De vraag kon natuurlijk van te voren al bedacht zijn, omdat Prince dit nu eenmaal heeft ingevuld op z'n lijst. Zo waren ook de andere vragen bedacht ("wie houdt van zeedistels en Jan Wolkers?" Wie wil er graag in Amerika wonen?"). Ik neem dus aan dat alle vragen uit de Portopdracht zijn bedacht naar aanleiding van de vragenlijsten die de kandidaten speciaal voor WIDM hebben ingevuld.
Oke dat is zo, hierbij gaan we dus uit van een vraag die van tevoren is bedacht.
Met deze vragenlijsten in 't achterhoofd, kun je als kandidaat natuurlijk wel 'n beetje verwachten dat er in 'n opdracht vragen gaan komen, waarin dingen hieruit terug zullen komen. Dus wat dat betrefd is 't vrij slim om 'ns met elkaar te overleggen wat iedereen heeft ingevuld bij verschillende vragen.
En Prince heeft zijn voorliefde voor Harry potter blijkbaar niet tentoongespreid (ondanks dat zijn boek wel in de plunjezak met het hoognodige en de toilettas van Harry niet).
Zelfs Dick heeft de anderen geïnformeerd over zijn liefde voor zee-distels (

), welke overigens niet in zijn bagage zaten.
Dat ze dat niet direct de eerste avond al hebben gedaan, is ook nog goed te begrijpen. Maar je leert elkaar wel iets kennen en kan elkaar al iets beter inschatten. Vandaar dat de WIDM-redactie de vragen ook al gelijk de tweede opdracht gebruikte. 't was denk ik de bedoeling dat Kerstin en Karen zich gewoon bedachten wie dat dan wel eens kon zijn, degene die van Harry Potter houdt (wat na logisch nadenken natuurlijk Prince kon zijn omdat hij leraar is), wie van zeedistels en Jan Wolkers houdt (ze hebben hierbij ook direct goed geraden dat 't Dick moest zijn, zonder dat ze dit van hem gehoord hadden).
Ellen heeft geen kinderen, zij hebben dat dus raar ingeschat, en eveneens wisten zij niet van wie het boek was (dat toch ondanks alleen het hoognodige in de plunjezakken zat).
Maar goed, de Harry Potter vraag. Ik denk dat de WIDM-redactie heeft kunnen profiteren van 't feit dat Ellen hieruit voorgelezen had. Dat hadden ze natuurlijk nooit kunnen voorspellen (tenzij Ellen de mol is en daartoe opdracht had gekregen). Nu was 't voor Kerstin en Karen moeilijker om de vraag goed te beantwoorden.
Indien Ellen de mol zou zijn, en hiertoe opdracht zou hebben gekregen wordt het nog merkwaardiger, immers Ellen weet sowieso niet dat Prince als Harry Potter liefhebber zijnde dat boek mee zou nemen en evenmin of de drie op de stuwdam uitgerekend het boek belangrijk genoeg vonden om het in te pakken.
Dat brengt me weer tot iets anders gek over dit voorval. Weten we zeker of 't boek van Prince was? We gaan daar wel van uit, maar 't kan natuurlijk ook zijn dat iemand anders 't toevallig heeft meegenomen.
Ik meen dat dat in de eerste aflevering gezegd is, ik heb die aflevering niet op tape, maar Ellen schijnt uit het boek van Prince voor te hebben gelezen, ik heb Prince nog nooit met dat boek in de weer gezien overigens.
Als Prince 't mee heeft genomen lijkt me toch dat hij 't boek aan Ellen heeft moeten overhandigen voordat zij daaruit kon gaan voorlezen. Anderen krijgen dan toch ook mee dat 't jouw boek is en dat jij houdt van Harry Potter?
True, bij het verdelen der spullen zal Prince wellicht verheugd uitroepen: "Hé mijn Harry Potter-boek!", en ondanks dat hij beroepsmatig verhalenverteller is, stelt hij voor dat iemand anders dan hij gaat voorlezen, en overhandigd het boek aan Ellen, Kerstin en karin hebben niet erg goed opgelet.

Nog veel onduidelijkheden over deze vraag dus, misschien krijgen we wel nooit antwoorden...... 
Idd veel onduidelijkheden, er klopt imo in ieder geval iets niet in het Harry Potter verhaal, ik ga er nog even over nadenken...