Auteur Topic: Godsdienst/Levensbeschouwing...  (gelezen 21049 keer)

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #40 Gepost op: 26-05-2008, 18:04:30 »
Ik denk dat er 1 God is. Ik zie die Godsfiguur wellicht een beetje anders dan iemand die een ander geloof aanhangt. Maar een deel van de verhalen van het Jodendom, het Christendom in al zijn vormen en de Islam komen gewoon overeen, en dat 'bewijst' voor mij dat we uiteindelijk allemaal in dezelfde figuur geloven, wellicht ieder met een andere interpretatie.

Daar geloof ik ook in ja.
Ken jij toevallig Coexist? Dat is een beweging die dit ook zegt en waar Bono ook aanhanger van is. In de 3D-film van U2 was daar nog aandacht voor, was wel mooi.


Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #41 Gepost op: 26-05-2008, 19:24:00 »
kan naastenliefde alleen maar komen van mensen die een religie aanhangen?
is een daad van naastenliefde, net als alle andere daden die de mens verricht, niet ontsproten uit egoisme? of laat ik het eigenbelang noemen. het doen en laten van de mens is toch in eerste instantie gericht op overleven.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #42 Gepost op: 26-05-2008, 19:27:50 »
is een daad van naastenliefde, net als alle andere daden die de mens verricht, niet ontsproten uit egoisme? of laat ik het eigenbelang noemen. het doen en laten van de mens is toch in eerste instantie gericht op overleven.
Is wel een leuke gedachte, alleen is de ondergrondse gedachte is natuurljk iets anders, namelijk dat het volgens mij niet perse egoisme maar eerder een wens om misschien terug te krijgen. Het terug krijgen is niet een vereiste, maar een hoop
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #43 Gepost op: 26-05-2008, 19:51:43 »
ok, klein nuanceverschil.
egoisme is voor mij niet per se altijd negatief gedrag, omdat ik het bekijk vanuit die overlevings- en beschermingsdrang.
voor sommige mensen zal het kringetje niet verder gaan dan hun kinderen/familie,anderen zullen handelen ten koste van anderen en voor weer anderen zal de kring groter zijn; hoe groter de kring, hoe veiliger=beter men zich voelt. en je goed voelen is de beloning. en hoe kom ik nu weer bij het onderwerp?
(sorry, ik heb weinig geslapen..)
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #44 Gepost op: 26-05-2008, 20:30:08 »
sorry, ik kan je niet helemaal meer volgen ibung  :-\\


maar ik wil wel even doorgaan op naastenliefde en egoïsme. Volgens mij is 1 van de geboden/pijlers van ieder geloof Naastenliefde. Nu heb ik een kennis, A,  die in een streng christelijk milieu is opgevoed (en nu zelf jeugdouderling is bij een PKN-gemeente, dus een minder 'strenge' gemeente). Zij vertelde me over haar ouders en het milieu waarin zij opgroeide. Het blijkt dat haar ouders naastenliefde beperken tot mensen van hun eigen gemeente. A heeft een pleegkind opgenomen in haar gezin. In mijn ogen een grote daad van naastenliefde. In de ogen van haar streng gelovige ouders iets heel raars. Zoiets doe je niet. Zover gaat de naastenliefde blijkbaar niet in hun milieu. Is dat niet egoïstisch?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #45 Gepost op: 26-05-2008, 20:33:29 »
sorry, ik kan je niet helemaal meer volgen ibung  :-\\


maar ik wil wel even doorgaan op naastenliefde en egoïsme. Volgens mij is 1 van de geboden/pijlers van ieder geloof Naastenliefde. Nu heb ik een kennis, A,  die in een streng christelijk milieu is opgevoed (en nu zelf jeugdouderling is bij een PKN-gemeente, dus een minder 'strenge' gemeente). Zij vertelde me over haar ouders en het milieu waarin zij opgroeide. Het blijkt dat haar ouders naastenliefde beperken tot mensen van hun eigen gemeente. A heeft een pleegkind opgenomen in haar gezin. In mijn ogen een grote daad van naastenliefde. In de ogen van haar streng gelovige ouders iets heel raars. Zoiets doe je niet. Zover gaat de naastenliefde blijkbaar niet in hun milieu. Is dat niet egoïstisch?
Dat is niet egoistisch, dat is hypocriet en ziek bijna...
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #46 Gepost op: 26-05-2008, 20:35:46 »
(
Citaat
ik kan je niet helemaal meer volgen
dat probleem had ik dus ook :-\\)

eigenlijk wil ik alleen maar weten of naastenliefde alleen voorbehouden is aan gelovigen. deze vraag is dus nu min of meer beantwoord.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #47 Gepost op: 26-05-2008, 20:38:37 »
(dat probleem had ik dus ook :-\\)

eigenlijk wil ik alleen maar weten of naastenliefde alleen voorbehouden is aan gelovigen. deze vraag is dus nu min of meer beantwoord.


Ok, gelukkig, dan begreep ik je nog wel een beetje  ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #48 Gepost op: 26-05-2008, 20:40:28 »
Ik begreep het inderdaad ook wel

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #49 Gepost op: 26-05-2008, 20:42:17 »
Nou ja, tja, er zijn groeperingen die naastenliefde alleen zien als iets wat binnen de eigen kring wel gebeurt, maar daar buiten niet hoort.

Dit is eigenlijk totaal in tegenstelling tot de aangeleerde mening in bijna elke religie, namelijk dat je je vijanden zelfs meer lief moet hebben dan jezelf
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #50 Gepost op: 26-05-2008, 20:43:58 »
Nou ja, tja, er zijn groeperingen die naastenliefde alleen zien als iets wat binnen de eigen kring wel gebeurt, maar daar buiten niet hoort.

Dit is eigenlijk totaal in tegenstelling tot de aangeleerde mening in bijna elke religie, namelijk dat je je vijanden zelfs meer lief moet hebben dan jezelf

Precies, dat bedoel ik  ::ok::

Keep calm and eat chocolates!

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #51 Gepost op: 26-05-2008, 20:48:40 »
toch lijkt het er soms wel op dat sommige groepen mensen zich superieur voelen omdat ze een religie aanhangen.
volgens mijn schoonmoeder (pinkstergemeente)ben ik een slechte vrouw omdat ik niet gelovig ben. dit heeft ze expliciet gezegd tegen onze vrienden toen ze bij ons logeerde. nu heeft ze maar kort en slecht onderwijs gehad en kijkt ze nogal op tegen 'het gezag' dus kan ik het haar eigenlijk niet helemaal kwalijk nemen, maar ik vond dit toch tamelijk kwetsend.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #52 Gepost op: 26-05-2008, 20:51:29 »
Dat is zeer kwetsend. Ik denk niet dat je een geloof nodig hebt om goed te leven. Maar sommigen denken dat je per sé gelovig moet zijn om na je dood in de hemel te komen. Volgens mij is het vooral belangrijk om goed te leven, dus o.a. niet kwaad te spreken over anderen, om in de hemel te kunnen komen, of je nu gelovig bent of niet.

Keep calm and eat chocolates!

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #53 Gepost op: 26-05-2008, 20:53:31 »
toch lijkt het er soms wel op dat sommige groepen mensen zich superieur voelen omdat ze een religie aanhangen.
volgens mijn schoonmoeder (pinkstergemeente)ben ik een slechte vrouw omdat ik niet gelovig ben. dit heeft ze expliciet gezegd tegen onze vrienden toen ze bij ons logeerde. nu heeft ze maar kort en slecht onderwijs gehad en kijkt ze nogal op tegen 'het gezag' dus kan ik het haar eigenlijk niet helemaal kwalijk nemen, maar ik vond dit toch tamelijk kwetsend.

Mijn ouders zijn ook heel streng, zo erg dat ik eigenlijk niet met m'n vriendin bij m'n ouders durf te komen.

Maar, ze respecteren tenminste wel dat ik zelf kies, en wat ik kies. Ze zeggen alleen dat ze het ergens niet mee eens zijn.
Vooral trouwens omdat alle kinderen zich daar in nogal hard opstellen.

Maar het is inderdaad kwetsend om jezelf superieur te vinden denk ik, want eigenlijk is zeggen dat iemand inferieur is de basis van oorlog (zie Hitler/WO2) en terrorisme.
En terrorisme is niet alleen geestelijk kwetsend, het is zelfs lichamelijk kwetsend....

(ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #54 Gepost op: 26-05-2008, 21:45:04 »
vanwege ernstige hoofdpijn en vermoeidheid heb ik nog niet de moeite genomen alles door te lezen.

maar ik schrik wel van wat ik zo vluchtig lees; kwetsende opmerkingen die gemaakt zijn, naastenliefde wat niet verder reikt dan familie en vrienden, oordelen die worden uitgesproken over niet gelovigen.

heel jammer en zeker niet de bedoeling.
ik kan niet goed praten wat anderen doen, (en wil hen op mijn beurt niet ook veroordelen), maar ik schrik hier wel van.

overigens staat in galaten 2: 15-17 dit:

'Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere volken, weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus."

ik zit hier zelf ook nog steeds mee, omdat het zoveel makkelijker is om te werken voor je redding, dan het zomaar in je schoot geworpen te krijgen.

dit staat er als toelichting nog bij (geen bijbelvers): Niemand kan voor God rechtvaardig worden door de wet na te leven. Niet omdat de wet niet goed is, maar omdat niemand in staat is zich volledig aan de wet te houden. Jezus is gekomen om ons 'vrij te kopen van de wet.'
Als je dit gelooft, ben je voor God rechtvaardig.

heel Galaten gaat over genade en werken, dus als je het een interessant onderwerp vind moet je 't zeker eens lezen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #55 Gepost op: 26-05-2008, 21:52:37 »
toch lijkt het er soms wel op dat sommige groepen mensen zich superieur voelen omdat ze een religie aanhangen.
volgens mijn schoonmoeder (pinkstergemeente)ben ik een slechte vrouw omdat ik niet gelovig ben. dit heeft ze expliciet gezegd tegen onze vrienden toen ze bij ons logeerde. nu heeft ze maar kort en slecht onderwijs gehad en kijkt ze nogal op tegen 'het gezag' dus kan ik het haar eigenlijk niet helemaal kwalijk nemen, maar ik vond dit toch tamelijk kwetsend.


dat kan ik me voorstellen, dat dat kwetsend is.
alleen omdat je geen christen bent?
jammer, want dat is zeker niet zo.
Jezus spoort ook absoluut niet aan tot hoogmoedigheid of arrogantie...
jammer...

morgen reageer ik weer ff verder, eerst m'n hoofdpijn uitslapen.  :(
« Laatst bewerkt op: 26-05-2008, 22:02:49 door Lautjuh »

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #56 Gepost op: 27-05-2008, 12:41:48 »
Uit jouw woorden kan ik opmaken dat jij het bekeren van iemand ziet als 'iemand winnen voor je religie', oftewel: een vorm van eigenbelang. Zo moet je het echter helemaal niet zien.
Voor een christen is zijn/haar geloof het belangrijkste wat er is. Door het geloof wordt je gered van de eeuwige dood (om het zo maar ff zwartwit te zeggen). Dat men vervolgens probeert dit geloof aan iemand anders door te geven, is dus een daad van pure liefde! Je wil ervoor zorgen dat die ander ook gered wordt, terwijl jij er verder niet beter van wordt.

Dat pure liefde verhaal van je geloof ik niet in. Da's gewoon en verkooppraatje. Ik denk dat het belang van het winnen van mensen voor je geloof is dat je met meer mensen sterker staat. Als "het geloof" zo geweldig zou zijn, zou iedereen daar toch bij willen horen? Dan zou je daar echt niemand voor hoeven winnen. ::ohno::

Geloof is voor mij niets anders dan zingeving/een leidraad voor bepaalde mensen aan hun leven en eventueel wat daarna komt. Daar waar niet gelovigen dat op hun eigen manier doen.

En ja, dubbele bodems, je zou er inderdaad heel boos of verontwaardigd om kunnen worden. Bedenk echter wel dat deze Westerse samenleving bij voorbaat al niks wil weten van God. Want "God is kut, hij verbiedt je te neuken voordat je bent getrouwd, hij zegt dat je elke zondag psalmen moet zingen in de kerk en hij heeft een hekel aan homo's". Is het dan heel gek dat mensen hun boodschap dan verpakken in leuk programma of iets dergelijks. Dan bestaat er tenminste nog een gering kansje om je boodschap te laten doorkomen.

Beetje zwart-wit verhaal vind je niet?

Daarbij, als wat je iets wil doorgeven aan een ander dat allemaal niet zo mooi is en je moet het dus mooier maken dan het is, ben je dan niet een beetje hypocriet bezig?

Misschien moet je gewoon accepteren dat jouw waarheid niet de waarheid van een ander is en niet proberen een ander van jouw gelijk te overtuigen. Volgens mij doen niet gelovigen dat ook niet. Ik accepteer dat jij gelovig ben, accepteer dan ook dat een ander dat niet is en ga niet proberen hem/haar daar vanaf te brengen.
Geniet nooit met mate...

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #57 Gepost op: 27-05-2008, 12:49:16 »
Misschien moet je gewoon accepteren dat jouw waarheid niet de waarheid van een ander is en niet proberen een ander van jouw gelijk te overtuigen. Volgens mij doen niet gelovigen dat ook niet. Ik accepteer dat jij gelovig ben, accepteer dan ook dat een ander dat niet is en ga niet proberen hem/haar daar vanaf te brengen.
Daar heb je op je eigen manier gelijk.
Alleen staat in de bijbel (en de koran ook trouwens) de opdracht om andere mensen over het geloof te vertellen.
Veel gelovigen gaan daar dus ook zo mee om.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #58 Gepost op: 27-05-2008, 14:12:41 »
Misschien moet je gewoon accepteren dat jouw waarheid niet de waarheid van een ander is en niet proberen een ander van jouw gelijk te overtuigen. Volgens mij doen niet gelovigen dat ook niet. Ik accepteer dat jij gelovig ben, accepteer dan ook dat een ander dat niet is en ga niet proberen hem/haar daar vanaf te brengen.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat iedereen elkaar probeert te overtuigen dat zijn/haar manier van leven het beste is, anders zou je de discussie niet eens voeren ;) Alleen iedereen doet het op z'n eigen manier, Jehova's door langs de deuren te gaan, christenen/joden/moslims weer op een andere manier, en niet-gelovigen door in discussie te gaan en proberen te 'winnen'.
First you go backwards, but then forwards again

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #59 Gepost op: 27-05-2008, 14:17:33 »
Citaat
Dat pure liefde verhaal van je geloof ik niet in. Da's gewoon en verkooppraatje. Ik denk dat het belang van het winnen van mensen voor je geloof is dat je met meer mensen sterker staat

dat bedoelde ik dus met die verwarde opmerking van mij.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw