Auteur Topic: Vuurwerk  (gelezen 23963 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vuurwerk
« Reactie #60 Gepost op: 2-01-2018, 15:36:26 »
Dode door vuurwerk in Swifterbant
Blijkbaar was het ook nog eens illegaal vuurwerk. Tsja....is misschien hard maar dan is het ook wel een beetje eigen schuld. Wat wel erg is, is dat er twee kinderen aanwezig waren. Nu is degene die het vuurwerk afsteekt zelf overleden maar stel je voor dat een omstander iets was gebeurt ::niet-ok::.

Ik ben denk ik ook wel voor een vuurwerkverbod. Teveel mensen die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Geeft veel ongelukken, veel rotzooi en kost veel mensen ook nog eens behoorlijk wat geld. 
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Vuurwerk
« Reactie #61 Gepost op: 2-01-2018, 15:42:31 »
Het kost niet alleen de mensen (burgers) veel geld, maar ook de maatschappij. Denk aan al die extra zorgkosten door vuurwerkgewonden. Brandweer die het extra druk heeft. De grote schoonmaak op straat de volgende dag. En natuurlijk de reparaties van ontplofte brievenbussen en dergelijke. Al met al een hoop geld.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Vuurwerk
« Reactie #62 Gepost op: 14-02-2020, 06:40:26 »
Na Rotterdam is nu ook Amsterdam om en is, op de professionele shows na, volledig vuurwerkvrij vanaf aanstaande jaarwisseling ::ok:: Op naar een landelijk vuurwerkverbod.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Online mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Vuurwerk
« Reactie #63 Gepost op: 14-02-2020, 14:02:07 »
vond het al raar dat het topic niet doorging met die discussie ::rofl::
ik ben ook voor een verbod op vuurwerk, maar met mate. ikzelf vind het erg leuk op uit het raamkozijn naar vuurwerk te kijken zoals ik vroeger altijd deed toen we het bij mn tante vierden met zn alle. alleen sier vuurwerk hoor. knalvuurwerk vindt ik echt nergens voor nodig. dus dat mag van mij sowieso weg.

ik ben niet perse voor een verbod, maar meer voor een strenge toezicht op illegaal en knal vuurwerk. als je iets gaat verbieden gaan mensen het juist doen.

heb zelf nooit echt veel vuurwerk gekocht omdat ik het echt zonde van mn geld vind. of mn vader koopt paar pijlen sier vuurwerk alleen dat laat ik het hem aansteken aangezien ik hou van mn vingers :P

in deze dicussie ben ik gewoon voor
chipsverslaafde <3

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Vuurwerk
« Reactie #64 Gepost op: 14-02-2020, 16:18:48 »
Ik ben bang dat een vuurwerkverbod juist zorgt voor meer illegaal vuurwerk. En vooral dat illegaal vuurwerk zorgt voor problemen...

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vuurwerk
« Reactie #65 Gepost op: 14-02-2020, 16:54:25 »
Ik snap dat argument nooit zo goed. Het is toch juist veel makkelijker om illegaal vuurwerk te spotten wanneer al het vuurwerk verboden is? Nu moeten handhavers in principe eerst bedenken "Oh is dit een net legale vuurpijl of een illegale", en is het gewoon vrij onmogelijk om te handhaven. Maar als het allemaal verboden is, is het gewoon als het vuurwerk is -> Ingrijpen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #66 Gepost op: 14-02-2020, 17:01:04 »
Sowieso klopt het niet dat illegaal vuurwerk het grootste probleem is. Het meeste vuurwerkletsel komt door legaal vuurwerk, dit jaar zelfs 81%.

Daarnaast zijn de meeste slachtoffers omstanders, is er elk jaar enorm veel schade, en is het ook nog eens slecht voor het milieu.

Ik vind siervuurwerk ook best mooi om naar te kijken, maar dit is het niet waard. Ik ben al jaren voor een vuurwerkverbod ::jaja::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #67 Gepost op: 14-02-2020, 17:55:23 »
Ik hou van siervuurwerk, maar ik heb een hekel aan het misbruik. Ik vind een half verbod raar, helemaal eens met D*N dat handhaving makkelijker is als je het gewoon geheel verbiedt.
Een paar jaar geleden vierde ik Oud en Nieuw in Parijs. Daar was geen vuurwerk toegestaan. Vond ik persoonlijk wel heel kaal, maar het werkte daar wel, er was ook geen illegaal vuurwerk dus.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Vuurwerk
« Reactie #68 Gepost op: 14-02-2020, 19:00:25 »
Maar willen jullie dan ook geen shows? Dus niet particulier vuurwerk maar wel specifieke toestemmingen of zo? Dan kunnen mensen er tenminste nog wel naar kijken. Zal wel weer te veel papierwerk opleveren zeker ;D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Vuurwerk
« Reactie #69 Gepost op: 14-02-2020, 19:06:15 »
ik woon niet in een stad als een rotterdam dus als ik dan hier kijk buiten voelt het voor mij niet als oud en nieuw. misschien in de grote steden een verbod op vuurwerk aangezien bijvoorbeeld in rotterdam al jaren die grote vuurwerk show is.
voor de rest blijft het een moeilijke discussie a la de zwarte pieten discussie.

Voor de rest ben ik wel tegen vuurwerk hoor.
chipsverslaafde <3

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Vuurwerk
« Reactie #70 Gepost op: 14-02-2020, 19:17:59 »
De zwarte pieten discussie is wel wat anders ::rofl::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #71 Gepost op: 14-02-2020, 20:26:41 »
Maar willen jullie dan ook geen shows? Dus niet particulier vuurwerk maar wel specifieke toestemmingen of zo? Dan kunnen mensen er tenminste nog wel naar kijken. Zal wel weer te veel papierwerk opleveren zeker ;D
Ik vind shows prima ::jaja:: Eventueel dan zelfs een mogelijkheid voor mensen die écht niet zonder vuurwerk afsteken kunnen dat ze mee kunnen helpen of dat je een cursus kan volgen om een "professional" te kunnen worden. Maar ik weet niet hoe haalbaar zoiets is, en ik heb ook geen idee hoe lang een opleiding tot pyrotechnicus überhaupt duurt en of de basis daarvan in een korte cursus te proppen is ;D Maar zo kun je mensen die echt vuurwerkfanaat zijn misschien wel tegemoet komen en voorkomen dat ze illegaal vuurwerk in het buitenland gaan halen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Vuurwerk
« Reactie #72 Gepost op: 14-02-2020, 20:33:08 »
Unpopular opion alert: Ik ben voorstander van vuurwerk. Verbieden is voor niets nodig imo. Op oudejaar vuurwerk moet toch wel kunnen? Ik denk niet dat er veel vuurwerk gebruikt wordt op andere momenten...

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vuurwerk
« Reactie #73 Gepost op: 14-02-2020, 20:38:55 »
Wat Starlight zegt ::jaja::. Ik ben ook wel voor shows want vuurwerk is wel super mooi om te zien en ik ben ook niet tegen het idee van vuurwerk.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #74 Gepost op: 14-02-2020, 20:51:17 »
Aangezien er inmiddels teveel inwoners van dit land misbruik maken van het recht om vuurwerk af te steken, en daarmee kinderen, ouderen, dieren, hulpverleners etc lastig vallen, en er andermans spullen mee vernielen, ben ik ook voor een verbod voor particulieren geworden. Ja, helaas wordt daar een groot deel van de mensen, die gewoon zich netjes aan de regels houdt er de dupe van. Maar het houdt een keer op, het nadeel overschaduwt inmiddels het voordeel wat mij betreft  ::jaja::

Ook verder niks tegen vuurwerk an sich, dus professionele shows met toestemming uiteraard prima. ::ok::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #75 Gepost op: 14-02-2020, 20:54:41 »
Als het op basis is van de dieren: ik ben ook geen tegenstander van vuurwerk. Dat hoort er nu eenmaal bij. Wij hebben thuis honden en wij hebben toen ze puppy's waren verschillende keren geluiden van vuurwerk, onweer,.. laten horen. Het belangrijkste is dan dat je ze niet gaat troosten, maar dat je doet alsof het doodnormaal is. Onze honden hebben geen schrik van vuurwerk. Als je je honden er op een goede manier mee leert omgaan, is er eigenlijk geen enkel probleem.
Maar natuurlijk moet men zich aan de regels houden die de stad heeft i.v.m. vuurwerk.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Vuurwerk
« Reactie #76 Gepost op: 14-02-2020, 21:42:55 »
Als het op basis is van de dieren: ik ben ook geen tegenstander van vuurwerk. Dat hoort er nu eenmaal bij. Wij hebben thuis honden en wij hebben toen ze puppy's waren verschillende keren geluiden van vuurwerk, onweer,.. laten horen. Het belangrijkste is dan dat je ze niet gaat troosten, maar dat je doet alsof het doodnormaal is. Onze honden hebben geen schrik van vuurwerk. Als je je honden er op een goede manier mee leert omgaan, is er eigenlijk geen enkel probleem.
Maar natuurlijk moet men zich aan de regels houden die de stad heeft i.v.m. vuurwerk.

Ligt vaak ook aan het karakter van je huisdier. Ik had twee katten, Gosse en Lokke. Samen opgegroeid, zelfde opvoeding, maar oh zo verschillend. Lokke was altijd bang voor vuurwerk. Sowieso lawaai. Er hoeft maar iemand hier in de straat te fietsbellen en Lokke sprintte naar de badkamer en sprong achter de wasmachine. Gosse daarentegen (hij leeft nog) kent amper angst. Zeker in de beginjaren, als buiten, voor mijn raam, vuurwerk werd afgestoken, ging meneer juist voor het raam zitten om te kijken wat er aan de hand is.
Afgelopen jaarwisseling was hij wel wat angstiger. Maar volgens mij speelt daar ook mee dat hij nog herstellende was van zijn ziek zijn. De reis naar de dierenarts, twee weken dik aan de medicijnen, zalfjes, etc. Maar voorgaande jaren had je er geen kind aan.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vuurwerk
« Reactie #77 Gepost op: 15-02-2020, 00:31:53 »
Ik denk dat katten daarin wel anders zijn dan honden. Het klopt wel wat Vermoljoen zegt dat je honden vooral niet moet gaan troosten. Gewoon negeren en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, is het beste. Bij troosten krijgen ze een bevestiging dat het dus echt wel eng is.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vuurwerk
« Reactie #78 Gepost op: 15-02-2020, 02:50:27 »
ik had afgelopen oud en nieuw een vuurpijl op een paar centimeter langs me vliegen, dus ja een vuurwerkverbod voor particulieren zie ik wel zitten.
Wit is ook een kleur!