veel te lekker om niet te eten, misschien een hele simpele en onbeargumenteerde mening, maar als ik vanavond om 6 uur iets eet, komt het niet vaak bij me op dat dit levend is geweest.

Kortom : Ik denk er niet echt overna, en bepaal zelf wel wat ik eet ;)
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #411 Gepost op: 15-01-2013, 16:00:03 »
Ik ga even mijn motto toepassen...
Keep calm and eat chocolates!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #412 Gepost op: 15-01-2013, 16:02:38 »
::zweep::
behalve nieky met een zweep natuurlijk ::love::

Als je een mens de keel door snijdt, dan is dat geweld in jouw idee. Wat is het als je een varken de keel door snijdt?
Oké nog iets specifieker: Zinloos geweld= altijd fout. En voordat je begint dat dieren doden ook zinloos is, dat vind ik dus niet. Omdat deze geconsumeerd worden er dus een doel is.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #413 Gepost op: 15-01-2013, 16:02:58 »
Ik vind deze discussie nooit zo moeilijk eigenlijk

In Boxtel hebben we ene groot varkensslachtbedrijf waar ik langsmoet als ik naar mijn vriendin moet... Soms als ik die varkens hoor schreeuwen denk ik inderdaad, ja het is wel zielig... Maarja als ik dan in de supermarkt sta denk ik : Het is nu toch al dood, dusja... Hopelijk gaat het wel pijnloos denk ik dan...

Verder is vlees veel te lekker om niet te eten, misschien een hele simpele en onbeargumenteerde mening, maar als ik vanavond om 6 uur iets eet, komt het niet vaak bij me op dat dit levend is geweest.

Kortom : Ik denk er niet echt overna, en bepaal zelf wel wat ik eet ;)

Het varken dat jij gaat kopen is dood ja. Maar zodra jij het koopt, wordt er aangenomen dat je opnieuw er 1 zult kopen en dus wordt er voor jou een nieuw varken geslacht, of omdat jij dat varken gekocht hebt en er een lege plaats komt. En die lege plaats wordt gevuld met een nog te doden varken. Dat is een economische wet. Feit. Zodra je stopt met varkens kopen zal er eerst nog 1 sneuvelen omdat ze nog niet snappen dat het je laatste was. Maar als je consequent niet koopt, stopt die aanvulling voor jou. Iemand die geen vlees eet voorkomt tenminste 10 dode dieren, varkens, koeien en kippen en vissen en dergelijke, per jaar.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #414 Gepost op: 15-01-2013, 16:05:30 »
Dat zal best , maar veel van die dieren leven nou eenmaal om geslacht te worden, als wij ze niet zouden eten zouden ze helemaal niet leven ;)

Mensen mogen van mij vegatarisch zijn wat ze willen, maar ik kan dat nog altijd zelf bepalen en wat dat betreft sluit ik me aan bij Lukie en Tdietz ;)
You'll never walk alone

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #415 Gepost op: 15-01-2013, 16:07:22 »
behalve nieky met een zweep natuurlijk ::love::
 Oké nog iets specifieker: Zinloos geweld= altijd fout. En voordat je begint dat dieren doden ook zinloos is, dat vind ik dus niet. Omdat deze geconsumeerd worden er dus een doel is.

Tja, er zijn mensen die ook vinden dat andere mensen doden ook niet zinloos is. Je zegt ook,vind. Als iemand nu vind dat het erg zinnig is om jou de keel door te snijden, wat dan? Het is maar een mening dat jij vind dat je nog wat moet blijven leven. Dus wat dan? Er is een verschil tussen meningen en feiten. Zinloos is als er een alternatief is. Die is er. je kunt zeggen, je respecteert mijn mening niet. Ik weerleg je mening ook niet. Ik geef een feit. Als dat feit geen rekening houdt met je mening kan ik er ook niets aan doen
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 16:15:28 door Willemtk »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #416 Gepost op: 15-01-2013, 16:09:18 »
Tja, er zijn mensen die ook vinden dat andere mensen doden ook niet zinloos is. Je zegt ook, vind. Als iemand nu vind dat het erg zinnig is om jou de keel door te snijden, wat dan? Het is maar een mening dat jij vind dat je nog wat moet blijven leven. Dus wat dan? Er is een verschil tussen meningen en feiten. Zinloos is als er een alternatief is. Die is er. je kunt zeggen, je respecteert mijn mening niet. Ik weerleg je mening ook niet. Ik geef een feit. Als dat feit geen rekening houdt met je mening kan ik er ook niets aan doen
Nouja als je een mens dood dan word diegene begraven en ga je zelf naar de gevangenis ik zie niet wat voor iets nuttigs daar uit kan komen ::). Het is niet voedzaam, niet lekker zoals vlees.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #417 Gepost op: 15-01-2013, 16:20:28 »
Nouja als je een mens dood dan word diegene begraven en ga je zelf naar de gevangenis ik zie niet wat voor iets nuttigs daar uit kan komen ::). Het is niet voedzaam, niet lekker zoals vlees.

Mensenvlees eten is even voedzaam als iedere andere soort van vlees. Dat het verboden is om mensen te doden en niet verboden om dieren te doden, is alleen maar een algemeen in een wet vervatte mening. Het een is niet feitelijk anders dan het andere. Het is alleen maar een mening dat we meer waard zijn. Welke niet wereldlijke hogere rationele intelligentie heeft ooit gezegd dat we meer waard zouden zijn? Tot nu toe heb ik alleen maar mensen er over gehoord, dat wij meer waard zouden zijn. En zonder dit negatief te bedoelen, erg feitelijk betrouwbaar is de mens niet echt. rationeel is de mens niet echt. Meningen zijn niet betrouwbaar. Feiten wel, alleen moet je in staat zijn de meningen en feiten uit elkaar te houden. Het meest moeilijke van alle uitdagingen
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 16:26:51 door Willemtk »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #418 Gepost op: 15-01-2013, 16:25:19 »
Mensenvlees eten is even voedzaam als iedere andere soort van vlees. Dat het verboden is om mensen te doden en niet verboden om dieren te doden, is alleen maar een algemeen in een wet vervatte mening. Het een is niet feitelijk anders dan het andere. Het is alleen maar een mening dat we meer waard zijn. Welke niet wereldlijke hogere rationele intelligentie heeft ooit gezegd dat we meer waard zouden zijn? Tot nu toe heb ik alleen maar mensen er over gehoord. En zonder dit negatief te bedoelen, erg feitelijk betrouwbaar is de mens niet echt. rationeel is de mens niet echt. Meningen zijn niet betrouwbaar. Feiten wel, alleen moet je in staat zijn de meningen en feiten uit elkaar te houden. Het meest moeilijke van alle uitdagingen
Mensen zijn misschien niet meer waard, maar worden waardevoller geacht. Dat is net zoiets als kunst. Een schilderij van van Gogh is meer waard dan mijn tekening. Waarom? Omdat de meesten Van Gogh waardevoller vinden dan mijn tekening. En of het nou oneerlijk is of niet, dat geldt hier ook voor mensen en dieren.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #419 Gepost op: 15-01-2013, 16:36:38 »
Mensen zijn misschien niet meer waard, maar worden waardevoller geacht. Dat is net zoiets als kunst. Een schilderij van van Gogh is meer waard dan mijn tekening. Waarom? Omdat de meesten Van Gogh waardevoller vinden dan mijn tekening. En of het nou oneerlijk is of niet, dat geldt hier ook voor mensen en dieren.

Daar hebben we dus een overeenkomst. Hèhè, eindelijk eens iets waar we over eens zijn. Daar deed ik het voor. We komen er wel. Geacht, een mening dus. Nu ga ik verder niets meer zeggen. Nu je er eindelijk uit bent dat het een mening is dat we meer zouden zijn . En dus als geweld op ons zinloos is, en we zijn feitelijk niet meer waard dan een ander dier, en we hebben een alternatief ,waarom zou geweld op een ander dier dan wel zinvol zijn? Ben toch wel benieuwd naar je antwoord
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 17:11:07 door Willemtk »