Auteur Topic: Realitynet Kookhoek  (gelezen 171799 keer)

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #560 Gepost op: 17-03-2020, 00:37:04 »
Ohja, wilde hier nog eens wat recepten dumpen. Maar vervolgens consequent vergeten.
Zal iig even iets met paksoi neerzetten die altijd goed bevalt, aangezien Hans ernaar vroeg.

Di recept heb ik vanavond gemaakt, weliswaar iets aangepast (quorn i.p.v. kip en kerriepoeder i.p.v. ketjap en aardappel in blokjes erdoor gedaan) . Was lekker, vond ook trialk  :)
...maar soms even niet :)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #561 Gepost op: 17-03-2020, 10:13:06 »
Dit vind in wel een handig topic nu. Ik zag laatst een filmpje van iemand in quarantaine die maar is gaan leren koken en wat talen is gaan leren. Vond ik wel een goed idee.

Dus wat leuke recepten zijn wel fijn. Enige nadeel: de groentevariatie in Armenie is nogak beperkt.

We hebben momenteel alleen:
Punt paprika
Aubergine
Courgette
Tomaat
Aardappels
Wortel
(Lente) Ui
Pompoen
(champignons, maar dat is geen groente)
En in blik nog mais en erwten.

Meestal maak ik dan ook iets simpels. Maar mocht iemand leuke recepten kennen met bovenstaande ingrediënten, hoor ik het graag.

Binnenkort maar een khachapuri proberen te maken. En Dolma en Khinkali. Ik zal de recepten dan wel delen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #562 Gepost op: 17-03-2020, 12:12:39 »
Di recept heb ik vanavond gemaakt, weliswaar iets aangepast (quorn i.p.v. kip en kerriepoeder i.p.v. ketjap en aardappel in blokjes erdoor gedaan) . Was lekker, vond ook trialk  :)

 ::bravo::

Meestal maak ik dan ook iets simpels. Maar mocht iemand leuke recepten kennen met bovenstaande ingrediënten, hoor ik het graag.

Alrighty, wat snelle gedachten. Ik schrijf de recepten even uit m'n hoofd, dus er is een kansje dat ik iets vergeet.

#1 Ratatouille.
Ratatouille is fantastisch, supersimpel, wel lekker, zelfs veganistisch.

Nodig: een berg groente. Voor 3 personen zou ik normaal bijvoorbeeld nemen:
- 1 grote courgette (of 2 kleine)
- 1 aubergine
- 2 rode paprika's
- 1 gele paprika
- 3 rode uien (alternatief sjalotten, desnoods standaard witte/gele uien)
- 250 gram cherry tomaten
- 2 tenen knoflook; 2 takken rozemarijn; 5 takjes tijm

Normale bereiding:
- Snijd alles grof. Oftewel, paprika's in stukken van zegmaar 2x3 centimeter; uien in parten; courgette en aubergine in dikke plakken (2cm) die je eventueel halveert.
- Deze groente doe je in een ovenschaal, en hussel je om met 2 eetlepels olie (bv olijfolie).
- Plet de tenen knoflook (bijvoorbeeld een mes er opleggen, en dan drukken), die gaan er min-of-meer heel bij (en haal je uiteindelijk eruit). Takjes rozemarijn en tijm erbij.
- Totaal moet het 30m in de oven, op 180 graden. Snijd intussen de cherrytomaten.
- Haal na 15m de groente uit de oven, haal de kruiden eruit (die gaan verbranden), en schep even om. Zet terug voor nog 10 minuten. Haal eruit en voeg de cherrytomaten voor de laatste 5m toe.
- Lekker met brood, bijvoorbeeld focaccia... en rosé ;D

Brtdm: in jouw situatie ga je waarschijnlijk voor 3 rode puntpaprika's. Als ze geen cherrytomaten hebben, neem dan 2 vleestomaten. Vleestomaten mogen wel de volledige 30m meegaren, en kunnen in parten of gehalveerde plakken.
Terugschalen naar 1 persoon is niet specifiek handig. Zou dan kopen voor 2x, en het dan kort na elkaar eten.



#2 Bolognese saus
In principe is bolognese saus een vleessaus. Je hebt wat flintertjes groente, en vooral bergen gehakt en gedroogde ham. Zo ben ik niet opgevoed ;D

Wederom, eerst de standaard, laten we zeggen voor.. 3-4 personen?
- Halve struik bleekselderij
- 2 wortels (of 1 knoeper)
- 3 uien
- 400g gehakt
- 100g (gedroogde) ham; gerookt spek kan ook
- blikje tomatenpuree
- (eventueel extra tomaten)
- 1 teen knoflook
- 250ml vocht om in te koken (wijn werkt goed, bouillon [liefst vlees-] is ook prima)

Normale bereiding:
- Ditmaal willen we juist alles heel fijn snijden. Blokjes van een halve tot 1 centimer van de wortel; uien en knoflook fijn snipperen; bleekselderij eerst in de lengte in 3 stroken, om vervolgens kleine blokjes te kunnen snijden.
- Bak de gesneden groente rustig voor 10m. Voeg dan het gehakt en hak/spek toe, blijf rustig bakken. Waarschijnlijk komt er genoeg vocht uit alles dat het een beetje gaat stoven, that's fine. Als je met de gehakt wilt beginnen, voor de groente, ook goed.
- Voeg de tomatenpuree toe. Idealiter wil je dat bakken, dus in contact met de pan, dan wordt de puree iets minder zuur. Na 2 minuten blus je af met de wijn/bouillon. Idealiter staat alles net niet onder.
- Zet het vuur laag, en laat stoven. Minimaal 1 uur, langer is beter.
- Proef af. Met tomatenpuree kan het te zuur zijn: voeg een beetje honing toe. Als je wijn gebruikte ipv boullion heeft het wellicht zout nodig.
- Serveer met pasta (formeel tagliatelle) en indien mogelijk gemalen parmezaan. Lekker met een kleine, frisse, groene salade.

Brtdm: De groente is idealiter in de verhouding 1:1:2 (waarbij 2 delen ui). Lenteui kan je ook gebruiken. Als ze geen bleekselderij hebben, moet je een beetje goochelen. Knolselderij en paprika's (de non-punt variant) hebben vermoedelijk ook niet, maar zouden anders kunnen. Wat je zou kunnen doen, is lenteui ipv bleekselderij (dus naast de normale uit); of wat tuinkruiden of extra bouillon toevoegen.

EDIT: Bolognese saus is overigens fantastisch in te vriezen ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 17-03-2020, 12:14:25 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #563 Gepost op: 17-03-2020, 12:47:13 »
Ah bedankt. Ik eet verder niet zoveel vlees trouwens. Vandaag voor de tweede keer in 4 maanden tijd vlees gekocht.

Ik maakte zelf ook nog wel eens een vrij eenvoudige saus. Ook lekker als dipsaus of zelfs op brood. En je kan ook makkelijk een ingrediënt weglaten.


Ingrediënten:
-2 tomaten van gemiddelde grootte
-1 Ui (niet te groot)
-1 puntpaprika
-1/2 wortel
-1/2 aubergine
-1/2 courgette
-1 teen knoflook
-paar (kastanje)champions
-1 TL grove mosterd
-1 EL paprikapoeder
-1 TL chilipoeder
-scheutje sojasaus
-1 EL tomaten- of paprikapuree


Vrij makkelijk:

-snij met een mandoline de aubergine en courgette in plakjes.
-bak dit korte tijd in een pan

-bak de champions met wat mosterd en sojasaus in een pan

-Doe de tomaten in partjes in een mixer. (Zo'n ding met twee messen die hard ronddraaien, maar ik weet de naam niet. Soort mini-blender voor groenten)
-maal dit tot er geen grote stukken meer zijn
-snijd de ui in stukken en voeg toe aan de mixer.
-mix tot alles is fijngehakt.
-rasp de wortel en voeg toe.
-voeg ook de overige ingrediënten toe.
-mix nu tot alles volledig is fijngehakt.

Als je dit voor pastasaus wilt gebruiken, kan je de overgebleven groenten in blokjes snijden en door de saus roeren.

De saus is wel een tijdje te bewaren in de koelkast en eenvoudig te verdunnen.


Zelf kan ik maar met 1 grote pan tegelijkertijd koken, dus heb vaak wel wat op voorraad.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Smoothies
« Reactie #564 Gepost op: 8-04-2020, 19:02:38 »
Geen idee wanneer iets in de 'Huiskamer' of in de 'Relaxhoek' moet worden geplaats, maar deze lijkt me hier wel leuk :)

Ik wil eens wat andere smoothies gaan uitproberen deze periode. Vaak val ik toch een beetje terug op dezelfde namelijk (meestal spinazi - yoghurt - versgeperste sinaasappelsap en/of ander vers citrussap - banaan / peer o.i.d.).

Heeft iemand nog leuke tips waarmee je liefst groente en fruit mixt?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Smoothies
« Reactie #565 Gepost op: 9-04-2020, 10:51:10 »
We hebben een kook topic voor recepten ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #566 Gepost op: 9-04-2020, 10:59:29 »
Tadaaa, samengevoegd
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #567 Gepost op: 2-06-2020, 16:20:27 »
Ik heb echt een heerlijk receptje ontdekt, met maar 3 ingrediënten én makkelijk te maken.

Het recept komt van Laura's Bakery (www.laurasbakery.nl/bastogne-truffels):

Bastognetruffels
1 pak Bastogne koeken (260 gram)
1 pakje Monchou (100 gram)
350 gram witte chocola (evt met crispy)
50 gram witte chocolate chips

De bastognekoeken tot kruimels malen, die mixen met monchou en de chocostukjes. Daar 16 bolletjes van maken en in de koelkast zetten. Na een uur gesmolten witte choco er overheen doen en je bent klaar. Wij kochten per ongeluk witte chocolade met crispy, maar dat maakte het eigenlijk extra lekker.

Heerlijk. ::love:: Wel erg machtig, na 1 bolletje hoef je er meestal niet meteen nog een. ::rofl::
...if one only remembers to turn on the light.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #568 Gepost op: 6-06-2020, 14:36:10 »
Laura's bakery, daar heb ik ook weleens een recept van gebruikt.
Deze bolletjes zou ik niet snel proberen,maar misschien wel met pure chocola  ::regenboog::
...maar soms even niet :)

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #569 Gepost op: 22-07-2020, 12:14:43 »
De chocolade- en appel/kaneelmuffins van Rutger Bakt zijn super lekker en makkelijk te maken!  ::bravo::
...maar soms even niet :)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #570 Gepost op: 22-07-2020, 13:27:16 »
Ik heb echt een heerlijk receptje ontdekt, met maar 3 ingrediënten én makkelijk te maken.

Het recept komt van Laura's Bakery (www.laurasbakery.nl/bastogne-truffels):

Bastognetruffels
1 pak Bastogne koeken (260 gram)
1 pakje Monchou (100 gram)
350 gram witte chocola (evt met crispy)
50 gram witte chocolate chips

De bastognekoeken tot kruimels malen, die mixen met monchou en de chocostukjes. Daar 16 bolletjes van maken en in de koelkast zetten. Na een uur gesmolten witte choco er overheen doen en je bent klaar. Wij kochten per ongeluk witte chocolade met crispy, maar dat maakte het eigenlijk extra lekker.

Heerlijk. ::love:: Wel erg machtig, na 1 bolletje hoef je er meestal niet meteen nog een. ::rofl::

Ik lees dit nu pas. Maar dit klinkt echt heerlijk :P

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #571 Gepost op: 27-02-2021, 22:59:07 »
Een simpel recept voor het maken van suikervrije bruine basterd'suiker'

Ingrediënten voor ca. 150 gram 'suiker' *
- 150 g erythritol
- 50-60 g steviapoeder
- 10 druppels vloeibare stevia (naturel of amandel)
- 6 g cichoreikoffie

* Niet alle ingrediënten zijn in de supermarkt te koop, maar kun je wel online bestellen bij een groothandel

Bereiding:
Doe de erythritol, steviapoeder en cichoreikoffie in een pan met een dikke bodem en druppel daar de vloeibare stevia in. Zet de pan op hoog vuur en blijf goed roeren. Na ongeveer twee minuten verwarmen, is je 'suiker' klaar om over te gieten in een goed afsluitbare pot om af te koelen. Blijf hierin ook goed roeren om klontering tegen te gaan.
Als de 'suiker' voldoende is afgekoeld, bewaar deze in de afgesloten pot op een koele plaats.

Totale bereidingstijd: 10 á 20 minuten
« Laatst bewerkt op: 27-02-2021, 23:03:15 door Tristan »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #572 Gepost op: 28-02-2021, 01:53:52 »
 :o 
...maar soms even niet :)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #573 Gepost op: 28-02-2021, 18:57:47 »
Klinkt voor sommigen misschien als toegepaste scheikunde. Is het echter totaal niet.

Stevia is een plantje dat vaak gebruikt wordt als suikervervanger.
Erythritol is een e nummer dat iets minder zoet is dan reguliere suiker en dat bv in veel fruit en in ( goedkopere ) wijnen zit. Het heeft een super voordeel , geen calorieën omdat het volledig door het lichaam afgebroken en uitgescheiden wordt. ( let wel op bij hogere dosering serieus laxerende werking)

Cichorei koffie is dan wel een koffie gemaakt van de cichorei ( een wortel, verwant aan witlof). En vaak gedroogd net als oploskoffie, heeft een wat notensmaak, waa4 niet iedereen fan van is.

Ik heb het in de eerste periode wel eens gebruikt om de mindere lekkere suikervrije zaken mee te verdoezelen. Maar ik mis de suikers niet echt meer en gebruik dus eigenlijk geen suikervervangers meer. ( vooral omdat de meeste vervangers echt wel op mijn darmflora leken te werken)

Succes tristan met experimenteren in suikervrij koken .

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #574 Gepost op: 28-02-2021, 20:08:24 »
Chichorei werd enkele tientallen jaren geleden gebruikt bij het zetten van een pot koffie.

Ik ken het onder de merknaam Buisman. Ik weet niet of het nog steeds in de handel is, maar het waren kleine potjes, iets groter dan een kruidenpotje.

Het gaf de koffie iets meer ''pit''. Vervelend detail: er zat een metalen maatlepeltje bij, waar je verschrikkelijk mee moest oppassen, anders kreeg je heel vervelende snijwonden aan je vingers.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #575 Gepost op: 28-02-2021, 20:25:21 »
Good old buisman bestaat nog steeds met producten ter ondersteuning van het aroma en de smaak van koffie. Maar in mijn beleving zijn cichoreikoffie en buisman aromaat niet hetzelfde , en gebruikte buisman geen cichorei.
Maar het is allang geleden dat ik ook nog een schepje buisman toegevoegd heb aan filterkoffie. ( good old times)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #576 Gepost op: 28-02-2021, 20:40:23 »
Bij mij thuis noemden ze dit chichorei. Maar dan werd er Buisman bedoeld.

Als dit niet hetzelfde is: ik ken de smaakversterker onder de naam Buisman. Je gaf meer pit aan de koffie, en verzwakte die weer met koffiemelk....

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #577 Gepost op: 2-03-2021, 15:53:25 »
Bij mij thuis noemden ze dit chichorei. Maar dan werd er Buisman bedoeld.

Als dit niet hetzelfde is: ik ken de smaakversterker onder de naam Buisman. Je gaf meer pit aan de koffie, en verzwakte die weer met koffiemelk....

Misschien laat je geheugen je een beetje in de steek of bij jou thuis haalfen ze wat door elkaar  ;)  want het zijn 2 verschillende dingen, ik heb het even gegoogeld...
...maar soms even niet :)

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #578 Gepost op: 6-03-2021, 00:09:32 »
Ik vraag me of of ik deze 'suiker' erg bitter zal vinden smaken. 'pure' Stevia smaakt voor mij heel bitter, maar drankjes of andere producten waar stevia in zit zijn vaak niet (zo) bitter.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #579 Gepost op: 6-03-2021, 19:13:32 »
Ik kan je uit ervaring vertellen dat deze ‘suiker’ gewoon smaakt als echte suiker  ::ok::
It's nice to be important, but it's more important to be nice!