Auteur Topic: Aflevering 3 - 17 september  (gelezen 22685 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #40 Gepost op: 18-09-2015, 16:46:23 »
heb zojuist de herhaling gekeken. Wat een schitterende aflevering en wat zorgt dit concept tot nog toe voor leuke televisie. Mooie proef, ook mooi dat er steeds iemand naar een ander eiland moet. Die keus is nu nog makkelijk, maar de volgende 5 kon wel eens een stuk moeilijker worden. Ryanne is voor mij de beste speler van deze aflevering. Wat een topvrouw. Zij zorgt ervoor dat er een andere verdeling van de teams komt, zij stelt voor dat Klaas twee 'leiders' aanwijst. Ik vind haar inzicht in het spel, tactiek en haar kijk op de medemens verfrissend en slim. En opvallend hoe goed zij in de groep ligt. Iets wat ze zelf misschien niet zo verwacht had.
Ook Ronnie heeft me plezierig verrast. Hij vindt zichzelf onhandig en ik heb weinig gezien wat dat moet tegenspreken, maar sociaal komt hij zeker beter uit de verf. Helaas of niet, maar Wietze naar huis. Iets wat ik stilletjes hoopte al vond ik het sneu dat het ook echt gebeurde. Hun pact was zo geheim als een verhaal in de Story. Danny moet uitkijken dat hij met zijn gemanipuleer niet diezelfde kant op gaat.
En dan Klaas en Marian. Die zitten daar heerlijk! Lekker visje, lekker relaxed, geen proeven, beetje Robinsonnen, wat wil een mens nog meer..
Al met al een top aflevering!
er was eens......

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #41 Gepost op: 18-09-2015, 19:15:34 »
Wow, Dennis heeft het eens volledig juist. Wietse krijgt inderdaad de rekening om z'n oren, en ik kan me niet herinneren dat dit al eerder zo gebeurde. De nasmaak van de vorige stemronde, het terug gaan naar 5 man in een pact, één van die 5 zien vertrekken en het dan, te laat, maar laten gaan. Toch blij dat Wietse erop afgerekend is, zien we dat ook eens, en hopelijk gaan de "tegenstemmers" vanaf nu hun eigen weg uitstippelen. Ben benieuwd.

Heerlijk trouwens dat Marian en Klaas met al die vis en casave meer naar binnen schuiven dan de meeste mensen thuis. Die pan was goed gevuld. Lekker dik worden in afwachting op de nieuw teamverdeling :D
« Laatst bewerkt op: 18-09-2015, 19:18:50 door Dannyboy »

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #42 Gepost op: 18-09-2015, 19:33:09 »
Toch is dat eiland een vlucht voor alle zwakke en minder competitieve spelers, die zo kunnen onderduiken voor de 'oorlog op het hoofdeiland'. Deze asielzoekers hebben geen proeven & geen stress.

Ik hoop dan ook, dat ze ter compensatie het nog wel een stukje zwaarder gaan krijgen, want zoals het nu lijkt, worden ze beloond voor laf gedrag: ze mogen genieten in een soort van vakantie-resort.

Wellicht had de productie kunnen kiezen voor een 'battle' tussen de vluchtelingen en de weggestemden van de eilandraad, die daarmee een mogelijkheid krijgen om terug te keren in het spel.

Als het zo doorgaat, krijgen we straks een eindstrijd van de Ronnies van het hoofdeiland (omdat alle sterke spelers inmiddels thuis zitten) tegen de Marians van het uitrust-eiland.  

Offline Silk Nightwalker

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #43 Gepost op: 18-09-2015, 21:46:46 »
Brinta, maar het is natuurlijk wel een risico dat ze nemen, als ze voor het afvallerseiland kiezen. En daarbij, in theorie is het afvallerseiland ook een slechter eiland dan het hoofdeiland. Ze hebben geluk dat de groep Klaas zo veel cassave heeft gegeven en dat hij zo goed kan vissen. Er was weinig fruit, op het hoofdeiland struikelen ze, tot nu toe, bijna constant over het fruit, cassave, enz.

Ik weet ook niet of Klaas nou echt een zwakkere speler is. Ik denk dat hij er heel goed over nagedacht heeft en de risico's heeft afgewogen. Een minder eiland vond hij blijkbaar niet erg, hij kan vissen en vuur maken enz. (en kreeg veel eten mee). Met Marjan op een eiland zitten kon hij ook wel hebben. En als er op het afvallerseiland een strijd zou zijn elke keer als er een nieuwe kwam, dan verwachte hij waarschijnlijk wel van Marjan te kunnen winnen. Slim juist!

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #44 Gepost op: 18-09-2015, 22:13:33 »
Brinta, maar het is natuurlijk wel een risico dat ze nemen, als ze voor het afvallerseiland kiezen. En daarbij, ........ van Marjan te kunnen winnen. Slim juist!

Silk Nightwalker, ik begrijp jouw punt.
Maar het is wel duidelijk, dat hun voornaamste drijfveer is, om de proef en de daaropvolgende eliminatie te ontlopen. Dat Klaas gebruik maakt van deze optie is begrijpelijk. Ik neem het hem ook niet kwalijk. Mijn punt is, dat zij daarmee ontsnappen aan de competitie en dat vind ik een zwakte van de spel-organisatie. Terwijl de sterke spelers knalhard naar huis worden afgeschoten, zonder dat ze ook maar iets hebben kunnen laten zien.
Mijn grief is dus vooral aan de spelleiding gericht.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #45 Gepost op: 18-09-2015, 22:18:44 »
ik vind deze twist eigenlijk best aardig en zeker onverwacht. Waarschijnlijk heeft de programmaleiding rekening gehouden met het feit dat mensen uit zichzelf zouden aanbieden om naar het 'onbekende' eiland te gaan. Er zijn altijd deelnemers die meer voor de Robinsonervaring gaan dan voor de proeven. En Klaas is al vanaf de eerste minuut strategisch bezig. Die gokt op een makkelijkere weg richting samensmelting. Maar die vrijwilligheid houdt ook een keertje op. Ik ben heel benieuwd wat er dan gebeurt  ;D
er was eens......

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #46 Gepost op: 19-09-2015, 00:31:11 »
Eindelijk de aflevering gezien. Erg goeie aflevering. Zoals verwacht valt die hele groep van vorige week totaal uit elkaar.
Helemaal eens met Stormpie mbt Ryanne, hele goede zet van haar om voor te stellen dat 2 uit 1 groep nu de nieuwe groepen moesten kiezen. En slim ook hoe ze met Danny sprak, hem waarschuwde en hem de hete kastanjes uit het vuur liet halen. En inderdaad, ze ligt goed in de groep blijkbaar, niemand die haar voorstel mbt het groepenkiezen tegensprak.

Totaal niet eens met Brinta mbt zwakke zet van de spelleiding met dat tweede eiland. We weten dat er altijd iets dergelijks is. Je geeft de mensen die daarvoor kiezen een achterstand doordat er veel minder te halen is op dat eiland, en omdat de verveling veel meer zal toeslaan, zo zonder proeven en stemmen. Plus dat ze bij terugkomst in de groep vaak worden afgerekend op hun afzondering (geen hechte band kunnen smeden).

Ik vind het geniaal, geen kampen maar ieder voor zich. Wordt het echt een totaal ander spel van, ze weten nog helemaal niet hoe ze daar mee om moeten gaan. Een complot van vijf binnen een groep van 15 redt het natuurlijk niet, ongelooflijk dom van Wietze dat hij dat niet inzag. ' Wat moeten die twee meisjes nou doen, tegen ons vijven...'
Keep calm and eat chocolates!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #47 Gepost op: 19-09-2015, 01:54:54 »
Hele leuke en boeiende aflevering! Gelukkig kreeg ik ongelijk en was er geen sprake meer van team 8 tegen team 7! Ik denk dat ik in tijden niet meer zo'n leuke 2e-aflevering eilandraad heb gezien.

Waar ik nog wel mijn twijfels bij heb is de voedselvoorziening op Mantapayas. 7 handjes rijst en meel was de belofte, een overvloed aan vruchten en cassaves is wat we krijgen.

Ook ben ik niet een groot voorstander van het 'wegstem'-eiland. Alsof ze een soort time-out krijgen en niet meer meedoen.

Totaal niet eens met Brinta mbt zwakke zet van de spelleiding met dat tweede eiland. We weten dat er altijd iets dergelijks is. Je geeft de mensen die daarvoor kiezen een achterstand doordat er veel minder te halen is op dat eiland, en omdat de verveling veel meer zal toeslaan, zo zonder proeven en stemmen. Plus dat ze bij terugkomst in de groep vaak worden afgerekend op hun afzondering (geen hechte band kunnen smeden).

Ja er is vaak een ander eiland. Maar dan betreft het altijd de afvallers bij een eilandraad die daar heen gaan. Die hebben dus al deelgenomen aan de oorlog op het eiland en krijgen een tweede kans om zichzelf te bewijzen. Dit vind ik altijd leuk omdat sterke mensen daardoor er in kunnen blijven.
Helaas werkt dit eiland juist zwakke spelers in de hand. De zwakkeren nemen een time-out om de sterkeren te zien sneuvelen op de eilandraad. Niet meedoen aan het spel wordt beloond en dat vind ik de omgekeerde wereld.
« Laatst bewerkt op: 19-09-2015, 01:56:46 door Mollenmania »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #48 Gepost op: 19-09-2015, 09:10:17 »
Ik vind de overvloed aan eten op het grote eiland ook nog te. Dat kan best minder inderdaad.

En voor wat betreft degene die naar het "afvallerseiland" gaan om daar een nieuw team op te zetten mag daar inderdaad wat al geopperd is de optie bij komen dat degene die zich heeft aangemeld om daarheen te gaan en degene die weggestemd is bij de eilandraad te laten duelleren en de winnaar daarvan blijft op het "afvallerseiland" en de verliezer gaat naar huis.

Zo krijg je ook een compleet team daar bij elkaar. Maar dan zitten er ook weg gestemden tussen en dat zal meer wrijving nog geven als die terug in de samensmelting komen.

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #49 Gepost op: 19-09-2015, 09:47:07 »
Ik heb de aflevering nog eens gekeken en het viel me op dat Tim de hele aflevering lang zich ongemakkelijk leek te voelen bij Wietze's plannetjes.
Hij was er duidelijk niet blij mee en snapte ( in tegenstelling tot Wietze ) dat toen Klaas wegging hun complot niet slim meer was.

Na de verloren proef werd hij nog ongemakkelijker en op de eilandraad klopte hij Wietze al op zijn been voordat Dennis de stemmen überhaupt voor ging lezen. Denk dat Tim heel goed wist wat er ging komen voor Wietze.
Waarom doe je dat anders?
Volgens mij snapt hij prima hoe het spelletje gespeeld word.

Wietze's verbazing op de eilandraad vond ik wel amusant. Hij begreep er gewoon echt niks van.
Van het hele spel niet. Met vijf mensen kan je geen complot maken als er nog elf anderen zijn.
Zo dom ook van ze om te gaan staan smoezen in de bosjes, gelukkig besefte ze dat zelf ook, maar toen was het kwaad al geschied.
Sander vind ik tot nu toe ook een leuke speler, zag ook snel in dat hun complot niet meer haalbaar was en schakelde snel over naar wat anders.

Mooi inderdaad om Ronnie's ontwikkeling te zien, hij maakt misschien geen indruk op de proeven, maar is gelukkig toch niet zo zwak als iedereen dacht.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #50 Gepost op: 19-09-2015, 10:16:55 »


Ook ben ik niet een groot voorstander van het 'wegstem'-eiland. Alsof ze een soort time-out krijgen en niet meer meedoen.

Ja er is vaak een ander eiland. Maar dan betreft het altijd de afvallers bij een eilandraad die daar heen gaan. Die hebben dus al deelgenomen aan de oorlog op het eiland en krijgen een tweede kans om zichzelf te bewijzen. Dit vind ik altijd leuk omdat sterke mensen daardoor er in kunnen blijven.
Helaas werkt dit eiland juist zwakke spelers in de hand. De zwakkeren nemen een time-out om de sterkeren te zien sneuvelen op de eilandraad. Niet meedoen aan het spel wordt beloond en dat vind ik de omgekeerde wereld.


Dat het eiland altijd een afvallerseiland is geweest is natuurlijk geen garantie dat dit ook altijd zo blijft. Dit jaar zijn alle bekende concepten op de schop gegooid, zo ook het extra eiland.
Voor mij is dit eiland een onderdeel van het psychologische spel van Expeditie Robinson. Het gaat niet alleen om de proeven, het gaat (voor mij) om het totale plaatje.
Ik denk dat de programmaleiding van te voren een aantal scenario's heeft voorzien en daar is het vrijwillige vertrek van Marian en in 2e instantie Klaas er ongetwijfeld eentje van. Ik zie Marian niet zo zeer als zwak, meer als iemand die, waar anderen zichtbaar liever niet willen, zegt 'laat mij dan maar gaan'. En vervolgens heerlijk positief doet over het alleen zijn. Klaas is uitgekiend. Die ziet zijn kansen op het eenzame eiland gunstiger dan wanneer hij bij de grote groep blijft. Hij wil door en is bereid om daarvoor een onbekend risico te nemen.
er was eens......

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #51 Gepost op: 19-09-2015, 12:07:32 »
.. Marian niet zo zeer als zwak,...

Dit is mij niet opgevallen.
Zij gaf mij direct een flashback van ER 2002, waar een vrouwenkamp in no time afgleed naar een groep, die zelfs niet de meest basale elementen georganiseerd kon krijgen.
Marian is alleen in staat om op 4 palmbladen te liggen vegeteren. Nog 2 dagen alleen en ze had op een stretcher van het eiland gehaald moeten worden. Zelfs geen vuur maken.....   ::) ??? :-[
Daarnaast gaf ze zelf ook aan, zich buiten de strijd van de proeven te willen houden, "vanwege al die jonge mensen"

Klaas kan zich inderdaad uitstekend redden, maar voor een competitie is het een zacht ei. Dat zelf ook beseffend, is ook hij er tussenuit gepiept.

Dat anderen niet graag weggaan heeft vooral te maken met het feit, dat ze dan de aansluiting gaan verliezen bij de hoofdgroep en daar, als weglopers, later op afgerekend zullen worden.


Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #52 Gepost op: 19-09-2015, 13:02:43 »
zou kunnen.. Zou ook zo kunnen zijn dat de groep veiliger voelt. Vooral jongeren vinden een groep om bij te horen heel plezierig (even ernstig generaliseren).

ik vind de opmerking van Marian over al die jonge mensen heel begrijpelijk. Ik zou dat ook zo kunnen zeggen als er een groep van 17 mensen, grotendeels bestaand uit jongeren, proeven moeten gaan doen. Laat testosteron z'n werk dan maar doen. Dat maakt haar niet zwak, meer verstandig. ;D

Wel zwak vind ik het feit dat ze niet doorzet om vuur te maken. Beetje vrouw met ballen moet je toch wel zijn voor Robinson.
er was eens......

Offline Silk Nightwalker

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #53 Gepost op: 19-09-2015, 14:48:18 »
Ik vind haar slim in haar keuze om naar het afvallerseiland te gaan. Ze is realistisch genoeg om te zien dat zij in de meeste proeven de zwakste zal zijn. Toch had haar keus helemaal verkeerd kunnen aflopen, voor hetzelfde geld zat ze op zo'n rotseiland met helemaal niets. Net als toen die twee geheime kandidaten.

Maar ik vind het wel zwak dat ze helemaal niets kan, en het vooral ook nog niet eens probeert. Vuur maken bijvoorbeeld. ik heb het al eerder gezegd, heeft zij nog nooit naar ER gekeken??? Zelfs niet ter voorbereiding?!

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - 17 september
« Reactie #54 Gepost op: 19-09-2015, 15:46:35 »
Zij gaf mij direct een flashback van ER 2002, waar een vrouwenkamp in no time afgleed naar een groep, die zelfs niet de meest basale elementen georganiseerd kon krijgen.

Eeek! ........  ::nieuwsgierig:: ....... Nolleke .....