Auteur Topic: België, Vlaanderen of Nederland  (gelezen 17482 keer)

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
België, Vlaanderen of Nederland
« Gepost op: 3-09-2007, 21:26:50 »
Naar aanleiding van deze opmerking van Koekoe
Citaat
"he Belgje,wat weet jij nou van het begin van RN (of wie is de mol of hoe het ook begonnen is)Daar heeft men dan ook 100% gelijk in.(ik verkies trouwens liever Vlaming  ;)
en de discussies her en der hoe het nu verder moet in België, nu de kabinetsvorming op z'n gat ligt:

Is/wordt het nog wat als 1 België, of wordt het tijd dat Vlaanderen en Wallonië ieder apart verder gaan (en wat gebeurt er dan met Brussel?), of wordt het tijd dat Vlaanderen weer onder het Koninkrijk der Nederlanden gaat vallen?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: België, Vlaanderen of Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 3-09-2007, 21:59:59 »
Waar veel mensen niet bij stilstaan, is dat er nog een ''vierde'' onderdeel is van wat België heet. Dat zijn de zogenaamde Ost-Kantons, waar de voertaal Duits is. Onder welk deel zouden die moeten vallen?

Ik heb geen idee wat nou de beste oplossing is. De werkgelegenheid zit in Vlaanderen, dus je zou zeggen: Walen, kom in Vlaanderen werken, dan is je toekomst niet uitzichtsloos.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #2 Gepost op: 3-09-2007, 22:31:01 »
Dat zijn de zogenaamde Ost-Kantons, waar de voertaal Duits is. Onder welk deel zouden die moeten vallen?

wat zou je denken van Duitsland ::)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #3 Gepost op: 3-09-2007, 22:58:35 »
Het word voor mij steeds duidelijker dat het voor België niet makkelijk zal zijn om als België verder te gaan. Uiteindelijk zal het uit elkaar vallen. Vlaanderen zal dan een apart land worden, en niet bij Nederland gaan horen. Wallonië zal ook een apart land worden, en dat Duitse deel zal daarbij gaan horen.

En dan Brussel. Ja, Brussel. Algemeen bezit van Europa ofzo? Het Europees Parlement zit er nu al, dus misschien kan het wel :P

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 3-09-2007, 23:26:33 »
Het lijkt me in elk geval geen oplossing dat Vlaanderen bij Nederland komt. Er zijn te grote verschillen in de cultuur, in wetgeving etc. En in het verleden is het ook verkeerd gegaan. Uiteindelijk zal ook dat niet goed aflopen.

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 3-09-2007, 23:40:30 »
Als we nou een Verenigde Staten van Europa krijgen (de plannen daarvoor heb ik geschreven in een werkstuk :P), dan is het probleem voor een groot gedeelte opgelost. Vlaanderen, Wallonië en Brussel worden dan gewoon aparte staten.

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 3-09-2007, 23:46:44 »
Ik geloof niet echt dat ik daar op zit te wachten  :-\\ Wat zijn de voordelen daarvan?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #7 Gepost op: 4-09-2007, 09:04:32 »
wat zou je denken van Duitsland ::)
Zal onze vroegere nachtegaal Heintje niet leuk vinden. Die woont daar.

Die Ost-Kantons zijn tot in de twintigste eeuw nog zelfstandig geweest, en zijn dus eigenlijk veel te klein om weer zelfstandig te worden. Duitsland zou dan de enig haalbare optie zijn.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #8 Gepost op: 4-09-2007, 10:26:15 »
Zal onze vroegere nachtegaal Heintje niet leuk vinden. Die woont daar.

heb ik even op gegoogled... da's een Limburgs kindsterretje uit de jaren 60... woont waar ???
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #9 Gepost op: 4-09-2007, 10:56:53 »
Kunnen we niet ruilen? Wij de provincie antwerpen.. Belgie onze provincie Limburg  ::)

Eens even kijken hoelang het duurt voordat iedereen uit limburg hier op de kast zit  ;D
« Laatst bewerkt op: 4-09-2007, 10:59:13 door Guikie »

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #10 Gepost op: 4-09-2007, 11:00:48 »
Kunnen we niet ruilen? Wij de provincie antwerpen.. Belgie onze provincie Limburg  ::)

Eens even kijken hoelang het duurt voordat iedereen uit limburg hier op de kast zit  ;D

>:( >:( >:( >:( >:( Daar liggen mijn roots ja.... Dan is straks België mijn roots.

Dat duurde niet lang he?
Geniet nooit met mate...

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #11 Gepost op: 4-09-2007, 11:04:12 »
Dat duurde niet lang he?

4 minuten... mooi  ::rofl:: ::rofl::

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 4-09-2007, 16:46:42 »
Ik geloof niet echt dat ik daar op zit te wachten  :-\\ Wat zijn de voordelen daarvan?

Europa kan op die manier een grootmacht vormen en beter concurreren met Amerika en China.

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 4-09-2007, 18:33:12 »
Ieder apart, dan worden het wel heel kleine staatjes. En Wallonië heeft dan niet veel economische basis. Ik denk dat de Walen Vlaanderen veel te hard nodig hebben.

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 4-09-2007, 19:43:24 »
Hmm,dit vind ik een interessant topic van Swifty. Normaal trek ik mij van politiek niets aan,maar nu ben ik betrokken partij he.Begrijp me niet verkeerd ik ben zeker geen voorstander van het Vlaams belang,en hoe het zal aflopen weet ik ook niet,ik kan enkel mijn mening geven. Zelf ben ik ook voor een onafhankelijk Vlaanderen.Want België is zo'n klein landje en toch zijn er zeer grote verschillen.Steek je de taalgrens over,dan waan je je precies in het noorden van Frankrijk,grijs,grauw,vervuilende industrie,achtergestelde buurten-criminaliteit enzo.
En ik kan het weten,want ik woon (voor de mensen die het nog niet wisten )op de Franse grens,en ga er om de haverklap naartoe(Lens,het voetbal). Vlaanderen en Wallonië zijn gewoon 2 verschillende werelden.(nu spreek ik natuurlijk niet over het toerisme in de Ardennen).Maar Vlaanderen bij Nederland? nee ik denk het niet,er zouden denk ik honderdduizenden (rijke) Nederlanders daarmee niet akkoord gaan.Want wij dachten steeds dat de grootste groep "allochtonen" in België noord-Afrikanen waren,vergeet het  ::jaja:: bij de top 3 staan de rijke Nederlanders omwille van het belastingsvoordeel  ::jaja:: ::jaja::
Persoonlijk(maar wie ben ik?) vind ik dat we zouden moeten doen zoals Tsjechie en Slowakije,gewoon vreedzaam onze eigen weg opgaan. Maar zoals Bodejos zei zijn er idd nog de Oost-kantons.Das niet moeilijk,die gooien we bij de Duitsers  >:D
Maar hoe het ook zal uitdraaien,zoals ik reeds zei woon ik op de Franse grens en het voor mij dichtsbijzijnde Nederlands stadje is op een uur rijden(Sluis),dus ik zal altijd met het Frans geconfronteerd worden.
Maar goed,nu ff gebruik maken van het knoppie,en wat lachen met de Walen  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley:: (Rob is een Vlaming hoor  ;) )

Offline koekoe

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 4-09-2007, 19:55:31 »
Moest het ooit zover komen,dan zou ik toch wel een bepaald Waals dorpje missen...
  :( :(

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #16 Gepost op: 4-09-2007, 20:02:47 »
heb ik even op gegoogled... da's een Limburgs kindsterretje uit de jaren 60... woont waar ???
Hein Simons heet ie nu. Inderdaad: DIE Heintje.

Hij is met de opbrengst van zijn gouden platen op een plek gaan wonen, waar de Nederlandse fiscus hem niet lastig zou vallen. (Neu Moresnet was ooit een aparte staat, ongeveer zo groot als Monaco).

Wanneer die Ost-Kantons aan Duitsland zouden ''vervallen'', zou ie fiscaal gezien niet zo best af zijn.

Overigens treedt ie nog regelmatig op, tijdens verkoopdemonstraties. Ik krijg regelmatig die uitnodigingen via de reclame.......

Offline koekoe

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 4-09-2007, 20:20:21 »
Deze kwestie is trouwens niet enkel van deze tijd. De "rijperen" onder ons kennen deze song nog wel veronderstel ik

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 4-09-2007, 22:01:13 »
Moest het ooit zover komen,dan zou ik toch wel een bepaald Waals dorpje missen...
  :( :(

Koekoe koekoe, ga jij nou maar gewoon aan de Hertog Jan! ;D

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 4-09-2007, 22:33:52 »
Hmm,dit vind ik een interessant topic van Swifty.
Dank je  Gewoon mijn poging om de Huiskamer nieuw leven in te blazen. ;)
Citaat
Normaal trek ik mij van politiek niets aan,maar nu ben ik betrokken partij he.Begrijp me niet verkeerd ik ben zeker geen voorstander van het Vlaams belang,en hoe het zal aflopen weet ik ook niet,ik kan enkel mijn mening geven. Zelf ben ik ook voor een onafhankelijk Vlaanderen.Want België is zo'n klein landje en toch zijn er zeer grote verschillen.Steek je de taalgrens over,dan waan je je precies in het noorden van Frankrijk,grijs,grauw,vervuilende industrie,achtergestelde buurten-criminaliteit enzo.
En ik kan het weten,want ik woon (voor de mensen die het nog niet wisten )op de Franse grens,en ga er om de haverklap naartoe(Lens,het voetbal). Vlaanderen en Wallonië zijn gewoon 2 verschillende werelden.(nu spreek ik natuurlijk niet over het toerisme in de Ardennen).Maar Vlaanderen bij Nederland? nee ik denk het niet,er zouden denk ik honderdduizenden (rijke) Nederlanders daarmee niet akkoord gaan.Want wij dachten steeds dat de grootste groep "allochtonen" in België noord-Afrikanen waren,vergeet het  ::jaja:: bij de top 3 staan de rijke Nederlanders omwille van het belastingsvoordeel  ::jaja:: ::jaja::
Persoonlijk(maar wie ben ik?) vind ik dat we zouden moeten doen zoals Tsjechie en Slowakije,gewoon vreedzaam onze eigen weg opgaan. Maar zoals Bodejos zei zijn er idd nog de Oost-kantons.Das niet moeilijk,die gooien we bij de Duitsers  >:D
Maar hoe het ook zal uitdraaien,zoals ik reeds zei woon ik op de Franse grens en het voor mij dichtsbijzijnde Nederlands stadje is op een uur rijden(Sluis),dus ik zal altijd met het Frans geconfronteerd worden.
Ach ja, ik was onze belastingvluchtelingen vergeten. Nou ja, dan moeten die maar naar Duitsland of Luxemburg verhuizen   ;D

Twee verschillende werelden zijn het wel, idd.
Maar de Walen kunnen toch niet zonder Vlaanderen? Waarom trekken zij niet wat harder aan een kabinetsformatie?