Auteur Topic: De opdrachten  (gelezen 152132 keer)

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #460 Gepost op: 15-11-2010, 23:56:50 »
Schulz heeft deze vraag gesteldGebruikelijk is dat dit niet betekent wie het potje begonnen is, maar wie er aan zet is.

Ah, oké, dus dat bedoelt Schulz... dan heeft hij de vraag aan Swifty niet eenduidig gesteld:
Hij had niet moeten vragen: "begint wit" (meervoudig uitlegbaar), maar: "is wit aan nu aan zet"
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #461 Gepost op: 15-11-2010, 23:57:34 »
Ik ben ook nog niet overtuigd van de juistheid van de opgave ongeacht wie de opgave verzonnen heeft. Zeker als er geen coordinaten naast het bord staan, moet je er mi vanuit gaan dat je aan de witte kant van het bord zit.

Aan de andere kant het is wel een mooie instinker. ::ok::
Geniet nooit met mate...

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #462 Gepost op: 15-11-2010, 23:58:38 »
Ah, oké, dus dat bedoelt Schulz... dan heeft hij de vraag aan Swifty niet eenduidig gesteld:
Hij had niet moeten vragen: "begint wit" (meervoudig uitlegbaar), maar: "is wit aan nu aan zet"

in de meeste schaakproblemen staat zoiets als:  'wit begint en wint" of "wit begint en geeft mat in 3 zetten".
Naar die analogie stelde ik die vraag.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #463 Gepost op: 15-11-2010, 23:59:36 »
ach kom Dwaas, dat meen je niet als argument. Dat slaat accuut de discussie dood, want alles wat ik nu zeg zou dan mjn 'niet tegen mijn verlies kunnen' bevestigen.

Dus ik hou maar mijn mond. :-X

Jouw keuze, maar ik was eerder benieuwd naar je antwoord op de vraag:
Wil je nu echt beweren dat 3 schaakmeesters ongelijk hebben met dit schaakprobleem?
in de meeste schaakproblemen staat zoiets als:  'wit begint en wint" of "wit begint en geeft mat in 3 zetten".
Naar die analogie stelde ik die vraag.

De vraag is: wit zet zwart in zo min mogelijk zetten mat.... het enige goede antwoord is NUL.
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdrachten
« Reactie #464 Gepost op: 16-11-2010, 00:00:28 »
En ik heb er al helemaaal geen verstand van maar ik las de vraag van schulz als:
is wit aan zet?

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: De opdrachten
« Reactie #465 Gepost op: 16-11-2010, 00:01:50 »
ik ga schakend mijn bedje in ::zwaai::
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #466 Gepost op: 16-11-2010, 00:02:18 »
Ik ben ook nog niet overtuigd van de juistheid van de opgave ongeacht wie de opgave verzonnen heeft. Zeker als er geen coordinaten naast het bord staan, moet je er mi vanuit gaan dat je aan de witte kant van het bord zit.

Aan de andere kant het is wel een mooie instinker. ::ok::

Tja, hier zijn geen argumenten voor... buiten het feit dat ik een tiental schaakboeken met schaakproblemen heb... en geen enkele heft coördinaten langs het bord staan...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De opdrachten
« Reactie #467 Gepost op: 16-11-2010, 00:03:05 »
ach kom Dwaas, dat meen je niet als argument. Dat slaat accuut de discussie dood, want alles wat ik nu zeg zou dan mjn 'niet tegen mijn verlies kunnen' bevestigen.

Dus ik hou maar mijn mond. :-X
spreken is zilver, zwijgen is goud ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #468 Gepost op: 16-11-2010, 00:05:17 »
Jouw keuze, maar ik was eerder benieuwd naar je antwoord op de vraag:
De vraag is: wit zet zwart in zo min mogelijk zetten mat.... het enige goede antwoord is NUL.

dan had het antworod op mijn vraag 'begint wit' moeten zijn: het vraagstuk is zoals het vraagstuk is.

Ik vind zelfs de oorspronkelijke vraagstelling dubieus. Want 'zet' veronderstelt een actie. En er is geen actie. En we zitten nu niet meer te schaaktechnisch te discussieren maar taalkundig, dus of daar de drie schaakmatadoren ook een grote autoritet zou ik niet weten.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdrachten
« Reactie #469 Gepost op: 16-11-2010, 00:05:44 »
De vraag is: wit zet zwart in zo min mogelijk zetten mat.... het enige goede antwoord is NUL.

De oorspronkelijke vraag was goed. Het antwoord op de vraag van Schulz (begint wit) niet. Daar is het min of meer mis gegaan. Beter was geweest om te zeggen dat hij voldoende info had of om te zeggen dat zwart aan zet was. Voor degenen die nog niet bedacht hadden dat het bord gedraaid kon worden, had dit geen extra info gegeven. Voor degenen die er wel aan dachten, had het ze over de streep kunnen trekken.

Zo heb ik in een pb aan Swifty gevraagd of ze er van op de hoogte was dat een patstelling geen schaakmat opleverde, maar een remise. Ze gaf aan (nog) geen antwoord te willen geven, waaruit ik kon concluderen dat dit verder niet ter zake deed.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #470 Gepost op: 16-11-2010, 00:07:24 »
Tja, hier zijn geen argumenten voor... buiten het feit dat ik een tiental schaakboeken met schaakproblemen heb... en geen enkele heft coördinaten langs het bord staan...
ook andere schaakboeken, die niet alleen over problemen gaan, hebben geen coordinaten langs het bord staan. Tenminste die tientallen in mijn kast hebben dat niet.  ::tandpastasmiley::
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #471 Gepost op: 16-11-2010, 00:10:00 »
dan had het antworod op mijn vraag 'begint wit' moeten zijn: het vraagstuk is zoals het vraagstuk is.

Ah, oké, dus dat bedoelt Schulz... dan heeft hij de vraag aan Swifty niet eenduidig gesteld:
Hij had niet moeten vragen: "begint wit" (meervoudig uitlegbaar), maar: "is wit aan nu aan zet"

In de schaakwereld is het gebruikelijk dat als men zou vragen "begint wit" men duidt op het begin van het potje, alleen is het een vreemde vraag want wit begint altijd, zo vond ik het inderdaad een vreemde vraag van je. Verder staat alles in mijn quote, ik val anders in herhaling.
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #472 Gepost op: 16-11-2010, 00:10:16 »
Tja, hier zijn geen argumenten voor... buiten het feit dat ik een tiental schaakboeken met schaakproblemen heb... en geen enkele heft coördinaten langs het bord staan...

En ga je in prakijk er dan niet van uit dat je aan de witte kant van het bord zit? Hoe weet je anders welke kant je de pionnen op mag bewegen?
Geniet nooit met mate...

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #473 Gepost op: 16-11-2010, 00:10:41 »
ook andere schaakboeken, die niet alleen over problemen gaan, hebben geen coordinaten langs het bord staan. Tenminste die tientallen in mijn kast hebben dat niet.  ::tandpastasmiley::

Zijn we het toch ergens over eens. ;D
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #474 Gepost op: 16-11-2010, 00:11:55 »
En ga je in prakijk er dan niet van uit dat je aan de witte kant van het bord zit? [...]

Dat klopt! En dat is nu net het mooie (nou ja, dat vond ik dan ::rofl:: ) van deze opdracht, je gaat daarvan uit (zoals gebruikelijk) en als je dan goed kijkt zie je dat dat niet mogelijk is (vanwege die loper)... Dat is nu net de clou :)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #475 Gepost op: 16-11-2010, 00:18:48 »
Dat klopt! En dat is nu net het mooie (nou ja, dat vond ik dan ::rofl:: ) van deze opdracht, je gaat daarvan uit (zoals gebruikelijk) en als je dan goed kijkt zie je dat dat niet mogelijk is (vanwege die loper)... Dat is nu net de clou :)

Tja, die loper had inderdaad een lampje moeten laten branden. Die was me eerlijk gezegd ff niet opgevallen. ;D
Geniet nooit met mate...

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #476 Gepost op: 16-11-2010, 00:21:45 »
In de schaakwereld is het gebruikelijk dat als men zou vragen "begint wit" men duidt op het begin van het potje, alleen is het een vreemde vraag want wit begint altijd, zo vond ik het inderdaad een vreemde vraag van je. Verder staat alles in mijn quote, ik val anders in herhaling.
yep, taal is ook maar behelpen idd. Voor mij was de analogie met schaakproblemen vanzelfsprekend, en voor jou begin van de partij.

Zijn we het toch ergens over eens. ;D
::hug::

Dat klopt! En dat is nu net het mooie (nou ja, dat vond ik dan ::rofl:: ) van deze opdracht, je gaat daarvan uit (zoals gebruikelijk) en als je dan goed kijkt zie je dat dat niet mogelijk is (vanwege die loper)... Dat is nu net de clou :)
die loper was idd mooi
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #477 Gepost op: 16-11-2010, 00:24:01 »
::hug:: ;D

En nu zet Dwaas de uitzending af en gaat slapen.... hij praat al veel te lang wederom psychotisch met zijn beeldscherm...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: De opdrachten
« Reactie #478 Gepost op: 16-11-2010, 00:34:33 »
Truste Dwaas en bedankt voor de opgave. Was iig voer voor genoeg gesprekstof. ;D
Geniet nooit met mate...

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: De opdrachten
« Reactie #479 Gepost op: 16-11-2010, 00:46:48 »
Haha, een instinker.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel een béétje zuur vind, als je bedenkt hoeveel tijd we er afgelopen weekend in hebben gestoken om toch maar de juiste oplosing te vinden.  :-\\

Maar los daarvan: Zuid, gefeliciteerd met de overwinning!  ::ok:: Jullie hebben de juiste oplossing van de Crypto en de Sudoku razendsnel ingestuurd.  ::jaja::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.