Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435289 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Politiek Nederland
« Gepost op: 20-02-2010, 10:07:51 »
Balkenende IV gevallen over besluit Uruzgan
Gepubliceerd: 20 februari 2010 03:58 | Gewijzigd: 20 februari 2010 09:19

Den Haag, 20 febr. Het vierde kabinet-Balkenende is zaterdag in de vroege ochtend gevallen. De coalitiepartijen hebben geen enkel vertrouwen meer in elkaar om verder te regeren. De PvdA-ministers besloten uit het kabinet te stappen. De overige bewindslieden stellen hun portefeuille ter beschikking.

Volgens bronnen rond de onderhandelingen was er sprake van een harde confrontatie tussen CDA en PvdA. Premier Jan Peter Balkenende gaf iets na vier uur 's nachts een korte persverklaring. „Waar vertrouwen ontbreekt, is een poging om het over de inhoud eens te worden bij voorbaat tot mislukken gedoemd.”

Urenlange onderhandelingen in de Trêveszaal leidden niet tot een akkoord over een besluit om de missie in Uruzgan te beëindigen. CDA- en ChristenUnie-bewindslieden waren niet bereid om te voldoen aan het ultimatum van vicepremier Bos. De PvdA-leider had geeist om vrijdag een definitief besluit te nemen om het NAVO-verzoek om langer in de Afghaanse provincie te blijven af te wijzen.

Het is de vierde keer dat een kabinet onder leiding van Jan Peter Balkenende de eindstreep niet haalt.


Bron: nrc.nl
« Laatst bewerkt op: 31-08-2012, 00:13:03 door Lukie4, Reden: algemener topic titel gemaakt »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2010, 10:08:16 »
Echt belachelijk dat het kabinet hierover valt. Zoveel crises geweest die ze hebben doorstaan, en dan is dit de bottleneck ???
Keep calm and eat chocolates!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2010, 11:37:42 »
Echt belachelijk dat het kabinet hierover valt. Zoveel crises geweest die ze hebben doorstaan, en dan is dit de bottleneck ???

Het zal wel een optelsom zijn geweest van irritaties en andere inzichten.
Geniet nooit met mate...

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2010, 11:44:21 »
Ja, maar ik vind het wel waardeloos, Wilders zal hier het meeste van profiteren ::niet-ok::


Ik had gehoopt dat de gemeentelijke PVV's het straks na de gemeenteraadverkiezingen goed zouden verpesten voor de landelijke PVV, ik ben nu bang dat de termijn daarvoor te kort zal zijn :(
Keep calm and eat chocolates!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2010, 11:54:26 »
Zelfs bij ons is dit voorpaginanieuws  ??? ???

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2010, 12:12:41 »
Lastig hoor hoe dit te duiden. Ik hoor net Verhagen op de radio en die houdt bij hoog en laag vol dat hij gelijk heeft. Even daarvoor was Slob aan het woord. Hij wil het niet over de schuldvraag hebben, maar heeft in de zin daarvoor al 2x de PvdA beticht van onwil en onkunde. Wouter Bos ondertussen houdt dan eindelijk een keer zijn poot stijf en krijgt de rekening gepresenteerd. De schuld en waarschijnlijk een val van zo'n 20 zetels bij de volgende verkiezingen. Dit lijkt me voor hem het tijdstip om op te stappen en het roer aan Diederik Samson te geven. Ik ben altijd een fan van hem geweest, maar hij is zo slecht in positieve publiciteit genereren. Op de een of andere manieren komen de goede punten van hem (en van de pvda als geheel) nooit goed door naar de Nederlandse samenleving.

Ik hou mijn hart vast voor de verkiezingen. Ik ben het erg met Swifty eens. Iedereen met een hele hersencel ziet al dat Wilders nooit niets niet kan bereiken, maar als ze nu een beetje gemeentelijk al waren gestruikeld hadden ook degene met een halve hersencel dat wel ingezien.
Het gaat een rampenformatie worden.
CDA 20, Wilders 20, D66 20  VVD 15, PvdA 15, Groenlinks 15, Sp 15, Trots 5, CU 5, SGP 3, PvdD 2. Dan mis ik er nog 5 geloof ik, nou verdeel die maar eerlijk over bovenstaande partijen en het is duidelijk dat we een 4 partijen kabinet moeten krijgen......
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline m@ri@nne

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2010, 12:16:41 »
Het gaat een rampenformatie worden.
CDA 20, Wilders 20, D66 20  VVD 15, PvdA 15, Groenlinks 15, Sp 15, Trots 5, CU 5, SGP 3, PvdD 2. Dan mis ik er nog 5 geloof ik, nou verdeel die maar eerlijk over bovenstaande partijen en het is duidelijk dat we een 4 partijen kabinet moeten krijgen......

Ben ook bang dat het wel eens een zéér rechtse formatie kan gaan worden, daar wordt je nu niet bepaald vrolijk van. ::niet-ok::
Een appel valt niet ver van de boom, vooral niet als De Mol zijn kop boven het maaiveld uit steekt.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2010, 12:33:23 »
Wouter Bos ondertussen houdt dan eindelijk een keer zijn poot stijf en krijgt de rekening gepresenteerd. De schuld en waarschijnlijk een val van zo'n 20 zetels bij de volgende verkiezingen.

Dat is nog maar de vraag of dit een verlies voor de PvdA zal opleveren. Het verleden wijst uit dat degene die de schuld krijgt van de val van een kabinet soms wint. Juist omdat kiezers het waarderen dat een partij zijn poot heeft stijfgehouden. Men noemde gister of eergister een aantal kabinetten op die ook gevallen waren en waar dit gebeurde.

Die stemmen op Wilders zijn uiteraard proteststemmen. Net zoals dat destijds gebeurde bij de opkomst van Fortuyn. Aan de ene kant heeft de politiek dat aan zichzelf te danken omdat men blijkbaar niet goed luistert naar haar achterban. Aan de andere kant denk ik dat een opleving van Wilders niet veel zal opleveren. Veel partijen willen toch niet met hem regeren (zover dat al nodig is) en mocht zoiets toch gebeuren dan zal het vast geen lang leven hebben. (zie destijds met de LPF)

Heel eerlijk gezegd ben ik wel blij dat dit kabinet weg is. Was er geen groot fan van. Maar het is afwachten wat we ervoor terug krijgen.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2010, 13:47:04 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2010, 12:41:45 »
Ik denk ook dat de PvdA er voordeel van heeft. Maar er is op dit moment gewoon geen goed alternatief te bedenken, wie zouden er samen een goeie regering kunnen vormen?
Keep calm and eat chocolates!

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2010, 14:43:44 »
een dubbele feestdag ::feest:: ::feest::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2010, 14:52:34 »
en dan wilders in het kabinet? Dacht het toch niet. Het enige dat hij de afgelopen jaren heeft gedaan, is afgeven op buitenlanders, zelfs bij problemen waar zij part noch deel aan hadden.

Het dagelijkse fileleed? wilder weet het zo te formuleren dat de allochtonen daar de schuld van krijgen, ook al zitten die gewoon thuis.

Mensen die wilders als een afgod vereren, moeten eens goed kijken naar zijn parrtijprogramma. In grote lijnen in dat gekopieerd van zijn politieke tegenstanders. Waar hij zo tegen tekeer gaat, pikt ie wel bijvoorbeeld van de SP of Groen Links.

Kijk naar onze zuiderburen: daar begint de bevolking de ware bedoelingen van het vlaams belang ook te doorzien, en verliest men aanhang. Die gaat voor een deel naar de nog extremere rechtervleugel, maar vervalt ook aan andere partijen.

Je kunt nu eenmaal niet, zoals wilders en consorten dat doet, ongestraft alle problemen toeschrijven aan ''de buitenlander''. Helaas trappen hele volksstammen erin.

Hoe het dan wel moet? Alle coalities zijn voor mij bespreekbaar, maar een coalitie met rita verdonk dan wel geert wilders zal voor mij onbespreekbaar zijn, tenzij ze hun nazi-ideologie laten varen.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2010, 14:56:25 »
Ik las net dat al bekend is hoe het kabinet Balkenende V eruit gaat zien. Ik denk niet dat er dan weer zo snel meningsverschillen zullen ontstaan.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2010, 14:58:28 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2010, 14:58:00 »
::rofl:: 
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2010, 14:58:45 »
Ik ben het trouwens eens met Swifty, Lukie4 en m@ri@nne: Wilders gaat hiet uiteraard het meest van profiteren. Wat een ramp. :-\\
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2010, 15:10:23 »
het zal een kortdurende ramp zijn denk ik. en dan wordt ie afgeserveerd.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #15 Gepost op: 20-02-2010, 15:18:27 »
Dat kan wel zo zijn, maar de schade die hij in zo'n korte periode kan aanrichten is niet te onderschatten. Als hij in het wilde weg allerlei rare maatregelen gaat doorvoeren kan het jaren duren voor dat allemaal weer is hersteld.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #16 Gepost op: 20-02-2010, 15:27:38 »
zoals we nu zoveel van balkenende 1 tm 4 moeten herstellen, o.a. de privatisering, marktwerking in de zorg, het verschil tussen inkomens wat verkleinen enz. ik ben er in ieder geval niet rouwig om dat het klaar is met dit kabinet.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #17 Gepost op: 20-02-2010, 15:42:35 »
Ik verwacht dat het beleid van Wilders heel wat onverantwoorder zal zijn dan dat van dit kabinet. Dit kabinet heeft het beslist niet goed gedaan, maar ik ben bang dat het nog veel slechter kan...
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #18 Gepost op: 20-02-2010, 16:00:59 »
ja maar KD, een volledige meerderheid krijgen ze niet. Dus hele idiote dingen, lijkt me niet dat andere partijen mee willen gaan. Eerlijk gezegd verwacht ik dat een kabinet met de PVV nog korter aanblijft dan Philomena Berkhout aanbleef als staatssecretaris.....

Nee, ik denk dat we jaren zeventig/tachtig Italiaanse toestanden gaan krijgen (of hebben we die al) een paar kabinetten die het nog geen jaar uithouden
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tunnelkijkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het kabinet is gevallen
« Reactie #19 Gepost op: 20-02-2010, 17:03:19 »
een dubbele feestdag ::feest:: ::feest::
gefeliciteerd in het kwadraat, Tom :)

Denken jullie trouwens dat er een Balkenende 5 komt? Ik niet, namelijk. Maar ik wil echt niet dat Wilders minister president wordt. Dan ga ik mij aanmelden als lid voor D66.. Omdat het kan.

De verkiezingen komen er in mei-juni aan, ik hoop dat we in juli weten waar we aan toe zijn in dit land..
Laat de zomer beginnen!