Auteur Topic: Vakantie  (gelezen 576692 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #520 Gepost op: 19-10-2012, 12:37:22 »
::zwaai::

Ik ga binnenkort naar Berlijn.
Wat moet ik zeker zien?
 ::zwaai::

Het is mijn favoriete stad, ik ben er een vakantie of 12 geweest... En zoals al gezegd is: er is dusdanig veel te doen en te zien, dat het helemaal van jou eigen smaak afhangt... Je kunt natuurlijk naar de reeds genoemde geijkte dingen gaan, maar er is nog zoveel meer te doen. Wat bijv.  ook leuk is om te doen is de Zitadelle Spandau (heeft een eigen U-Bahnhalte); je kan dan meteen doorgaan naar Altstadt Spandau...

Unter den Linden aflopen van het Rode Raadhuis naar de Brandenburger Tor (en evt de Reichstag) is ook heel leuk.
Als je van leuke oude (oostduitse) gebouwen houdt, is Köpenick een aanrader.

Oh ja, als je tijd hebt, ga de dierentuin in... Sowieso is Zoo een echte aanrader, want ze hebben daar een aantal bijzondere dieren (of ze hem nog hebben weet ik niet, maar ooit had men er een reuzenpanda) Overigens, in het oostelijke deel is er als het goed is ook nog steeds een dierentuin, die een jaar of 8 geleden heel erg leuk was!

Als je van techniek gaat, is het vernieuwde Technikmuseum een aanrader.

Overigens, ik weet niet hoelang je naar Berlijn gaat, maar als je pak 'm beet een week gaat, is het verstandig een weekkaart voor de zones ABC te halen, daar kan je heel Berlijn mee doortuffen tot aan Potsdam toe, en je kan er zowel de bus, als de S-Bahn als de U-Bahn als zelfs regionale treinen binnen Berlijn mee in...

Mocht je nog vragen hebben, vraag ze gerust!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #521 Gepost op: 19-10-2012, 12:41:24 »
Checkpoint Charlie!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #522 Gepost op: 19-10-2012, 14:25:04 »
Ik vind de zoo dus absoluut geen aanrader. Misschien is het nu verbeterd, maar toen wij er waren was het zwaar dramatisch. Het is gewoon een oude dierentuin net als artis, wat betekent dat de omstandigheden voor de dieren gewoon niet best zijn. Ik heb nog nooit zoveel dieren gezien met tics (bv beesten die telkens dezelfde rondjes draaien) als daar.  ::niet-ok::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #523 Gepost op: 19-10-2012, 14:34:33 »
Ben je ook in de oostberlijnse dierentuin geweest? Daar liepen de dieren wel in veel grotere ruimtes.

En wat die dieren met een tic aangaat: dat is een nadeel van dierentuinen die zich midden in de stad bevinden; maar hoe dan ook: ze hebben een aantal zeer bijzondere dieren en een heel mooi aquarium... Maar je moet natuurlijk helemaal voor jezelf uitmaken of je gaat of niet...

('t is maar wat jou aanspreekt, want ik vond bijv. Checkpoint Charlie een beetje tegenvallen...)
« Laatst bewerkt op: 19-10-2012, 14:37:59 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #524 Gepost op: 19-10-2012, 14:46:27 »
En wat die dieren met een tic aangaat: dat is een nadeel van dierentuinen die zich midden in de stad bevinden; maar hoe dan ook: ze hebben een aantal zeer bijzondere dieren en een heel mooi aquarium... Maar je moet natuurlijk helemaal voor jezelf uitmaken of je gaat of niet...


Is niet alleen het geval in dierentuinen in de stad hoor ;) Is het geval in vrijwel alle gevallen waar dieren in gevangenschap leven. Zodra ze niet hun natuurlijke gedrag kunnen uitvoeren (en zich dus gaan vervelen) treedt stereotiep gedrag op ;) In dierentuinen is de stad waar de verblijven doorgaans klein zijn zal het natuurlijk waarschijnlijk vaker voorkomen dan in dierentuinen met grote verblijven en en veel aan verrijking wordt gedaan.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #525 Gepost op: 19-10-2012, 16:06:43 »
Aanrader om te lezen dan: Het leven van Pi - Yann Martel
Citaat
Het leven van Pi vertelt het ongelooflijke verhaal van Piscine Patel (Pi), een zestienjarige Indiase jongen wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten, wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been en een tijger van 200 kilo.


227 dagen dobbert de sloep over de Grote Oceaan _ het decor voor een buitengewoon fantasierijke roman. 'Dit verhaal doet je in God geloven,' aldus een personage. Dat gaat misschien wat ver, maar wie Het leven van Pi leest, móet wel geloven in de onverwoestbare kracht van verhalen.

Overigens stelt Checkpoint Charlie niets voor, maar gewoon het feit dat je er dan geweest bent... Het is een historisch stuk uit de Koude Oorlog :)
Citaat
Checkpoint Charlie was de enige controlepost waar buitenlanders (iedereen behalve West-Berlijners, West-Duitsers en burgers van de landen van de Geallieerde Controleraad) over de weg Oost-Berlijn konden binnentreden. Met het openbaar vervoer was het nabijgelegen Bahnhof Friedrichstraße de enige mogelijkheid.

Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #526 Gepost op: 19-10-2012, 16:17:04 »
Aanrader om te lezen dan: Het leven van Pi - Yann Martel

Was dit voor mij bedoeld?? Ik heb dat boel namelijk al gelezen. Was een leuk boek!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #527 Gepost op: 19-10-2012, 16:45:33 »
Hihi, nee, mee voor mensen die meer over dierentuinen wilden weten.

Ik vond het best interessant hoe Pi's vader over dierentuinen en dieren denkt. Het geeft je wel een bijzondere kijk erop.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Vakantie
« Reactie #528 Gepost op: 19-10-2012, 20:47:10 »
Iemand die nog een paar onbekendere must sees in Londen weet?? ( de standaard dingen heb ik al op een lijstje staan)

voor een regenachtige dag Harrods.
en als je dat leuk vind, probeer of je naar een musical kan.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vakantie
« Reactie #529 Gepost op: 19-10-2012, 21:31:19 »
Een musical in londen is idd erg leuk!
You'll never walk alone

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Vakantie
« Reactie #530 Gepost op: 21-10-2012, 22:21:34 »
Danke für die Tips!

Een musical in londen is idd erg leuk!

Je kan ook naar het Globe theater, een replica van het theater waar Shakespeare zijn stukken opvoerde, maar dan moet je wel wat snappen van oud-Engels. Verder usual shit. En veel musea zijn gratis (schijnt).
...óf niet!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #531 Gepost op: 22-10-2012, 20:47:50 »
Ja, Globe Theater is leuk. Wij zijn daar ook heen geweest.  :D

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #532 Gepost op: 22-10-2012, 21:09:40 »
Globe theater staat inderdaad op ons lijstje.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #533 Gepost op: 23-10-2012, 10:41:54 »
Danke für die Tips!
Je kan ook naar het Globe theater, een replica van het theater waar Shakespeare zijn stukken opvoerde, maar dan moet je wel wat snappen van oud-Engels. Verder usual shit. En veel musea zijn gratis (schijnt).

Musea zijn inderdaad gratis ;). Ik heb er veel bezocht.

Je gaat rond oud en nieuw toch? Dan zou ik zeker proberen om Regent Street, Oxford street en Bond Street mee te pakken. Het is daar heel mooi verlicht rond die tijd.

Ik zou zeker naar Hyde Park gaan en dan naar Winter Wonderland. Dat is in het begin van Hyde Park. Je hebt een ijsbaan en allerlei kraampjes ( en veel kerstmuziek ;)). Ik vond het zeker wat hebben toen ik daar rondliep. Wat je niet moet doen is poffertjes daar eten, zijn niet gaar en smaken niet naar 'onze' poffertjes. Wat je wel kan doen is gepofte kastanjes eten en dan bij de grote vijver.

Verder heb je ook nog Camden Town wat erg leuk is om heen te gaan. Is voor een deel ook overdekt. Ook Borough Market is een aanrader. Ook hier is een deel van overdekt en je hebt hier echt heel veel lekker eten.

Een musical kan ik je zeker aanraden, want alleen de theaters zijn al bijzonder en de kwaliteit is zeer goed :).

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #534 Gepost op: 23-10-2012, 10:54:36 »
Musea zijn inderdaad gratis ;). Ik heb er veel bezocht.

Je gaat rond oud en nieuw toch? Dan zou ik zeker proberen om Regent Street, Oxford street en Bond Street mee te pakken. Het is daar heel mooi verlicht rond die tijd.

Ik zou zeker naar Hyde Park gaan en dan naar Winter Wonderland. Dat is in het begin van Hyde Park. Je hebt een ijsbaan en allerlei kraampjes ( en veel kerstmuziek ;)). Ik vond het zeker wat hebben toen ik daar rondliep. Wat je niet moet doen is poffertjes daar eten, zijn niet gaar en smaken niet naar 'onze' poffertjes. Wat je wel kan doen is gepofte kastanjes eten en dan bij de grote vijver.

Verder heb je ook nog Camden Town wat erg leuk is om heen te gaan. Is voor een deel ook overdekt. Ook Borough Market is een aanrader. Ook hier is een deel van overdekt en je hebt hier echt heel veel lekker eten.

Een musical kan ik je zeker aanraden, want alleen de theaters zijn al bijzonder en de kwaliteit is zeer goed :).

Oeww goede tips :D Thanks!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #535 Gepost op: 24-10-2012, 13:42:34 »
Een musical kan ik je zeker aanraden, want alleen de theaters zijn al bijzonder en de kwaliteit is zeer goed :).
Alleen zorg dan wel dat je vantevoren de kaartjes al bestelt. Dat voorkomt een hoop teleurstellingen. Je zou het op de dag zelf natuurlijk kunnen proberen, maar de kans dat jou kaartjes er zijn, is niet al te groot... (al kan het natuurlijk wel)
Ich bin ein Bärliner!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #536 Gepost op: 24-10-2012, 13:56:53 »
Musicals zijn echt heel gaaf (ben de vorige keer naar de Phantom geweest). Ik ben alleen niet zo rijk atm XD
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #537 Gepost op: 24-10-2012, 14:06:02 »
Musicals zijn echt heel gaaf (ben de vorige keer naar de Phantom geweest). Ik ben alleen niet zo rijk atm XD
Dan zou je wel op de dag zelf eens kunnen kijken of er kaartjes zijn teruggebracht. Die schelen in veel gevallen werkelijk heel veel!
Ich bin ein Bärliner!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vakantie
« Reactie #538 Gepost op: 24-10-2012, 15:18:52 »
Dan zou je wel op de dag zelf eens kunnen kijken of er kaartjes zijn teruggebracht. Die schelen in veel gevallen werkelijk heel veel

Dat is ook wel wel goede tip.

Gewoon bij de theaters zelf vragen denk ik hea??
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Vakantie
« Reactie #539 Gepost op: 24-10-2012, 15:22:31 »
Dat is ook wel wel goede tip.

Gewoon bij de theaters zelf vragen denk ik hea??
Dat kan, maar er zijn ook in de buurt van de theaters enkele bureau's die die kaartjes verkopen! Succes!
Ich bin ein Bärliner!