Auteur Topic: Toto eredivisie  (gelezen 505367 keer)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1080 Gepost op: 14-09-2014, 22:01:23 »
Ja het is misschien wel handig om verder vooruit in te vullen.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1081 Gepost op: 14-09-2014, 22:35:12 »
Vorige week vergeten in te vullen en gisteravond pas voor zodag ingevuld.  ::schaam::
en nog boven mij ::schaam::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1082 Gepost op: 14-09-2014, 22:36:37 »
Bevalt wel daar bovenaan, ondanks een middelmatige ronde zelfs iets uitgelopen op de nr 2  :D

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1083 Gepost op: 14-09-2014, 22:39:12 »
en nog boven mij ::schaam::

Ja maar dat komt nog door de eerste weken. Toen heb ik veel punten gepakt. Nu zak ik steeds weer een plaatsje.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1084 Gepost op: 14-09-2014, 23:10:00 »
Wat een poepseizoen
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1085 Gepost op: 14-09-2014, 23:13:11 »
Wat een poepseizoen

Och, PSV staat tenminste nog wel bovenaan ::ok::

Denk toch eens aan die arme Tristan ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1086 Gepost op: 14-09-2014, 23:17:30 »
Bevalt wel daar bovenaan, ondanks een middelmatige ronde zelfs iets uitgelopen op de nr 2  :D
Daarentegen is het gat met LDH en mijzelf (op dit moment 3 en 4) weer wat kleiner geworden ;D Volgende week overigens een lastige ronde:

Feyenoord - Ajax, hoe komt Feyenoord de willem 2 klap te boven? Hoe speelt Ajax tegen PSG, en overleeft Feyenoord een dag later Sevilla uit, hoe houdt Vermeer zich en sowieso is het een wedstrijd die zich eigenlijk niet laat voorspellen

Heracles - Twente: Heracles kansloos onderaan tot nu toe maar wist het Ajax lastig te maken, pakken zij in de derby de eerste punten tegen t matige Twente?

Excelsior - Dordt, beide promovendi zijn aardig begonnen spelen leuk fris voetbal, wie zet een grotere stap?

Willem 2 - NAC, loopt willem 2 naast de schoenen na Feyenoord uit? en NAC, winnen zij opnieuw in de derby terug van weggeweest?

En als laatste PSV - Cambuur: PSV zonder Depay en Europese verplichtingen, vorig seizoen 0-0 en Cambuur speelt fris en goed..

Allemaal overdenkingen.. dus ik ga mn gevoel maar volgen :P

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1087 Gepost op: 15-09-2014, 22:43:50 »
Hm, ik had beter m'n 2-1 tactiek nog even kunnen aanhouden ipv weer serieus invullen.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1088 Gepost op: 15-09-2014, 22:48:25 »
Hm, ik had beter m'n 2-1 tactiek nog even kunnen aanhouden ipv weer serieus invullen.
Ik hanteer ook een 2-1 tactiek, maar van de deelnemers die tot nu toe alle wedstrijden hebben voorspeld, sta ik onderaan  :\'(
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1089 Gepost op: 15-09-2014, 22:49:35 »
Ik hanteer ook een 2-1 tactiek, maar van de deelnemers die tot nu toe alle wedstrijden hebben voorspeld, sta ik onderaan  :\'(
Misschien de 2-1 + risico tactiek proberen? :) Durven afwijken van de rest waar je denkt dat het kan

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1090 Gepost op: 15-09-2014, 22:50:54 »
Ik hanteer ook een 2-1 tactiek, maar van de deelnemers die tot nu toe alle wedstrijden hebben voorspeld, sta ik onderaan  :\'(
Ik zie het. Maar ik vulde paar weken lang alleen 2-1 voor de thuisploeg in. Dan werkt het wel (tot nu toe dan). ;)
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1091 Gepost op: 15-09-2014, 22:54:58 »
2-1 is mijn standaarduitslag voor als ik hem vergeet in te vullen :P

Waarschijnlijk had ik dan inderdaad meer punten gehad  :-X
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1092 Gepost op: 15-09-2014, 23:01:34 »
Ik zie het. Maar ik vulde paar weken lang alleen 2-1 voor de thuisploeg in. Dan werkt het wel (tot nu toe dan). ;)

Vrees dat dat kortetermijns-variantie is ;)

Vorig jaar ging iemand ook een tijdje geweldig met.. consequent 1-1 of 0-0.
Dus ja, als er dan ineens een weekendje met een stel 1-1'n langskomt, dan schiet je omhoog.

Maar overall is het geen winnende strategie.

--

Verder had ik inderdaad ook 2-1 als uitslag voor als ik wedstrijden zou vergeten.
Durf niet te zeggen of ik het ooit nodig heb gehad, vermoed van niet.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1093 Gepost op: 15-09-2014, 23:06:38 »
Nee, was ik vorig seizoen ook al achter gekomen dat die strategie niet winnend zou zijn.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1094 Gepost op: 15-09-2014, 23:11:58 »
Ik moet zeggen dat ik de 2-1 aanhoud, maar veel ook op gevoel doe en een beetje vorm van de dag meeneem. Neem PSV - Cambuur, denk ik geen Depay, PSV scoort toch meestal, Cambuur is goed in vorm pikken goaltje mee: 2-1 hup volgende voorspelling. Het lef om 1-2 voor Cambuur in te vullen en daarmee tegen de stroom in te gaan heb ik dan weer niet (heel soms probeer ik het eens).

Volgens mij is er geen echte tactiek ofzo voor dit spelletje, want we blijven ook afhankelijk van veel factoren in een wedstrijd natuurlijk. Stel jij vult PSV - Cambuur regulier 2-0 in en t wedstrijdbeeld stevent daar op af maar PSV mist kans op kans.. eindstand: 0-0 of de scheids krijgt t op zn heupen en geeft een onterechte penalty: eindstand 0-1..  

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1095 Gepost op: 16-09-2014, 23:46:14 »
Hmm.. Laat ik proberen om met een paar dingen misschien wat te helpen.
Toevallig is sportsbetting [om die naam even te gebruiken, sportwedden klinkt zo muppetig] iets waar ik vrij veel over zou kunnen schrijven.. maar dat ga ik niet doen, want dan zijn we minimaal 20 posts verder. En heh, ik ga natuurlijk niet alles vertellen ::)
Maar kan wel paar algemene punten aanstippen, en kort ingaan op de toto, en misschien de 2-1 specifiek.
Je kan dit zien als een gedeeltelijke visie op hoe ik sportpools benader ;)

Uhm.. waar zal ik eens beginnen. Ah ja.

Sportsbetting in het algemeen + klein stukje voetbal
In sportsbetting zijn er in essentie 2 verschillende strategieën die je kunt hanteren. Laten we ze maar even woordelijk en nummerlijk noemen.

- Nummerlijk is op basis van getallen. Honkbal is in principe de droom van een numerieke benadering. Nouja, dat zou het zo zijn voor gokkers als de bookmakers het niet zouden gebruiken, maar spelbrekers dat die zijn, doen die het ook. Statistiek is daar echt heel oud. Statistiek is in het algemeen opmerkelijk nieuw, maar honkbal begon al met de meest-gebruikte stat een volle eeuw geleden. Dat was de ERA, de Earned Run Average voor pitchers. Hoe meer runs [= iemand die bij home binnenkomt] binnen kwamen, per inning, hoe hoger de ERA. En tegenwoordig is dat allemaal veel hipper geworden, dus bij sportsbetters zal je bijvoorbeeld weleens de xFIP voorbij zien komen.

Smashing, isn't it? En er worden door enthousiastelingen allemaal van dergelijke statistiekjes gemaakt, en de meest nuttige worden gebruikt om modellen te maken met allemaal dergelijke voorspellers er in. Wist je dat sommige baseball stadions wat kleiner zijn dan anderen? Grotere kans op homeruns - ik zou die voorspelling maar wat opkrikken. Vervolgens bij een wedstrijd plug je de getallen van de teams er in, en er rolt een bepaald winstpercentage uit. Puur numeriek.
Okaaaayy, zeg je nu, maar dat is allemaal niet van toepassing voor voetbalvoorspellingen. We hebben niet zulke mooie getalletjes.
En daar heb je een klein beetje gelijk, en heel veel niet.
Er is een getalletje dat je vrij veel hoort. Hoeveel doelpunten een speler heeft gemaakt. Of je kan meenemen hoeveel gele of rode kaarten een speler, of een team, pakt. Of je kan meenemen hoeveel schoten een speler gemiddeld nodig heeft om 1 doelpunt te maken. Of watvoor thuisvoordeel een team heeft - verschilt per land, verschilt per team. Of hoe streng een scheids fluit - en maak een combinatievariabele samen met het aantal kaarten dat een team pakt. Man man man, het kan niet op.

- Een woordelijke benadering werkt totaal anders. Waar honkbal het walhalla is voor een numerieke benadering, is wielrennen dat voor woordelijk. Wielrennen is niet in modellen te vatten - met geen mogelijkheid. Sterker nog, ik zou verwachten dat dat voor decennia zo zal blijven - reeds in aanmerking genomen hoeveel sneller en complexer computers worden. Wielrennen is niet echt een teamsport, en niet echt een individuele sport. Dat is moeilijk. De sterkste renner hoeft niet te winnen - misschien een van de beroemdste recente gevallen was een paar jaar geleden toen Froome voor kopman Wiggins moest wachten. Of misschien is iemand de sterkste renner, maar gaat iedereen in de kopgroep linkeballen omdat ze diegene niet naar een eenvoudige overwinning willen rijden. En dan worden ze allemaal gepakt. Of iemand is wellicht sterk genoeg om hoog in het klassement te eindigen, en je numerieke getalletjes zouden daarom wijzen - maar diegene heeft aangegeven voor etappeoverwinningen te gaan. Dat is balen voor je getalletjes.
Zal een praktijkvoorbeeld geven. Vuelta van vorig jaar volgens mij. Kreuzinger had net een goede tour gereden, waren hoge verwachten voor hem, stond ook bij diverse pools als redelijk dure kopman opgesteld. Dus allemaal veelbelovend. Behalve dat hij in een interview had aangegeven dat hij in dienst zou rijden van Roche en Majka. Dat soort dingen zijn, voor de komende decennia, niet in modellen te vangen. Het effect is daarentegen wel dat beide rijders een extreem goede helper hebben, en hun waarde enorm stijgt. Merk op hoe belangrijk krantenberichten, interviews en dergelijke zijn. Zeer tijdsintensief als je het goed wilt doen.
« Laatst bewerkt op: 16-09-2014, 23:48:13 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1096 Gepost op: 16-09-2014, 23:46:43 »
Okay, zeg je misschien wederom, maar dat hebben we niet in voetbal - je speelt niet in dienst van elkaar.
En dat is wederom een klein beetje waar - en vrij veel niet. Want eenzelfde benadering is bij voetbal mogelijk. Het is precies wat de analisten.. doen. Trachten. Waarschijnlijk zichzelf van overtuigd hebben dat ze het doen. Hoe werkt een opstelling? Team-A heeft snelle backs, wat heeft dat voor implicatie voor hoe hoog ze druk zetten? Okay, ze willen hun middenveld laten roteren: zijn de middenvelders daar wendbaar genoeg voor, en hebben ze genoeg visie? Welke spelers staan daar tegenover. Wat zijn de kwaliteiten van deze aanvallers? Hoe is de vedetta het best uit het spel te halen; snelle mandekking zodat hij goed kan worden geschaduwd; een destroyer dat hij niet eens aan de bal durft te komen; twee spelers nodig?
En vooral, hoe ging dit in het [nabije] verleden, met welk effect - en welke aanwijzingen heb ik dat mijn verwachting niet klopt?

Bij dat laatste zit de crux.
Het is bij sommige sporten, waaronder voetbal, uitermate eenvoudig om te verklaren. Vele tv-uren worden er aan besteed. Maar naast analisten overkomt het ook sportbetters, en het gros van de handicappers. Mooie verhalen, soms een pagina per wedstrijd, waarom hun voorspelling klopt. En ze bakken er niets van. Er is redelijk wat onderzoek gedaan naar sport-analisten (overwegend ex-spelers en ex-coaches), die daadwerkelijk hun voorspellingen moesten noteren - bijvoorbeeld voor het post-season van college basketbal [heeeel groot in Amerika]. Het effect is dat ze nauwelijks beter zijn dan willekeurige sportkijkers. Niet de nauwelijks van: 10% beter, of 5%. Nauwelijks op de manier dat je statistisch een klein verschil ziet omdat je een hele grote groep test - maar je zou ze er blind niet uithalen.
Het probleem, is dat de woordelijke methode heel erg moeilijk is om goed te doen [en ik durf niet te claimen dat ik er zelf erg goed in ben].
Het andere probleem, is dat de numerieke methode ook heel erg moeilijk is om goed te doen [maarrr hier ben ik iets beter in].

Voetballll la-la-la-la et cetera
Okay, beide benaderingen zijn moeilijk. Dat is balen voor de toto. Hoewel.. het klinkt toch als veel te veel werk voor een pool.. Maar welke is dan het beste?
Toevallig is dat punt bij voetbal ongeveer in het midden. Dat is niet op een hersenloze 'de waarheid ligt in het midden'-manier. Zoals ik al zei liggen honkbal en wielrennen redelijk bij de uitersten van het spectrum. En bijvoorbeeld tennis zit veel meer tegen de numerieke kant aan. Voetbal.. schat ik op een licht voordeel voor numeriek, maar je kan je nog vrij goed redden als je goed bent in een woordelijke benadering. Nog wel. Numeriek wordt alleen maar beter. Maar dat is met alle sporten.
Dus in praktijk kan je natuurlijk van beide een beetje gebruiken. Daarin ligt de kunst - het wegen, om tot een optimale voorspelling te komen. Want die is er, een optimale voorspelling. Kom ik aan bij de eerste quote

Neem PSV - Cambuur (...) Het lef om 1-2 voor Cambuur in te vullen en daarmee tegen de stroom in te gaan heb ik dan weer niet (heel soms probeer ik het eens).

Mooi. Dat moet je namelijk ook vooral niet doen. Althans, de eerste.. 30 speelrondes. Misschien wat langer afhankelijk van je positie in het klassement.
Je moet de toto namelijk voor de overgrote meerderheid niet beschouwen als een spel tegen de andere deelnemers - althans op voorspellingsgebied. Je krijgt hier geen punten voor unieke voorspellingen. Wat je met elke voorspelling moet doen, is je verwachtte puntenaantal maximaliseren. Dat klinkt veeeeel moeilijker dan het is.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1097 Gepost op: 16-09-2014, 23:47:06 »
De optimale voorspelling
Waarom moet je niet 6-4 voor Cambuur invullen?
Wel, de kans op een 5je is bij benadering 0; de kans op 1 punt via 6 goals van Cambuur ook; de kans op 1 punt via 4 goals van PSV is.. mwah laten we voor het gemak zeggen 10% - dus verwachtte aantal punten is daar 1 * 0.10 = 0.1 punt. Daarnaast kan Cambuur natuurlijk winnen, en 2 punten opleveren. Hoe groot achten we die kans? Ook 10%? Okay, levert dat 2 * 0.10 = 0.2 punt op. Dus je verwachtte puntenaantal is 0.3 punt voor de wedstrijd. Dat is niet best. Je kan bij de toto bij statistieken kijken, maar ik dacht dat over een seizoen gezien meestal puntengemiddeldes van ongeveer 1.6 of 1.7 per wedstrijd wordt gescoord.
Moliere was deze wedstrijd alleen nog lekker bezig met zijn 2-1 aanpak. Wat is zijn verwachtte puntenaantal? Schrijf anders even mee, helpt misschien. Nou, laten we zeggen dat PSV 75% kans heeft om te winnen. Misschien bevat dat een kans van 15% op de 2-1 [5 * 0.15 = 0.75]. Met 15% van PSVs 75% houden we nog 60% over. Die 60% bevat 3tjes via 2-0, 3-1, 4-1 en dergelijke. Dat is vrij plausibel, laten we daar eveneens 30% voor inruimen [3 * 0.30 = 0.9]. Dan blijft er nog 30% over van PSV's totale 75% kans om te winnen, dus dat zijn 2tjes [2 * 0.30 ] 0.6]. Dan is er nog 25% dat PSV niet wint, maar we kunnen alsnog een 1tje scoren, bijvoorbeeld met 0-1, 1-1, 2-2, 2-3 en dergelijke. Overwegend niet heel plausibel, maar laten we daar 10% van de 25% voor inruimen. [1 * 0.10 = 0.1]. Totaal is het puntenaantal dat Moliere verwacht over deze wedstrijd dus 0.75 + 0.90 + 0.6 + 0.1 = 2.35 punten. Nice job Moliere.
De verwachting, op basis van deze globale getallen, is dus dat met jullie twee voorspellingen Moliere naar verwachting 2.35 - 0.3 = 2.05 punt op je gaat winnen.
 
Komen we bij het tweede gedeelte van de quote.

Volgens mij is er geen echte tactiek ofzo voor dit spelletje, want we blijven ook afhankelijk van veel factoren in een wedstrijd natuurlijk. Stel jij vult PSV - Cambuur regulier 2-0 in en t wedstrijdbeeld stevent daar op af maar PSV mist kans op kans.. eindstand: 0-0 of de scheids krijgt t op zn heupen en geeft een onterechte penalty: eindstand 0-1.. 

Ah, nee, dit gedeelte is helaas incorrect.
Stel we blijven even bij die intrigerende voorspelling van 6-4 voor Cambuur. En stel, Oh Joy, Oh Lady Luck!, het wordt inderdaad 6-4 voor Cambuur.
Dat maakt je voorspelling niet goed.
Toevallig valt alles precies goed, zodat je inderdaad 5 punten scoort - maar dat is kortetermijnsvariantie.
Als ik 100 euro moet betalen om met een munt op te gooien, en bij kop krijg ik 101 euro, terwijl ik bij munt niets krijg. Dan verklaar je me voor gek. Misschien gooi ik inderdaad kop - maar ik ben nog steeds een idioot. Waarom? Ik maakte een slechte beslissing, maar had genoeg geluk om er uit te komen.
De toto is precies zo.

Aan elke voorspelling hangt impliciet een verwacht puntenaantal. Niemand die het weet, want niemand weet exact de percentages [hoewel ze vaak redelijk te schatten zijn]. En zelfs met de percentages is het te veel werk. Maar ze bestaan evenwel.
Als PSV 100x tegen Cambuur zou spelen, zou Moliere naar verwachting uiteindelijk ongeveer 235 punten hebben, en jij 30.
PSV speelt niet 100x in 1 seizoen tegen Cambuur. Maar er zijn wel 306 wedstrijden in een seizoen.
Waar de toto in essentie op neer komt, de tactiek, is consequent voorspellingen maken met een iets hogere verwacht puntenaantal. Soms heb je geluk, soms heb je pech - maar gemiddeld ben je een flintertje beter. Elke wedstrijd. En 306 flintertjes samen beginnen wat te worden.

Laat ik het hier even bij laten. Misschien dat ik een andere keer nog eens wat schrijf over waarom ik tijdens mijn toto-tijd veelvuldig voor 2-1 ging. En misschien zelfs waarom mijn aannames daar niet geheel correct waren.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1098 Gepost op: 17-09-2014, 09:43:11 »
very nice, bro  ::jaja::
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Toto eredivisie
« Reactie #1099 Gepost op: 20-09-2014, 22:40:57 »
Er gaat wat verschuiven in de top van het klassement. Iedereen dichtbij elkaar, Duncton naar plek 1, LDH en ik op gedeelde 3e plek op 1 punt achter Daisy. Spanning is nu al groot in het begin  ::hyper::