Auteur Topic: Godsdienst/Levensbeschouwing...  (gelezen 21051 keer)

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #60 Gepost op: 27-05-2008, 14:37:16 »
Iets doen voor je vriend/vriendin/vrouw/man/verloofde* is dat ook altijd uit eigenbelang dus.


*doorhalen wat niet van toepassing is
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #61 Gepost op: 27-05-2008, 14:38:33 »
Een paar pagina's terug schreef Mloesje dat alle gelovigen in principe in dezelfde God geloven.
Maar ik vind het dan wel opvallen dat gelovigen vaak vijandiger tegenover elkaar staan ('het (on)juiste geloof'), dan dat ongelovigen tegenover gelovigen staan. Klinkt een beetje ingewikkeld en vaag, daarom concreter:
Een vriend van me (gereformeerd) laat geen mogelijkheid onbenut om de katholieken heel fel te veroordelen ('schijnheilige Roomsen', etc.). Hij staat veel negatiever tegenover de katholieken dan ik (niet gelovig).
Ander voorbeeld:
Vorig jaar volgde ik een heel interessant vak, Inleiding Islam. Tijdens een college over een specifieke stroming binnen die islam, stond een moslima op die aan de docent vroeg: "Maar meneer, dat klopt toch niet met de juiste Islam?"
Ik moet wel direct toegeven dat ik ook genoeg gelovigen ken die dit soort dingen niet zeggen, maar aan de andere kant ken ik helemaal geen ongelovigen die gelovigen op zo'n manier veroordelen. ???
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #62 Gepost op: 27-05-2008, 14:45:21 »
Ik verbaas mij al jaren over al die variatie van verschillende kerken in Nederland.

Wat jij beschrijft is vooral dat de 'eigen kerk' gezien word als de 'enige juiste' en 'die andere' dus iets niet goed doet.

Zo heb ik bij de jehova-getuigen soms vraagtekens. Dingen als verjaardag vieren ze niet omdat dat ergens in de de bijbel verboden zou zijn etc.
Dat vind ik raar.

Maar het veroordelen van de ander zijn manier van geloven is iets wat inderdaad iemand die gelooft veel sneller doet.

Ik ken ook mensen die enorm respect vinden te moeten hebben. Zo is een studiegenoot van mij moslim.
Niks aan de hand met die jongen, maar bij alle groepsopdrachten vind hij direct de hele groep er op moet attenderen dat hij moslim is en ook respect moet krijgen.
Erm, ik heb altijd zoiets van ja, leuk en aardig enzo, maareuh, verdien je respect maar! Werken ervoor zal je.
Ik respecteer je geloof, maar dat heeft geen bal uit te staan met deze opdracht!
« Laatst bewerkt op: 27-05-2008, 14:53:56 door Firesphere »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #63 Gepost op: 27-05-2008, 14:54:35 »
Citaat
Iets doen voor je vriend/vriendin/vrouw/man/verloofde* is dat ook altijd uit eigenbelang dus.
ik denk het wel ja.
nogmaals spreek ik hiermee geen waardeoordeel uit.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #64 Gepost op: 27-05-2008, 17:52:45 »
Dat pure liefde verhaal van je geloof ik niet in. Da's gewoon en verkooppraatje. Ik denk dat het belang van het winnen van mensen voor je geloof is dat je met meer mensen sterker staat.

Ik heb er op zich vrij weinig aan dat er 3 kinderen in Oekraïne tot geloof zijn gekomen hoor. Bovendien is voor mij ondergeschikt aan het eeuwige leven wat mij hierna te wachten staat, dus of mijn geloof sterk staat of niet maakt mij ook vrij weinig uit.

@KD: Dat heeft te maken met vergelijken. Je kunt je zelf veel makkelijker vergelijken met iemand die ook in God gelooft dan met iemand die niet in God gelooft. Omdat sommige gelovigen zichzelf als helemaal geweldig zien ben je dan dus al gauw negatief over andere gelovige groeperingen.
« Laatst bewerkt op: 27-05-2008, 17:56:03 door Willemson »

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #65 Gepost op: 27-05-2008, 19:26:03 »
Ik heb er op zich vrij weinig aan dat er 3 kinderen in Oekraïne tot geloof zijn gekomen hoor. Bovendien is voor mij ondergeschikt aan het eeuwige leven wat mij hierna te wachten staat, dus of mijn geloof sterk staat of niet maakt mij ook vrij weinig uit.

Gaat natuurlijk niet om jou persoonlijk, maar als geloofsgroep in z'n geheel. ;)
Geniet nooit met mate...

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #66 Gepost op: 15-09-2008, 22:40:25 »
Onze zoon is, door verliefd te worden op een Jehova meisje, ook Jehova's getuige geworden.
Op een dag vroeg hij ons of wij een film wilde zien over Jehova Getuigen. Wij wilden dat wel omdat ik wil weten in wat voor een wereld mijn zoon leeft. In de film werd duidelijk gemaakt dat je als Jehova Getuige beter niet kon omgaan met niet Jehova's. We hebben dat stuk teruggespoeld en onze zoon gezegd dat hij die zin eens goed moest lezen. Dat betekende dat hij dus niet met ons ouders en z'n broer en zus om moest gaan. Hij schrok zich te pletter. Het heeft een heftige discussie opgeleverd dat kan ik je wel zeggen.

Maar wij respecteren en accepteren zijn keuze. Hij weet dat wij moeite en verdriet hebben met sommige dingen,maar we kunnen er wel over praten.

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #67 Gepost op: 15-09-2008, 23:07:22 »
Nja ik ken ook wel andere verhalen. Een goede vriend van mij is Jehova's Getuigen en hij gaat echt veel om met niet-Jehova's hoor (ben zelf ook geen Jehova's Getuige ;)). Ik ga er later wel een keer verder op in.
First you go backwards, but then forwards again

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #68 Gepost op: 16-09-2008, 09:52:04 »
Maar wij respecteren en accepteren zijn keuze. Hij weet dat wij moeite en verdriet hebben met sommige dingen,maar we kunnen er wel over praten.

Dat zou mij heel moelijk lijken heel eerlijk gezegd. :-\\ Zeker bij zoiets als de Jehovah's getuigen. Dat is toch eerder een soort sekte dan een geloof.
Geniet nooit met mate...

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #69 Gepost op: 16-09-2008, 22:25:38 »
De keus is voor mij makkelijk.
Hij is en blijft mijn kind en die wil ik niet verliezen door wat voor een geloof dan ook. Ook al ben je het niet eens met z'n keuze, je kunt beter met elkaar praten dan boos zijn.
Onze zoon gaat ook om met niet Jehova's hoor. Tegenwoordig gaat dat wel.

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #70 Gepost op: 16-09-2008, 22:30:01 »
Tjee, vervelende situatie zeg. Dat zal de familiebanden er in ieder geval niet mákkelijker op maken.

Dat Jehova's in principe hun banden niet-Jehova familie moeten verbreken, heb ik ook wel eerder gehoord (ook van Jehova's), maar er zullen misschien ook wel meer gematigde Jehova's bestaan... In ieder geval zijn (verjaardags-)feestjes er gewoonlijk niet meer bij.  :(
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #71 Gepost op: 16-09-2008, 22:34:04 »
In ieder geval zijn (verjaardags-)feestjes er gewoonlijk niet meer bij.  :(
Dat is voor mij ook het moeilijkste : hij is op mijn verjaardag geboren.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #72 Gepost op: 23-01-2009, 10:26:58 »
Toch nog even een goed bericht :

Onze zoon is ZELF erachter gekomen dat z'n geloof niet klopt. En heeft besloten eruit te stappen.

Hij heeft de kerstdagen met de hele familie doorgebracht.


Hij krijgt nu wel psychische begeleiding.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #73 Gepost op: 23-01-2009, 12:28:28 »
zal wel een opluchting zijn voor je. en de verkering is uit?
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #74 Gepost op: 23-01-2009, 12:50:43 »
Wat fijn! Super dat jullie je ze hebt weten op te stellen tegenover hem, en fijn dat hij het nu zelf heeft ontdekt  ::bravo::

Die psychische begeleiding zegt wellicht wel iets over dit geloof  :-\\
Keep calm and eat chocolates!

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #75 Gepost op: 23-01-2009, 15:44:45 »
Dat Jehova's in principe hun banden niet-Jehova familie moeten verbreken, heb ik ook wel eerder gehoord

Dit klopt, mijn oom is Jehova's getuige... ik en de familie hebben hem nooit meer gezien. Zelfs op de begrafenis van zijn eigen moeder mocht hij niet komen van de Jehova's afdeling...

@Kabouter: knap hoe je hiermee om bent gegaan, en m.i. ook de enige goede manier ::ok::. Het is en blijft je kind en soms (vaak) moet je als ouder maar toekijken hoe je kind een 'misstap' maakt, je kunt soms niet anders dan je kind op zijn neus te laten vallen - de beste manier om te leren en bepaalde ervaringen op te doen...

Blijkbaar heeft jouw zoon een goede en verantwoordelijke opvoeding gehad, kan hij zijn eigen keuzes maken, en daar goed met jou over praten (en komt hij ook naar jou toe, en heeft hij respect voor je mening (voor zover ik dat kan beoordelen), dat is goud waard... Mooi :)
En die psychische begeleiding... er zijn ergere dingen op de wereld, maar ook dit is weer een goede stap, zolang hij er zelf achter staat.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2009, 15:46:59 door Dwaastoo »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #76 Gepost op: 23-01-2009, 16:10:48 »
Ik had me voorgenomen in principe niet meer in  een topic te posten dat over godsdienst gaat. Een enkele keer maak ik daarop een uitzondering. Het uittreden van de zoon van Kabouter vind ik zo'n uitzondering.

Ik heb thuis een boekje liggen. Dat heet: het ''Koninkrijk dat niet kwam'', geschreven door de in 2003 overleden Joseph Wilting.

Hierin beschrijft hij hoe je wordt meegezogen in de organisatie, steeds verder en steeds dieper. Hij beschrijft hoe hij zelf was opgeklommen tot een vooraanstaand lid van de gemeenschap, geeft ook ruiterlijk toe dat hij meedeed aan dingen waar hij later spijt van kreeg.

Toch bleef hij op de een of andere manier een buitenbeentje. Hij durfde kritisch te zijn. Maar een kritische vraag stellen, dat kan simpelweg al een vraag zijn die begint met ''waarom?'', kan je op een huisbezoek van een commissie komen te staan.

Een van de vreemdste dingen die hij meemaakte, was toen hij op reis door Denemarken dringend behoefte had aan nieuwe kleding. Hij had een aantal hemden aangeschaft, waarvan hij een exemplaar aantrok naar een bijeenkomst. Enkele dagen daarna kreeg hij bezoek van een aantal heren. Wie hij dacht dat hij was, dat hij tegen de voorschriften van Brooklyn in overhemden had gedragen die niet geheel wit waren. Er liep een heel subtiel smal rood streepje door de stof heen, en iemand had dat gerapporteerd.

Brooklyn bepaalt, Brooklyn denkt voor jou, Brooklyn bepaalt dat doorstuderen na de lagere school verspilde tijd is. Brooklyn bepaalt ook dat kinderen ongewenst zijn, want dat zijn maar handenbindertjes, waardoor er minder tijd overblijft om langs de deuren te gaan. Je krijgt ook op gezette tijden rapporten thuis, waarin staat hoeveel en hoe vaak je langs de deuren bent geweest, en hoeveel wachttorens en ontwaakt je hebt verkocht. Is dat niet genoeg naar de zin van de opziener, dan kun je huisboezoek verwachten. Gaat het snel daarna niet beter, dan loop je het risico te worden geroyeerd.

En als je eens in de knoop zit met jezelf? Dat kan, maar de oplossing is: nog meer langs de deuren gaan. Een andere oplossing is er niet.

Gaandeweg zag ook Brooklyn in dat het teruglopende aantal leden te wijten was aan deze starre houding, en men is wat soepeler gaan reageren. Leden mogen ineens een televisie in huis hebben, ja zelfs een kleurentelevisie. Dat dit mag, vloeit voort uit ''nieuwe inzichten''. Leden wordt afgeraden ''oude'' lectuur te raadplegen, want daarin staan andere dingen dan de huidige opvatting.


Heel goed, Kabouter, dat je zoon zelf tot het inzicht is gekomen. Er zijn speciale teams die ex-jehova's opvangen. Een soort omgekeerde hersenspoeling passen ze dan toe.

Wanneer je een jehova's getuige vraagt wie Joseph Wilting is, dan zal die deze naam niet ''kennen''. Maar men kent hem wel, alleen is het een doodzonde om over hem te praten.


Onnodig te zeggen dat, wanneer je een jehova's getuige met dit soort zaken confronteert, dat ie zal zeggen dat het allemaal niet waar is.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2009, 22:31:31 door Bodejos »

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #77 Gepost op: 28-01-2009, 22:29:21 »
Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties. ::hug:: ::hug:: ::hug::

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #78 Gepost op: 20-02-2010, 14:13:51 »
Een interessante discussie, waarvan ik het heel jammer vind dat ie is doodgebloed.

Blaas er nieuw leven in zou ik zeggen. ;D
Geniet nooit met mate...

Offline kelly58

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Believe in yourself...
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #79 Gepost op: 21-02-2010, 22:01:42 »
iedereen moet voor zichzelf maar weten of ie nou wel of niet geloofd maar ik kan er niet tegen dat gelovigen altijd ,hun, geloof opdringen aan niet gelovigen dat moet maar eens afgelopen zijn  >:(
hier spreekt uw gezagsvoerder, omdat de stewardes jarig is gaan we 20 loopings maken...