Auteur Topic: De Zwakste Schakel! Seizoen 6!  (gelezen 1194084 keer)

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1220 Gepost op: 4-04-2011, 18:39:21 »
Daar zeg je wel iets interessants LDH

even een (protest)opmerking D*N...

hoe is de berekening van de oplossing als je hem gewoon op papier doet...

Je mag er (mijns inziens) namelijk niet van uit gaan dat Dolfie een 'grafische rekenmachine' in huis heeft...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1221 Gepost op: 4-04-2011, 18:41:26 »
euhhh nee, een eenvoudige zakjapanner heb ik :(

Maar ik leg me er bij neer dat de kleine Jann wint :o

Waar maken jullie je nog druk om?
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1222 Gepost op: 4-04-2011, 18:42:39 »
Om jou Dolfie... om het vertrouwen dat je in jezelf hebt... (of in ieder geval zou moeten hebben ;) )

je geeft het op 1/3e van de finale al op ::oink::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1223 Gepost op: 4-04-2011, 18:45:40 »
protesten moeten via pm ::jaja::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1224 Gepost op: 4-04-2011, 18:47:54 »
het is niet aan mij ;)
je moet protesten beperken tot deelnemers. Niet kijkers ;D toestaan om te zeuren ;)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1225 Gepost op: 4-04-2011, 18:57:51 »
Daar zeg je wel iets interessants LDH

even een (protest)opmerking D*N...

hoe is de berekening van de oplossing als je hem gewoon op papier doet...

Je mag er (mijns inziens) namelijk niet van uit gaan dat Dolfie een 'grafische rekenmachine' in huis heeft...
uhm, dan heb je het over 9nCr2
op papier kan je dat nu zien als 8+7+6+5+4+3+2+1=36
want stel je hebt L........ dan zijn er acht posities waar de tweede L kan
stel je hebt RL....... dan zijn er 7 posities waar de tweede L kan
stel je hebt RRL...... dan zijn er 6 posities waar de tweede L kan
stel je hebt RRRL..... dan zijn er 5 posities waar de tweede L kan

ga zo verder
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1226 Gepost op: 4-04-2011, 18:59:50 »
ik heb al 1x protest ingediend, en dat is afgewezen
Ik heb nu 2 van de 5 vragen fout, oftewel 100% fout, en 0% goed

Dat is ongeveer hetzelfde percentage als mijn sommen vroeger bij mijn wiskunderepetities :(

(het is gelukkig toch nog min of meer goed gekomen met mij..... ;D )
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1227 Gepost op: 4-04-2011, 19:11:53 »
Even voor de goede orde - de meeste goede niet-grafische rekenmachines tegenwoordig hebben oof nCr en nPr functies. Met eeen goede rekenmachine wordt er dus wel een verstaan die -redelijk algemene- functies heeft als sinis, cosinus, logaritmen en dergelijke.

automatische berekening? grafische rekenmachine? Oh, daarom vinden jullie het tegenwoordig gemakkelijk...

Rekenmachines waren bij ons verboden tijdens wiskunde A... dus wij moesten deze zaken gewoon met pen en papier uitrekenen... ;)

en dat tot de macht tekentje... hmmm, kan ik me niet meer zo herinneren,
Maar goed...

Een rekenmachine is om het -domme- calculeerwerk te vergemakkelijken. Leerlingen horen zelf te weten dat 7-in-het-kwadraat 7x7 en daardoor 49 is. Dat betekent nog niet dat het ook maar enigszins zinvol is de leerling bij elke opgave hoofdrekenwerk met pen en papier te laten oplossen. Wiskunde gaat meer de manier waarop je een probleem kan bezien, en daarmee op kan lossen, dan brute-force rekenen. Als de leerling via opgaven en proefwerken genoeg heeft laten zien dat het concept van kwadraten is gesnapt, prima, laat hem/haar in het vervolg een rekenmachine pakken voor 13.69^2 in plaats van 5 minuten te zwoegen. Dat, namelijk, is compleet nutteloos.

Zo-ook bovenstaand voorbeeld. De methode, zoals eerst ook tot huilen toe onderwezen, om de hoeveelheid combinaties uit te rekenen [de nCr-functie] is nCr = n!/((n-r)!r!). Hierbij is n je totale hoeveelheid objecten [hier 9 meisjes] en r de hoeveelheid daarvan die je moet rangschikken.

Om dit uit te schrijven zou je het volgende krijgen: 9!/((9-2)!2!). Als je wederom lekker ouderwets wilt doen met pen-en-papier, dan krijg je 9*8*7*6*5*4*3*2*1 / (7*6*5*4*3*2*1*2*1). Leerling snapt 5 minuten later dat de rekensom dus 362880 / 10080 is. 10 minuten, en een staartdeling die anderhalf kantje beslaat, later is de uitkomst 36.

Omdat we tegenwoordig allemaal vinden dat de barbaarse jaren achter ons liggen, hoeven leerlingen tegenwoordig alleen nog maar aan te tonen dat ze snappen wat de functie inhoudt, hoe die werkt, waarom hij werkt, en enkele keren zelf uit te schrijven.. om daarna toe te laten dat ze de rekenmachine pakken.

Citaat
DAn nog een laatste vraag... op het moment dat er één van die 9 meisjes linkshandig is, verandert de kans voor die tweede toch? (want dan moet nog maar 1 van de overige 8 linkshandig zijn)

Nee, de linkshandigheid is volkomen onafhankelijk. Voor meisje 1 is de kans op rechthandigheid 90%, voor meisje 9 evenzogoed - en ook voorde anderen in het midden.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2011, 19:13:37 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1228 Gepost op: 4-04-2011, 19:15:21 »
wel ja, maak het nog een beetje moeilijker :(
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1229 Gepost op: 4-04-2011, 19:20:44 »
Prima betoog...voor de leerlingen...

alleen zitten we niet op school maar in de relaxhoek een spelletje te doen... en met zulke berekeningen ::oink:: zou ik dat zelf niet leuk meer vinden (gelukkig doe ik dan ook niet mee ;) ). Dan denk ik niet dat je er van uit kan gaan dat iemand van mijn generatie (die ongeveer 18-20jaar geleden van de middelbare school is gekomen) dergelijke hulpmiddelen in huis heeft (ik heb dat ook niet).

Dit is geen algemene kennis meer (mijns inziens)

Maar goed... ieder zijn ding, dus D*N ook... Hij is de spelleider en als hij dit oké vind, dan is het oké



"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1230 Gepost op: 4-04-2011, 19:24:04 »
Ik geef toe dat het qua eerlijkheid niet helemaal snor zit. Ik zit middenin die wiskundestof op het moment én ik heb een rekenmachine waar ik die dingen op kan intoetsen.

Dwaas zegt het ook al boven mij, ja.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geďnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1231 Gepost op: 4-04-2011, 19:24:24 »
wel ja, maak het nog een beetje moeilijker :(

Ennnn daarom hebben we een rekenmachine.

Ziet-u, wiskunde is niet hetzelfde als rekenen. Rekenen is tafels leren en staartdelingen. Precies de dingen die machines veel accurater en sneller kunnen dan wij. Het is goed om de basis te hebben, maar volkomen nutteloos om verder te veel aandacht aan te besteden.

Wiskunde zijn dingen als 'Ik heb een bepaalde formule. Hoe kan ik bepalen wat de afstand is tussen punt X1 en X2?'. Dat kunnen computer, voorlopig nog niet. Dat is meer kijken wat het probleem precies inhoudt en hoe je het zou kunnen benaderen. De precieze calculaties moet je kunnen interpreteren, maar niet per se na te rekenen.

Om een ander voorbeeld te geven. Zelf de derdemachtswortel uit een getal trek ken is ongelofelijk lastig. Waarom, dan, zou je zoiets zelf doen terwijl de computer het veel beter kan? Vandaar dat rekenmachines wortels kunnen trekken.

EDIT:

For what it is worth:
Misschien is het een idee om voortaan mbt wiskunde de achterliggende ideeen goed te keuren, en als dat goed is de precieze uitkomst te laten zitten. Bijvoorbeeld bij dit voorbeeld, 'De oplossing is 0.1^2 maal 0.9^7. Dit geheel moet maal de hoeveelheid verschillende rangschikkingen van de meisjes in de groep'.
Het maakt het niet makkelijker, de probleem blijft even moeilijk, maar hulpmiddelen als atlassen zijn niet meer nodig. Kan ook werken voor onderwerpen als natuur/scheikunde.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2011, 19:30:12 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1232 Gepost op: 4-04-2011, 19:51:13 »
Makkelijker maak je het niet zo (voor mij niet iig)

Dit zijn m.i. geen algemene kennis vragen, net zoals Dwaas en Jann hiervoor al duidelijk verwoord hebben.


Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1233 Gepost op: 4-04-2011, 20:08:49 »
Een rekenmachine is om het -domme- calculeerwerk te vergemakkelijken. Leerlingen horen zelf te weten dat 7-in-het-kwadraat 7x7 en daardoor 49 is. Dat betekent nog niet dat het ook maar enigszins zinvol is de leerling bij elke opgave hoofdrekenwerk met pen en papier te laten oplossen. Wiskunde gaat meer de manier waarop je een probleem kan bezien, en daarmee op kan lossen, dan brute-force rekenen. Als de leerling via opgaven en proefwerken genoeg heeft laten zien dat het concept van kwadraten is gesnapt, prima, laat hem/haar in het vervolg een rekenmachine pakken voor 13.69^2 in plaats van 5 minuten te zwoegen. Dat, namelijk, is compleet nutteloos.

Omdat we tegenwoordig allemaal vinden dat de barbaarse jaren achter ons liggen, hoeven leerlingen tegenwoordig alleen nog maar aan te tonen dat ze snappen wat de functie inhoudt, hoe die werkt, waarom hij werkt, en enkele keren zelf uit te schrijven.. om daarna toe te laten dat ze de rekenmachine pakken.
Maar dankzij al dat hoofdrekenen en het leren uitschrijven op papier weten wij wel veel simpele rekensommetjes. Vraag voor de gein eens aan meerdere jongeren in een supermarkt om zonder rekenmachine uit te rekenen wat een winkelwagen (ongeveer) moet gaan kosten. Dat zal maar zeer weinig jongeren gaan lukken...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1234 Gepost op: 4-04-2011, 20:12:44 »
Pffff zeg...dit is idd geen normale vraag hoor voor de zwakste schakel...ik had hem ook echt niet geweten ::ohno::

 ::hug:: voor dolfie
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1235 Gepost op: 4-04-2011, 20:14:36 »
Maar dankzij al dat hoofdrekenen en het leren uitschrijven op papier weten wij wel veel simpele rekensommetjes. Vraag voor de gein eens aan meerdere jongeren in een supermarkt om zonder rekenmachine uit te rekenen wat een winkelwagen (ongeveer) moet gaan kosten. Dat zal maar zeer weinig jongeren gaan lukken...

Natuurlijk, rekenen heeft zeker zijn plaats en is de basis voor wiskunde.
Daarentegen, rond de middelbare school wordt de stap naar wiskunde gemaakt waarbij er dus meer nadruk wordt gelegd op het bekijken en begrijpen van problemen.

Citaat
Makkelijker maak je het niet zo (voor mij niet iig)

Dit zijn m.i. geen algemene kennis vragen, net zoals Dwaas en Jann hiervoor al duidelijk verwoord hebben.

Ik zou ook niet zeggen dat het algemene kennis is. Daarentegen is het moeilijk zulke vragen te vinden die niet makkelijk op internet na te gaan zijn. Maar-goed, dit heeft natuurlijk niet iedereen met wiskunde op school gehad - zeker degenen die al enige tijd de middelbare school hebben verlaten.

Maar, zeker, het blijft vrij pittig. Ik zal me daarentegen niet ook nog eens met de [kwaliteit van de] vragen gaan bemoeien - die plaats is al vergeven  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1236 Gepost op: 4-04-2011, 20:19:13 »
Dwaas, bij wiskunde A mochten we volgens mij wel een rekenmachine gebruiken (al heb ik A niet lang gehad, was ook een B-persoon...)

Het is wel zo dat ik allerlei opgaves voorbij zie komen die ik in mijn examentijd moeiteloos had opgelost, maar die ik nu echt niet meer zou weten op te lossen.

Aan de andere kant is het voor D*N de uitdaging om de opgaves gedurende het spel steeds moeilijker te maken. En daar is hij aardig in geslaagd. Van de laatste 4 spelers was er nog maar 1 jongere, de rest was van de generatie van Dwaas of ouder. Dus zo heel veel voordeel hadden de jongeren gedurende het spel blijkbaar niet ;)

Ik heb bij TS ook gemerkt dat t erg lastig is om opgaves te bedenken die niet met een beetje googlewerk te beantwoorden zijn. Ik vind dus dat D*N het helemaal zo verkeerd niet doet ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1237 Gepost op: 4-04-2011, 20:21:50 »
Ik heb wiskunde A gehad en daarbij had ik ook een grafische rekenmachine ... maar echt dit is zover weggezakt, dat ik echt niet zou weten waar ik zou moeten beginnen. ???

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1238 Gepost op: 4-04-2011, 20:22:13 »
@hulpdakdekker: dank je voor je reactie!

Wat ik alleen heel jammer blijf vinden is dat er voor de meest simpele optelsommen al de zakjapanner wordt gepakt. Of het nog zo is weet ik niet, maar een tijdje geleden hoorde ik van iemand dat de zoon of dochter een onvoldoende had gekregen omdat hij/zij een aantal sommen van een opdracht uit het hoofd had gedaan (met de juiste oplossing) en niet op de zakjapanner... Ik gebruik natuurlijk ook wel eens voor moeilijke sommen de zakjapanner... maar echt niet voor simpele sommetjes!
Ich bin ein Bärliner!

Offline luckyrik24

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De zwakste schakel 2
« Reactie #1239 Gepost op: 4-04-2011, 20:22:31 »
ik heb maar vmbo gehad dus geen idee
drank is sneller op dan je lief hebt