Haha ik ben zo ingelezen op JP dat ik er gewoon vanuit ga dat iedereen dat weet.
Jan Peter de man die erbij was in Huizen en opperhoofd is van WIDM.
Ok, thanks.
Even weer iets anders en volledig on topic.
Tijdens de wandeling door Phuket komen ze langs dat bord met zonsop- en ondergangs tijd.
Er is landurig en duidelijk te lezen:
Zonsopkomst 06.37 am.
Zonsondergang 18.38 pm.
Op deze:
http://www.timeanddate.com/worldclock/astronomy.html?n=1230&month=6&year=2006&obj=sun&afl=-11&day=1site is echter te zien dat die tijden niet kloppen met juni 2006 in Phuket Thailand.
Ervan uitgaande dat de dag van de wandeling zo rond 24 juni geweest moet zijn (dit is te herleiden nav het de datum op het flessenpostbriefje van Menno aan Dick)zou er moeten staan:
Zonsopgang 06.11 am. (een verschil van 26 minuten).
Zonsondergang 18.46 pm. (een verschil van 8 minuten).
Totaal verschil van 34 minuten.
De enige dagen vorig jaar met de exacte tijden van het bord vielen op 6, 7 en 8 maart.
Verander de maand maar in bovenstaande link (of check het hele jaar net zoals ik heb gedaan).
Ik heb al naar links gezocht voor die dagen in maart naar de kandidaten maar een simpele verjaardag of zo zit er niet in.
Ook heb ik gecheckt of die tijden er b.v. 20 jaar geleden heel anders uitzagen maar ook dat is niet het geval, op enkele minuten na zit daar (net zoals hier dus) geen verschil in.
Toch vermoed ik dat hier een knetter van een hint in kan zitten want als de uitleg van Karel ook maar een beetje klopt dan bestaat het niet dat ze dat bord in geen maanden meer hebben bijgewerkt.
Het kan volgens mij niet anders of die tijden zijn er door widm opgeplakt en staan er enkel en alleen voor ONS !!
De kandidaten zullen hier vermoedelijk geen hint of opdracht uit krijgen.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of dat verhaal uberhaupt wel klopt want omdat het zo dicht bij de evenaar ligt zit er tussen de kortste en langste dag van het jaar maar net iets meer dan 1 uur verschil. Het verschil tussen de vroegste zonsopkomst en de laatste zonsopkomst over een heel jaar is ongeveer een half uur en datzelfde verschil is er voor de zonsondergangen.
Rond 20 juni (de langste dag van het jaar) zit er slechts een verschil van hooguit enkele seconden tussen de lengte van de dagen.
Om daar nou elke dag die tijden voor te gaan opplakken lijkt mij heel erg overdreven. Ik zeg niet dat het niet waar kan zijn maar het lijkt mij een onwaarschijnlijk verhaal.
We moesten beter KIJKEN zei die JP toch vorige week?
Welnu,... aan de slag.