Auteur Topic: [VM3] Het avontuur  (gelezen 22610 keer)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [VM3] Het avontuur
« Reactie #80 Gepost op: 25-03-2012, 23:09:30 »
De Virtual Mole; behind the scenes (door Daisy)

Voor ondergetekende was dit alweer het derde seizoen van de Virtual Mole. En dit jaar voor het eerst met een nieuwigheidje; een echte test. Al voor het eerste seizoen hadden wij (Molcrazy en ik) het idee om een echte test te maken, maar omdat we toen maar nog geen twee weken voorbereidingstijd hadden, besloten we dit even op de lange baan te schuiven. Toen Molcrazy besloot het tweede seizoen niet mee te schrijven, liet ik het even begaan, omdat ik in mijn ééntje al genoeg dingen te doen had. Maar met z’n tweeën besloten we er dit seizoen toch maar echt voor te gaan. Een test hoort bij het spel en maakt het op lange termijn ook spannender. Kandidaten die in aflevering 1 helemaal fout zitten, maar toch doorgaan, behouden de kans om te winnen, terwijl een deelnemer die in aflevering 1 goed scoort er in aflevering 2 er gewoon uit kan liggen, als hij of zij van gedachte veranderd.

Dit betekende ook voor ons ook dat we minder goed een voorspelling konden wagen wie er wanneer uit zou gaan en konden we dus later met de aflevering beginnen. Vorig seizoen stond voor mij na 3 afleveringen al vast dat Niekypsv ging winnen, nu kon het nog iedereen zijn. En omdat er één kandidaat elke week zijn test op het laatste moment maakte, konden we pas op vrijdagavond/zaterdag met de aflevering beginnen. En tsja, wij hebben ook nog genoeg andere dingen in het weekend te doen, dus zondagavond werd een vaste Virtual Mole avond.

Maar even terug naar het voorspellen. Doordat iedereen elke week kon afvallen, konden we qua schrijfstijl moeilijk een richting bepalen. We konden wel bepaalde populaire molverdachten extra verdacht maken, maar we konden nooit weten of ze erin bleven. Zo was Lester één van de hoofdverdachten na aflevering 1, maar hij vloog eruit. Pac-Mol stond hoog op de lijstjes, hij vloog eruit. Addie en Tdietz volgend hem op, maar ook zei haalden de eindstreep niet.

Rubmol en LdHmolletje waren de terechte finalisten. LdHmolletje stemde de eerste testen continue op Mollenvanger en was al snel een favoriet voor de finale. Rubmol kwam pas in beeld nadat Addie eruit vloog. Lang zag het er naar uit dat Nys-Fan ook de finale had kunnen halen. Hij was er weliswaar zeker van dat hijzelf de mol was, maar vulde constant een deel van de test op Mollenvanger in. Daarom ging hij steeds door en vlogen mensen als Lucy, Addie en Tdietz eruit, en bleef hij erin.

Na ronde 1 ontvingen wij een PM van D*N en Niekypsv. Ze hadden de Mol ontmaskerd. Addie was de Mol. Er zaten allemaal hints naar het getal 5 in, die aan Addie gelinkt konden worden. Ondergetekende sprong daar natuurlijk direct op in door een mollendagboek met 5 zinnen te schrijven. D*n en Niekypsv zaten voorlopig op het verkeerde spoor, tot dat Addie eruit vloog.

Een Mol zou een Mol niet zijn als hij een mollenstreek zou uithalen. Als een echte Mol ging Mollenvanger te werk, en maakte hij, nadat hij slechts één joker greep bij de weekopdracht, zowel LdHmolletje als Tdietz een joker afhandig. ‘Hij had ‘m wel nodig’. Nou dus niet, maar wel leuk voor de terugblik. Bij deze dus.

Halverwege het spel begonnen kandidaten langzaam wat biechten te sturen. Tdietz verdacht zichzelf, maar twijfelde omdat hij niet meer zo verdacht was als in het begin. Nys-Fan wist het helemaal zeker; hij was zelf de Mol. Ideaal voor ons was dat hij steeds de test deels op Mollenvanger maakte en dus in het spel bleef. Mollenvanger was er zelf zeker van dat hij het niet was. Pas toen Tdietz eruit vloog, sloeg Mollenvanger om en had ie in de gaten dat hij zelf de saboteur was. Dat was ook het punt dat LdHmolletje weer terugging naar Mollenvanger, nadat hij een kort uitstapje had gemaakt naar Tdietz.

Over LdHmolletje gesproken, hij mag van geluk spreken dat hij het spel heeft gewonnen. Want we hebben natuurlijk de late test van Nys-Fan nog. Nys-Fan miste de test deadline omdat de site eruit lag. Mijn eerste idee was om gewoon de regels te volgen en Nys-Fan eruit te schrijven. Maar langzamerhand ontstond er twijfel. Was dit wel een goed idee? Als ik direct op het forum had geplaatst, wist iedereen dat Nys-Fan de Mol niet was. Een beetje twijfel zaaien kon geen kwaad. Helaas was Molcrazy niet thuis en besloot ik uiteindelijk zelf de beslissing te nemen. Test maken, jokers inleveren en diskwalificatie voor de weekopdracht. En zo maakte Nys-Fan alsnog de test, natuurlijk weer deels op Mollenvanger en stond LdHmolletje onderaan. Hij had er eigenlijk uit gemoeten.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [VM3] Het avontuur
« Reactie #81 Gepost op: 25-03-2012, 23:09:47 »
Maar echt fair was het niet. LdHmolletje had immers aan de regels voldaan en Nys-Fan niet. Dus kwam Molcrazy de dag erop met een beter idee; helemaal geen executie. Dan zou hopelijk Nys-Fan extra verdacht worden (iig voor Nys-Fan zelf), omdat ie tegen de regels in toch mocht blijven. Alleen Rubmol had eigenlijk geen voordeel van zij verdiende vrijstelling, dus besloten we hem Nys-Fans overgebleven jokers te schenken. Zo kroop LdHmolletje door het oog van de naald, maakte hij de test erop net iets beter dan Tdietz en door de exit van Tdietz wist LdHmolletje opeens weer waarom hij de eerste rondes zo makkelijk doorkwam; hij zat toen op de juiste Mol. En ons plan werkte deels. Nys-Fan bleef zichzelf verdenken, Lukie4 PMde mij dat hij nu zeker wist dat Nys-Fan de Mol was omdat we hem er anders nooit ingehouden hadden. De rest van de kandidaten bleef echter bij hun oude mening.

Voor de finale test stond al een tijdje vast dat we de aflevering zouden weghalen. In de molbiechts lieten we al een beetje doorschemeren dat de kandidaten goed hun aantekeningen moesten bijhouden, ofwel, de afleveringen moesten opslaan, omdat ze zonder alle informatie de laatste test niet konden maken. LdHmolletje had dit duidelijk gedaan. Hij maakte de test als eerste en had alle vragen goed. Rubmol had ‘slechts’ 27 vragen goed. LdHmolletje was dus de verdiende winnaar. Rest me echter niets dan complimenten te geven aan Rubmol, die samen met Nys-Fan als grote onbekende aan dit spel begon en ze hebben beiden toch maar mooi de laatste 4 bereikt.

Mijn terugblik eindigt met het enige dat met gedurende het spel heeft dwarsgezeten, namelijk de exit van Pac-Mol. Pac-Mol heeft meerdere keren geroepen dat hij wist wie de Mol was en dat maakte hem extra verdacht. Alleen … hij wist ook echt wie de Mol was. Ondergetekende heeft namelijk een enorme blunder begaan door voor korte tijd op het forum letterlijk de naam van de Mol te posten!

Geloof me, daar heb ik echt een nacht slecht van geslapen. Wat was er nu aan de hand? Molcrazy en ik hebben een eigen forum, waar we onze afleveringen kunnen overleggen en theorieën kunnen uitwisselen. Zo ook die bewuste zondagavond, waarop aflevering 2 werd geplaatst. De aflevering werd goedgekeurd en ik kopieerde de aflevering op het echte Virtual Mole forum. Op dat moment waren (uit mijn hoofd) Lester, Jelsir en Mollenvanger online . Nadat zij in de bar de executie bespraken, ging ik even terug naar het aflevering en zag ik dat een stuk van de aflevering niet goed op het forum stond. Ik had namelijk een aantal stukjes tekst tussen [ quote ] tags gezet en dat was niet meegelopen in het topic. Dus besloot ik de eerste pagina van aflevering 2 van ons forum te kopiëren en te plakken in het echte Virtual Mole topic. Maar wat gebeurde er toen? Op dat forum had ik boven het begin van de aflevering nog een paar regels tekst gezet. Regels, die alleen voor mij en Molcrazy bedoeld waren, maar ik lette niet op en plaatste deze tekst ook op het Virtual Mole forum! Ik denk dat dit ongeveer 15 minuten op het forum gestaan heeft:

Citaat
Zo, de aflevering is af. Ik heb Mollenvanger nog redelijk subtiel laten mollen, als ze het nu bijna niet zien, dan kunnen we volgende keer wat groffer geschut inzetten. Ik heb overigens een spannend slot aan de aflevering geschreven, maar je moet aangeven of je er iets mee kan. Ik kon namelijk onszelf nergens in de aflevering kwijt, dus ik heb aan het einde maar iets verzonnen. Mocht je er niks mee denken te kunnen, moet je dat maar even aangeven, dan herschrijf ik dat deel wel.

Pac-Mol kwam online, las het en was zo eerlijk om direct dit te melden. Ik kon me natuurlijk wel voor m’n kop slaan. Als eerste heb ik natuurlijk direct de tekst weggehaald. Volgens mij heeft behoudens Pac-Mol niemand het gezien, aangezien Mollenvanger, Jelsir en Lester de aflevering voor mijn verkeerde aanpassing hadden gelezen en de rest was niet online. Pac-Mol vroeg natuurlijk direct of dit een hint was. We konden moeilijk bekennen dat dit een fout was, dus het enige wat we konden zeggen was ‘niets is wat het lijkt’. Maar Pac-Mol wist wel beter. Hij maakte de eerstvolgende test direct op 100% op Mollenvanger. Echter, doordat Bartjel de test niet maakte, vloog die eruit en wist Pac-Mol nog niks. De test erop deed hij dit weer en toen waren er voor hem eigenlijk nog maar 2 opties over. Of Mollenvanger was inderdaad de Mol, of hij was het zelf.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [VM3] Het avontuur
« Reactie #82 Gepost op: 25-03-2012, 23:10:07 »
Voor Pac-Mol was er echter geen twijfel en wij wisten dat we Pac-Mol er ook niet meer vanaf konden brengen. We probeerden hem wel wat extra verdacht te maken, maar dat zorgde er alleen voor dat andere kandidaten hem juist gingen verdenken. Pac-Mol zou vanaf nu alleen op Mollenvanger stemmen en had een oneerlijk voordeel, maar we konden niets doen, omdat de fout bij ons (lees: mij) lag. Uiteindelijk besloot Pac-Mol om de eer aan zichzelf te houden, omdat hij anders op een niet faire manier zou winnen. Ik vind het dapper dat ie de beslissing durfde te nemen, dus alleen maar respect daarvoor en echt, een zeer gemeende … Sorry! Een echte 1e klas blunder die ik, als ik het kon, zou willen terugdraaien, maar helaas dat gaat niet. Uiteindelijk nog een geluk dat slechts één persoon het gezien heeft, maar dit overkomt me natuurlijk niet nog een keer.

Dan komt er natuurlijk nu echt een einde aan de Virtual Mole 3. En was een leuk, maar pittig seizoen. De format met de test is geslaagd, maar zorgde wel voor wat extra tijdsdruk omdat je alleen in het weekend kon schrijven. Toch is uiteindelijk alles goed gekomen en daar ben ik blij om.

Molcrazy, wederom bedankt voor de samenwerking, het ging weer prima en de serie is geslaagd. Ik weet zelf nog niet of ik mee gaan schrijven aan een Virtual Mole 4, als deze er komt. Na 3 series wordt het soms toch lastig om inspiratie te vinden voor leuke, originele opdrachten. Maar niets is wat het lijkt, dus wellicht ben ik er gewoon volgend jaar in januari weer bij. Maar dat duurt nog even, niets ligt nog vast, dus nog genoeg tijd om er over na te denken en een definitieve beslissing te nemen. Iedereen dit deze serie gevolgd heeft of heeft meegespeeld, ook bedankt, het was superleuk!

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [VM3] Het avontuur
« Reactie #83 Gepost op: 26-03-2012, 00:08:55 »
Bedankt Daisy voor de goede en aangename samenwerking! Ik heb van het seizoen genoten! ::bravo::

De test was een nieuw element en hoewel het extra tijd kostte, werd het goed geïmplementeerd ::jaja::

Kandidaten, bedankt voor jullie aanmelding en fanatieke inzet! ::ok:: Hopelijk hebben zowel jullie als de kijkers genoten van de serie!
2024: wie is de Mol?