Poll

Wie is de mol NIET?

Susan
15 (9.6%)
Sofie
81 (51.6%)
Freek
61 (38.9%)

Totaal aantal stemmen: 108

Auteur Topic: [Poll] Wie is de mol NIET?  (gelezen 107739 keer)

Offline wieowie

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #360 Gepost op: 19-03-2014, 08:46:19 »
ik denk ook dat het spel zich door de jaren wel genoeg heeft ontwikkeld dat je nu niet meer kan zeggen dat een mol bepaalde acties nooit zou doen en een kandidaat wel
natuurlijk, de mol zal nooit onnodig grote bedragen binnenslepen als een opdracht makkelijk kan mislukken, maar qua gedrag buiten de opdrachten om zie ik geen reden mensen als mol af te strepen omdat ze fanatiek zijn in het psychologische element van het spel

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #361 Gepost op: 19-03-2014, 12:20:14 »
ik denk ook dat het spel zich door de jaren wel genoeg heeft ontwikkeld dat je nu niet meer kan zeggen dat een mol bepaalde acties nooit zou doen en een kandidaat wel
natuurlijk, de mol zal nooit onnodig grote bedragen binnenslepen als een opdracht makkelijk kan mislukken, maar qua gedrag buiten de opdrachten om zie ik geen reden mensen als mol af te strepen omdat ze fanatiek zijn in het psychologische element van het spel

Achteraf gezien (en dat zal niet elk jaar opgaan, maar wel 9 van de 10x) zijn de vrijstelling opdrachten erg doorslaggevend. Weet niet of dat iets goeds is, want enerzijds vind ik dat de leukste opdrachten, anderzijds krijg je wel erg veel info.

[Processie]
De mol wil spotten en niet lopen. De mol wil daarom zekerheid over de envelop. Tygo, JW, Aaf en Freek zijn daarom niet de mol. Sofie spot JW.

[De jacht is geopend]
De mol wil spotten en niet de vrijstelling verdedigen. De mol wil daarom niet zelf de vrijstelling winnen. Tygo en Freek zijn niet de mol.

Op basis van deze 2 opdrachten (!) is Susan de meest waarschijnlijke mol, met Sofie heel ver achter en de rest geen optie. Precies zoals het er nu voor staat als je alle opdrachten meeneemt.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #362 Gepost op: 19-03-2014, 17:08:41 »
Susan en Sofie kunnen de Mol ook niet zijn.
#demultiindicatorsurprise  ::jaja::
Heb zo mijn bedenkingen over deze uitspraak...

Maar ik ben toch altijd blij als iemand die heel overtuigend klinkt het fout heeft. Vooral omdat het betekent dat in ieder geval het spelletje nog uitdagend genoeg is om nog een seizoen te draaien :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #363 Gepost op: 19-03-2014, 18:55:17 »
Gewoon negeren hoor Lightman... daar worden die moppies nog eens bokkig van ook!  8)
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #364 Gepost op: 19-03-2014, 19:53:58 »
Ghehe, Susan was het onmogelijk toch? Het zal me niet verbazen Lightman (uiteindelijk) die post met die expressie-methode verwijderd dat Susan het onmogelijk kan zijn, anders hoort hij volgend jaar dat hij al 2-seizoenen ernaast zat met die methode. Ik denk dat die methode multi-interpretabel is, met als gevolg dat het heel subjectief en onbetrouwbaar kan zijn. Er vaak naast zitten en dan alsnog in een methode blijven geloven doet soms de geloofwaardigheid niet goed. Het doet me denken aan één van m'n broers, die heilig ervan overtuigd blijft je vrouwen moet negeren om ze te krijgen, nou hoeveel vrouwen heeft die meegekregen? Niet veel, dus die methode werkt dan toch niet!? Maar nee, hij blijft er rotvast in geloven. De wens is nou eenmaal de vader van de gedachte, we vergeten dat we vaak zien wat we willen zien.

Uiteraard niks persoonlijks he voordat iedereen dalijk persoonlijk aangevallen is, tis enkel inhoudelijk iets achteraf vaststellen als ze de mol bleek, ik scheidt dat van de persoon an sich/als geheel en neem de rest wat Lightman schrijft gewoon serieus hoor! Ik vind zeker niet dat hij disrespectvol is geweest, juist heel redelijk, ik zeg slechts dat ALS Susan morgen de Mol blijkt, je moet erkennen de methode gewoon onzin was.
Niet leuk dit good-riddance, jammer.

En vorig jaar zat lightman er niet naast, hij heeft niet gezegd dat Kees de mol niet kon zijn.
Dat dan weer wel

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #365 Gepost op: 19-03-2014, 20:15:34 »
Dan heb ik het verkeerd begrepen,

misschien heb ik het wat fel geformuleerd,
 
tis niet m'n bedoeling te kwetsen Lightman.

Fijn dat je er zo nog even op terug komt

Edit: en fijn dat je nu excuses hebt toegevoegd aan je bericht!
Als je een bericht van jezelf aanpast is het handig dit aan te geven met een Edit zoals ik hier doe  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 19-03-2014, 20:19:37 door Jannes »
Dat dan weer wel

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #366 Gepost op: 19-03-2014, 22:03:22 »
En vorig jaar zat lightman er niet naast, hij heeft niet gezegd dat Kees de mol niet kon zijn.

 ::vergroot::

Tja, dan is het dus toch Kees.  ::ohno:: Mijn "lightman" punten tegen Paulien zijn gewoon te sterk!! Kees daarentegen heb ik op basis van mijn methode nooit uit kunnen sluiten, geen lijstje, lees mijn berichten er maar op na.  ::jaja::
...
Maar goed, zoals gezegd, Kees de Mol laat mijn "lightman" methode intact. Daar doe ik het dan maar mee...
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #367 Gepost op: 19-03-2014, 22:31:53 »
Heb zo mijn bedenkingen over deze uitspraak...

Maar ik ben toch altijd blij als iemand die heel overtuigend klinkt het fout heeft. Vooral omdat het betekent dat in ieder geval het spelletje nog uitdagend genoeg is om nog een seizoen te draaien :)

Terecht! Ik ben er uiteraard minder blij mee, maar ik begrijp het wel. In de afgelopen drie jaar was de multi-indicator surprise waarneming - bij meer dan tien kandidaten - 100% betrouwbaar. Bij Patrick, AM en Kees heb ik er nooit één geconstateerd. Dan is het niet zo vreemd dat ik daar in het 4de jaar ook weer volledig op vertrouw. Het lijkt er inderdaad sterk op dat deze sluitende betrouwbaarheid dit jaar door Susan of Sofie onderuit gehaald wordt. Dat maakt mijn methode nog geen onzin, ik heb er veel deelnemers correct mee doorgestreept, lastiger wordt het dan wel. De 'stellige' toon in mijn berichten zal daarmee zeker verdwijnen.
Of ik moet een disclaimer toevoegen.  ;)


* Ik hoop dat de moderator mij twee achtereenvolgende posts vergeeft. Twee reacties op twee verschillende citaten, is overzichtelijker zo.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #368 Gepost op: 19-03-2014, 22:36:58 »
Geen aanval of zo, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je AM ook ergens op één punt onterecht had afgestreept? Of heb ik dat nou gedroomd?  ???

In ieder geval ben ik blij dat de stelligheid waarmee in de komende seizoen(en) beweerd wordt dat iemand de Mol niet is wat minder wordt. Ik zal eerlijk zijn; jouw lightman technieken hebben me laten twijfelen (juist door die stelligheid)! Ik ben blij dat ik nooit van Susan ben afgestapt, maar toch..

Ik vind het nog steeds interessant om te volgen, maar, vergeef me, ik ben blij dat je er een keertje (mag ik zeggen: flink?) ernaast zit. Gewoon omdat ik me in de toekomst dan niet 100% op jouw theorie hoef te baseren.  ::ok:: Maar natuurlijk blijf ik het volgen!
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #369 Gepost op: 19-03-2014, 23:03:21 »
Geen aanval of zo, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je AM ook ergens op één punt onterecht had afgestreept? Of heb ik dat nou gedroomd?  ???

Sorry, maar ik denk het. AM had ik inderdaad vroegtijdig incorrect doorgestreept, dat stond echter los van mijn microexpressie methode. Het scenario dat de Mol 'toevallig' dat vliegtuig als eerste spotte vond ik destijds nogal onwaarschijnlijk. Vervolgens was AM drie afleveringen lang extreem kandidaats in de opdrachten. Ze heeft me nog wel iets geleerd over de subtiliteit en interpretatie van nervositeits slikjes, maar op dat moment was ze al van mijn Mol-radar verdwenen.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #370 Gepost op: 19-03-2014, 23:09:29 »
Geloof wel dat die methode werkt, maar geen enkele methode is waterdicht.
Ik probeer ook altijd naar gezichten, reacties enz te kijken en vaak heb ik wel in de gaten wie eerlijk is en wie liegt (irl dan).

Maar je durft nu zeker niet meer aan te geven wie jij de grootste kans geeft dan alsnog de mol te zijn???

Mag ook in pb hoor ;)

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #371 Gepost op: 19-03-2014, 23:32:42 »
Sorry, maar ik denk het. AM had ik inderdaad vroegtijdig incorrect doorgestreept, dat stond echter los van mijn microexpressie methode. Het scenario dat de Mol 'toevallig' dat vliegtuig als eerste spotte vond ik destijds nogal onwaarschijnlijk. Vervolgens was AM drie afleveringen lang extreem kandidaats in de opdrachten. Ze heeft me nog wel iets geleerd over de subtiliteit en interpretatie van nervositeits slikjes, maar op dat moment was ze al van mijn Mol-radar verdwenen.

Ahh oke! Dat was me niet helemaal duidelijk, maar goed!  ::ok::
Dan heeft de methode goed gewerkt de afgelopen 3 jaar.. Susan is gewoon een fenomenale actrice dan.  ;D
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #372 Gepost op: 19-03-2014, 23:32:47 »
Ik heb drie seizoenen genoten van 'Lie to me'.

Al vind ik de methode (of een methode) altijd maar een beetje... "dit dat".

Zoals Syllie zegt: nooit waterdicht. Het gaat om het verhaal erbij. Ik vond bijvoorbeeld je 'assessment' van Aaf tijdens de enveloppenruil 'spot on' en heeft me zelfs doen twijfelen op dat moment, gewoon omdat je precies goed zat.

Maar als ik een persoonlijke mening mag geven: ik hou wél van de toon en de stijl! Gewoon doen! Gewoon zeggen, die wel, die is het niet. En dan zit je er een keer naast...Boeiuh!! Als er 6 disclaimers onder komen te staan, dan zal je altijd gelijk hebben, maar dan lees ik je stukjes niet meer  :P....

Voor mij ben je een beetje de 'Human Lie Detector' van de community, zoals Erik Leppen de 'Mad Scientist' is. Ik vind het gewoon leuk. Of zoals Barry ooit zei: "Vooral doorgaan".

Ik zat er ook zo naast dit jaar! Aaf... De acceptatie is er. Dikke tunnel. Maar volgend jaar, ga ik net zo hard weer overtuigd tunnelen hoor. Ik heb genoten!  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 19-03-2014, 23:36:55 door Jossie »
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #373 Gepost op: 19-03-2014, 23:33:09 »
Geen aanval of zo, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je AM ook ergens op één punt onterecht had afgestreept? In ieder geval ben ik blij dat de stelligheid waarmee in de komende seizoen(en) beweerd wordt dat iemand de Mol niet is wat minder wordt. Ik ben blij dat je er een keertje (mag ik zeggen: flink?) ernaast zit.

Hij zat er inderdaad vaker naast. Precies hierom mijn felle reactie, in elk seizoen zie ik mensen met zo'n pertinentie zeggen 'Nee diegene is onmogelijk de mol!' en dan achteraf als het tóch de mol bleek zeiden ze (eenmaal een jaar later bij het volgende seizoen) ik zat vorig jaar goed gebaseerd op mijn methode, dus recht van spreken. Vervolgens bleken ze helemaal niet goed te zitten, dan is iemand gewoon niet eerlijk tegenover zichzelf en liegt dan gewoon om z'n eigen methode/mol maar geloofwaardiger te maken. Zeker als iemand jou Mol/geheime aanwijzingen voor gek verklaarde terwijl het achteraf toch blijkt te kloppen, is zoiets irritant.

In de afgelopen drie jaar was de multi-indicator surprise waarneming - bij meer dan tien kandidaten - 100% betrouwbaar.

100% betrouwbaar? In 2 vorige seizoenen zat je er bij 75% van de kandidaten gigantisch naast gebaseerd op je micro-methode. Bij Kees én Anne-Marie zat je fout, en als Susan de Mol blijkt zit je voor de 3e ernaast dus hoezo klopt je methode?

Ik zit te twijfelen om de volgende Quotes aan te halen, wil geen discussies maar aangezien je blijft volhouden dat je al jaren gebaseerd op die methode goed zit, ben ik genoodzaakt oude Quotes van je aan te halen. Je zegt dat je methode in vorige seizoenen 100% zekerheid heeft geboden, heb het bekeken, hier voorbeelden (van diverse seizoenen) waarbij je de verkeerde kandidaat als Mol aanwees/of Mol weggestreepte púúr gebaseerd op je micro-expressie methode, dat bewijst dat jou methode wel degelijk geen garantie biedt zoals je blijft beweren:

Zeker niet: 1. Hadewych 2. Frits 3. Anne-Marie

Ok, voor mij op dit moment het meest waarschijnlijk als mol: Tim.

Al definitief doorgestreept: Hadewych, Frits, Anne-Marie  ; )

Op Tania gestemd in de Wie is de Mol? Heb bij haar tot nu toe geen enkele ook maar enigzins overtuigende kandidaatsreactie/expressie waargenomen. Altijd mijn uitgangspunt.Bij alle deelnemers heb ik inmiddels al meerdere keren emoties/expressies gespot waarmee ze zich voor mij als kandidaat verraden hebben, behalve bij Tim. Persoonlijk vind ik dit jammer, maar het verandert verder niets aan mijn waarnemingen en overtuiging dat Tim de Mol is.

Overigens heeft Kees een heel kort moment van boosheid nadat Tania zijn naamt heeft genoemd. Zijn blik is duidelijk feller, in combinatie met naar beneden en naar binnen getrokken wenkbrauwen. Hij knippert met zijn ogen en gaat dan weer over naar zijn 'standaard' gespannen strakke gezicht. Bovengenoemde is een heel plausibele uitleg voor Kees als kandidaat

Zo zie ik het en sluit volledig aan bij kandidaat Anne-Marie

Dus hoezo de afgelopen 3 jaar was je methode 100% betrouwbaar, je oude berichten tonen het tegendeel aan, alleen met Patrick zat je goed maar je zei dat Kees, AM én Suus geen Mol kon zijn gebaseerd op die micro-expressies dus als Susan de mol blijkt (mijn Mol) dan zit je van de 4 jaar voor de 3e jaar/x gigantisch ernaast gebaseerd op je methode. Het maakt je methode ongeloofwaardig. Dus waarom geloof je er dan nog in, het leidt je toch niet naar de juiste weg keer op keer?

De wens is de vader van de gedachte in deze, we willen geloven wat we willen geloven, omdat je ervan overtuigd bent dat die methode werkt blijf je er obsessief aan vasthouden, ondanks dat voorgaande jaren je methode gigantisch onderuit haalde. Tja.

Heb niks tegen jou persoonlijk, maar enkel iets tegen de stelligheid waarmee je de garantie van het 'werken' van je methode presenteert terwijl het 3x giga fout zitten het tegendeel bewees. Ook vind ik het heel sportief dat je die berichten niet verwijderd hebt. A.u.b niet aangevallen voelen, dit is inhoudelijke kritiek.
« Laatst bewerkt op: 2-11-2014, 15:32:43 door good-riddance »

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #374 Gepost op: 20-03-2014, 00:08:14 »

Ik weet niet wat jouw probleem met mij is Good Riddance  ???

Volgens mij had ik in een reactie aan Conejo hierboven al aangegeven waarom ik AM had doorgestreept. En de reden waarom ik haar in dat rijtje met Hadewych en Frits had gezet. Die had dus niets met mijn microexpressie methode te maken. Dat andere punt wat je aanhaalt is duidelijk een interpretatie, meer niet. In dat geval zag ik het als bevestiging - met als basis het vliegtuig scenario en het kandidaatse gedrag in de opdrachten - dat AM een kandidate moest zijn.

Ook het punt dat je van Kees aanhaalt is slechts een interpretatie. Ik gebruik de woorden "plausibele uitleg", dat is geen stellige bewering. Het was wel een reden voor twijfel, maar twijfel is nog geen doorstrepen.

De multi-indicator surprise, zoals ik die heb waargenomen, was in de afgelopen drie seizoenen 100% betrouwbaar. Dat heb je met jouw net iets te persoonlijke betoog niet onderuit gehaald. Dat kan ook niet.

Dit is overigens de laatste keer dat ik er de tijd voor ga nemen om op een bericht van jou te reageren.
Happy Mole Hunting  8)
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #375 Gepost op: 20-03-2014, 01:27:26 »
De multi-indicator surprise, zoals ik die heb waargenomen, was in de afgelopen drie seizoenen 100% betrouwbaar. Dat heb je met jouw net iets te persoonlijke betoog niet onderuit gehaald. Dat kan ook niet.

Je theorie is geen exacte wetenschap. Daarom begrijp ik de stelligheid niet waarmee je deze steeds weer presenteert.

Een beetje scepticisme, zoals GR laat zien, kan juist geen kwaad. Het is eerder een gezonde houding en mijns inziens geen persoonlijke aanval.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #376 Gepost op: 20-03-2014, 06:42:02 »
Maar lightman zegt nu zelf dat de stelligheid in zijn posts zal verdwijnen nu de methode dit jaar niet sluitend lijkt. Waarom dan nog in de aanval door voorgaande jaren te gaan citeren? We hebben het nu over dit seizoen en lightman zegt zelf dat zijn methode dit jaar onderuit gehaald wordt.

En dat GR al heel lang op Susan zit en dat waarschijnlijk juist blijkt vind ik super voor haar (en ik zou nooit zeggen dat ik Susan ook al heel lang verdenk als dat niet zo is), maar dat wil nog niet zeggen dat alle hints, zoals schoppen voor weduwe, dan ook kloppen. In die hint geloof ik namelijk niet en als die juist blijkt dan zal ik de eerste zijn om mijn ongelijk te bekennen.

Nog even en dan zullen we het echt weten. Ik kijk ernaar uit.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #377 Gepost op: 20-03-2014, 07:11:43 »
Ghehe, Susan was het onmogelijk toch? Het zal me niet verbazen Lightman (uiteindelijk) die post met die expressie-methode verwijderd dat Susan het onmogelijk kan zijn, anders hoort hij volgend jaar dat hij al 2-seizoenen ernaast zat met die methode.
Je posts hebben een heel hoog "hahaha, zie je nou wel"-gehalte.  :-\\

Persoonlijk vind ik het dan weer niet erg dat je niet alles kunt aflezen aan gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal, want dan blijft WIDM een stuk spannender.

« Laatst bewerkt op: 20-03-2014, 08:33:31 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #378 Gepost op: 20-03-2014, 08:25:27 »
Humor.  good-riddance  is zwaar beledigt over de houding van Lightman die aan zijn eigen gelijk vast houdt, maar  good-riddance  doet het omgekeerd eigenlijk nog erger, vind ik. Het is dan een beetje jammer dat  good-riddance helaas wel gelijk gaat krijgen met Susan, anders had ik  good-riddance  ook ook eventje keihard uitgelachen, zodat  good-riddance  zelf bij lightman doet.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #379 Gepost op: 20-03-2014, 10:54:40 »
Ik weet niet wat jouw probleem met mij is Good Riddance
Nee ik begrijp daar ook niets van; een "Told you so, Told you so" :-\\

Iets met stelligheid poneren vind ik juist fantastisch en ik hoop dat vele molloten daar volgend jaar mee doorgaan. Ik zal het goede voorbeeld geven ::trots::

En wat betreft GR, lightman heeft dat toch ALLANG beaamd, Citaat van: good-riddance op 11.03.2014, 19:43:59
"Als Susan de Mol blijkt Lightman, is het dan niet beter van die techniek af te stappen?"

He puts his money where his mouth is. Beetje flauw om dan eindeloos te willen doorgaan met gelijk halen maar goed dat zal dan wel aan dat wedijveren met broer en zussen in een groot gezin in het verleden liggen en ben je supercompetitief. Van mijn kant dan ook: je had GELIJK: Susan is de mol ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)