Auteur Topic: Realitynet Kookhoek  (gelezen 171800 keer)

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #580 Gepost op: 3-04-2021, 14:55:08 »
Koolhydraatarme oliebollen

Ingrediënten (voor 6 bollen):
80 g amandelmeel
10 g kokosmeel
75 g kwark
1 tl bakpoeder
2 eieren
1 tl zout
snufje kaneel
10 druppels stevia

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 oC

Doe alle ingrediënten in een beslagkom en mix tot een egaal beslag. Speel een beetje met de ingrediënten. Is het beslag te dun? Voeg dan extra meel toe, is het beslag te dik, voeg dan extra kwark toe.

Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Maak met een ijsschep (of met je blote handen) gelijke bolletjes van het beslag en leg ze op de bakplaat

Bak de bollen 30 tot 40 minuten in de oven tot ze goudbruin zijn.

Voedingswaarden (per bol van ca. 90 g):
Energie 113 kCal
Vet: 8 g
Koolhydraten: 4 g
Eiwit: 6 g

Ik heb ze net zelf gebakken, maar ze lijken meer op uit de kluiten gewassen amandelkoekjes dan op oliebollen.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 15:29:18 door Tristan »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #581 Gepost op: 27-04-2021, 12:28:52 »
Ik had zin in hachee maar heb geen braadpan. Dus heb ik het in de hapjespan gemaakt. Nu is er een laagje aangekoekt op de bodem. Tijd om een braadpan te kopen, dan was dat vast niet gebeurd.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #582 Gepost op: 15-12-2021, 19:32:40 »
Sorry dubbelpost maar er zit heel veel tijd tussen dus dan mag dat wel toch?  ::hypocriet::

Ik vroeg me af wat jullie gaan eten met kerst? Ga je zelf koken?

Mijn ouders komen altijd eerste kerstdag bij ons eten. Normaal kookt Shifty dan, maar die vertikt het deze keer. Nu moet ik wat verzinnen dus.
Mijn ouders zijn nogal van de Hollandse Pot. Het mag eenvoudig zijn. Ze houden wel van een goed stuk vlees. En van soep en (zoete) desserts.

Als voorgerecht ga ik dus een soep maken. Zelf bouillon trekken en daar dan champignonsoep van maken, zonder pakje of zakje dus :D

Voor het nagerecht twijfel ik nog over zelfgemaakte chocolademousse, of bokkepootjestaart, of toch maar 2 soorten toetjes kopen. Shifty koopt altijd tiramisu, dus dat doe ik dit jaar zeker niet ;D

Als hoofdgerecht ga ik volgende week ergens in een lunchpauze wat mooi vlees proberen te scoren. Liefst hertenbiefstuk of zo, en evt ook varkenshaas daarbij. Ik heb aardappelpartjes in de vriezer die ik erbij wil serveren. Nu twijfel ik nog over de groente daarbij. Normaal doet Shifty 2 soorten groenten, vorig jaar bijv rode kool met appel en cranberry's, en haricot verts. Ik wil dit jaar iets anders doen. ik wil niet teveel tijd in de keuken staan, dus ik dacht aan een schotel met verschillende groenten, die ik in de oven grill. Bijv bloemkool, broccoli, tomaat (is dat wel een groente? of is dat eigenlijk fruit?), ui, courgette, evt omdat het voor de kleur zo leuk is aubergine en 2 kleuren paprika. Alleen heb ik dat nog nooit zelf gemaakt, dus ik twijfel nog een beetje :P

Hebben jullie nog goeie ideeën?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #583 Gepost op: 15-12-2021, 19:42:20 »
Traybakes zijn er legio . Meeste hebben een vorm van vlees of vis erin , maar kun je ook weglaten.
Wat je al omschrijft bloemkool, paprika in een oven samen.

Onlangs heb ik bloemkool broccoli roosjes , paprika champignons met wat ui en krieltjes in een ovenschaal bijeen gemikt . Krieltjes van te voren kort gekookt. Groenten vrij grof gesneden , met wat olie in een ovenschaal, 200 graden 30 minuten geen omkijken naar gehad.


Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #584 Gepost op: 15-12-2021, 19:47:58 »
Ah dat klinkt wel als een heel handig gerecht dus :D Champignons er bij is wel lekker, als ik. nog wat overhou van mijn soepplannen gooi ik die er ook in ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #585 Gepost op: 15-12-2021, 19:50:39 »
Tomaat uit de oven is supelekker! Ui verbrandt snel. Aubergine en courgette smaakt daar ook lekker bij, mjamm met olijfolie. Maar is niet zo hollands. Wortel uit de oven of verse bieten met balsamico, ook heerlijk!

Kijk eens in de kerstallerhande, daar staat ieder jaar wel wat lekkers in.💛🧡💚💜❤ ik ga i.i.g. voor de 2 kleuren aardappelschotel. Paarse en groene spruiten uit de oven, ook al zo lekker!

Oja, bij die tomaat e.d hele teentjes knoflook doen, die  worden zooooo lekker. Wel alles dus met olie,peper en zout i.i.g omscheppen voor het de oven ingaat 🙂 
« Laatst bewerkt op: 15-12-2021, 19:57:46 door grasisgroen »
...maar soms even niet :)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #586 Gepost op: 15-12-2021, 20:28:42 »
Allerhande online ook een bron van prima traybake recepten . Wat ook qua kleur leuk kan zijn is verschillende wortels in een oven .

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #587 Gepost op: 15-12-2021, 20:46:40 »
Er word voor mij gekookt ::blond::.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #588 Gepost op: 15-12-2021, 20:52:41 »
Aah goeie tips, thnx GiG!
Keep calm and eat chocolates!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #589 Gepost op: 15-12-2021, 21:27:19 »
Heel makkelijk: ouders halen de pizzarette tevoorschijn, ik schuif aan. Niet moeilijk, wel lekker. ::jaja::

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #590 Gepost op: 15-12-2021, 22:25:08 »
Wij verdelen de gangen. Bij mijn ouders maken wij het toetje. Nog even bedenken wat dat wordt. Suggesties zijn welkom; liefst iets niet al te zoets.

Traybakes zijn altijd makkelijk en lekker. Hier gooien we vaak iets in de oven als we ons redelijk lui voelen. Voordeel is ook dat je van te voren kunt snijden en de oven vanzelf z'n werk doet :)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #591 Gepost op: 15-12-2021, 22:48:55 »
Wij verdelen de gangen. Bij mijn ouders maken wij het toetje. Nog even bedenken wat dat wordt. Suggesties zijn welkom; liefst iets niet al te zoets.

Traybakes zijn altijd makkelijk en lekker. Hier gooien we vaak iets in de oven als we ons redelijk lui voelen. Voordeel is ook dat je van te voren kunt snijden en de oven vanzelf z'n werk doet :)

Dat maakt een traybake ideaal voor kerstmis , niet te lang in de keuken en dus snel weer bij het gezelschap en toch vers eten .

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #592 Gepost op: 16-12-2021, 10:41:03 »
Ja dat bedoelde ik inderdaad als bevestiging van lekker makkelijk, vooral doen :)

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #593 Gepost op: 16-12-2021, 11:57:27 »
Wat ik wel eens heb gedaan en wat supersimpel en lekker is: mix volle kwark met vanillevla lekker luchtig en maak met fruit, nootjes, chocola, wat je maar wil en cakestukjes , in mooie hoge glazen  een trifle. Dan kan je het zo zoet als je wil maken. Lekker slagroom erop,heerlijk!💚
...maar soms even niet :)

Offline Whatthefrank

  • Winnaar Z4P
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Verliezend finalist WIDMO2022 & winnaar RSC 26
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #594 Gepost op: 16-12-2021, 14:47:21 »
Lasagne bolognese altijd wel een favoriet om te maken van mij. Het kost wel even wat tijd omdat het ook in de oven moet, maar het is niet voor niks al jaren m'n lievelingseten.  :)
Er is geen Mol meer...

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #595 Gepost op: 16-12-2021, 16:39:03 »
Ik zat nog met toetjes in m'n hoofd en las hier Lasagne Bastogne ::rofl::

Misschien ook wel lekker een Bastogne koekjes variant van lasagne ;D

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #596 Gepost op: 16-12-2021, 18:21:55 »
Of je maakt een spin off op tiramisu. Bv met fruit en alkoholvrij. Of juist met baileys en bv oreos , zou je evt zelfs al kunnen klaarmaken in glaasjes .   Eigenlijk alleen maar laten opstijven in de koelkast .

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #597 Gepost op: 16-12-2021, 19:36:00 »
Wat ik wel eens heb gedaan en wat supersimpel en lekker is: mix volle kwark met vanillevla lekker luchtig en maak met fruit, nootjes, chocola, wat je maar wil en cakestukjes , in mooie hoge glazen  een trifle. Dan kan je het zo zoet als je wil maken. Lekker slagroom erop,heerlijk!💚

Oh wauw wat een goed idee! ::bravo::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #598 Gepost op: 16-04-2022, 15:41:09 »
Een simpel recept voor koolhydraatarme kaassnacks.

Verwarm de oven voor op 180 oC.

Neem 3 kant-en-klare plakken kaas en snij deze horizontaal in drie plakken van ongeveer dezelfde grootte.

Klop één ei en voeg daar naar smaak twee kruiden en/of specerijen toe, bijvoorbeeld Provençaalse kruiden en paprikapoeder (neem voor elk kruid of specerij één eetlepel). Meng dit met het geklopte ei en bestrijk de plakken kaas aan beide zijden met dit mengsel.

Als de oven voorverwarmd is, doe de plakken kaas met het kruidenmengsel in de oven en bak deze gedurende 25 minuten.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Realitynet Kookhoek
« Reactie #599 Gepost op: 6-06-2022, 17:43:25 »
Lekker voor tijdens een feestje: koolhydraat- en caloriearme pannenkoeken
Voor ca. 8 pannenkoeken:

Ingrediënten

  • 4 eieren
  • 125 ml volle melk
  • 2 eetlepels kokosmeel
  • 1 eetlepel johannesbroodpitmeel
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 20 g ongezouten roomboter
  • 1/2 theelepel vanille aroma
  • Snufje zout

Bereiding:
In een grote kom meng je de 'droge' ingrediënten: kokosmeel, johannesbroodpitmeel en het snufje zout. In een andere kom klop je de eieren, melk, vanille aroma en de kokosolie.

Al roerend voeg je vervolgens het vloeibare mengsel toe aan het droge mengsel en klop goed door totdat alle kloten verdwenen zijn. Laat dit beslag even tien minuten rusten.

Warm een koekenpan op en laat er wat roomboter in smelten die je vervolgens over de hele pan verdeeld. Voeg vervolgens wat beslag toe en verdeel ook dit gelijkmatig over de koekenpan. Bak de ene kant in drie minuten goudbruin, draai de pannenkoek om met een spatel en bak de andere kant ca. 1 á 2 minuten.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!