Den Bosch. Er komt een nieuwe serie van het televisieprogramma The Phone. De Avro heeft zes nieuwe afleveringen besteld, die in het voorjaar worden uitgezonden. Vandaag zijn in Den Bosch de opnamen begonnen.
De eerste reeks was, ondanks hoge verwachtingen, kijkcijfermatig geen succes. Niet gek als je een programma dat voornamelijk jonge kijkers moet trekken programmeert in de zomer, op vrijdagavond en op een onmogelijk tijdstip. Zo helpt de publieke omroep met haar netmanagers en vergadercultuur wel vaker een briljant idee om zeep.
Het concept van The Phone is top. (zie de eerdere blogjes over dit onderwerp) Ik geloof er nog steeds heilig in. Er moet alleen flink in geïnvesteerd worden en het programma moet een eerlijke kans krijgen. Wat dat betreft is een reeks van zes of acht afleveringen niks. Geef de producent opdracht om er dertien te maken en neem gelijk een serieuze optie op nog eens dertien episodes. Dat is pas vertrouwen uitspreken.
Dit is namelijk typisch zo’n format dat zich moet ontwikkelen. De makers kunnen alleen in de praktijk uitvinden wat werkt en wat niet. Wat dat betreft heb ik alleen al tijdens het draaien van die eerste acht afleveringen buitengewoon veel geleerd over mijn eigen vak en over het maken van The Phone in het bijzonder. Dat geldt waarschijnlijk voor alle mensen die erbij betrokken waren.
Een paar weken geleden heb ik een viertal groepen jongeren een stukje van de aflevering uit Utrecht laten zien. Geen van allen had eerder iets van dit programma gezien. Dat zegt wel iets over promo’s en het moment van uitzenden. Maar binnen drie minuten zaten ze allemaal op het puntje van hun stoel. Het idee dat iedereen van het ene op het andere moment in zo’n spannend spel terecht kan komen vonden ze geweldig. De vormgeving noemden ze gaaf en de meeste reageerden geïrriteerd toen ik na tien minuten de DVD stopte.
Voor mij was dit kleine onderzoekje in de doelgroep hét bewijs dat The Phone -in tegenstelling tot wat een aantal omroepdeskundigen, die ik hierover sprak, zeiden- wel degelijk hitpotentie heeft. En het wordt alleen maar beter.
Er is hard nagedacht over de samenstelling van de afleveringen. De ingrediënten zijn meer afgewogen en dus kunnen we spreken van een verbeterd recept. Tijdens de eerste draaidag bleek gelijk dat het werkt. Het einde van deze aflevering is geweldig.
Ik ben in ieder geval dolgelukkig met deze nieuwe ronde en geweldige kansen. Het is voor de cameraploeg minstens zo spannend als voor de kandidaten. Elke draaidag is een logistiek avontuur op zich en op iedere locatie valt wel wat te beleven. Bovendien is het voor iemand die gewend is om in kleine teams te werken heerlijk om ook af en toe met een grote ploeg op stap te zijn.
Bron: reinonline.blogspot.com