Auteur Topic: Het grote feedback topic  (gelezen 15023 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Het grote feedback topic
« Gepost op: 31-03-2015, 09:38:51 »
Of er volgend jaar een serie komt weten we nog niet (er zijn wel al wat eerste plannen en ideeën. Locaties, opdrachtideeën liggen al op de plank), dat is ook tijdsafhankelijk, maar toch open ik dit topic.

Hoewel ik louter positieve reacties zie heb ik zelf wel een aantal dingen die beter kunnen, alleen hoor ik ze graag van jullie: kijkers, deelnemers, juryleden etc. Beschrijf hier ook overigens die dingen die jullie goed vonden en die terug zouden moeten keren. Of jullie ideeën voor een volgende serie (wat moet er zeker in voorkomen!)

Een toelichting op hoe wij dit spel in elkaar hebben gezet volgt later deze week :) Alvast bedankt voor jullie inbreng  ::ok::

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2015, 09:52:02 »
Allereerst:
de sleutel mag terugkomen van mij. Een fijne rode draadopdracht was dat.
De timing vond ik ook in orde: maandag-zaterdag opdrachten en daarna zaterdag-maandag test.
Zo kon je alles fijn indelen.

Iets wat ik wel ga meedelen: kijk goed de test na als jullie die online zetten, soms zaten er kleine fouten in:

vb. test 1: er was een vraag bij over het gewicht van de koffer van de mol, maar er stond geen optie bij dat de mol niet meedeed aan deze opdracht. Zo kon je Pjotr al schrappen als mol.

Verder heb ik het niet teruggelezen als hint maar bij de meet the mole opdracht waren de vragen als volgt:
- Hoeveel van de 10 kandidaten die de test maakten gaven het juiste antwoord op de vraag: Wie is de mol bij de test van aflevering 1?
- Hoeveel van de 10 kandidaten die de test maakten gaven een goed antwoord op de vraag als hoeveelste de mol zijn scherm zag?
- Hoeveel van de 10 kandidaten die de test maakten vulden jouw naam in als antwoord op de vraag Wie is de mol?

Echter hebben we de test met 11 gemaakt, aangezien Pjotr en Bjorrn al door waren.
13-2= 11 mensen die de test maakten maar de mol maakt de test niet dus
11- 1 mol= 10 kandidaten. Bjorrn was ook te schrappen als mol.

Verder de google maps opdrachten maakten mij horendol, maar ze waren zeer fijn.

over het algemeen  ::ok:: gedaan en ik hoop op een volgend editie
klaar voor de strijd

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2015, 17:49:46 »
Ela Wouter, ben je nu onze 'schrappingen' aan het delen? :D

Veel feedback kan ik niet geven, want het was gewoon steengoed. Misschien sommige opdrachten ietsje minder complex maken. En misschien ook eens een rekentoestel kopen Mollenvanger :D
Lomperik..

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2015, 21:23:08 »
Of gewoon excel ::)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2015, 21:48:34 »
Inderdaad, het was overall echt heel goed  ::ok:: Grote variatie aan opdrachten, leuke locaties en de twists waren ook erg nice  ::jaja:: Vooral degene waarbij we zelf de volgorde van de executie mochten bepalen, vond ik erg leuk. En ook die met die drie extra testvragen (groen rood, 52 60).


Wel had ik het gevoel, dat vooral in het begin, er ontzettend veel jokers/vrijstellingen/testvragen in het spel waren. Ik weet niet of dit klopte, maar het voelde soms een beetje 'oneerlijk' als je niets had. De anderen leken dan een hele grote voorsprong te hebben. Maar ik weet niet of dit statistisch klopt, maar dat gevoel had ik  :)


En ik vond er ook een beetje veel Waldo's inzitten  ;)



De sleutel daarentegen vond ik écht heel goed bedacht!  ::ok:: Dat was denk ik wel de beste toevoeging aan het spel. Origineel, gaf een hele leuke dynamiek  ::jaja:: Misschien een leuk idee voor de volgende keer (?) om de sleutelopdrachten ook tactisch te maken - dat de kandidaten een beetje kunnen bepalen wie ze de sleutel gunnen. Maar ik zou de sleutel zeker behouden in een eventueel volgende editie  ::jaja::



Maar zoals ik al zei, het was echt heel leuk!  ::ok:: Goede afwisseling in opdrachten en twists en vooral ook leuk dat jullie een fijne sfeer wisten neer te zetten  :)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #5 Gepost op: 1-04-2015, 18:01:08 »
Ook nog even feedbacken. :)

-edit- Urgh, #longread :-\\. Ik knal er wel een spoiler in.

Zat over het algemeen inderdaad heel goed in elkaar. Sterke opdrachten. Vooral die met een twist vind ik leuk, zoals de Bioscoop (stoelen omdraaien) en De Lift (voorspelling). Daar kan de mol flink z'n best doen en toch geen geld verdienen. Bibliotheek vond ik in al zijn eenvoud echt heel goed bedacht. ::bravo::

Sleutel was een leuk element. Ik heb het nooit zonder gespeeld, dus heb geen vergelijkingsmateriaal. Twists waren goed en goed verborgen (52 & 60 had ik pas door op het moment zelf), sterke hints.

Ook nog wat kritiekpuntjes:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Mooiste moment (heb ik ook over gebiecht) vond ik aflevering 9 (The Phone, Cardiff Castle, Schatzoeken). In de afleveringen daarvoor waren we echt als team bezig om geld voor de pot te verdienen, maar opeens was het stil. Het voelde ook echt alsof het vanaf toen individueel werd. Deed me heel erg denken aan het moment in WIDM vlak voor de finale, nog één keer het mollenboekje doornemen en vooral bezig zijn met hoe het spel te winnen. Je zou eens kunnen kijken hoe je dynamiek in het spel kunt brengen door bepaalde opdrachten bij elkaar te plaatsen, maar misschien moet je dat ook maar gewoon laten gebeuren. :)

Als laatste nog complimenten voor jullie aanpassingsvermogen. Als een opdracht niet liep of er ontstond een situatie die niet voorbereid was, dan kwamen jullie heel snel met een goede oplossing. Daardoor liep het spel eigenlijk op rolletjes. Dus chapeau daarvoor. :)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molbelg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #6 Gepost op: 1-04-2015, 18:28:00 »
De oodrachten die ik heb meegedaan waren heel leuk, ik vind alleen dat er een manier moet worden gevonden waardoor niet iedereen nepmolt want nu is iedereen bezig met nepmollen.
Ik weet alleen niet goed hoe :D

Verder heb ik geen opmerkingen :D
#teamamaimiljaarde

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #7 Gepost op: 1-04-2015, 18:43:46 »
Iets wat ik wel ga meedelen: kijk goed de test na als jullie die online zetten, soms zaten er kleine fouten in:

vb. test 1: er was een vraag bij over het gewicht van de koffer van de mol, maar er stond geen optie bij dat de mol niet meedeed aan deze opdracht. Zo kon je Pjotr al schrappen als mol.

Verder heb ik het niet teruggelezen als hint maar bij de meet the mole opdracht waren de vragen als volgt:
- Hoeveel van de 10 kandidaten die de test maakten gaven het juiste antwoord op de vraag: Wie is de mol bij de test van aflevering 1?
- Hoeveel van de 10 kandidaten die de test maakten gaven een goed antwoord op de vraag als hoeveelste de mol zijn scherm zag?
- Hoeveel van de 10 kandidaten die de test maakten vulden jouw naam in als antwoord op de vraag Wie is de mol?

Echter hebben we de test met 11 gemaakt, aangezien Pjotr en Bjorrn al door waren.
13-2= 11 mensen die de test maakten maar de mol maakt de test niet dus
11- 1 mol= 10 kandidaten. Bjorrn was ook te schrappen als mol.
Misschien dat we dan een jurylid de test moeten laten nakijken, want wij hebben beiden de test meerdere malen nagekeken... Die van Pjotr was inderdaad dom, maar als ik eerlijk ben, die van Bjorrn begreep ik zelfs pas na jouw tekst meerdere malen te hebben gelezen...

Ook nog wat kritiekpuntjes:
- Executie Pjotr: misschien hadden jullie beter gewoon kunnen zeggen dat hij de test het slechts gemaakt had. Dan waren de jokers en de zwarte vrijstelling uit het spel verdwenen en had niemand dat gek gevonden. Nu ontstond er een vreemde situatie. Maar daar werden jullie ook door overvallen.
- Opdrachten die veel interactie vereisen, zouden jullie denk ik allebei moeten kennen. Nu waren er opdrachten waarin LdH vooral overdag online was, ik pas 's avonds en LdH dan pas weer de volgende dag om mijn antwoorden te controleren. Als jullie beide op de hoogte waren geweest, had je meer ground kunnen coveren (maar dan in het Nederlands).
- Persoonlijk vond ik nog vijf opdrachten in de finale veel, had er ook niet echt op gerekend. Was ook niet echt meer met de pot bezig, meer met winnen of verliezen. Dus ik ben daar wat selectief geweest. Dat vond ik dan weer jammer voor het werk wat jullie in de opdrachten gestoken hebben. Maar misschien hebben Bubbles en Lukie dat anders beleefd.
- The Shard (in originele vorm) was eigenlijk de enige opdracht waarbij ik heb gedacht dat je daar geen mol nodig had om geld te verliezen. Heel weinig kansen om antwoorden te vinden die niet alleen goed waren, maar ook nog op jullie lijstje stonden. Zou ik nog eens naar kijken als je die wilt hergebruiken, misschien andere verdeling (3 omlaag, 1 omhoog o.i.d.).
Dank je voor je complimenten en je kritiek.

Bij Pjotr hebben we ook in dubio gezeten. Maar we vonden dit toch de eerlijkste oplossing omdat het na afloop van het spel anders toch wel uit zou zijn gekomen. Zeker ook omdat Pjotr iets later alsnog de test had ingeleverd en verre van de slechtste test had gemaakt.

Wat die interactie-opdrachten aangaat kan ik me wel in vinden in je punt. Daar zouden we volgende keer inderdaad meer op moeten letten. Want ook andersom was het soms het geval dat jullie overdag wat hadden gepost en MV pas in de avond antwoord kon geven.

The Shard hadden we inderdaad anders moeten doen. Het idee was heel goed, en ook zeker voor herhaling vatbaar, alleen hadden we vanaf het begin al moeten doen dat je gewoon met een goed antwoord 2 etages naar beneden zou gaan, en dat je met een fout antwoord 50 Euro uit de pot zou verliezen.

Wel had ik het gevoel, dat vooral in het begin, er ontzettend veel jokers/vrijstellingen/testvragen in het spel waren. Ik weet niet of dit klopte, maar het voelde soms een beetje 'oneerlijk' als je niets had. De anderen leken dan een hele grote voorsprong te hebben. Maar ik weet niet of dit statistisch klopt, maar dat gevoel had ik  :)


En ik vond er ook een beetje veel Waldo's inzitten  ;)
Dat van die vele jokers e.d. zou iemand moeten narekenen. Dat zou ik zo niet weten. Ik weet wel dat we er op hadden proberen te letten dat niet overal jokers e.d. verdiend konden worden.

En die Waldo's zijn zo leuk...

De oodrachten die ik heb meegedaan waren heel leuk, ik vind alleen dat er een manier moet worden gevonden waardoor niet iedereen nepmolt want nu is iedereen bezig met nepmollen.
Ik weet alleen niet goed hoe :D
Ik vrees dat dat niet te voorkomen is/te verbieden valt. En als ik eerlijk ben: het nepmollen viel bij de meesten echt mee.
Ich bin ein Bärliner!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #8 Gepost op: 1-04-2015, 18:45:48 »
Oh ja, nog een vraagje van mij:

Wat vonden jullie van de weekopdrachten? Wij dachten dat je met het uitzicht op een joker iedere keer van de meesten wel een inzending zou krijgen, zeer ook omdat de meeste opdrachten niet al te veel tijd hoefden te kosten. Maar uiteindelijk kregen we de meeste keren maar een paar inzendingen.

Hoe zouden jullie die weekopdrachten willen zien? En hoe zou je kunnen oplossen dat bijna iedereen een inzending doet?
Ich bin ein Bärliner!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #9 Gepost op: 1-04-2015, 18:50:43 »
Ik zal ook straks nog even op de feedback reageren (en niet als verdediging), meer als hoe wij t zagen of wilden :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #10 Gepost op: 1-04-2015, 19:29:35 »
Oh ja, nog een vraagje van mij:

Wat vonden jullie van de weekopdrachten? Wij dachten dat je met het uitzicht op een joker iedere keer van de meesten wel een inzending zou krijgen, zeer ook omdat de meeste opdrachten niet al te veel tijd hoefden te kosten. Maar uiteindelijk kregen we de meeste keren maar een paar inzendingen.

Hoe zouden jullie die weekopdrachten willen zien? En hoe zou je kunnen oplossen dat bijna iedereen een inzending doet?
Bij mij was het zo dat niet elke weekopdracht me even goed lag. Een WIDM-opdracht bedenken kan ik bijvoorbeeld totaal niet. En bij die laatste weekopdracht dacht ik dat de deadline later was, maar die bleek ineens al te zijn geweest.

Ik denk dat de enige manier om ervoor te zorgen dat iedereen een inzending doet is om het verplicht te maken, maar dat lijkt mij persoonlijk niet zo fijn, omdat je voor veel van die opdrachten gewoon maar net inspiratie moet hebben. Ik vond de weekopdrachten juist een leuke toevoeging aan het spel omdat ze niet verplicht waren, en je de afweging moest maken of je die joker belangrijk genoeg vond om eraan mee te doen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #11 Gepost op: 1-04-2015, 20:03:44 »
Wat Starlight zegt. De eerste heb ik laten schieten omdat ik niks leuks kon bedenken. Bovendien was ik nog aan het uitzoeken hoe dat werkte met opdrachten doen en zo, dus ik vond het wel fijn dat het niet verplicht was. Verder volgens mij alles gedaan.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #12 Gepost op: 1-04-2015, 20:16:29 »
ik heb een keer op mijn kop gekregen omdat ik 2x niet mee had gedaan ::schaam:: Als Mol had ik natuurlijk niks aan jokers. Volgens mij had het de volgende redenen waarom ik niet mee had gedaan
* ik had geen leuk idee
* geen tijd
* helemaal vergeten

hoe maak je dat iedereen meedoet?   Een minjoker bij niet insturen. Moet je dat willen?
Ik weet het niet.  Het is maar net hoeveel tijd iemand wil en kan besteden.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #13 Gepost op: 1-04-2015, 20:28:25 »
Ik zou de weekopdrachten facultatief laten. Echte spellen moet toch het meeste aan besteed worden toch? Ik zou daar de focus op leggen en de weekopdracht als een soort extratje ernaast. Zou dus niks veranderen eraan.

Voor de rest weinig veranderen, alhoewel er in het begin misschien wel iets teveel aan jokers/voordeeltjes in omloop waren. En max drie opdrachten in de week, vier, zoals in afl. 2 is teveel, want dan kom je in tijdnood. Zoals t vanaf week 3 ging was t perfect! ::ok::

Offline Molbelg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #14 Gepost op: 1-04-2015, 20:28:52 »
Ik denk dat ik niet zou meedoen omdat er te weinig mee te verdienen valt in vergelijking met wat van tijd je er in steekt.
#teamamaimiljaarde

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #15 Gepost op: 1-04-2015, 20:37:25 »
Ik vond de keren dat er 4 opdrachten waren eigenlijk prima te doen, omdat er daarbij altijd wel 1 opdracht zat die niet zoveel tijd kostte. Het aantal jokers en andere voordeeltjes viel naar mijn idee ook wel mee, in het begin bij die ruilopdracht waren er meteen een hoop, en bij de veiling weer, maar verder viel het wel mee.

Het enige wat van mij echt niet had gehoeven waren de voordeeltjes in de Jeopardy-opdracht. Jullie hadden natuurlijk ook niet van te voren kunnen zien aankomen dat Wouterv al die vragen zou beantwoorden, maar ik vond het sowieso een vrij lastige opdracht, snapte het spel eerst ook niet enzo en veel van de vragen moesten je maar net liggen. Dus ik vond het niet zo eerlijk dat daar voordeeltjes aan verbonden waren.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #16 Gepost op: 1-04-2015, 20:43:20 »
Ik vond de weekopdrachten altijd wel leuk om te doen en jokers zijn altijd mooi meegenomen daarom deed ik er altijd aan mee (helaas onsuccesvol).

Maar ik kan wel begrijpen dat niet iedereen altijd tijd/inspiratie heeft om hieraan mee te doen.
Die voordeeltjes bij Jeopardy waren misschien niet nodig, maar uiteindelijk hebben er door Pjotrs opgave niks aangehad.
klaar voor de strijd

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #17 Gepost op: 1-04-2015, 20:48:32 »
Weekopdrachten zijn vooral niet gedaan denk ik omdat het misschien te veel tijd kostte. Maar vaak zijn ze wel leuk. Misschien in de weken met weekopdracht wat kleinere opdrachtjes er naast zetten, in plaats van drie grotere?  :) Geen idee hoe dat nu zat, maar ik roep maar iets  ;)



Ik denk dat het ook goed is om op een of andere manier geld te verbinden aan iets van 'echte' waarden - zoals ranking punten, voordelen naar het zoeken naar de Mol, etc. Dat de afweging tussen nepmollen en geld verdienen voor de kandidaten interessanter wordt. Maar hoe ik dat voor me zie, ik zou het niet weten. Maar misschien heeft iemand daar nog een super creatief idee op. 

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #18 Gepost op: 1-04-2015, 20:54:02 »
Even korte reactie wat betreft weekopdrachten, we hebben natuurlijk wel geprobeerd een combi van klein (0nderschrift, make the cat wise) en wat groter te doen. Alleen om 2 jokers weg te geven voor de winnaar of 2 en 1 vonden we te veel. Dit kwam mede omdat we het aantal jokers etc, wilden terugdringen (en als we ze gaven of items gaven, verspreid over de serie). Dit was ook n.a.v de laatste serie. Met in afl 9. bijv. slechts 3 jokerkansen op 110 vakjes. Alleen jokermagneet Wouter vond er weer eentje natuurlijk ;D (dat ter zijde).

Maar weekopdrachten verplichten ga ik niet doen. T leuke ervan is de vrijblijvendheid. Je hebt een kans op een hulpmiddel, hoeveel tijd is dat je waard? Dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Bovendien zijn de weekopdrachten de ideale bindende factor mensen als jury te binden die zijn afgevallen of mensen die geen tijd hebben mee te doen :) De gewone opdrachten nemen al genoeg tijd en aandacht, weekopdrachten zijn gewoon een bonus spelletje denk ik, zoals in een videogame :P

En oja, Lukie werd aangespoord mee te doen, omdat anders misschien zou opvallen. Een mol heeft geen jokers nodig zoals ie zelf zegt.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote feedback topic
« Reactie #19 Gepost op: 1-04-2015, 20:57:46 »
Ik denk dat het ook goed is om op een of andere manier geld te verbinden aan iets van 'echte' waarden - zoals ranking punten, voordelen naar het zoeken naar de Mol, etc. Dat de afweging tussen nepmollen en geld verdienen voor de kandidaten interessanter wordt. Maar hoe ik dat voor me zie, ik zou het niet weten. Maar misschien heeft iemand daar nog een super creatief idee op. 
Maar zou het echt zo erg zijn geweest met nepmollen dan? Ik heb zelf niet genepmold (yep, al die dingen die fout gingen bij mij kwamen gewoon omdat ik het echt niet kon ::schaam::), en ik heb het idee dat behalve Bjorrn, Nys-fan en Bubbles niemand echt heeft genepmold. Dus ik vraag me af of dat wel verschil maakt.

Minder rankingpunten bij minder geld lijkt me sowieso niet handig, want er zijn vast ook genoeg mensen wie de ranking helemaal niets kan schelen en dan alsnog gaan nepmollen, en dan heeft de winnaar daar ook last van, terwijl die misschien helemaal niet heeft genepmold.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"