Auteur Topic: Inge is de mol!  (gelezen 250597 keer)

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re: Inge is (niet) de mol!
« Reactie #740 Gepost op: 7-03-2007, 10:20:06 »
Ik snap deze zin niet helemaal, maar ik kan je mededelen dat Miekie al in Podcast nummer 9 de Theorie van de Week award kreeg, je kan het horen zo rond 9.15 in podcast 9.

::schaam::
Je hebt gelijk, sorry voor mijn onzorgvuldigheid, had in mijn hoofd een andere theorie v/d week.

Misschien is Lop Buri wel het tweede station voor stoptreinen, maar de eerste voor de intercities?

Dit zou best zo kunnen zijn, maar is niet aan de orde.

Na afloop van de treinreis in aflevering 3 vraagt Karel naar de volgorde van alle treinstations die ze zijn tegengekomen onderweg.
Eva geeft 'Wat Bandai Hin' op als eerste station. Dit is fout volgens Karel want het had moeten zijn ´Lop Buri´. Dit zegt hij duidelijk en is daardoor niet aan discussie onderhevig.

Als Lop Buri dus het eerste station is kan het later bij de liftopdracht niet het tweede station zijn.

Met andere woorden, Renate geeft hier 100% zeker een fout antwoord.

Dat ze vervolgens Inge te zien krijgt ontkracht de theorie dat Inge de mol is.
Het zou tenslotte zeer onrechtvaardig en oneerlijk tegenover Renate (en ons) zijn want zeker dit antwoord kan ze eenvoudigweg later voor zichzelf nakijken (ze had dit b.v. best in haar molboekje kunnen noteren). Als Renate er dus na de liftopdracht achter zou komen dat ze minstens 1 vraag fout heeft beantwoord kan ze hieruit dus concluderen dat Inge de mol NIET is.
Die verhalen dat Karel niet heeft gezegd dat je de mol niet ziet als je fouten maakt ken ik maar als dat zo zou zijn dan is die hele liftopdracht een wassen neus en had net zo goed niet gespeeld hoeven worden.

De enige vergezochte verklaring die ik kan bedenken is zoals ik hem gisteren al postte.

Bij 3 foute antwoorden krijg je ook de mol te zien.
Dit om te voorkomen dat kandidaten bewust alles fout beantwoorden om met zekerheid een kandidaat uit te kunnen sluiten als mol.

In dat geval kunnen we de vraag over de ton positie ook wel fout rekenen want dat antwoord van Renate was ook zeer twijfelachtig. Alleen door aan te nemen dat ze tijdens de montage hier en daar iets veranderd hebben kunnen we hier nog een goed antwoord van Renate bij fantaseren.

Blijft over de vraag over de tweede zijstraat rechts in China town, was die vraag nou goed of fout beantwoord?

Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline dopey

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #741 Gepost op: 7-03-2007, 10:25:06 »
Blijft over de vraag over de tweede zijstraat rechts in China town, was die vraag nou goed of fout beantwoord?

Ik heb dat ergens al een keer uitgezocht met kaartjes en al..

Het staat hier wel ergens, ik kan het alleen ff niet meer vinden.
Welke aflevering was het ook alweer?
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #742 Gepost op: 7-03-2007, 10:26:45 »
Ik heb dat ergens al een keer uitgezocht met kaartjes en al..

Het staat hier wel ergens, ik kan het alleen ff niet meer vinden.
Welke aflevering was het ook alweer?

Liftopdracht is aflevering 6.
Treinopdracht aflevering 3.

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #743 Gepost op: 7-03-2007, 10:32:27 »
Liftopdracht is aflevering 6.
Treinopdracht aflevering 3.

ja! aflevering 6, vanaf pagina 14 staan de kaartjes

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #744 Gepost op: 7-03-2007, 10:53:01 »
Dit om te voorkomen dat kandidaten bewust alles fout beantwoorden om met zekerheid een kandidaat uit te kunnen sluiten als mol.

Nou dat vind ik een soort strafpolitiek die niet in WIDM thuishoort. Dat is juist slim gevonden, weet wel, je moet heel snel je strategie bepalen want Karel vertelt wat er staat te gebeuren als je al in de lift bent.

Het rammelt hoe dan ook dus wat dan wel de reden is weet ik niet, we hebben al eerder gegisd naar of Geef Karel EEN hand of DE hand goed was (intussen weten we dat ze de mol is dat maakt het niet uit wat Inge zei maar goed) en de widm.nl site gaf hem toen goed dus het kan zijn dat de regie coulant is en meerdere antwoorden goed rekent, bijv. als je er hooguit 1 vanaf zit.

Dus dan telt de regie het vertrekstation mee en de eerste stop als 2e station. Tja ik weet dus ook niet wat ik ermee aan moet, het is een zwak punt in de serie.
De Blondine is de Mol :)

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #745 Gepost op: 7-03-2007, 11:03:12 »
ja! aflevering 6, vanaf pagina 14 staan de kaartjes

OK, dank je ik heb ze gevonden.

Het lijkt idd onwaarschijnlijk dat de Song-Wat Rd. de tweede straat rechts was. Ik ben er even vanuit gegaan dat de eerste keer rechtsaf op de Wanit2 Rd bij de dieselmotor was. Deze komt uit op de Song-Wat Rd. maar hier gaan ze eerst Links (fout, Dick weg) en daarna rechtdoor dus niet rechtsaf.

Hiermee word het dus zeer aannemelijk dat Renate alledrie haar vragen fout heeft beantwoord en dat ze daardoor dus als een soort ´straf´ toch de mol kreeg te zien.

Het is in mijn ogen de enige verklaring voor het feit dat Renate Inge te zien kreeg (ervan uitgaande dat Inge dus de mol is).

, je moet heel snel je strategie bepalen want Karel vertelt wat er staat te gebeuren als je al in de lift bent.

Renate moet als laatste met Karel in de lift en heeft daarvoor al een keer als mogelijke mol moeten poseren.
Ze kan daaruit dus weldegelijk heel snel haar strategie op deze manier aanpassen en besluiten dan maar alles fout te doen.

p.s. sorry dat ik misschien wat onderwerpen naar boven haal die al uitgebreid zijn besproken maar het kan volgens mij geen kwaad om toch een aantal zaken opnieuw te bekijken (je weet maar nooit'.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #746 Gepost op: 7-03-2007, 11:23:08 »
Wat mij betreft is er naar aanleiding van Renate's antwoorden in de lift maar 1 bevredigende conclusie mogelijk: Inge is niet de Mol.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #747 Gepost op: 7-03-2007, 11:47:17 »
Het antwoord van Renate moet wel goed zijn want die andere twee alternatieven zijn niet eens treinstations. Controleer het maar op de site van de Thaise Spoorwegen. Om het nog duidelijker te maken: Karel vraagt in de lift naar de juiste naam (dus niet Wat Bandai Hin maar ...).

Jongens, waarom pikt niemand dit zeer terechte punt van Erik TKS op? Lodewijk de 14e blijft maar dooremmeren over dat Lop Buri niet goed is, maar Bhumibol is de koning en Loun Bum is geen treinstation!
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #748 Gepost op: 7-03-2007, 11:48:25 »
Wat mij betreft is er naar aanleiding van Renate's antwoorden in de lift maar 1 bevredigende conclusie mogelijk: Inge is niet de Mol.

In therapie gaan lijkt me nog de enige oplossing voor jullie.  ::joehoe::

Even serieus: Renate lijkt nu toch wel zeker 1 fout antwoord te hebben gegeven, en naar alle waarschijnlijkheid zelfs alle 3 fout.
Renate antwoordde opzettelijk alles fout en wordt daarvoor afgestraft.
Typische mol-crew-actie  ::ok::

Anderzijds heeft ook Paul aan de lift Inge gezien en wel via volgende vragen en antwoorden:

Hoeveel meter was de makkelijke route hemelsbreed in de jungle tussen het begin en de waterval?
a. 800 m
b. 1 km
c. 1,8 km
Hij antwoordt ‘800 m’.
CORRECT of FOUT?

2. Wat was de juiste volgorde van de kisten van links naar rechts?
Hij antwoordt ‘476’.
CORRECT.

3. Hoeveel schietschijven had de buggy van Dick en Menno?
a. 1
b. 2
c. 3
Hij antwoordt ‘3’ en gaat naar de 9e  verdieping,
CORRECT.

Paul heeft dus zeker 2 van de 3 antwoorden correct.
De kans is onbestaand dat hij alle 3 antwoorden fout had.
De kans is zelfs vrij reëel dat hij ze alle 3 correct had.

Is tijdens de jungle opdracht nergens de afstand vernoemd van het moeilijke traject?
Ik lijk me zoiets te herinneren. Indien dit traject minder is dan 1,800 km, dan is het erg aanneembaar dat 800m correct was.

Verder is ook de vraag reeds gesteld waarom, indien zowel Paul als Renate foute antwoorden hebben gegeven, er niemand bij Dick is terechtgekomen tijdens de liftopdracht.

Neen, Renate wordt hier waarschijnlijk gestraft vanwege haar "achterbakse" taktiek.
... en Paul die wordt uiteindelijk beloond.
Dit laatste kan je ook al opmaken bij de beelden van reunie-afleveringen die reeds zijn vertyoond en waarbij Paul er als een triomfator bijloopt, terwijl zowel Renate als Eva er wat "verdwaasd", zeg maar als "loosers", bijstaan.

Uit de houdingen van de kandidaten blijkt duidelijk dat Paul winnaar is, Inge de mol en Eva en Renate verliezers.

Maar de uitleg van de liftopdracht blijft me intrigeren.
Hopelijk krijgen we hierop een volgende week degelijk antwoord.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #749 Gepost op: 7-03-2007, 11:58:02 »

En met 'bevredigend' bedoel je vermoedelijk dat Eva alsnog de mol is  ::rofl::?
Zie het topic van Gotcha hierboven, er staan een aantal goede punten in. Stel je voor dat niemand ál zijn vragen goed beantwoord heeft? Dan zouden we weten wie de mol is op basis van het feit dat die persoon niet gezien is (Dick bijvoorbeeld, maar die ligt eruit), ik denk dat de molcrew dát niet zou laten gebeuren. Volgens mij zagen de kandidaten Inge als ze alles goed hadden, maar wellicht ook als er een fout antwoord gegeven is. Anders zou het te gemakkelijk voor ons te deduceren zijn; die is gezien bij een fout antwoord en dus niet de mol.

Je kunt alle antwoorden die we niet zeker weten wel onder de loep nemen. Hoeveel kruispunten waren er op het buggyterrein? Was die olifant echt zo grijs?
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #750 Gepost op: 7-03-2007, 12:21:53 »
In therapie gaan lijkt me nog de enige oplossing voor jullie.  ::joehoe::

Nee hoor, ik denk namelijk ook dat Inge de Mol is, maar dat neemt niet weg dat dit puntje me wat dwars zit. ;)

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #751 Gepost op: 7-03-2007, 12:27:30 »
Ja dit punt zit me ook een beetje dwars.
Vooral omdat ik juist vanwege die lift opdracht geneigd was naar Eva te gaan.

Er moet ook iets zijn met de gekozen verdiepingen en de volgorde daarvan (iets wiskundigs ofzo)
want die zijn me net iets te random.

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #752 Gepost op: 7-03-2007, 12:35:46 »
Jongens, waarom pikt niemand dit zeer terechte punt van Erik TKS op? Lodewijk de 14e blijft maar dooremmeren over dat Lop Buri niet goed is, maar Bhumibol is de koning en Loun Bum is geen treinstation!

Ik snap wel wat je bedoelt maar net zoals bij Heinz bijvoorbeeld blijft dit punt mij wel heel erg bezighouden.

Ik ben niet geinteresseerd in spoorboekjes of echte namen van treinstations.

Het gaat erom dat de kandidaten vragen kregen die ze, als ze goed hadden opgelet, goed hadden kunnen beantwoorden.

Renate zat in die trein en die had geen spoorboekje.
Wel heeft ze braaf net als andere kandidaten de voorbijkomende namen opgeschreven.
Het eerste station hadden ze al fout want ze noteerden de naam van een plaatselijke tempel.

Volgens Karel had het goede antwoord van HET EERSTE station moeten zijn 'Lop Buri'.

Dan KAN het toch gewoon niet worden goedgerekend als zijnde het TWEEDE station bij de liftopdracht!!

Enne, wees blij dat er in ieder geval nog iemand blijft door'emmeren', het is nog 8 dagen tot de uitslag bekend word gemaakt em als niemand meer ergens een vraagteken bij durft te zetten word het hier wel erg stil hoor.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #753 Gepost op: 7-03-2007, 12:38:20 »

het tonen van de mol of willekeurig welke andere kandidaat heeft in jou ogen dus geen enkele zin. Dit zou pas zin hebben, als je vantevoren weet, dat degene die je te zien krijgt bij 1 of meer foute antwoorden, de mol niet is.

Verder geredeneerd: je kan op die manier wel elimineren. Maar wie zegt dat jij de foute kandidaat te zien krijgt waar jij over twijfelt?

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #754 Gepost op: 7-03-2007, 12:46:04 »
Wat ik me verder nog afvraag is de zgn "tactiek" van Paul.

Of het was misschien wel helemaal geen tactiek en wilde hij niet dat de rest weet dat hij de mol misschien gezien heeft? Ik bedoel, nu de kans toch echt wel 95% is dat Inge de mol is, zou dat zijn tactiek geweest kunnen zijn

Ben ik nog te volgens?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #755 Gepost op: 7-03-2007, 13:09:25 »

Ben ik nog te volgens?
Nee....... ::rofl:: ::rofl::

Ik denk dat het zien van de mol/andere kandidaat, iets individueels is, en dat de eventueel te volgen tactiek dus ook puur individueel is. Met andere woorden, dat de kandidaten van elkaar niet te weten komen, wie wie heeft gezien, behalve degenen die elkaar in de ogen hebben gekeken bij het openen van de liftdeuren.

Mijn overweging, dat een kandidaat een andere kandidaat kon uitsluiten, is de grond in geboord, omdat het niet uit te sluiten is dat die kandidaat bij minder dan drie goede antwoorden toch de mol te zien kreeg. Het zou kunnen verklaren Inge meerdere malen te zien is geweest, maar dat weten alleen Inge, en de kandidaten die haar hebben gezien.

Ben IK nog te volgen?  ::)

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #756 Gepost op: 7-03-2007, 13:11:38 »
het tonen van de mol of willekeurig welke andere kandidaat heeft in jou ogen dus geen enkele zin. Dit zou pas zin hebben, als je vantevoren weet, dat degene die je te zien krijgt bij 1 of meer foute antwoorden, de mol niet is.

Verder geredeneerd: je kan op die manier wel elimineren. Maar wie zegt dat jij de foute kandidaat te zien krijgt waar jij over twijfelt?

Het was duidelijk gezegd door Karel, bij alle vragen goed zie je de mol.

Door ook de mol te laten zien als je 1 of meer vragen fout beantwoord voeg je een dimensie aan het spel toe die eigenlijk het hele spel overbodig maakt.
Tenslotte had elke kandidaat wel een vraag die hij nooit helemaal zeker kon weten bij het beantwoorden.

Juist die onzekerheid maakt het mogelijk dit spel te spelen. Tenslotte heeft Paul waarschijnlijk al z'n vragen goed beantwoord maar die vraag over de afstand in de Jungle, 800 of 1000 meter is door hem nooit met 100% zekerheid te beoordelen.

Ervan uitgaande dat Inge de mol is dan heeft Paul als enige de mol te zien gekregen omdat hij al zijn vragen gied heeft beantwoord.
Van Renate kunnen we dat niet zeggen.
Als Renate nu de mol te zien heeft gekregen ondanks fout beantwoorde vragen dan benadeel je dus in de eerste plaats Renate op een heel oneerlijke manier.
Waarom zou ze dan op die oneerlijke manier zijn behandeld?

De enige verklaring die ik ervoor kan bedenken is zoals ik heb beschreven het feit dat ze al haar vragen fout had en dit wellicht bewust heeft gedaan om zodoende een kandidaat te elimineren als zijnde NIET de mol.

Wat ik me verder nog afvraag is de zgn "tactiek" van Paul.

Of het was misschien wel helemaal geen tactiek en wilde hij niet dat de rest weet dat hij de mol misschien gezien heeft? Ik bedoel, nu de kans toch echt wel 95% is dat Inge de mol is, zou dat zijn tactiek geweest kunnen zijn

Ben ik nog te volgens?

Paul beweerde achteraf in de bus deze tactiek te hebben gevolgd (of in ieder geval liet hij het zo doorschemeren).
Het is echter onwaarschijnlijk dat hij hier de waarheid sprak want de enige vraag die hij met zekerheid fout had kunnen beantwoorden was de vraag over de draak-volgorde en die beantwoord hij goed.
De Jungle afstand is een gokvraag en de vraag over het aantal schietschijven op de buggy was voor hem ook een gokvraag want hij was daar niet bij.

Offline Seraphina

• Forumlid
  • Kijk, een hele kudde!
« Reactie #757 Gepost op: 7-03-2007, 13:20:21 »
Ervan uitgaande dat Inge de mol is dan heeft Paul als enige de mol te zien gekregen omdat hij al zijn vragen gied heeft beantwoord.
Van Renate kunnen we dat niet zeggen.
Als Renate nu de mol te zien heeft gekregen ondanks fout beantwoorde vragen dan benadeel je dus in de eerste plaats Renate op een heel oneerlijke manier.
Waarom zou ze dan op die oneerlijke manier zijn behandeld?

Hoezo oneerlijk? Er is niet gezegd dat je de mol niet te zien kreeg als je vragen fout had, alleen dat je als je drie vragen goed de mol zou zien. Kortom, de enige manier zeker te weten dat je de mol gezien hebt, is om zeker te weten dat je al je vragen goed had. En anders is het jammer. Een beetje denkwerk wat die regel betreft is dus ook gevraagd van de kandidaten. Renate kan Inge dus niet als mol aanwijzen, maar ook niet als mol uitsluiten. Vind ik persoonlijk niets oneerlijks aan en geheel in WIDM stijl  :).
Sera: "Nou ik vind m`n Karel-quote mooi" , *Wendy*: "Ik vind hem ouderwets."

Offline Daedalus

• Forumlid
  • Wie de Mol is?
« Reactie #758 Gepost op: 7-03-2007, 13:55:10 »
Volgens mij is het met de treinopdracht/-vraag heel simpel gesteld. Kijk:

A---B---C---D
Als dit de lijn is en je stapt in A op, dan is B het eerste station dat je tegenkomt, dus het eerste dat opgeschreven moet worden. Als Karel in de lift om het 2e station vraagt, bedoelt hij het tweede station op de lijn, en dat is ook B.
The British are not impressed.

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #759 Gepost op: 7-03-2007, 14:10:31 »
Volgens mij is het met de treinopdracht/-vraag heel simpel gesteld. Kijk:

A---B---C---D
Als dit de lijn is en je stapt in A op, dan is B het eerste station dat je tegenkomt, dus het eerste dat opgeschreven moet worden. Als Karel in de lift om het 2e station vraagt, bedoelt hij het tweede station op de lijn, en dat is ook B.

Letterlijk uit de serie:

aflevering 3 aan het eind, Karel vraagt aan Eva:

Citaat
Wat kwam er na Ayutthaya ?

Hij noemt dus al het vertrekstation en vraagt naar het EERSTE tussenstation.
Nogmaals, volgens Karel was dit Lop-Buri.
--

Aflevering 6, de liftopdracht, Karel tegen Renate:

Citaat
Wat was de naam van het tweede spoorstation dat jullie tegenkwamen tussen Ayutthaya en Chiang Mai?

Ook hier noemt Karel dus het vertrekstation nadrukkelijk en gaat dus volgens mij die A-B-C-D regel niet op. Hij rekent in beide gevallen het vertrekstation niet mee.

Om het aan de hand van de A-----B------C-----D methode duidelijk te maken,
Na afloop van afl.3 wil Karel als eerste station B horen van Eva. Als zij dit fout beantwoord zegt hij dat dit Lop Buri moest zijn.

In de lift wil hij van Renate station C weten.

Dit KAN DUS NOOIT ook weer Lop Buri zijn.

« Laatst bewerkt op: 7-03-2007, 14:15:43 door Lodewijk14e »